Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä vuoksi työttömien ja työssäkäyvien bussiliput korvataan toimeentulotuessa mutta opiskelijoiden ei?

Vierailija
10.08.2017 |

Työttömät kurssilaiset ja työttömyysetuudella opiskelevat saavat 9 euron kulukorvauksen jolla voivat ostaa bussilipun. Työssäkäyvältä kuukausilippu tai kertaliput katsotaan menoksi toimeentulotuessa. Miksi opiskelijoiden bussilippua ei katsota menoksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelijat ovat aina olleet yhteiskunnan paarialuokka, jonka pitää elättää itsensä lainalla eikä toimeentulotuella.

Vierailija
2/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen työttömien työkokeilun 9 eurosta, joka ei edes riitä pääkaupunkiseudun seutulippuun?

Työmatkavähennykset ovat lakisääteisiä, ja niistä saatavat palautukset ovat minimaalisia.

Sinä voit mennä opiskelujesi ohella töihin tai nostaa opintolainaa, mahdatko edes käsittää paljonko huuhaa-alan ikiopiskelusi maksaa yhteiskunnalle, puoli-ilmaisine tuettuine ruokailuineen ja muine etuineen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön, hain ja sain toimeentulotukea loppuvuodeksi, eikä mulle annettu euroakaan bussilippuihin.

Vierailija
4/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska opiskelija-alennukset yms.

Vierailija
5/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea toimeentulotukea vaikka olet opiskelija

Vierailija
6/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelijoiden ahneus pitäisi palkita? Opiskelu on itsessään merkki siitä, että ahneuksissaan aletaan opiskelemaan euron kuvat silmissä, joten ihan oikein, että joutuvat kituuttelemaan.

Vierailija
7/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alotan opiskelun työttömyystuella huomenna enkä tule saamaan mitään ylimääräistä matkakulukorvausta, se etuus on poistunut.

Vierailija
8/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annatko sun opiskelupaikan mulle?

Vierailija
9/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toimeentulotuessa huomioidaan matkalippu. Sain aikoinani myös oppikirjat, silmälasit jne sosiaalitoimiston kustantamana kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa, jopa jotain kodinperustamisrahaakin!

Vierailija
10/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toimeentulotuessa huomioidaan matkalippu. Sain aikoinani myös oppikirjat, silmälasit jne sosiaalitoimiston kustantamana kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa, jopa jotain kodinperustamisrahaakin!

Niin minäkin, mutta kuuluin jälkihuollon piiriin.

Vierailija
11/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön eikä julkista liikennettä huomioida mitenkään työmarkkinatuessa,toimeentulotuessa tai muutenkaan. Työkokeilut eivät johtaneet mihinkään. Olin neljällä sellaisella,yhteensä kaksi vuotta. ) euroa toki tuli silloin,muttei tiittänyt Hgissä käyntiin,ja sekin maksettiin jälikäteen. Yliopisto-opiskelijana oli helpompaa kun sai 50% alennuksen vr:ltä. Ei varaa käydä missään, keikkatyö rasite ja vakituista ansiotyötä ei saa.

Vierailija
12/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät kurssilaiset ja työttömyysetuudella opiskelevat saavat 9 euron kulukorvauksen jolla voivat ostaa bussilipun. Työssäkäyvältä kuukausilippu tai kertaliput katsotaan menoksi toimeentulotuessa. Miksi opiskelijoiden bussilippua ei katsota menoksi?

Jos olisit kiinnostunut, varmaankin etsisit vastauksen toimeentulotukilain esitöistä.

Vierailija
13/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee nyt tukehtumaan kateudesta: kuntouttavassa työtoiminnassa kävijöille Kela maksaa sen 9 euroa ekstraa/päivä JA sossu ilmaisen kuukausilipun!! Näin ainakin täällä Keski-Suomessa.

Vierailija
14/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi työmatkakulut korvataan toimeentulotuessa ja sitten niistä voi vielä hakea verovähennykset. Ihan älytöntä.

Vierailija
15/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin, mutta kuuluin jälkihuollon piiriin.

Minä taas en vaan ihan normaalisti muutin omaan asuntoon vuokralle. 

Vierailija
16/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on kaksi tervettä jalkaa, ettei tarvitse tuollaisten kulkuongelmien kanssa painia.

Vierailija
17/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi työmatkakulut korvataan toimeentulotuessa ja sitten niistä voi vielä hakea verovähennykset. Ihan älytöntä.

Kai tajuat ettei ne verovähennykset korvaa lähellekään niitä matkakuluja.

Ja nuo verovähennykset tulee kyllä huomioiduksi tttuessa.

Vierailija
18/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä enää saa jos opiskelee omaehtoisesti. Luojan kiitos itse aloitin jo viime vuonna ja saan tuota vielä.

Vierailija
19/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kateellinen työttömien työkokeilun 9 eurosta, joka ei edes riitä pääkaupunkiseudun seutulippuun?

Työmatkavähennykset ovat lakisääteisiä, ja niistä saatavat palautukset ovat minimaalisia.

Sinä voit mennä opiskelujesi ohella töihin tai nostaa opintolainaa, mahdatko edes käsittää paljonko huuhaa-alan ikiopiskelusi maksaa yhteiskunnalle, puoli-ilmaisine tuettuine ruokailuineen ja muine etuineen?

Ja työttömät voisitte mennä töihin, ettei tarvitse maksella teidän etuja yhtälailla.

Vierailija
20/20 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lipuista erikseen makseta, vaan toimeentulotuen perusosaa kukin käyttää miten parhaiten näkee eli ruokaan, vaatteisiin, matkalippuihin, käsikauppalääkkeisiin, joskus harvoin lehtiin, harrastukseen tai vaikka tupakkaan, mutta mihinkään niihin ei siis saa mitään erikseen korvamerkittyä ja/tai ylimääräistä rahaa. Käytännössä tämä tarkoitaa, että tupakoivalla on hyvin vähän rahaa mihinkään muuhun tai jos jonkun muun, kuten vaikka minun tupakoimattoman, on vaikka vaikka kunnon kengät hankittava tai tulee vaikka sukulaisen hautajaiset (ja kuluja niistä), niin siinä kuussa ja vielä seuraavassakin syödään kynsiä. Onneksi ei kuitenkaan enää: koskapa en töitä saa, muutin kauemmaksi halvempaan asuntoon, ei jää niin paljon maksettavaksi. Bussilippua en hanki kuin talvikaudella ja vain joka toinen kuukausi, muuten on pyörällä pärjättävä.

Jos pitää uusia pyykkikone, silmälasit tai muu käytännössä pakollinen, niihin voi joskus saadakin ylimääräistä tukea, mutta silti itsekin pitää niistäkin osa maksaa eli taas on muuhun vähemmän rahaa.

Olen muuten itse keskiasteen kouluni käynyt 1980-luvun alussa, silloin oli niin lukukausimaksut kuin kalliit kirjatkin hankittavana, eikä kauppaopistossa ollut edes ilmaista ruokailuakaan, kuten lukiossa ja ammattikoulussa eli lainaa oli otettava, eivät kesäansiot silloinkaan koko vuotta riittäneet. Kotona (velkainen yrittäjäperhe) sai kyllä asua, mutta esim. ruokakuluihin oli osallistuttava ja vaatteet, pyörä ja koulumenot meni nuoren omasta pussista. Ei silti, ei missään iässä ole kivaa olla kovin vähävarainen.