Olen 23v nainen ja lopetan tänään tupakan. Tule motivoimaan minua ja kertomaan, miksi enää tänään ei kannata ottaa!
Lopetan tänään kuin seinään. Haluan aloittaa terveelliset elämäntavat, paljon liikuntaa ja terveellistä ravintoa. Tupakka saa jäädä. Tiedän, että pitäisi ''vähentää'' asteittain, mutta mulle joko kaikki tai ei mitään, eli tässä tapauksessa ei yhtään tupakkaa. Olen sellainen ihminen, että täytyy vaan heti tehdä se mihin lopputuloksena pyrkii.
Nyt toivon motivointia, miksi mun ei enää tänää kannata retkahtaa vaikka mieli sattuisi tekemään. :) Kiitos!
Kommentit (61)
Lopetat tupakan?
Joo, ja mä lopetan sodat, nälänhädän ja orjatyövoiman.
Jos ap mielii lääkäriksi, niin suosittelen lukemaan (ts. sisäistämään) tupakoinnin haitoista solutasolla. Tutkimukset tupakoinnin ympäristöhaitoista, sen valmistamisen eettisistä ongelmista ja vaikutuksista viljelymaihin saattaa motivoida lopettamaan.
Tupakointi ei ole hyödyllistä kenellekään, mutta haitallista kaikille. Haitallista itsetyydytystä.
Onneksi olkoon hyvästä ja viisaasta päätöksestä !!
Itse olen ollut 10 vuotta polttamatta ja NIIN onnellinen siitä.
Eikä ole ollut edes vaikeaa.
No... näkisitpä meidän työpaikan tupakoivat 40-60 vuotiaat.
Todella huono iho, harmaa väriltään ja ryppyisiä.
Ja vastaavasti 60 vupotiaat jotka eivät polta : heleät ihot ja ei lainkaan niin paljon ryppyjä.
Toiseksi: tuttavani sairastaa keuhkosyöpää ja hoidot jatkuneet jo kaksi vuotta. Aina, kun hoidot loppuvat syöpä uusiutuu.
Älä polta.
Tupakoitsijana haiset ihan v*tun pahalle, vaikka tätä et itse huomaisikaan.
Keuhkoahtauma on perin ikävä tauti. Itse en ole koskaan polttanut, mutta silti loppuvaiheen keuhkoahtaumapotilaan tapaaminen jätti lähtemättömän (karmean) vaikutuksen. Täytyy olla hirveää elää loppuaikansa jokaisesta hengenvedosta taistellen ja tukehtumiskuolemaa odottaen.
Tuon rinnalla jopa rahansäästö, parempi kunto, parempi makuaisti, ihon heleys yms. tuntuu tosi pikkumaisilta asioilta. Mutta aika hyviä syitä silti nekin.
Iho. Itse olen nyt ollut 7kk polttamatta ja iho on kirkastunut ja näppylät ja finnit mistä kärsin aiemmin vähentyneet.
Haju. Ihanaa kun vaatteet on raikkaita. Varsinkin takin kaulukset ja kaulaliinat haisi aivan järkyttävälle polttaessa.
Raha. Itse olen laittanut joka kuukausi tupakkarahat säästötilille, ja tähän mennessä sinne on kerääntynyt jo melkein tonni. Ei sitä kunnolla tajua paljonko siihen tupakkaan oikeasti menee rahaa, ennen kuin sen konkreettisesti näkee.
Vapaus. Ei tartte enää johonkin lähtiessä miettiä, että miten ja missä siellä pääsee röökille vaan voi olla vaan olla. Stressi on vähentynyt ja selvästi paremmalla tuulella.
Häpeä. Tupakan vastaiset kampanjat on toimineet ja itse tunsin itseni ihan kakkosluokan kansalaiseksi ja huonommaksi ihmiseksi polttaessa.
Itse käytin noin kuukauden verta nikotiinipurkkaa ja imeskelytabletteja kunnes jätin nekin kokonaan pois. Niiden jälkeen siirryin tavalliseen purkkaan ja koviin karkkeihin. Varsinkin ekat viikot suussa piti olla koko ajan jotain imeskeltävää. Nekin jäi aika pian pois.
Äläkä pelästy jos tulee muutama kilo lisää, ne saa kyllä pois. Itse olen lihonut noin viitisen kiloa, mutta nyt alkaa lenkki ja kuntoilu muutenkin mennä ihan erilailla kun tupakoidessa. Hengitys kulkeee paremmin ja kunto kasvaa koko ajan.
Asenteena ettei enää ikinä henkostakaan. Ei sitä kuuluisaa "vaan yhtä" tupakkaa, koska siitä se lähtee herkästi kokonaan uudestaan. Itsellä tekee edelleen melkein päivittäin mieli, mutta lopettamisesta on seurannut niin paljon vaan hyvää, ettei tulisi mielenkään sytyttää.
Alku saattaa olla vaikeaa varsinkin henkisesti, mutta se on kaikki sen arvoista. Itse kärsin alussa unettomuudesta ja olin pahalla tuulella, mutta se menee ohi ja lopputulos on sen alun tuskan arvoista.
Onnea sinulle, pystyt siihen kyllä:)
Tuskin tulee sun lakko kestämään kovin kauaa jos tarvitset Vauva.fi palstalta syitä lopettaa.
Mites olis että et tapa ittees, ja leimaa tupakkaa polttaessasi itseäsi toisen luokan kansalaiseksi.
Et pysty siihen! Et varmaan pysty siihen!
Muista nää sanat kun oikein tekee mieli. ;)
Itse kierrän tupakoivat naiset kaukaa. Joskus saanut halauksen tupakoijalta ja se haju oli vastenmielinen. Tuota pidemmälle en halua kuvitellakaan.
Sinkkum
Säästyt kivuliaita peräpukamilta, jos olet oikeasti niin viisas ja lopetat polttamisen seinään.
Hyvä sinä!
+tupakan hinta kallistunut, mikä säästö!
+noloa polttaa
+haiset pahalle kun poltat
+iho kirkastuu ja mieli virkistyy jo parissa viikossa.
:)
En usko, että lihoan. Olen sen verran liikkuvaa sorttia ja tarkka syömisistäni, ennemminkin uskon laihtuvani tupakan lopettamisen myötä, söin nimittäin joskus ilman nälkää vain siksi koska ruokarööki on niin hyvä... eipähän tartte enää! :D
Ap
Tämä keskustelu on auttanut kyllä paljon. Normaalisti olisi tässä vaiheessa tullut jo useampi tupakka poltettua, nyt 0 tupakkaa.Tästä tämä lähtee, täältä tullaan elämä! :)
Ap
Elän muuten terveellisesti ja ajattelen kehoani, mutta miksi ihmeessä kiusaan ja myrkytän keuhkojani? Eikö keuhkot ole yhtä arvokkaat kuin muu kehoni, jota varjelen? Mitä hittoa oikeasti, hengitys on kehon tärkeimpiä ja oleellisimpia toimintoja ja hengityselinten toimiminen on erittäin tärkeää. Kuinka tyhmä voinkaan olla!! Toivottavasti keuhkot antavat anteeksi tämän parin vuoden kärsimyksensä!
Ap
Mä lopetin elokuussa 2013, olin silloin täyttänyt just 21v. Lopetin myös kuin seinään, ei taukojen pitämisessä ollut mitään järkeä. Kyllä siihen tottui hyvin ja nykyään en pidä tupakanhajusta yhtään. Enkä kadu päätöstäni!
Olitpa sitten sinkku tai suhteessa, jonkun on ihan miljoonasti kivampaa pussailla sun kanssa kun et maistu tuhkakupilta <3
Eipähän tarvitse enää salaa polttaa. On kamalan stressaavaa, jos tiedossa on esim. juhlia tai vaikkapa päiväristeily tupakoimattomien tuttavien kanssa, ja itse ei tykkää yhtään polttaa julkisesti. Aina pitää jossain olla piileskelemässä sen tupakan kanssa ja polttaa ''salaa''. Minulla on onneksi paljon ystäviä, jotka eivät polta. Valtaosa ystävistäni ei polta.
Ap
Keuhkot ja keho muutenkin kiittää. Tupakoinnin lopettaminen ei koskaan ole liian myöhäistä. Ei mene kauaa, kun kehosi huomaa yhtäkkiä ettei saakaan enää myrkkyä. Pian alkaakin sitten kaikki asiat rullaamaan kropassa paremmin. Tupakointi vaikuttaa koko kehoon, ei pelkästään keuhkoihin vaikkakin toki niihin ensisijaisesti.
Laske rehellinen arvio, paljonko rahaa olet jo poltellut taivaan tuuliin. Mieti sitten, mitä kaikkea kivaa olisit sillä rahalla hankkinut.
Toisekseen kuvitteli itsesi kymmenen vuoden kuluttua tupakoimattomana / tupakoivana. Mieti terveyttä, ulkonäköä, hampaita, hajua ym. mitä täällä on jo mainittu. Kumpi näistä kahdesta potentiaalisesta itsestäsi haluaisit olla?
Kolmanneksi, älä ajattele, että menetät jotain luopuessasi tupakasta. Päin vastoin. Menetät vain turhan taakkasi ja saat paljon parempia asioita tilalle. Niin moni ihminen elää vallan mainiosti ilman tupakkaa eikä koe jäävänsä mistään paitsi. Mikset sinä olisi yksi heistä?
Tupakoitsijalle tulee ylähuulen päälle pitkittäiset rypyt