Sanokaas kokeneemmat, miten raha-asiat menee kun nuorelta loppuu lapsilisä, mutta on kotona? Entä loppuuko elarit 18 v vaikka ei ole omillaan? Kysyy yh
Tilanne on siis se, että pärjätään tässä teinipojan kanssa kaksin taloudellisesti, kun on lapsilisä ja elarit. Olen vain vähän huolissaan, mitä sitten, kun ensin loppuu lapsilisä ja sitten elarit.
Vielä kun poika aloittaa aikanaan opiskelut, niin opintorahahan on aluksi pienempi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä aikooko isä jatkaa elareita.
En ole mittareilla pienituloinen, mutta täytyy sitten varmaan varautua että asunto myyntiin ja vuokralle.
Tai ehkä pankista saa lyhennysvapaata, että myisin vasta kun saisi lukion päätökseen.Lisäansioita en saa töissä, ei ole mahdollisuutta yrittää ylitöitä tai viikonloppuja.
Asunto on pikkuisen turhan iso meille ja se kertautuu lämmityslaskussa ja vakuutuksessa. Vuokra-asunnon vuokra on kuitenkin sama kuin tämän lyhennys ja korko, että suurta etua ei tulisi siitä.
Ap
Suosittelen lyhennysvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa eli ysärillä. Mun kuukausitulot oli 700mk, sisälsi "orpotuen" (eli n 100e) koska asuin poikaystävän kanssa sattuneista syistä. Äiti kuoli ja isä oli väkivaltainen, siellä en voinut asua. Poikaystävä töissä hanttihommissa, piti mua orjanaan kun en voinut osallistua vuokraan tms. Ihan järkyttävää elämää muutama vuosi. Enkä saanut mistään ruokaa koska olin niin nuori että isän tulot vaikutti opintorahaan.
Ei nyt liittynyt tähän muuten kuin et et saa tukea edes omillaan asuvana "lapsena".
Eli siis selvisin hengissä 25e ruokaa viikossa. Ei puhettakaan soskusta kun poikaystävä oli töissä. Ihan hullu tapaus, olin tosi nälkiintynyt ja toinen pakotti mukaan katsomaan kun syö pizzaa. Onneksi pääsin eroon ajoissa, nykyään olen oikein hyvin toimeentuleva ja hyvässä liitossa jo parikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhemmat elättävät.
Huoltajina olette lain mukaan velvollisia maksamaan lapsellenne koulutustukea 21v asti. Eli siihen asti, kun tulonne vaikuttavat opintotukiin.
Höpsis. Potkaisee ulos kun täyttää 18v. Niin meillä tehtiin. Sai paremmat tuet. Kirjoitin kelaan, että en elätä vaan pärjätköön omillaan.
Mistä keksit tuon 21v
Olet trolli
Tämä on ihan liian yleistä tänäpäivänä, pois vaan yhteiskunnan elätettäväksi. Miksi tätä ei palstalla tuomita kuten työttömyys ym. tuet?
Asia on toki täysin toinen jos nuori lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Tarkoittaako koulutuksen tukeminen asuntoa, ruokaa, laskuja ja puhelinta vai pelkkiä koulukirjoja, laskinta tms.
Ap vuokraa isosta talostasi huone niin saat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotona asuva täysi-ikäinenvoi saada toimeentulotukea. Vanhemman tulot ei vaikuta.
Höpö höpö! Ainoastaan siinä tapauksessa jos vanhempi/mat ovat tt-tuki asiakkaita.
Miksi harkitset omistusasunnon vaihtamista vuokra-asuntoon - etkä vaan pienempään ja halvempaan omistusasuntoon? Sinun kannattaa miettiä myös omaa elämääsi vähän pidemmälle. Jos vaihdat vuokra-asuntoon, joudut maksamaan vuokraa sittenkin, kun jäät eläkkeelle ja tulosi putoavat puolella.
Kun lapsi tulee täysikäiseksi, on oikein hyvä aika alkaa puhua rahasta ja elämisen hinnasta. 18-vuotias voi hyvin hakea töitä kesäksi ja käyttää omia säästöjään esim. omiin harrastuksiinsa, ettei äidin tarvitse kustantaa kaikkea elämässä.
Ja tietenkin otatte selvää kaikista tuista, joihin teidän perhe on oikeutettu. Ehkä myös sen lapsen isän kanssa voi keskustella siitä, miten hän haluaisi taloudellisesti tukea lasta niin kauan kuin tämä opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Voit hakea toimeentulotukea itsellesi ja täysi-ikäiselle lapsellesi, jos tulot eivät muuten riitä elämiseen.
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Täysi-ikäinen voi hakea ihan itse toimeentulotukea. Hänet lasketaan omaksu ruokakunnakseen, vaikka asuisikin vanhempien luona. Meillä tytär sai tukea eikä vanhempien tuloja kysytty. Tietysti perusteluissa selitti tarkemmin miksi sitä tukea hakee. Aloittaa syksyllä opiskelun, joten jäi lyhytaikaiseksi.
Opiskeluajalle opintotuki (opintoraha+laina). Asuu ainakin toistaiseksi vielä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan elatusvelvollisuus ei lopu 18v.
Koulutusavustus
"Lait: laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex)
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.
Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.
Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. "
Ihan sairasta. Mistä minä otan yhtään rahaa tuolle ikiopiskelijalle? Olen osa-aikatöissä. Menköön sossuun. En varmaan anna senttiäkään kun täyttää 18v en minäkään saanut kotoa mitään.
Surullista. Itse haluan auttaa lapsiani kaikin tavoin.
Kaikki ei näytä tietävän mikä ero on omistus ja vuokra-asunnon tuilla. Ero on suuri ja päinvastoin kuin pitäisi olla vuokra-asumisen eduksi.
Poika viikonloppuna töihin opintojen ohella niin maksaa itse omat kulunsa. Asuu tietenkin kanssasi siihen asti kun saa lukion tai amiksen loppuun. Tienaa 500-600 kk niin kyllä sillä omat sapuskat, vaatteet, kirjat yms. ostaa ja maksaa sulle pari sataa petipaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa taas. Lisät loppuu ja pärjäät miten pärjäät.[/quote
Ikävä kyllä näin se on, tiukkaa aikaa. Toimeentulotuki ja asumistuki on ne mitä voi saada jos tulot tosi pienet.
Meilläkin edessä tuo aika eikä naurata vaikka ydinperhe ollaan.
En kerjännyt lapsen isältä rahaa kun elarit loppu 18. Hyvin on pärjätty senkin jälkeen ja lapseni opiskelee yliopistossa ja asuu kotona. En aja ainoaa lasta kotoa pois ja hän saattaa lähteä minä päivänä vaan. Kamalaa.
Minä ainakin tein muutaman illan/viikonlopun duunia viikossa opintojen ohella kun olin 18v. Nyt oon siis 27v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona asuva täysi-ikäinenvoi saada toimeentulotukea. Vanhemman tulot ei vaikuta.
Höpö höpö! Ainoastaan siinä tapauksessa jos vanhempi/mat ovat tt-tuki asiakkaita.
Väärin. Tätä on paljon kritisoitu, mutta vanhemmat voivat olla vaikka miljonäärejä. Vain se ratkaisee onko nuorella omaa omaisuutta ja tuloja. Muistaakseni se on noin 300 mitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Tätä on paljon kritisoitu, mutta vanhemmat voivat olla vaikka miljonäärejä. Vain se ratkaisee onko nuorella omaa omaisuutta ja tuloja. Muistaakseni se on noin 300 mitä voi saada.
73% yksinasuvan perusosasta, jos asuu vanhemman luona.
Kuinka paljon tuo koulutustuki on? Onko se saman verra kuin elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on amiksessa, pitää ensin ottaa opintolaina. Lukiossa ei tarvitse, koska lukio ei johda ammattiin. Eli sitä vaan hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tuo koulutustuki on? Onko se saman verra kuin elarit?
No samaa suuruusluokkaa käytännössä. Amisopiskelijan kohdalla usein katsotaan, että pystyisi käymään työssä mutta lukiolaiselle taas yleensä se katsotaan aiheelliseksi.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=29498