Listataan ällöttävimpiä virheellisesti kirjoitettuja yhdyssanoja
Kommentit (52)
En voi sietää yhtä otsikkoa täällä, nimittäin "toiveena vauva-blogi". Siinähän on tekstin mukaan toiveena vauvablogi, joka on kirjoitettu selvyyden vuoksi yhdysviivalla. Kuitenkin todellisuudessa on kyseessä blogi, jonka nimi on Toiveena vauva. Näen punaista joka kerta, kun näen tuon otsikon.
Nyt bongattu palstalta "mitä järkeä on käydä kokopäivä töissä". Sasse...
Uima-allas, linja-auto yms. En ymmärrä, kuinka tällaiset sanat voi kirjoittaa väärin. Uima allas. Linja auto. ARGH
Täälä on hyvä opetella kirjoitustaitoa. Kielipoliisit huomauttavat aina. En ole koskaan oppinut yhdys sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Uima-allas, linja-auto yms. En ymmärrä, kuinka tällaiset sanat voi kirjoittaa väärin. Uima allas. Linja auto. ARGH
Yhtä usein tämän kaltaisia näkyy kirjoitettuna muotoon "uimaallas" ja "linjaauto", mikä on minusta vielä käsittämättömämpää. Ehkä.
Ärsyttää, kun jopa sanomalehdissä törmää viivan käyttöön numeron jälkeen. 10-vuotias = oikein, 10-vuotta = VÄÄRIN
Tuon yläasteenkin olen nähnyt kirjoitettavan ylä-aste?
Minun henkistä liitutauluani raapii kynsillään tämä kammotus:
Pahaolo.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun jopa sanomalehdissä törmää viivan käyttöön numeron jälkeen. 10-vuotias = oikein, 10-vuotta = VÄÄRIN
Tuon yläasteenkin olen nähnyt kirjoitettavan ylä-aste?
Tuo kyllä on käsittämätöntä, ettei viivan käyttöä numeron kanssa hallita. Niitä virheitä näkee aivan liian usein.
Yksi, mitä en siedä, on ekaluokka. Se on eka luokka, ensimmäinen luokka. Jopa joku opettaja on täällä kirjoittanut, että opettaa ekaluokkaa tai joku menee ekaluokalle!
Vierailija kirjoitti:
Pahaolo.
Juu, tai pahamieli. Hyi!
Tuttavani etsii parhaillaan facebookissa muutto apua ja muutto autoa lainaksi.
50-kymppinen. - Ahaa, olet siis viissataavuotias!
Vierailija kirjoitti:
Pahaolo.
Pääkipeä
Tänään palstalta bongattua: eri-ihmiset.
Facebookissa oli osattu kirjoittaa oikein että vapaana karsinapaikka. Samassa ilmoituksessa pihattopaikkaa ei sitten enää osattukaan kirjottaa oikein...
Sellaiset sanat, joiden alkuosa yksikään ei merkitse mitään. Esim. nais ystävä, hevos vankkurit.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset sanat, joiden alkuosa yksikään ei merkitse mitään. Esim. nais ystävä, hevos vankkurit.
Yksikään=yksinään
Sekin kyllä ärsyttää, kun ihmiset kirjoittavat yhteen juttuja, jotka pitäisi kirjoittaa erikseen. Esim. "itseasiassa", jonka pitäisi olla "itse asiassa".