Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät!! Kaasojen tehtävät?

Vierailija
10.08.2017 |

Minä saan kunniakseni olla kaaso. Tiedossa ovat elämäni ensimmäiset häät ja olen kaaso.

Mitä kaikkea kaason tehtäviin kuuluu? Mitä häälahjaksi?

Kaikkea saa ehdottaa ja kiitos jo neuvoista :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älä vaan ap näytä noita muistilistoja hääparille :D muuten sä oikeasti vielä siivoilet koristelemaasi hääpaikkaa vielä aamuseitsemältä ihan yksin..

Vierailija
22/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho tulempa minä saamaan paljon tehtävää, hieman haastetta täytyykin olla ;)

Ap

Ap, juuri tuollaista asennetta tarvitaan! :-) Omat hääni, olivat aivan katastrofi, siis kaasoni olivat. Heitä ei kiinnostanut mikään eikä kukaan, ei mikään mitä toivoin. Lopulta menin yksin alttarille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe ja koristelu on tärkeimmät, panosta niihin huolella.

Vierailija
24/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaason tehtävä huolehtia morsiamen syömisestä ja juomisesta? Onhan tämä vitsi?

Vierailija
25/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää listaan morsiamen vessakäynneissä auttaminen, kun ei yksin ison hameensa kanssa pysty.

Been there done that

Vierailija
26/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaason pitää myös pitää omista rajoista kiinni. Joskus morsian käy ylikierroksilla ja unohtaa, että kaaso on hänen ystävänsä tai siskonsa eikä mikään amerikkalainen hääsuunnittelija, terapeutti, pitopalvelu ja tarjoilija, siivoaja, pukeutumisneuvoja, piika, rahasampo, ohjelmapalvelu, askartelutäti ja meedio.

Houkutus tulla täysin onnelliseksi, palvelluksi, passatuksi ja palvotuksi morsmaikuksi täydellisin häihin voi olla ylivoimainen vastustaa. Silloin kaaso ystävällisesti palauttaa morsiamen jalat maahan. Uskalla sanoa mitä kaasona otat vastuullesi, missä autat ja mitä teet ja kieltäydy niistä hommista mitkä menevät överiksi. Sen voi sanoa nätisti päin naamaa niin ettei tarvitse myöhemmin olla raivona ystävälleen ja itselleen.

Vierailija
27/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kaason häälahjaa tarvitse enää kaiken muun lisäksi ostaa? Polttareihinkin saa helposti palamaan monta sataa omaa rahaa, kun ei muu polttariporukka kovin suurilla summilla kuitenkaan voi osallistua.

Vierailija
28/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaason tehtävä huolehtia morsiamen syömisestä ja juomisesta? Onhan tämä vitsi?

Ei ole vitsi. Joskus morsian on niin stressaantunut, huomaamaton, jännittynyt että unohtaa tai ei pysty syömään eikä juomaan. Fiksu kaaso huomauttaa ja huolehtii, että morsian ei vahingossa näänny. Trippimehu ja banaani voi joskus pelastaa häät.

Vierailija
29/36 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häälahjaksi kaasona itse annoin 100euroa rahaa.

30/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa kaason tehtävät, lista hommista on loputon..

Lista siitä, mitä kaaso yleensä tekee:

• Auttaa löytämään hääpuvun.

• Osallistuu hääsuunnitteluun ja on mukana makuraadissa.

• Suunnittelee polttarit.

• Tulee kampaajalle hääpäivänäsi.

• Auttaa pukeutumaan ja laittamaan hunnun paikoilleen.

• Huolehtii, että ehditään ajoissa vihkimiseen.

• Huolehtii siitä, että morsian saa ruokaa ja juomaa päivän aikana.

• Vastaa häälaukusta, josta löytyy hyödyllisiä tavaroita, kuten sakset, laastareita, neula ja lankaa, nenäliinoja, särkylääkkeitä ja muita tarvikkeita kaiken varalle.

• Kulkee Hääparin edellä tai perässä kirkossa ja mm. suoristaa laahuksesi alttarilla.

• Pitää morsiuskimppua vihkimisen ajan.

• Pitää puheen hääjuhlassa.

• Auttaa kuljettamaan häälahjat kotiin juhlien jälkeen.

Ennen häitä

• järjestelyihin osallistuminen sopimuksen mukaan

• ohjelman suunnittelu

• ”makutuomarointi” hääpuvun valinnassa

• morsiamen polttareiden järjestäminen

• osallistuminen harjoituksiin

• ajo-opasteiden kiinnittäminen

• juhlapaikan valmistelu

• häävuoteen koristelu

• pukeutuminen, kampaus ja meikkaus yhdessä morsiamen kanssa

Kirkossa

• avioliiton todistajana toimiminen

• morsiamen tavaroiden kantaminen

• kimpun piteleminen

• laahuksesta ja hunnusta huolehtiminen

Hääjuhlassa

• vieraiden opastaminen

• puhe hääparille

• yhteydenpito juhlapaikan henkilökunnan kanssa

• yllättävien tilanteiden selvittely

• huolehtiminen morsiamen vaihtovaatteista ja muista tarvikkeista

• hääparin saatteleminen hääyön viettoon juhlapäivän jälkeen

• juhlapaikan siivoaminen

• vuokra-asujen ja muiden tavaroiden setviminen ja palauttaminen

Kaason selviytymispakkaus hääjuhlaan

• pinnejä

• hakaneuloja

• puuteria ja meikkejä

• nenäliinoja

• hajuvettä ja deodoranttia

• hiuslakkaa

• lanka ja neula

• piilolinssejä

• sukkahousuja

• tamponeita

• päänsärkytabletteja

• kello

Minusta tuo palauttaa vuokra-asut on ihan helmi :D

Jessus sentään mikä lista. Vaikuttaa siltä, että kaason osalta hääpäivä alkaa kukon kiekaisun aikaan ja päättyy hieman ennen kuin kukko seuraavana aamuna kiekaisee.

"Huolehtii siitä, että morsian saa ruokaa ja juomaa päivän aikana."

Entä kuka huolehtii siitä, että kaaso itse ehtii jotain syömään ja juomaan päivän aikana? En huomannut että listaan olisi juuri ruokailurakoja jätetty. Hengähdystaukoja on turha kai edes toivoa? Ja sitten pitäisi hommata häälahjakin vielä lisäksi, ikäänkuin tällaisessa työmäärässä ei olisi lahjaa riittävästi. Jos tällainen lista on edes puolivakavissaan laadittu, niin suoraan sanottuna hirvittää.

31/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuommoisia kaasoja oikeasti olemassa, jotka tekee nuo duunit mitä listoissa on? :) Vau!

Mä mokasin totaalisesti kaason valinnassa itse. Pyysin sen aikaisen bestiksen. Sovittiin, että hänen tehtävänään on polttarit. Ei mitään muuta.

"polttarit" järkkäs. Suunnitelma: käydään ravintolassa syömässä ja känni päälle. Ainoa, että mun työvuoro alkoi kello 03.00. Kaaso tiesi, koska olimme samassa duunipaikassa silloin. Hän oli itselleen pyytänyt seuraavan päivän vapaaksi. - ei edes känniä.

Lisäksi oli kutsunut omia kavereitaan mukaan, mulle lähinnä puolituttuja tapauksia. Ei siskojani, ei kavereitani, ei kälyjä, serkkuja, ei ketään. Koska hän ei tiennyt miten heidät saa kiinni. (somekin oli jo keksitty) Niin, maksoin oman ruokailuni, kun ei luonnollisestikaan kehdannut maksattaa mulle puolitutuilla tyypeillä mun sapuskaa. Ymmärrän. :)

Suuttu, kun lähdin ajoissa kotiin. Se mökötti mulle häihin saakka. Häissä se oli tuhannen päissään jo kirkossa. Juhlissa se yritti pitää puhetta, mutta bestman sai estettyä moneen kertaan.

Olihan siellä runsaasti apukäsiä ja upeita ihmisiä, joiden kanssa oltiin tehtäviä sovittu etukäteen, juurikin ettei yhdelle kasaannu. Kiitos vieläkin heille, että hommat hoitu. :)

Kaaso jälkeen päin pyyteli rahaa vaivannäöstään. Silloin meni hermot ja kerroin mitä mieltä mä olen hänen järkkäilystään mieltä. Eipä olla sen jälkeen oltu hirveesti tekemisissä (vain työjuttuja), koska olen kiittämätön paska. Voin nauraa asialle jo, vaikka näyttää olevan vieläkin hampaankolossa, kun näin paljon sain katkeraa tekstiä aikaiseksi. ;)

Sain mä jälkipolttarit. Oltiin mökillä viikonloppu oikeiden läheisten ja rakkaiden kanssa. Lupsakkaa yhdessäoloa ja mökkiturnajaiset. <3

Vierailija
32/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
33/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 44 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa kaason tehtävät, lista hommista on loputon..

Lista siitä, mitä kaaso yleensä tekee:

• Auttaa löytämään hääpuvun.

• Osallistuu hääsuunnitteluun ja on mukana makuraadissa.

• Suunnittelee polttarit.

• Tulee kampaajalle hääpäivänäsi.

• Auttaa pukeutumaan ja laittamaan hunnun paikoilleen.

• Huolehtii, että ehditään ajoissa vihkimiseen.

• Huolehtii siitä, että morsian saa ruokaa ja juomaa päivän aikana.

• Vastaa häälaukusta, josta löytyy hyödyllisiä tavaroita, kuten sakset, laastareita, neula ja lankaa, nenäliinoja, särkylääkkeitä ja muita tarvikkeita kaiken varalle.

• Kulkee Hääparin edellä tai perässä kirkossa ja mm. suoristaa laahuksesi alttarilla.

• Pitää morsiuskimppua vihkimisen ajan.

• Pitää puheen hääjuhlassa.

• Auttaa kuljettamaan häälahjat kotiin juhlien jälkeen.

Ennen häitä

• järjestelyihin osallistuminen sopimuksen mukaan

• ohjelman suunnittelu

• ”makutuomarointi” hääpuvun valinnassa

• morsiamen polttareiden järjestäminen

• osallistuminen harjoituksiin

• ajo-opasteiden kiinnittäminen

• juhlapaikan valmistelu

• häävuoteen koristelu

• pukeutuminen, kampaus ja meikkaus yhdessä morsiamen kanssa

Kirkossa

• avioliiton todistajana toimiminen

• morsiamen tavaroiden kantaminen

• kimpun piteleminen

• laahuksesta ja hunnusta huolehtiminen

Hääjuhlassa

• vieraiden opastaminen

• puhe hääparille

• yhteydenpito juhlapaikan henkilökunnan kanssa

• yllättävien tilanteiden selvittely

• huolehtiminen morsiamen vaihtovaatteista ja muista tarvikkeista

• hääparin saatteleminen hääyön viettoon juhlapäivän jälkeen

• juhlapaikan siivoaminen

• vuokra-asujen ja muiden tavaroiden setviminen ja palauttaminen

Kaason selviytymispakkaus hääjuhlaan

• pinnejä

• hakaneuloja

• puuteria ja meikkejä

• nenäliinoja

• hajuvettä ja deodoranttia

• hiuslakkaa

• lanka ja neula

• piilolinssejä

• sukkahousuja

• tamponeita

• päänsärkytabletteja

• kello

Minusta tuo palauttaa vuokra-asut on ihan helmi :D

Jessus sentään mikä lista. Vaikuttaa siltä, että kaason osalta hääpäivä alkaa kukon kiekaisun aikaan ja päättyy hieman ennen kuin kukko seuraavana aamuna kiekaisee.

"Huolehtii siitä, että morsian saa ruokaa ja juomaa päivän aikana."

Entä kuka huolehtii siitä, että kaaso itse ehtii jotain syömään ja juomaan päivän aikana? En huomannut että listaan olisi juuri ruokailurakoja jätetty. Hengähdystaukoja on turha kai edes toivoa? Ja sitten pitäisi hommata häälahjakin vielä lisäksi, ikäänkuin tällaisessa työmäärässä ei olisi lahjaa riittävästi. Jos tällainen lista on edes puolivakavissaan laadittu, niin suoraan sanottuna hirvittää.

Noin se vaan menee. Ja en todellakaan ehtinyt syödä kahteen päivään mitään. Hyi!

Vierailija
34/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos morsiuspari on yhtään fiksu, eivät laita kaasoja tai bestmaneja tai muitakaan apukäsiä vastaanottamaan ilmoittautumisia tai tekemään istumajärjestystä O_O mitä hittoa?!

Omat tehtäväni vuosi sitten olivat:

- kutsujen, ohjelman yms. grafiikan suunnittelu (liittyy omaan ammattiini ja halusin tehdä)

- seurana/makutuomarina hääpukuostoksilla ja yksillä messuilla

- polttarit (näiden takia harkitsen kahdesti jos joku muu joskus pyytää kaasoksi - niin monen ihmisen aikataulujen sumpliminen ja raha-asioiden setviminen oli aika karu kokemus!)

- hääpaikan koristelussa auttaminen

- kirkossa luin Raamatun kohdan ja jaoin nenäliinat ennen seremonioita juhlaväelle

- juhlapaikalla vieraiden vastaanotto, istumapaikkojen esittely, opastaminen yms ennen hääparin tuloa

- muutaman leikin juonto

- puhe

- iltapalan esillepano (jääkaapista pöytään)

- seuraavana aamuna hääpaikan siivoaminen yhdessä hääparin, anopin&apen, bestmanien ja muutamien muidenkin kanssa

Oli mukavat, rennot juhlat kaikin puolin ja nautin tekemisestä. Paitsi polttareiden järkkäämisestä. Mutta hääjuhlassa oli mielestäni kaasona huomattavasti kivempaa kuin vieraana :)

Vierailija
35/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ennen päästiin naimisiin, kun ei ollut kaasoja eikä best maneja !

Ennen vanhaan ei päästykään naimisiin ilman kaasoa:

"kaaso on alunperin suomalaisessa perinteessä satoja vuosia vanha tapa. Kaaso on alunperin ollut morsiamen pukija, ja "virka" on ollut tavoiteltu ja arvkokas tehtävä. Eripuolilla Suomea on tämän tehtävän tekijästä käytetty erilaisia nimiä, toimenkuva on ollut kokolailla samanlainen."

Vierailija
36/36 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaaso vanhaa kansanperinnettä. Best man on amerikkalainen tuontituote. Ennen vanhaan Suomessa oli sulhasen apuna puhemies, jolla oli tehtävä vielä häissäkin.