Mielenterveyslääkkeiden vaikutus ulkonäköön
Oletteko huomanneet muutoksia? Ystävä sai lääkityksen lihoi, näyttää 20 v vanhemmalta ja silmät seisoo päässä.
Kommentit (25)
No riippuu lääkkeestä. Monilla psyykelääkkeillä voi olla sivuvaikutuksena painon nousu tai turvotus. Tietyt esim. skitsofrenian hoitoin käytettävät lääkkeet, kuten leponex aiheuttaa joillain voimakasta syljen eritystä, jolloin kuola voi runsaastikin valua suupielistä. Jotkin vanhat psyykelääkkeet aiheuttivat myös poikkeavaa ihonväriä. Pupilleihin voi myös lääkkeet vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirtatsapiini erityisesti on pahamaineinen lihottava lääke. Harmi kyllä, koska se muuten on tehokas ja sopii usein niillekin jotka muista lääkkeistä saa ikäviä sivuvaikutuksia. Se ei ole SSRI-, vaan ns SNRI-lääke. Itse kun sain tuota, niin ensi kertaa masennus helpotti, mutta vuodessa tuli 35 kiloa painoa täysin hallitsemattomaksi käyneen ahmimisen takia. Sen takia lääke oli pakko lopettaa, koska lihavuuden fyysiset haitat alkoi käydä niin suureksi.
Mulla on tullut itselleni muutama molo.
Sori, mutta ällöttävä mielikuva. :D
Lihosin 50 kiloa lääkityksen aikana 48kg >>98kg...
Lääkitykseen kuului Venlafaxin 150mg, sen aiheuttamaan maniaan Levomepromatsiinia 100 - 200mg päivässä, Mirtazapiiniä nukkumiseen 15 - 60mg ja Propraalia 40mg tykyttävään oloon 5 - 6 kpl päivässä.
Lopetin lääkitykset kuin seinään, kun psykiatrini olisi vaihtunut, en halunnut enää jatkaa kumpaakaan. Painoa on pudonnut liki 25 kiloa. Unettomuuteen otan Mirtaa 3,75mg tarvittaessa.
Cipramil ja Citalopram vähensivät virtsan eritystä ja hikoilua. Rauhoittivat ja väsyttävät. Painoa tuli lisää, kun nestettä kerääntyi. Toisaalta kiva, kun ei tarvinnut ravata vessassa yhtä usein kuin aiemmin.
Venlafaxinissa samoja juttuja, lisäksi pakkasella kasvojen iho tuli punaisen läikikkääksi.
Essitalopram aiheutti parissa päivässä järkyttävän ummetuksen. Pakko lopettaa heti.
Duloxetinissa taas väsyttäviä vaikutuksia ja näkö tuntui välillä sumenevan. Päänsärkyä, vatsanväänteitä.
Oon siis monta vuotta kokeillut eri lääkkeitä ja oikeastaan aina on tuntunut, että myös fyysinen olomuoto ja ulkonäkö muuttuvat niiden mukana.
Se tuntuu epämiellyttävältä, kun kaipaa sitä alkuperäistä ulkonäköään ja peilissä näkyy joku muu.
Mielialaan kuitenkin kaikki vaikuttivat parantavasti. Ainoa vika tosiaan, ettei enää tunne olevansa oma itsensä.
Oon miettinyt viime aikoina sitäkin, ehkä myös tunnen olevani oma itseni vain silloin, kun olen vähän alakuloinen, vähän negatiivinen ja vähän ahdistunut. Että se tuntuu normaalilta olotilalta. Missään tapauksessa en haluaisi olla ylioptimistinen koheltaja. Mutta pitää olla tasapaino.
lisätietoja