Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestääkö taloutenne, jos yksi aikuinen taloudestanne jäisi työttömäksi?

Vierailija
11.08.2017 |

Kuinka tiukalle olette talouskuvionne virittäneet? Kestäisikö talous yhden taloutenne aikuisen jäämistä työelämästä työttömäksi vai pitäisikö tehdä jotain konkreettisia toimenpitietä tämän jälkeen? Jos, niin mitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä puoliso opiskelee, ei nosta opintolainaa eikä saa asumistukea. Jos jäisi työttömäksi, saisi aika paljon enemmän rahaa, joten kyllä pärjättäisiin.

Vierailija
2/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. meillä talous on viritetty yhden tulojen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen ollut v.1998-2001 pätkätyössä, sitten 5,5v kotiäitinä, taas pätkätöissä v.2006 syksystä v.2012 jolloin sain yksityiseltä sektorilta vakipaikan, se meni konkurssiin syksyllä 2013 ja olin työttömänä jouluun asti, lisäopiskelin alaani v.2014 ensimmäisen ½v, olin kesän ilman töitä ja sain vakituisen paikan kuntapuolelta 8/2014 jossa edelleen.

Eli tohtinen sanoa, että kokemusta on ja talous on kestänyt, viimeinen ½v kotiäitiajasta oltiin maksamatta asuntolainaa, muuten maksettu sitä aina eli vuodesta 2003 lähtien. Välillä on ollut Visan käytölle tarvetta, mutta ei usein eikä tyyliin tonnien edestä. Mitään maksumerkintöjä tms ei ole, laskut pystytty aina maksamaan ajallaan ja ongelmitta.

Se mikä minusta on traagista ja surullista ja ahdistavaa ja ties mitä on se, että vaikka olemme kumpikin ns vakitöissä eikä asuntolainaa ole montaa kymppiä jäljellä eikä kk-erä ole kohtuuton (menisi väh sama vuokraankin joka kk) niin silti kaikki menee mitä tulee. Minä matalapaklkka-alalla ja mies nauttii jonkin verran keskitasoa suurempaa liksaa. Ruoka on sellainen menoerä 2 teini-ikäisen lapsen kanssa, sitten asunto, vakuutukset, auto, muut laskut. On me kyllä matkusteltukin, useita kertoja viim.6v aikana ja pari kertaa kaukomaillakin, jokainen reissu ollut 15vrk matka. Nyt ei kyllä tänävuonna ole moiseen varaa, ensivuodelle mietetty Krakowan pitkää vkonloppua keskitysleirijuttuineen, mutta saas nähdä onnistuuko.

Elossa ollaan.

Vierailija
4/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kaikilla tähän ketjuun vastaajilla kestää.

Vierailija
5/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puoliso eläkkeellä, itse olen opiskelija. Työttömänä saisin enemmän rahaa kuin nyt, mutta eipä väliä, lainat on maksettu ja lapsi kasvatettu, hyvin tullaan toimeen vähemmälläkin. On mulla se työpaikkakin, hyllyllä...homeinen, tylsä ja pienipalkkainen, joten ajattelin jäädä puolikkaalle valmistuttuani, ellen keksi jotain muuta.

Vierailija
6/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäisi, mutta elämä ei olisi enää kivaa. Jos tilanne olisi pitkäaikaisempi, talo lähtisi myyntiin.

Vierailija
7/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keatää. Ja meillä olikin n.vuoden verran tilanne, että mies työttömänä ja minä töissä. Hyvin pärjättiin. Nyt mies töissä ja minä jäämässä loppuvuodesta työttömäksi, luultavasti tulemme myös silloin pärjäämään, koska liiton rahani on isompi kuin mitä ukolla oli.

Vierailija
8/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla kaikki ovat hyvin toimeentulevia. Kukaan ei ole työtön eikä köyhä :D

Vierailija
9/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä jäisin työttömäksi, kestäisi. Jos mies jäisi työttömäksi, ei kestäisi.

Vierailija
10/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen on jo työtön (tai oikeastaan opiskelija). Lainalla saa maksettua oman osansa vuokrasta ja ruuat. Onhan sillä tiukkaa aika ajoin ja joudun työssäkäyvänä ostamaan kaappiin peruselintarvikkeita yhteiseen käyttöön

Vierailija
11/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä puoliso opiskelee, ei nosta opintolainaa eikä saa asumistukea. Jos jäisi työttömäksi, saisi aika paljon enemmän rahaa, joten kyllä pärjättäisiin.

Jos ei ole ammatillista koulutusta, ei saisi työttömyyskorvaustakaan, ja vaikka olisikin, opiskelun lopettamisesta tulisi karenssi. Asumistukea ei saisi varmaan työttömänäkään, sillä ei sitä minkään statuksen perusteella makseta, vaan ruokakunnan tulojen perusteella. Sama koskee sosiaalitukia. 

Vierailija
12/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti,koska olen ainut aikuinen.Toki siis vähän aikaa menisi Ok säästöillä.Mutta jossain vaiheessa pitäisi varmaan luopua jostain.

Vierailija
13/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoana aikuisena en tiedä miten kestäisi. Laina on maksettu, mutta luulen että ansiosidonnaisen loppumisen jälkeen asunto menisi myyntiin jos en pääsisi uudelleen töihin. Tulen kyllä pienellä toimeen, siihen on tottunut yh:na

Vierailija
14/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talous kestäisi jos vaimo jäisi työttömäksi ilman mitään tukia ja minä jatkaisin nykysisessä työssäni. Kestäisi myös sen, että vaimo jatkaisi töitä ja saisin minä ansiosidonnaista. Ehkä hieman jouduttaisiin miettimään kulutusta, mutta ei tarvitsisi ainakaan asuntoa myydä. Pelkästään vaimon tuloilla elämistä talous ei kestäisi.

Tosin jos työttömyys johtuisi jomman kumman työkyvyttömyydestä niin silloin tilanne muuttuisi, koska pankki maksaisi puolet asuntolainasta pois. Meillä siis turvat kuoleman ja työkyvyttömyyden varalle.

Vierailija
15/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei enää velkaa. Viime vuonna olin kolme kuukautta tekemättä mitään. En edes työtön ollut. Olin paljon mökillä juniorin kanssa. Oli tosi mukavaa aikaa. Rahaa ei ollut tuhlattavaksi, mutta peruselämä rullasi. Nyt vuoden alusta olen ollu taas töissä. Nyt on kyllä hyvinkin rahaa, mutta ei aikaa käyttää sitä....

Vierailija
16/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjättäisiin. Ansiosidonnainen olis aika hyvä. Lapset jäis kotiin, paitsi eskarilainen, jäis 500e hoitomaksut pois ja auton vois laittaa pois.

Oon jopa miettinyt tätä vaihtoehtoa. Pitäis vaan selvitä karenssi. Oon parin viikon päästä palaamassa töihin 2,5kk sairikselta ( työuupumus)

Vierailija
17/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruseläminen varmaan sujuisi ihan hyvin, mutta "huvituksiin ja turhuuksiin " ei olisi varaa. Jos tulisi isoja menoja (esim auto tai pesukone hajoaa ) niin luotolla maksu, ja sitä pystyisi vain vähän kerrassaan lyhentämään.

Vierailija
18/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää. Ansiosidonnaiseni on 1400 netto, lainan lyhennyserää joutuisin tuossa tilanteessa pienentämään reilusti. Myt 700 lyhennys, sitten voisin lyhentää 200 per kk.mieheni ansiosidonnainen olisi suunnilleen sama. Perheemme pärjäisi jonkin aikaa, että me molemmat olisimme ansiosidonnaisella. Säästöihin ei tarvitsisi koskea. Säästöillä muuttaisimme toiselle paikkakunnalle tai maahan töiden perään. Säästöjä 50 000.2 lasta

Vierailija
19/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kestää. Jäin 3v sitten YT:ssä työttömäksi, siitä sairauslomalle ja lopulta 1/2 eläkkeelle. Saan sen verran rahaa että se riittää asuntolainan kk kuoletukseen.

Elämme silti ihan ok elämää, matkustelemme yms. Enää 1 lapsi kotona.

Vierailija
20/23 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin enemmän rahaa työttömänä kuin nyt hoitotuella :D että juu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi