Jos postipakettia säilytetään postissa 10.08 asti niin voiko sen paketin siis noutaa vielä 10.08?
Kommentit (34)
Lähtee takaisin 10.08 klo 12 jälkeen.
T postivirkailija
Vierailija kirjoitti:
Lähtee takaisin 10.08 klo 12 jälkeen.
T postivirkailija
Postilla näköjään eriäviä käytäntöjä, jos teillä toimitaan noin. Itse hain paketin viimeisenä noutopäivänä klo 18 ja vielä oli paikalla. Sanoivat, että riittää, kun hakee kyseisen päivän aikana. Eli minuutti ennen Postin sulkemisaikaakin se paketti on vielä noudettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity postipaketteihin, mutta minua pyydettiin antamaan eräät tiedot sähköpostilla 15.6 mennessä (päivämäärä vain esimerkki). Olin ajatellut vastata tuolloin 15.6 päivällä, mutta tuon päivän aamulla sain ynseän viestin, jossa ilmoitettiin, etten ollut vastannut määräaikaan mennessä, joten siksi viesti uudelleen muistutuksena. Olin ihan ihmeissäni kun mielestäni määräaika ei ollut vielä mennyt. Eli tarkoittaako 15.6 mennessä, että viimeistään 14.6?
15.6 ei ole päivämäärä.
Menepä muualle pilkkua n**simaan. Vai pitäisikö sanoa pistettä n**simaan? Kaikki (paitsi ehkä sinä) ymmärsivät mitä tuossa tarkoitetaan.
Mitä jos sinä vain opettelisit säännöt? Vai onko mahdotonta?
Sekaannuksen vaara on todellinen esimerkiksi otsikontapaisessa päivämäärässä.
Mitkä säännöt? "Tekstin kirjoittaminen kielletty, jos yksi piste puuttuu", niinkö? Otsikkokaan ei voi aiheuttaa sekaannusta, jos lukijalla on vähänkään järkeä päässään.
Oikeinkirjoitussäännöt.
Ei tietenkään ole kielletty kirjoittamasta, jos piste puuttuu. Eikä ole sen puoleen kielletty huomauttamasta virheistäkään. Sitä ihmettelen, jos joku valittaa päivämäärän tulkintavirheestä ("mennessä"-sanan merkitys) vaikka itse ei osaa päivämäärää kirjoittaa.
Pisteen puuttuminen voi todellakin aiheuttaa joskus suuriakin väärinymmäryksiä ja jopa materiaalisia vahinkoja. Mutta mitäs siitä, liian vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity postipaketteihin, mutta minua pyydettiin antamaan eräät tiedot sähköpostilla 15.6 mennessä (päivämäärä vain esimerkki). Olin ajatellut vastata tuolloin 15.6 päivällä, mutta tuon päivän aamulla sain ynseän viestin, jossa ilmoitettiin, etten ollut vastannut määräaikaan mennessä, joten siksi viesti uudelleen muistutuksena. Olin ihan ihmeissäni kun mielestäni määräaika ei ollut vielä mennyt. Eli tarkoittaako 15.6 mennessä, että viimeistään 14.6?
15.6 ei ole päivämäärä.
Menepä muualle pilkkua n**simaan. Vai pitäisikö sanoa pistettä n**simaan? Kaikki (paitsi ehkä sinä) ymmärsivät mitä tuossa tarkoitetaan.
Mitä jos sinä vain opettelisit säännöt? Vai onko mahdotonta?
Sekaannuksen vaara on todellinen esimerkiksi otsikontapaisessa päivämäärässä.
Mitkä säännöt? "Tekstin kirjoittaminen kielletty, jos yksi piste puuttuu", niinkö? Otsikkokaan ei voi aiheuttaa sekaannusta, jos lukijalla on vähänkään järkeä päässään.
Pisteen puuttuminen voi todellakin aiheuttaa joskus suuriakin väärinymmäryksiä ja jopa materiaalisia vahinkoja. Mutta mitäs siitä, liian vaivalloista.
Joopa joo. Maailma tuhoutuu, kun yksi piste unohtuu. Ei kun mitenkäs se menikään.
Miksi Post Nord (Matkahuolto) ilmoittaa : "lähetys noudettavissa 9.1. asti", jos tulkinnassa on ongemia?! 5 päivää aikaisemmin jaetaan aamulla saapumisilmoitus eikä mitään muuta tietoa ole saatavilla; ei tekstiviestiä eikä sähköposta?! Kova kiire on lähettää paketti takaisin koska sitä ei ole määräaikaan mennessä haettu..?!
Voi, mutta vartin yli kymmenen olet jo myöhässä.
Nouda paketti viimeistään 28.02. Mitä tuo tarkoittaa?
Yleinen sääntö on, että aina se koko mainittu päivä on vielä aikaa. Ihan sama, onko se "mennessä", "asti" tai "viimeistään" tai jotain muuta vastaavaa. Eri asia tietysti, jos kellonaika on mainittu.
Todennäköisesti pakettisi on edelleen siellä klo 10.09
Samaa mietin nyt minäkin, kun paketin noutoilmoituksessa lukee Noutoaika päättyy 19.1. Eli onko noudettavissa vielä ko. päivänä?
Ainakin postista siis fyysisesti postista kävin kysymässä pakettiani viimeisenä päivänä, puolilta päivin ja sanoivat ettei ole siellä. No löytyi se lopulta oli laitettu jo palautus pinoon, ihmettelin että posti on auki kahdeksaan ja paketit lähtee jo puolilta päivin, olisin kyllä hakenut jo aiemmin, mutta miten kuumeessa lähdet viiden kilometrin päähän talvi pakkasella ?
Heti mielellään kannattaa hakee kun tulee viesti että lähetys on noudettavissa. Itse haen heti kun tulee viesti että lähetys on noudettavissa.
Mennessä, viimeistään
Sana mennessä on kaksitulkintainen:
Hakemusten on oltava perillä 21.8.2014 mennessä.
Tulkinnat: ’hakemuksen on oltava perillä 20.8.’ tai ’riittää, että hakemus on perillä 21.8.’
Kaksitulkintaisuuden välttämiseksi suositellaan yksiselitteistä sanaa viimeistään
lähde: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/298
Ei siis lainkaan itsestäänselvyys, mitä sanalla "mennessä" tarkoitetaan. Ja kuten joku sanoikin, sanakirjassa "mennessä" määritellään synonyymiksi ilmaisulle "ennen jotakin ajankohtaa". Tuolla tulkinnalla vain edellisen päivän puolella tullut, on tullut ajallaan. 15.8. 00.01 on jo liian myöhäistä.