Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan kymmenen käskyä vanhemmille

Vierailija
10.08.2017 |

Lähde, josta teksti lainattu: http://www.verkkouutiset.fi/blogit/maarit_korhonen_koulunalku-39417

"1. Minä olen opettaja, sinun lastesi opettaja.

Jos olen pätevä eli opettajakoulutuksen saanut ja vaikutan täysjärkiseltä, anna minun tehdä työni rauhassa. Voit pitää muitakin opettajia, sillä lapset oppivat kaikkialla kaiken aikaa.

2. Älä turhaan soita opettajalle, sillä opettaja ei unohda sitä, joka turhaan soittelee.

Älä soita ja kysy, missä kappaleessa mennään. Älä soita ja kysy, milloin kertotaulut opetetaan. Älä soita ja itke parisuhdeongelmiasi, rahavaikeuksiasi äläkä mitään, mikä ei kuulu opettajalle.

3. Muista pyhittää viikonloppu.

Lue kakkonen uudelleen.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Opeta tämä lapsillesi. Se on unohtunut. Äidin ja isän kunnioittaminen johtaa siihen, että lapsesi osaa kunnioittaa myös muita aikuisia. Pidä huoli, että sinua on helppo kunnioittaa. Kunnioita myös lastasi.

5. Älä tapa

Älä tapa lapsesi luovuutta, innovatiivisuutta, innostusta, intohimoa äläkä mitään, mikä on hänen omaansa.

6. Älä tee aviorikosta.

Jos mahdollista, älä tee aviorikosta kouluvuoden aikana. Kotitilanne heijastuu aina lapsiisi ja he alkavat käyttäytyä itkuisesti, masentuneesti, riitaisasti ja opettajalta menee puoli vuotta ymmärtää, mistä on kyse.

7. Älä varasta.

Älä varasta lapsesi lapsuutta: hänen ei tarvitse tietää perheen talousasioista, ei vanhempien omista ongelmista, ei mistään, mikä on liian iso asia hänen käsiteltäväkseen. Älä vaadi häneltä liikaa: kymppi kokeesta alakoulussa on kiva muttei loppuelämän kannalta tärkeää.

8. Älä valehtele

Jos olet luvannut ostaa hamsterin hyvästä todistuksesta, osta se. Jos olet lainannut lapseltasi rahaa, maksa takaisin. Jos olet luvannut mennä tapaamaan lastasi, menisitkö?

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

Älä osta lapsellesi kaikkea, mitä hän haluaa tai väittää muilla olevan. Älä kerro lapsellesi omaisuutesi määrää tai puutetta, sillä hän kertoo sen luokassa kaikille muille.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, karjaa äläkä mitään, mikä on hänen omaansa.

Ei ole reilua, että oppilas joutuu aamulla kertomaan opettajalle, että luokkakaveri Samin isä asuu nyt heillä. Tai että Petran äiti on nyt munkin äiti tai että Janin mummon uusi poikaystävä on meidän vaari. Älä tavoittele.

Maarit Korhonen on turkulainen luokanopettaja, jonka missiona on uudistaa koulua."

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka soittelee opelle? 

Vierailija
2/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ihmeellä opettaja kuvittelee että vanhempi voisi vaikuttaa omien vanhempiensa parisuhdejuttuihin? Ei minulta ole yksikään sukulainen - läheinen tai kaukainen - kysynyt josko minulle sopii hänen uusi suhteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ja lapsellinen teksti.

Vierailija
4/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava teksti! t. ope

Vierailija
5/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opet vain lainaa toisten puolisoita.

Vierailija
6/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelisitko tarkemmin mielipiteesi? 

Vierailija
7/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolo kommentti.

Vierailija
8/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin väärässä. Teksti oli viisas kaikin puolin.

Vierailija
9/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta joka sana!

T: ope

Vierailija
10/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ristiriitaa... älä soita opelle ja kerro parisuhteen muutoksista/ongelmista, mutta jos lapsi oireilee avioeroa opella kestää puoli vuotta ymmärtää mikä mättää....voisko se äiti tai isä sit kuitenkin ilmoittaa erosta niin ei tarviis Open niin kauaa ihmetellä 😁

Vierailija
11/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella. Mutta kyseessä onkin luokanopettaja. Ne on yleensä typeriä.

Opettaja ei ole asemassa käskyttää vanhempia. Siksi jo pelkkä otsikko on epäonnistunut.

Tuollaisilla ulostuloilla ei paljon yhteistyötä ja luottamusta rakenneta.

Vierailija
12/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin naurettava teksti. Mä en käsitä, missä te opet olette, jotka joudutte jatkuvasti vastaamaan typeriin puheluihin ja kyselyihin. Olen itse työskennellyt luokanopettajana 8 vuotta kolmessa eri koulussa, ja vielä usein alkuopetuskessa (tiiviimpi suhde vanhempiin), enkä äkkiä muista kuin ihan muutaman kerran soitetun "turhasta" asiasta. Ja turhakin voi vanhemmista tuntua tärkeältä. Esimerkiksi tasan kerran viime talvena mulle soitettiin jostain läksyasiasta. Wilma-viestejä saan välillä ja vastaan niihin myös illalla tarvittaessa. Olen aina antanut oman puhelimeni numeron ja kertaakaan en ole kokenut, että asia olisi ollut ongelma. Aina on yhteydenotot olleet hyvin vähäisiä ja ihan tarpeellisia. Joskus tulee joku tekstari aamulla ja illalla saan soiton sen kaksi kertaa vuodessa ja nekin ihan oikeasta hädästä. Tietysti jotkut opet kokee yhdenkin puhelun hysterian aiheena... No, itse en koe, koska olen onnellinen lähteissäni töistä klo 14-15 ja siksi minulle saakin soittaa. Mielummin näin kuin, että töissä pitäisi kököttää päivystämässä neljään. Pienempi paha on se on olla tavoitettavissa illalla kuin istua virka-aika työpaikalla.

Vierailija
13/17 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa noin paljon miettiä vanhempia. Eikä minullekaan soitella. Muutama kaistapää on osunut kohdalle, mutta niihin ei listat taida auttaa.

T. Ope

Vierailija
14/17 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se. Useampi työvuosi takana, numero aina annettu vanhemmille ja oppilaille.

Kertaakaan ei ole tullut häröilysoittoja, ehkä kerran yksi asia, josta olisi voinut keskustella myös Wilmassa.

Joskus oppilaat laittaa Whats Appilla pahoitteluja huonosta käytöksestään tai kiitoksia kehuista, joita ovat saaneet

Vierailija
15/17 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun otetaan aika usein yhteyttä, mutta se on ymmärrettävää, jos olen seiskaluokan luokanvalvoja ja vanhemmat ovat huolissaan uudesta koulusta, uusista tavoista ja kaikesta muustakin. Omaa numeroani en ole antanut enää vuosiin, huoltajat onneksi ymmärtävät ottaa yhteyttä Wilman kautta nykyisin.

Vanhempainvarteissa tulee kyllä näitä vuodatuksia avioliitto-ongelmista ja kaikesta muusta paskasta, joka ei todellakaan minulle kuulu. Kertokaa ne jollekin muulle.

Vierailija
16/17 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

wt-vanhemmilla meni tunteisiin vaikka ihan päiväsenselviä juttuja nuo ovat.

Vierailija
17/17 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu.

Opettajille voisi olla myös ohjeistuksena, että sinulle ei kuulu oppilaan vanhempien ihmisuhteet, harrastukset yms.

Jotkut kun alkavat sen lapsen lisäksi huolehtimaan vanhemmistakin ja opettamaan näitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi