Jos sinut kiskaistaisiin ajassa tuhat vuotta taaksepäin, osaisitko opettaa mitään käytännöllistä sen ajan ihmisille?
Siis jotain mikä helpottaisi heidän elämäänsä?
Sovitaan, että päätyisit vaikka Italiaan, joka oli sen ajan kehittynein tai ainakin yksi kehittyneimmistä maista.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mieluusti samoin tein parituhatta vuotta taaksepäin ja järjestäisin niin, että Pietari ei saarnaa eikä kirjoita yhtään mitään.
Ja kristikunta olisi nyt kahteen pääsuuntaukseen jakautunut: pietarilaiset noudattaisivat edelleen Vanhan Testamentin aikaisia sääntöjä, paavalilaiset eivät. Mitä hienoa siinä olisi?
Kertoisin että rottia kannattaa hävittää aina kun vain on vapaa-aikaa. Länteen kannattaa uskaltautua purjehtia. Kertoisin, että vettä keittämällä ja höyryn johtamalla sellaiseen sylinterijuttuun jossa on mäntä, voi saada aikaiseksi liikettä ja energiaa. Sanoisin että jos ei halua lapsia, miehen siemeniä ei saa laskea sisään. Veren valuttaminen lääkitsemistarkoituksessa ei ole hyvä asia koska ihminen tarvitsee verta.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa, miten lasketaan kuukautiskierrosta ns. varmat päivät, jos joku ei halua kymmentä lasta. Tuolla keinolla voisi lapsia tulla ainakin muutama vähemmän per perhe.
Jäisi aika moni meistä syntymättä, moni keksintö keksimättä, moni laulu säveltämättä, moni kirja kirjoittamatta, moni sairas hoitamatta...
Luku- ja kirjoitustaidon. Laskutaitoa. Voisin perustaa kauppiaiden lapsille koulun, joka olisi luostarikouluja halvempi. Paperin teko. Kirjapainotaito, jos saisin jonkun sepän ohjeillani tekemään painokoneen ja kirjasimet. Polkupyöränkin voisi yrittää ohjeistaa tekemään. Kutominen puikoilla, jossa tosin en ole kovin hyvä, mutta taito yleistyi vasta 1400-luvun tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin että rottia kannattaa hävittää aina kun vain on vapaa-aikaa. Länteen kannattaa uskaltautua purjehtia.
Miksi haluaisit aikaistaa Amerikan alkuperäisväestöjen kansanmurhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin että rottia kannattaa hävittää aina kun vain on vapaa-aikaa. Länteen kannattaa uskaltautua purjehtia.
Itse asiassa, intiaanit pärjäisivät paljon paremmin sen ajan eurooppalaisia vastaan kuin 1500-luvun eurooppalaisia, joilla oli paljon kehittyneemmät aseet ja taktiikat.
Amerikasta saisi tomaatin, jolloin ihmiset voisi opettaa leipomaan pitsaa minulle.
Osaisin paljonkin, mutta on eri asia pystyisinkö myymään sitä italiaanoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa, intiaanit pärjäisivät paljon paremmin sen ajan eurooppalaisia vastaan kuin 1500-luvun eurooppalaisia, joilla oli paljon kehittyneemmät aseet ja taktiikat.
Amerikasta saisi tomaatin, jolloin ihmiset voisi opettaa leipomaan pitsaa minulle.
Miksi haluaisit saada kansat tappelemaan keskenään?
Etkö pärjäisi ilman pizzaa?
Olen ompelija eli voisin opettaa korjausompeleita ja vaatteiden valmistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinhimoni olisi tuossa vaiheessa niin kova, että hiljentäisin omantunnon äänen.
Vuoden 1000 purjealuksilla pääsy Amerikkaan olisi vähän niin ja näin. Viikingit onnistuivat siinä Islannin ja Grönlannin kautta, muilla eurooppalaisilla kansoilla purjealukset ja merenkulkutaito eihan olisi tarpeeksi kehittynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvinhimoni olisi tuossa vaiheessa niin kova, että hiljentäisin omantunnon äänen.
Ja suklaan. Ja ranskisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suklaan. Ja ranskisten.
Ja ennen kaikkea sokerin tietysti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele teeihmiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisit saada kansat tappelemaan keskenään?
Etkö pärjäisi ilman pizzaa?
Miksi pidät väistämättömänä, että kansat tappelisivat keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele teeihmiseksi :)
Teetä alettiin juoda Euroopassa vasta 1700-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 1000 purjealuksilla pääsy Amerikkaan olisi vähän niin ja näin. Viikingit onnistuivat siinä Islannin ja Grönlannin kautta, muilla eurooppalaisilla kansoilla purjealukset ja merenkulkutaito eihan olisi tarpeeksi kehittynyttä.
Tällaisena virkaheitto-av-mammana opettaisin merenkulkutaitoa, aerodynamiikkaa, tietotekniikkaa, avaruustiedettä, metallurgiaa ja muita hyödyllisiä taitoja, niin äkkiähän sinne Amerikkaan mentäisiin. Tietysti opettaisin myös antropologiaa, kansatiedettä, kaupunkisuunnittelua, ympäristötiedettä sekä sen sellaista. Päälle vähän suvaitsevaisuusoppia ja monikulttuurista valistusta, niin kaikki menisi oikein kivasti.
ensin tarjoamaan hieman sota-apua sopivalle kunkulle että saa maita ja mammonaa. Ihan joku sarissa-strategia uudelleen käyttöön (palautui vasta 1400-luulla) auttaisi hakkaaman pari vihollista josta saanee tittelin.
Seuraavaksi sitten rakentamaan omien maiden infraa kuntoon, vesi ja tuulivoimaa... ja kunhan on sopivasti fyrkkaa muutamalla botskilla ja sadoilla omilla soltuilla karibiaa valtaamaan. Sinne sitten rakentamaan omaa valtakuntaa. Siellä voisikin sitten vapaammin kehittää noitatieteitä kuten tykkejä... ja eiku valtaman keskiameriikan jne.. :p Koko hiton pohjois ja eteläameriikka mun henkilökohtaiseksi valtakunnaksi.
Olen pettynyt: kukaan ei osaisi edes kännykkää rakentaa :D
Miettinyt samaa, että jos autiolle saarelle joutuisi alkuasukkaiden sekaan, niin ainoa mitä voisin tehdä olisi opettaa matikkaa ja kieltä.
Joku fiksumpi sitten kehittäisi siitä jotain.
Eli tämän yltäkylläisen teknologian ja lääketieteen ym. keskellä kasvaneenta (itsekin maisteri kuitenkin), niin loppujen lopuksi ei voisi siirtää mitään konkreettista.
Sivistystä mahdollisesti.
Voisin kertoa, miten lasketaan kuukautiskierrosta ns. varmat päivät, jos joku ei halua kymmentä lasta. Tuolla keinolla voisi lapsia tulla ainakin muutama vähemmän per perhe.