Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
801/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20113712

Näin isot palkkiot poliitikot kuittaavat hallintoneuvostoista Ne ovat melko kovat, myöntää yksi puheenjohtajista

Vierailija
802/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän työ maistu, kun ei makseta penniäkään yhteiskunnan tukia. Koskee muitakin kuin nuoria miehiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitona ja koulussa lepsuillaan. Myös huonot vanhemmat usein syypäitä näiden vetelehtimiseen. Päihteiden käyttäjät ja muuten vain mielisairaat ovat kamalia kasvattajia. Isät hylkäävät lapsensa ja antavat siten huonon roolimallin elämään. 

Vierailija
804/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ja koulussa siis

Vierailija
805/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheestä löytyy yksi tuollainen downsiftaaja, valitettavasti.

Kolme perheemme nuorta on taas aivan vastakohta. Kasvatus on kaikille tasan sama. Se, ettei tätä yhtä nuorta kiinnosta koulu, eikä työ, ei ole meidän vanhempien vallassa enää. Kaikki kiinnostus kun loppui täysi-ikäisyyden koittaessa. Huonoon kaveriseuraan ajautuminen on suurin syy. Sieltä hän on saanut kaikki "hyvät vinkit" kuinka voi elää yhteiskunnan tuella tekemättä päivisin yhtään mitään. Minulla tuota tietoa ei ole ollut.

Luojan kiitos muut lapset ovat työssäkäyviä opiskelijoita ja tykkäävät pärjätä omila tienesteillään.

Saattaa vielä Siperia opettaa. Ellei sitten masennu täysin. Ehdittekö poissulkea diagnoosit, millainen oli lapsena?

Vierailija
806/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi valtaosa nuorista on kunnollisia ja yritteliäitä. Eilen juuri katsoin paikallisessa K-kaupassa ihania nuoria, jotka olivat TET-harjoittelussa. Voi kun aikuisillakin olisi niin innostunut ote hyllyjen täyttämiseen ja grillillä myymiseen. 

Vierailija
807/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media suoltaa kymmeniä ohjelmia päivässä ns. tyrkkyjulkkisten tähdittämiä hömppäohjelmia, joihin osallistujat tienaavat kymmeniä tai satoja tuhansia vuodessa. Näyttelijäksi ja toimittajaksi voi päästä ilman mitään alan koulutusta. Tebettajaksi pääsee kuka tahansa, jolla ei ole liikaa itsekritiikkiä.

Paikalliset elektroniikkamyymälät palkkaavat kouluttamattomia LVI-asentajan hommaan ja perustelevat ratkaisuaan vakuutuksella, joka kattaa tunarin aiheuttamat vahingot.

Tässä muutama esimerkki, mitä nuorille tuputetaan koulutuksen ja ammattitaidon merkityksestä. Nollatuntisopparit eivät kiinnosta. 

Vierailija
808/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuskoulutus voisi sopia monille opintonsa keskeyttäneille, joilla on suht koht riittävästi oman alansa teoriataustaa. Jokin ruotsin kurssi tai muu yleinen oppiaine voi olla joillekin opintotodistuksen puuttumiseen. 

Vierailija
809/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 19-vuotias vuonna 2003 eikä maistunut mullekaan tuolloin. Pelailin tietokoneella ja silloin tällöin ryypiskelin viikonloppuisin kun oli rahaa. Oon nyt 40 ja omasta mielestäni oon pärjänny elämässä ihan ok. Ois voinu mennä paremmin, ois voinu mennä huonomminkin.

En lähtis stressaa

Vierailija
810/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Naisen saaminen on ehkä merkittävin yksittäinen tekijä, joka ohjaa nuoren miehen valintoja"

Kaamea ajatus!  Kuvitelkaa maailmaa täynnä näitä  tyhjäpäitä luusereita!  Tästä saisi aiheen jopa  kauhuelokuvaan; nämä zombit  huojumassa tyhjin katsein saalistamassa  naisia!

Kyllä on miesten taso alapuolella surkean jos noin on.  Onneksi sentään jaksan uskoa että normaaleja tervepäisiä nuoria vielä löytyy enemmistö.  Kuka noita elättäiskään jos nuo kovin lisääntyivivät maailmassa?  Skeittavia ja musiikkia kuuntelevia ja pelailevia  aivottomia kasoja. Jonkinlaatuisia laitoksia pitäisi sitten alkaa kehitellä näille säilytyspaikoiksi. Yksinhän he eivät pärjäisi kuitenkaan. 

Toisaalta maailmasta tulis yhä enemmän naisten, ja se kehitys ei olisi ollenkaan huono.  Sitä puolta voitaisiin alkaa kehittää monin tavoin. 

Mutta vakavasti puhuen mikä yhteiskunta kykenee elättämään noita? Mistä rahat siihen?  Täysi-ikäinen ei voi vaatia enää vanhemmiltaan mitään,  mitenkä sitten suu pannaan kun rahaa vain ei mistään enää löydy?  Siihen nimittäin mennään nyt nopeaa vauhtia.

Vierailija
811/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Itsenäinen ja vahva kaveri joka on kuitenkin heti vinkumassa kun tuet katkeaa ja äiskä ei hoida

Vierailija
812/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edustan varmaan aika yleistä mielipidettä tässä asiassa, mutta mielestäni saa toki kaikin mokomin olla tekemättä yhtään mitään, kunhan hänen mitään tekemättömyyttään ei rahoiteta minun verorahoillani.

Valitsisit mieluummin lisääntyneen rikollisuuden ja sen, että sun rahat menevät uusien vankiloiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen?

Suurimmasta näistä veloista ei ole edes näpistämään saati muihin rikoksiin

Vierailija
813/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Itsenäinen ja vahva kaveri joka on kuitenkin heti vinkumassa kun tuet katkeaa ja äiskä ei hoida

Eihän täällä edes pärjää työn ansioilla. Tukia pitää hakea kun palkka ei riitä elämisen kustannuksiin.

Vierailija
814/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sota on lähellä, niin tosi monet juusot on onneissaan. Työt tai opiskelu ei moniakaan kiinnosta, mutta kun pääsee ampumaan laillisesti muita miehiä, niin se vasta nastaa onkin.

Minäkin olen kuin juuso. Odottelen innoissani milloin Venäjä hyökkää, niin sitten saa tehdä ihan mitä haluaa.

Tätä on odotettu vuosikymmeniä. Oma isäni odotti, mutta arpa ei osunut hänen kohdalla.

Elämä on tylsää, mutta sota on parasta. Suomalaiset ollaan soturikansaa, etenkin hämäläiset.

Onhan täällä pelkureitakin ja niitä jotka pakenee elämäänsä työntekoon.

Onko sellainen ihminen alkuunkaan, joka vain työtä tekee?

Vierailija
815/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi valtaosa nuorista on kunnollisia ja yritteliäitä. Eilen juuri katsoin paikallisessa K-kaupassa ihania nuoria, jotka olivat TET-harjoittelussa. Voi kun aikuisillakin olisi niin innostunut ote hyllyjen täyttämiseen ja grillillä myymiseen. 

Minäkin jaksoin parikymppisenä täytellä ilolla 2010 muistaakseni. Kaksi vuotta riitti optimismia. Sitten se 8e tuntipalkka pisti ajattelemaan miten paljon väsyin ja miten paljon siedin lokaa ja ikävää käytöstä vanhemmilta työntekijöiltä.

Kaikki tämä ja se että kuukauden tulot ei riittäneet peruselämiseen. Totesin nopealla lukion lyhyellä matematiikalla että työnteko ei taloudellisesti ole kannattavaa.

Kannustimia ei ole riittävästi. Nyt sitä heikennettiin nykyisen hallituksen voimasta edelleen:D

Valitsen mieluummin köyhyyden kuin noin tonnin enemmän ja suurin osa vapaa-ajasta pois.

Otan mieluummin köyhän almuina sen 500e kk ja olen osan päivän syömättä kuin lähden tuohon samaan nöyryyttävään roskatyörumbaan. Olet köyhä ja teet töitä ja saat maksella laskuja.

Mieluummin totaalinen köyhyys kiitos.

Vierailija
816/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitona ja koulussa lepsuillaan. Myös huonot vanhemmat usein syypäitä näiden vetelehtimiseen. Päihteiden käyttäjät ja muuten vain mielisairaat ovat kamalia kasvattajia. Isät hylkäävät lapsensa ja antavat siten huonon roolimallin elämään. 

Työssä käyvät vanhemmat ei pääse kotiin ajoissa kasvattamaan lapsiaan. Ylipitkiä työpäiviä ja vanhemmat on liian väsyneitä lasten kasvatukseen. Ei välttämättä jaksa illalla tehdä edes päivällistä, vaikka päivällisaika meni pari tuntia sitten jo.

Vierailija
817/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheestä löytyy yksi tuollainen downsiftaaja, valitettavasti.

Kolme perheemme nuorta on taas aivan vastakohta. Kasvatus on kaikille tasan sama. Se, ettei tätä yhtä nuorta kiinnosta koulu, eikä työ, ei ole meidän vanhempien vallassa enää. Kaikki kiinnostus kun loppui täysi-ikäisyyden koittaessa. Huonoon kaveriseuraan ajautuminen on suurin syy. Sieltä hän on saanut kaikki "hyvät vinkit" kuinka voi elää yhteiskunnan tuella tekemättä päivisin yhtään mitään. Minulla tuota tietoa ei ole ollut.

Luojan kiitos muut lapset ovat työssäkäyviä opiskelijoita ja tykkäävät pärjätä omila tienesteillään.

Nimenomaan huono kaveriseura on syy kuten täälläkin jotkut miehet kannustavat tällaista loisen elämää.

Vierailija
818/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.

Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).

Jep, työpaikallani kellään alle 35v miehellä ei taida ole parisuhdetta. Ja vain yhdellä puheiden perusteella mitään satunnaistakaan.

Meidän työpaikalla kaikilla miehillä on joko vaimo + lapset tai pitkäaikainen parisuhde. Kaikki tavallisia, työssäkäyviä miehiä. Tunnen vain pari hassua sinkkumiestä, mutta ne ovatkin ne, jotka tykkäävät bilettää, sekoilla, ryyppätä kavereiden kanssa. Kommentisi on aivan turha.

Vierailija
819/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän työ maistu, kun ei makseta penniäkään yhteiskunnan tukia. Koskee muitakin kuin nuoria miehiä. 

En usko. Sitten ei sotakaan maistu tai armeija liiemmin.

Vierailija
820/883 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso voi muuttaa etelään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi