Miksi niin monet ajattelee että lapsettomien elämä on pelkkää biletystä ja ryyppäämistä?
Että viiniä ja skumppaa kuluu paljon ja baarissa käydään joka viikonloppu. Matkoillakin käydään vaan bilettämässä ja harrastamassa irtosuhteita. Käydään shoppailemassa jatkuvasti uusia vaatteita ja niin edelleen..
Mikä oletus niin monilla perheellisillä on että lapsettomien elämä on jäänyt sinne ikuiseen teini-ikään? Kyllä se elämä väkisinkin etenee vaikka niitä lapsia ei olisi. Ehkä niitä ikiteinejäkin löytyy, mutta suurin osa viettää ihan normaalia elämää.
Kommentit (47)
Vierailijahuumet aloitin kolmikymppisenä.[/quote kirjoitti:
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen, että tuo mielikuva syntyy lapsettomien omista puheista. Aika usein lapsettomat perustelee lapsettomuuttaan sillä, että haluavat olla vapaita. Mennä baariin milloin haluavat, reissata jne. Lapset olis kahle joka pakottaisi pysymään kotona, estäisi spontaanit reissut ym. Jos koetaan että lapset rajoittaa menemisiä, niin täytyyhän niitä menemisiä silloin olla.
Miksi assosioit vapauden juuri ryyppäämiseen? Kyllä, haluan todellakin olla niin vapaa kuin mahdollista, mutta sitä vapauttani en todellakaan käytä baarireissuihin! Mielikuvituksen puutetta luulla, että juuri sen ryyppäämisen takia vapautta kaivataan.
Kuten sanoin, monet lapsettomia ihan itse tuovat ne baarireissut esiin. En mä ole niitä itse keksinyt.
Enkä muuten itse usko tuohon, tiedän varsin hyvin että lapsettomat ovat hyvin kirjava joukko. Tuo on vaan oma teoriani siitä miksi monet ajattelevat lapsettomien olevan bilettäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoisesti lapseton kolmikymppinen, ja viimeksi toissapäivänä järjestin kotonani jatkot puoli kymmeneen aamulla.
Rakastan musiikkia, juhlia ja viiniä.
Elämä on nauttimista varten, ja aikuisuus on sitä, että saa itse päättää, mitä tekee.
En tiedä, miksi vapaaehtoisesti lapsettoman pitäisi sopia samaan keskinkertaiseen, keskiluokkaiseen muottiin kuin lisääntyjän. En myöskään tiedä, mikä motivoi tällaiset todistelut, että me olisimme ryhmänä jotenkin välttämättä yhtä sovinnainen ja tylsä. Minä en ainakaan tunne tarvetta vakuuttaa ketään omasta kunnollisuudestani ja tavallisuudestani.
Rehellistä puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koen, että tuo mielikuva syntyy lapsettomien omista puheista. Aika usein lapsettomat perustelee lapsettomuuttaan sillä, että haluavat olla vapaita. Mennä baariin milloin haluavat, reissata jne. Lapset olis kahle joka pakottaisi pysymään kotona, estäisi spontaanit reissut ym. Jos koetaan että lapset rajoittaa menemisiä, niin täytyyhän niitä menemisiä silloin olla.
Tällä palstalla näin juuri. Mutta täytyy muistaa, että yleensä kirjoittamassa ja komentoimassa täällä on vain pieni, aktiivinen ja aggressiivinen osa veloista ja äitiyteen hurahtaneista, heidän totuutensa on hyvin toisenlainen kuin lapsettomien tai lapsellisten laajemmin. Itse sain lapset vasta 35+, enkä kyllä tuohon asti bilettänyt ja matkustellut. Opiskelin, tein uraa, asuin kyllä useammassa maassa mutta työn, en huvin vuoksi. Enkä koskaan ole edes ajatellut niputtaa yhteen lapsiperheiden tai lapsettomien ihmisten elämäntyylejä. Oma elämäni kaksilapsisessa, erittäin hyvin toimeentulevassa akateemisessa perheessä on varmasti hyvin erilaista kuin esim. lähihoitajayksinhuoltajan tai työttömän, kouluttamattoman perheen elämä, keskimäärin paljon lähempänä akateemisen, lapsettoman pariskunnan elämäntyyliä.
Tämä. Tässäkin lyhyessä ketjussa on ilmottautunut lapsettomia bilettäjiä ja sellaisia jotka eivät siitä välitä. Kun katsoo väkeä kapakoissa ovatko he kaikki lapsettomia? Kyllä nuo ihmisten valinnat johtuvat muista asioista kuin onko lapsia vai ei.
Perheelliset varmaan helposti ajattelee, että lapsettoman elämä on samanlaista kuin oma lapseton elämä 20-30 vuotiaana. Kun on itse sen "nuoriaikuinen" -ajan jälkeen siirtynyt "oikea aikuinen" -vaiheeseen ja siihen liittyy olennaisesti lapset, ei välttämättä tule ajatelleeksi että lapseton on voinut mennä eteenpäin eri tavalla.
Omassa ystäväpiirissäni on yksi lapseton pariskunta, ja kyllä heidän elämä aika paljon pyörii just tuon matkustelu-hyvin syöminen-juhliminen akselilla, vaikka toki ihmisinä ovat paljon muuttuneet ja kasvaneet iän myötä. Onnellisilta vaikuttavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi assosioit vapauden juuri ryyppäämiseen? Kyllä, haluan todellakin olla niin vapaa kuin mahdollista, mutta sitä vapauttani en todellakaan käytä baarireissuihin! Mielikuvituksen puutetta luulla, että juuri sen ryyppäämisen takia vapautta kaivataan.
Monessa lapsiperheessä sen sijaan vapaus on just baarireissu ja ryyppäämistä. Kun kerran saadaan lapsenvahti, mitä tehdään? Joo, baariin! Ehkä teatterin tai elokuvien kautta, mutta kuitenkin. Tai kun lähdetään lapsiperheenä sukujuhliin, joissa on alkoholitarjoilu, kinastellaan siitä, kuka ajaa, ja kinan voittanut vetää sitten juhlissa muutaman liikaa.
Onko siis ihme, että nämä ihmiset ajattelevat lapsettomien varmaankin bilettävän kaiken vapaa-aikansa?
Mä en todella tiedä mistä tämä käsitys tulee :D Itse en tämän vuoden puolella ole käynyt kertaakaan "bilettämässä" tai edes juonut itseäni mukavaksi. Irtosuhteita en harrasta koska olen parisuhteessa. Shoppaillut olen urheiluvaatteita netistä. Matkustellut kyllä olen, ja käynyt ravintoloissa syömässä, koska nautin matkustelusta ja hyvästä ruuasta.
Mulla on ihan hirveesti aina kaikkea tekemistä ja tuntuu että aika ei riitä kaikkeen kivaan. On muutama eri urheiluharrastus, kirjojen lukeminen, maalaaminen, kutominen & virkkaus, kokkailu, pihan hoito, ystävien kanssa yhteyden pito, matkustelu ja matkojen suunnittelu. Sitten täytyy vielä lisäksi käydä palkkatöissä ja pyörittää omaa yritystä iltaisin ja viikonloppuisin. Mun elämään ei mitenkään mahtuisi lasta, enkä koe lapsenhoitoa mielekkääksi. Mutta tietenkin ymmärrän että joku muu kokee sen niin mielekkääksi että hankkii jopa useampia lapsia!
terveisin lapseton ihminen
Vierailija kirjoitti:
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
En minä olisi saanut nuorempana huumeista mitään irti. Sekoiluksi se olisi mennyt. Nyt voin oikeasti käyttää sieniä oman hyvinvoinnin edistämiseen.
Vierailija kirjoitti:
No mihinkä se elämä etenee jos ei omaa perhettä perusta? Samaa hengailuahan se on kuin teini-iässä kun se kaikkein tärkein puuttuu ja sydän on ahtojäissä vankina.
Niin ajattele :D Mutta onneksi kaikki lapsia hankkineet ihmiset ovat niin älykkäitä ja kehittyneitä. Lapsettomat vaan hengailevat, syljeskelevät kadulle ja juovat skumppaa. Oikein ahtojäät ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, monet lapsettomia ihan itse tuovat ne baarireissut esiin. En mä ole niitä itse keksinyt.
Enkä muuten itse usko tuohon, tiedän varsin hyvin että lapsettomat ovat hyvin kirjava joukko. Tuo on vaan oma teoriani siitä miksi monet ajattelevat lapsettomien olevan bilettäjiä.
Tunnet sitten hyvin erilaisia lapsettomia kuin minä. Tunnen paljon lapsettomia sekä livenä että netissä, ja nämä bilettäjät ovat kyllä todella pienessä vähemmistössä +30v joukossa. Omakin näkemykseni on päinvastoin juuri tuo, että kun lapsellisella on vapaata hän vetää kännit, mutta lapseton menee ajoissa nukkumaan ja aamulla lenkille...
Vierailija kirjoitti:
Että viiniä ja skumppaa kuluu paljon ja baarissa käydään joka viikonloppu. Matkoillakin käydään vaan bilettämässä ja harrastamassa irtosuhteita. Käydään shoppailemassa jatkuvasti uusia vaatteita ja niin edelleen..
Mikä oletus niin monilla perheellisillä on että lapsettomien elämä on jäänyt sinne ikuiseen teini-ikään? Kyllä se elämä väkisinkin etenee vaikka niitä lapsia ei olisi. Ehkä niitä ikiteinejäkin löytyy, mutta suurin osa viettää ihan normaalia elämää.
Siksi koska ennen vakiintumistaan ne viettivät sellaista elämää itse eivätkä tajua että lapsettomat rauhottuvat iän mukana ihan samalla tavalla kuin lisääntyneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa lapsiperheessä sen sijaan vapaus on just baarireissu ja ryyppäämistä. Kun kerran saadaan lapsenvahti, mitä tehdään? Joo, baariin! Ehkä teatterin tai elokuvien kautta, mutta kuitenkin. Tai kun lähdetään lapsiperheenä sukujuhliin, joissa on alkoholitarjoilu, kinastellaan siitä, kuka ajaa, ja kinan voittanut vetää sitten juhlissa muutaman liikaa.
Onko siis ihme, että nämä ihmiset ajattelevat lapsettomien varmaankin bilettävän kaiken vapaa-aikansa?
No tämäkin ehkä niputtamista. Tuttavapiirissäni hyvin harva juo liikaa eikä käy kapakoissa vaan ravintoloissa syömässä. Kun lähden miehen kanssa juhliin ei tarvitse kinastella kumpi ajaa takaisin. En juo yhtään ja siitä huolimatta usein mies ajaa (juonut vain lasin viiniä alkuillasta). Ja ne hetket kahdestaan kun lapset oli pieniä oli vaelluspolku, lenkki yhdessä, elokuva, teatteri. Tässäkin ne tyylit enemmän kiinni muista asioista kuin lasten hankkimisesta tai hankkimattomuudesta.
Tänään on perjantai. Käsi ylös, kuka aikoo rentoutua reippaammin oluen/viinin kanssa? Arvelisinpa, että käsiä nousee ylös jonkin verran, mutta niiden juhlijien joukossa on tasapuolisesti lapsellisia ja lapsettomia niinkuin niidenkin jotka käyttävät arvokkaan vapaa-aikansa johonkin muuhun. Ihan typerää tuo lokeroiminen, oli se perheellisten tai lapsettomien elämän suhteen. Täälläkin osa veloista inhoaa biletystä, osa hedonisti-veloista taas tuntuu olevan oman elämänsä Johanna Tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten itse usko tuohon, tiedän varsin hyvin että lapsettomat ovat hyvin kirjava joukko. Tuo on vaan oma teoriani siitä miksi monet ajattelevat lapsettomien olevan bilettäjiä.Tunnet sitten hyvin erilaisia lapsettomia kuin minä. Tunnen paljon lapsettomia sekä livenä että netissä, ja nämä bilettäjät ovat kyllä todella pienessä vähemmistössä +30v joukossa. Omakin näkemykseni on päinvastoin juuri tuo, että kun lapsellisella on vapaata hän vetää kännit, mutta lapseton menee ajoissa nukkumaan ja aamulla lenkille...
No ei se sinunkaan käsityksesi lapsellisista ihan oikea ole, kai sen ymmärrät. Meidän perheessä ei vapaalla ryypätä, kännejä en ole vetänyt yli 15 vuoteen. Ei kiinnosta moinen. Enkä tunne lähipiirissänikään ketään joka viettäisi lapsivapaansa alkoholilla läträten.
Ehkä se on sitten niin, että ne bilettäjät (oli he veloja tai lapsellisia) on niitä ryhmänsä äänekkäimpiä ja siksi luovat väärää mielikuvaa. Ne ns. tavikset ei jää mieleen.
Aika jäykkä on sekin ajatus, että lapsettomat bilettää ja ryyppää ja lapselliset istuvat kotonaan. Tutut 20-30v lapsiperheelliset bilettävät lähes yhtä paljon kuin muutkin. Lapset vaan hoitoon ja menoksi. Kun itse aikoinaan sinkkuna biletin enemmän, suurin osa itseään tarjoavista miehistä olivat perheellisiä eivätkä edes yrittäneet peitellä sitä. Olisikohan jäänyt teini-ikä heillekin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ura ja saavutukset on elämässä etenemistä lapsettomille? Eli pelkkiä materialistisia & pinnallisia arvoja? Kyllä on henkisen kasvun ja itsetutkiskelun paikka näillä lapsettomilla ikiteineillä. Säälin teitä kun joku päivä havahdutte elämänne tyhjyyteen. Pidän teidät rukouksissani.
Onnittelut, onnistuit kokoamaan tähän kaikki mahdolliset kliseet 😂👍
Ei ole lapsia, eikä tule. Osittain tietoinen valinta, kun tiesin jo ennen seurustelun alkua, että mies on saanut tuomioksi lähestulkoon 100% lapsettomuuden.
Arvoni eivät ole pinnallisia, en "tee uraa", vaan käyn normiduunaritöissä ihan vain siksi, että jollain pitää elää. Muuten arvostan elämässäni hyvää ja toimivaa parisuhdetta, sitä että saan asua rauhassa unelmieni paikassa (eli luonnon keskellä) ja muutenkin rauhallista vapaa-aikaa. Meillä ei kumpikaan biletä tai edes ylipäätään juo lainkaan. Vapaa-ajalla löytyy kyllä tekemistä - tai sitten voi hengata vaikka ihan kotona tekemättä mitään.
Jos lapsi tähän putkahtaisi (emme käytä ehkäisyä, koska raskauden mahdollisuus on erittäin epätodennäköinen, joskaan ei toki täysin varma koskaan voi olla) ei se mikään maailmanloppu olisi. Mutta ei myöskään ole se, ettei tulekaan, olen tyytyväinen elämääni näinkin.
Mutta toki saat rukoilla myös minun puolestani, jos se oloasi helpottaa 😂
Elämä on salaattibaari. Lapsettomalla on vain isompi lautanen.
Miksi en bilettäisi jos siltä tuntuu? Miksi en lähtisi festareille? Kun ei tosiaan ole niitä lapsia riippana? Koska ei saisi jos on yli 20v? Koska se on lapsellista? Koska se on huonon ihmisen merkki?
Mulla kun ei ole lapsia niin sitä vapaa-aikaa riittää niin ulkoiluun, kaunokirjallisuuden harrastamiseen, oopperassa käymiseen, useisiin liikuntaharrastuksiin kuin siihen festareilla jorailuunkin. Lapsettoman ei katsokaas tarvi valita. Se on juuri se pointti, syy miksi moni valitsee lapsettoman elämän. Ja kyllä, voin sanoa, että mieluummin 35-vuotiaana edelleen lähden Roskildeen kuin hämmennän nakkikastiketta ja pyyhin puklua autonpenkiltä. Ja ei, se, että sinä pyyhit puklua festariviikonloppuna ei tee sinusta yhtään parempaa tai aikuisempaa ihmistä. Ei, edes se ettet KOSKAAN ole edes harkinnut lähteväsi johonkin niin typerään paikkaan kuin festarit tai baari, ei tee sinusta parempaa tai aikuisempaa ihmistä.
Koska sitähän se oli ennen lapsia. Bilettäessä löytyi puoliso ja perheellistyttiin.
Ne jotka ei biletä, ei saa kumppania vaan jäävät yksin.
Enhän ihmettele. Ihmettelen sitä, miksi aloittajan mielestä meidän vapaaehtoisesti lapsettomien pitäisi sovittaa itsemme tuohon samaan tylsään elämänkaavaan, jota lisääntyjät väistämättä noudattavat, vain ollaksemme jotenkin kelpoisia.