Suurin virheenne lastenkasvatuksessa?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe oli ehkä se, että kasvatin lapsestani omahyväisen kaikkitietäjän. :( Kehuin ja arvostin liikaa sitä, kun oppi jo 4-vuotiaana lukemaan, oppi kielet ja matematiikan kuin vettä vaan ym. Toinen puoli oli sitten se, ettei osannut -eikä osaa vieläkään kunnolla- olla ikäistensä seurassa ihmisiksi, kohteli näitä kuin objekteja. Empatiakyky lähellä nollaa, vaikka teoriassa ymmärtää kyllä nämä asiat hienosti.
Joo, hänellä on diagnoosi, joka osittain selittää tätä käytöstä, mutta olen kyllä ihan itse myötävaikuttanut noiden negatiivisten piirteiden vahvistumiseen. Tämä pieni valtias on kohta yläasteiässä, eikä kaipaa kavereita kenestäkään, kun on niin itseriittoinen.
Me assit ollaan itseriittoisia eikä kasvatus sitä asiaa muuta. Jos osaa jotain poikkeuksellisen hyvin ja vielä aikaisin, niin tottakai siitä on ylpeä ja "parempi kuin muut ".
Mahdotonta sanoa vielä, kun kasvatus on kesken. Luulen, että heistä kasvaa ihan hyviä ihmisiä, vaikka vanhemmat ovatkin mitä ovat. Lapset muuttuvat hyvin nopeasti. Heissä on potentiaalia.