Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinut kiskaistaisiin ajassa tuhat vuotta taaksepäin, osaisitko opettaa mitään käytännöllistä sen ajan ihmisille?

Vierailija
11.08.2017 |

Siis jotain mikä helpottaisi heidän elämäänsä?

Sovitaan, että päätyisit vaikka Italiaan, joka oli sen ajan kehittynein tai ainakin yksi kehittyneimmistä maista.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin osaisin edes siinä tapauksessa, että puhuisin latinaa.

Vierailija
2/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienian tärkeyden ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisin miten ravintolassa pidetään lasten kanssa meteliä ja imetetään niin että kaikki varmasti näkee.

Vierailija
4/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa vain. Italia muuten ei ollut ajan kehittyneimpiä maita, ajan islamilaiset maat olivat huomattavasti kehittyneempiä mm. tieteen saralla (yhteys antiikin tieteeseen ei katkennut, toisin kuin manner-Euroopassa).

Vierailija
5/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin samaa: käsienpesun. Mutta tuskin suostuisivat moiseen hulluuteen.

Vierailija
6/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, jokainen nykyään ymmärtäisi sen paremmin kuin parhaatkaan lääkärit silloin. Eli että instrumentit kannattaa keittää, kädet pestä, sairaat eristää, ruumiit haudata nopeasti jne. Ja että alkoholi on desinfioivaa.

Vierailija
7/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa usein. Hygieniaan yrittäisin opettaa varmaan, mutta ei mua tietenkään kukaan tottelisi. Ylimääräisenä turhana vaivana mun hygkeniaoppiani pidettäisiin.

Vierailija
8/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alkaisin antibiootteja kehittelemään (olen mikrobiologi) ja toki koittaisin hygienian merkityksestä puhua. Voi olla vaarallista olla kovin edistyksellinen ja tehdä ihmeitä. Noitavainot sentään taisi tulla vasta myöhemmin.

Vierailija
9/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Italia muuten ei ollut ajan kehittyneimpiä maita, ajan islamilaiset maat olivat huomattavasti kehittyneempiä mm. tieteen saralla (yhteys antiikin tieteeseen ei katkennut, toisin kuin manner-Euroopassa).

En kiistä ettei islamilaiset maat olleet kehittyneitä silloin mutta kyllä Bysanttikin jatkoi antiikin perintöä. Ja Vatikaanin ympärillä pyöri melkoisen oppinutta porukkaa.

Vierailija
10/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, ha: nykyajankin ihmisissä on paljon sellaisia, joille todellisuus ei mene perille, vaikka kuinka heille kerrotaan esim., että P*skastanin elävät tekevät Suomestakin P*skastanin, joten ei tarvitse mihinkään muuhun aikaan matkustaa, jotta saa yrittää opettaa jotakin jollekin :D !

Vierailija
11/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa usein. Hygieniaan yrittäisin opettaa varmaan, mutta ei mua tietenkään kukaan tottelisi. Ylimääräisenä turhana vaivana mun hygkeniaoppiani pidettäisiin.

Vielä 1800-luvulla se antiseptiikan keksijä kohtasi karun lopun, kun kukaan ei uskonut häntä ja hänet suljettiin mielisairaalaan. Ja hänellä oli vielä näyttää ihan tilastot oman sairaalansa kuolleisuuden romahduksesta. Tosin hän oli erittäin epädiplomaattinen asian suhteen.

Vierailija
12/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan alkaisin antibiootteja kehittelemään (olen mikrobiologi) ja toki koittaisin hygienian merkityksestä puhua. Voi olla vaarallista olla kovin edistyksellinen ja tehdä ihmeitä. Noitavainot sentään taisi tulla vasta myöhemmin.

Muuten egyptiläiset tajusivat hieroa homeisia leipiä haavoihin yms. ja auttoi. Eivät tienneet siis syytä. Kukakohan heistä ekana keksi hieroa hometta haavoihin?

Vierailija
13/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten egyptiläiset tajusivat hieroa homeisia leipiä haavoihin yms. ja auttoi. Eivät tienneet siis syytä. Kukakohan heistä ekana keksi hieroa hometta haavoihin?

Tämä siis yli 2000 vuotta sitten.

Vierailija
14/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuoroviljely. Sen opin historian tunnilla. Eli samalla pellolla kasvatetaan vuorovuosina viljaa, apilaa ja sitten vielä jokin kolmas juttu jota en muista. Eli he joutuisivat kokeilemaan eri pelloilla eri lajikkeita saadakseen selville, mikä se kolmas oli. Luultavasti tämä ei olisi kovinkaan hyvä myyntipuhe heille ottaa menetelmä käyttöön.

Vierailija
15/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka löysi bakteerit ja tajusi just esim. käsien pesun merkityksen, niin eikös sekin suljettu hulluna mielisairaalaan? Ironisesti vieläpä kuoli verenmyrkytykseen. Kun hakattiin pahoin ja sai bakteerit verenkiertoonsa.-

Vierailija
16/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan latinaa, suomea ja muutamaa muuta kieltä. Voisin opettaa nykykieliä, mutta tuskin he niitä tarvitsisivat oikeassa elämässä. Lukutaitoa toki voisin sinänsä opettaa. Maantietoa voisin myös opettaa, se olisi ehkä hyödyllistäkin. Lisäksi voisin tehdä diagnoosin muutamasta tavallisesta sairaudesta ja kehottaa välttämään kättelyä eräiden tautien sairastamisen aikana. Ym. Mutta en osaisi opettaa mitään luonnontieteisiin liittyvää, koska en tajua niistä mitään :(

Vierailija
17/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

käskisin nuolla kyynärpäätä

Vierailija
18/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin mieluusti samoin tein parituhatta vuotta taaksepäin ja järjestäisin niin, että Pietari ei saarnaa eikä kirjoita yhtään mitään.

Vierailija
19/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tulisin tolkuttoman rikkaaksi salaisella reseptillä tehdyllä ihmelääkkeelläni, joka pitäisi keripukin loitolla pitkillä merimatkoilla. Kun olisin neuvonut italilaiset voittoon Cannaen taistelussa kehittämäni parannukset aseteknologiaan tekisivät Italiasta todellisen supervallan ja toisivat minulle aatelisarvon.

Vierailija
20/107 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin terveiset vuodelta 2017, että naisen paikka on peilin edessä kittanoissa vaatteissa muikistelemassa meikattuna riettaan näköiseksi niin, että mahdollisimman moni näkee, miltä hän näyttää. Seuraavassa vaiheessa naisen paikka on jonkun tunnetun miehen rakastajattarena mahdollisimman vetävän näköisenä. Sen jälkeen nainen vaipuu unholaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi