Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko virkamies kieltäytyä kertomasta nimeään?

Vierailija
11.08.2017 |

Jos tulee vaikka asiakaspalvelutilanne jossa virkamies käyttäytyy epäasiallisesti, ja asiakas haluaa tietää viranhaltijan nimen jotta voi tehdä valituksen ylemmille tahoille, alkaa virkamies nitisemään ja kieltäytyy kertomasta nimeään. Pitääk ö silloin soittaa poliisi paikalle?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron mielelläni etunimeni ja annan esimiehen yhteystiedot, hän kyllä tunnistaa ja selvittää asian. Työskentelen ammatissa, jossa minulla on oikeus säilyä koskemattomana, tarkoittaa siis tunnistamista.

Sairaalassa itse töissä, ja hulluja (oikeasti siis, avopuolen potilaita) riittää joka lähtöön. On tullut uhkailua, että koti poltetaan, tapetaan, sitä sun tätä. Ja nimeni on sellainen, ettei maailmasta löydy kuin yksi tällä nimellä varustettu ihminen. En siis varmasti anna nimeäni kenellekään, sillä tiedolla kun saa selville osoitteet ja puhelinnumerot. Voi vaikka oikeasti polttaa kotini jos on tarpeeksi hullu.

Mutta et olekaan virkamies.

Aika moni sairaalassa työskentelevä on virkamies, vaikka sinä et sitä tiedä/ymmärrä.

Juu, mutta käsitin että hän on hoitaja. Hoitajat eivät ole virkamiehiä.

Minulle taas tuli käsitys, että olisi psykiatri. Yksi kaveri on sairaalassa psykiatrina, ja on aika tarkka siitä, missä yhteyksissä nimi näkyy.

Ei ole mahdollista että kirjoittaja (sairaalatyöntekijä) olisi lääkäri tai hoitaja, koska potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa. Asia käy myös ilmi ihan potilasasiakirjoista tai vaikka potilastietojen katselun lokitiedoista.

Vierailija
22/26 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisten päätösten tekijät ovat nimettömiä. Esimerkiksi viisumivirkailijat ja käännytyspäätösten tekijät ym. eivät edes saa kertoa nimeään.

Älä valehtele. Viranomaisten päätöksissä pitää aina olla asian ratkaiseen viranhaltijan nimi. https://koppa.jyu.fi/avoimet/viesti/julkisuuslaki/tavoittteet/laijulkis…

Aina.

Totta! Virkamies tekee työtään virkavastuulla. Jos tekee päätösiä yms., virkamies käyttää julkista valtaa ja on itse loppupeleissä vastuussa päätösistään. Päätöset tehdään omalla nimellä. Virkamies voi myös toimia esittelijänä asioissa omalla nimellään. Virkamihen on noudatettava päätöksissään voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron mielelläni etunimeni ja annan esimiehen yhteystiedot, hän kyllä tunnistaa ja selvittää asian. Työskentelen ammatissa, jossa minulla on oikeus säilyä koskemattomana, tarkoittaa siis tunnistamista.

Sairaalassa itse töissä, ja hulluja (oikeasti siis, avopuolen potilaita) riittää joka lähtöön. On tullut uhkailua, että koti poltetaan, tapetaan, sitä sun tätä. Ja nimeni on sellainen, ettei maailmasta löydy kuin yksi tällä nimellä varustettu ihminen. En siis varmasti anna nimeäni kenellekään, sillä tiedolla kun saa selville osoitteet ja puhelinnumerot. Voi vaikka oikeasti polttaa kotini jos on tarpeeksi hullu.

Aika moni sairaalassa työskentelevä on virkamies, vaikka sinä et sitä tiedä/ymmärrä.

Juu, mutta käsitin että hän on hoitaja. Hoitajat eivät ole virkamiehiä.

Jos on virka, on virkamies/nainen/henkilö/viranhaltija. Mitä tässä sinä et ymmärtänyt?

Vierailija
24/26 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, mun eksä käyttäytyi uhkaavasti lastensuoeluhenkilökuntaan kuuluvan ihmisen kanssa. Tämä henkilö ei kertonut omaa nimeään, vaan pyysi eksääni ottamaan hänen esimieheensä yteyttä, josta valitus menisi eteenpäin.

Vierailija
25/26 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa käytetään aika vähän julkista valtaa, joten virkamiehiä on todella vähän. Käytännössä virkamiehiä ovat muutamat johtavat henkilöt,loput on työsuhteissa.

En ole hoitaja, vaan laskuttaja. Ainakin työsopimuksessa puhutaan virasta (ja viran numero). Ihan sama sinänsä minulle onko kyseessä virka vai ei, mutta virkavastuulla esimerkiksi pitkäaikaishoitopäätöksiä rustaamme.

Vierailija
26/26 |
12.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisten päätösten tekijät ovat nimettömiä. Esimerkiksi viisumivirkailijat ja käännytyspäätösten tekijät ym. eivät edes saa kertoa nimeään.

Älä valehtele. Viranomaisten päätöksissä pitää aina olla asian ratkaiseen viranhaltijan nimi. https://koppa.jyu.fi/avoimet/viesti/julkisuuslaki/tavoittteet/laijulkis…

Aina.

Totta! Virkamies tekee työtään virkavastuulla. Jos tekee päätösiä yms., virkamies käyttää julkista valtaa ja on itse loppupeleissä vastuussa päätösistään. Päätöset tehdään omalla nimellä. Virkamies voi myös toimia esittelijänä asioissa omalla nimellään. Virkamihen on noudatettava päätöksissään voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Meillä päätökset liittyvät pääasiassa siihen, saako asiakas maksuaikaa sairaalalaskulle, tai onko syytä perua perintä/ulosotto vai ei. Varsinaisissa paperille tulevissa päätöksissä toki on nimi, mutta esim. puhelimessa tai sähköpostilla hoidetuissa asioissa ei (tyyliin; Voinko maksaa laskun xxx 15.9. kun nyt ei ole rahaa? Ja tähän vastataan että juu voit.) Sitten tosiaan on erikseen asiat joissa toimitaan virkavastuulla ja joissa aina näkyy nimi. Ne ovat harvemmin sellaisia, joissa nimen näkyminen olisi ongelma. Meillä kun työnkuva on aika monipuolinen. Muutenkin kaikesta mitä tehdään jää merkintä, että kuka asiaa on käsitellyt, vaikkei se asiakkaalle näy, ja välillä tulee kyselyitä, että miksi tämän henkilön tietoja on käsitelty. Kyllä esimiehet siis saavat varmasti tiedon kuka on mitäkin tehnyt, jos asiaan täytyy palata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi