Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musta väri vaatevaraston perustana -liian tylsää?

Vierailija
09.08.2017 |

Joudun pukeutumaan hyvin pienellä budjetilla ja olen huomannut että valtaosa hyvistä vaatteistani on mustia. Se on sinänsä ok, olen värityypiltäni tumma talvi ja musta sopii minulle erinomaisesti. Yritän myös aina laittaa jonkin jalokivenvärisen silkkihuivin tms. tuomaan hiukan väriä asuuni.

Tavallaan tykkään siitä että vaatevarasto on simppeli, olen kuin nykypäivän Jane Eyre, mutta sitten taas välillä tuntuu kauhean tylsältä pukeutua aina mustiin.

Onko muita mustissa kulkijoita?

P.S. Kyllä, olen tarkka siitä että asun mustat osat ovat samansävyistä mustaa ja samanlaista tekstuuria ja kulahtamattomia. :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla samansävyistä mustaa? Olen varmaan hirveän tyylitön, kun en ole edes tullut asiaa ajatelleeksi.

Aiheeseen, ei minusta ole tylsää. Pukeutuisin muuten aina mustaan, mutta se ei sovi minulle. :(

Vierailija
2/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa muuta antaa kuin tuon yläpeukun, Jane Eyre-kohdasta etenkin.

Itse olen varmaan samanvärinen kuin kirjan Jane, pehmeä syksy, ja ärsyttää kun kaiken pitää olla harmaanruskeaa tai nudea, tai näytän maksatautiselta. Tykkäisin mustasta/mustavalkoisesta mod-tyylistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa voi olla myös tosi erilaisina materiaaleina, ja erilaisilla pintakudoksilla. Se on hyvä pohja vatekaapille!

Siihen sitten oman fiiliksen ja maun mukaan erilaisia värejä. Värejä sekoitellessasi muistathan kuitenkin esim. pariisittarien hyvän ohjenuoran: yhdessä asussa saa olla maksimissaan kolmea väriä. (Ja tässa tapauksessa mustakin on väri, eli kolme eri väriä + musta alkaa jo olla sekametelisä)

Vierailija
4/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua itseäni vaan häiritsee jos musta ei ole samanväristä tai tekstuuri on eri. En tiedä pistääkö se kenenkään muun silmään.

Hauska etten tule ainakaan heti tuomituksi. :) En ole hirveän tyylitajuinen tai muotitajuinen varsinkaan niin siksi sitä miettii että vaikuttaa tuo "kaikki mustaa" siltä että menen siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
5/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, ja 3 vielä. Ite puteudun melkeen pelkästää mustaan ja oliivinvihreään. Helpottaa elämää, kun on selvillä se, mistä pitää ja mikä sopii oman ihon väriin. Ei ole tylsää ainakaan omasta mielestäni, ja tunnistaapa tutuskin mut heti sivuprofiilista värien takia.

Käyttäisin paria lisäväriäkin, mutta oon todennut, että menee liian sekavaksi omaan makuun. Mutta mielestäni voi hyvin olla vaikka tummansininen, beije ja punainen tms. mustan kavereina.

Vierailija
6/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hyvä väri jos olet tumma hipiältäsi niin kuin italialaiset/ranskalaiset jne.

Muutoin musta tekee elottomaksi 😊.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja olen varmaan ainoa suomalainen, jonka mielestä musta on hyvä väri - ainoastaan hautajaisissa.

Vierailija
7/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustaa voi olla myös tosi erilaisina materiaaleina, ja erilaisilla pintakudoksilla. Se on hyvä pohja vatekaapille!

Siihen sitten oman fiiliksen ja maun mukaan erilaisia värejä. Värejä sekoitellessasi muistathan kuitenkin esim. pariisittarien hyvän ohjenuoran: yhdessä asussa saa olla maksimissaan kolmea väriä. (Ja tässa tapauksessa mustakin on väri, eli kolme eri väriä + musta alkaa jo olla sekametelisä)

Näin joskus jossain vanhassa pukeutumisoppaassa ohjeen, jonka mukaan asulle laskettiin pisteet. Jokainen asun osa oli yksi piste, jokainen väri oli piste, silmiinpistävä yksityiskohta (vaikka isot napit), oli yksi piste, asusteet+niiden värit pisteytettiin ja korut. Todettiin että 12-14 pistettä on maksimi minkä jälkeen alkaa muistuttaa joulukuusta. Tuo on muuten tosi hyvä kaava. Se on yllättävää miten paljon pisteitä -ja levottomuutta- sinänsä hyvin yksinkertaisessakin asussa on. Kun oma väritykseni on aika dramaattinen, täytyy asun mielestäni olla selkeä ja yksinkertainen.

-ap-

Vierailija
8/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää hirveesti kun kaikki hyvänmalliset vaatteet kaupassa on mustia. Olen niin täysin kyllästynyt mustiin vaatteisiin kun kaapit on niitä pullaan jo valmiiksi enkä halua enää pukeutua mustaan. Todella vaikea löytää muuta kuin mustaa, harmaata, valkoista ja puuteriroosaa mistään, no pikkujouluaikaan kirkuvan punaista.. eikö tosiaan suomessa mene muut kuin tylsän väriset vaatteet kaupaks niin ettei muun värisiä kannata edes laittaa myyntiin täällä? Jos muunvärisiä sattuu löytymään niin kuosi on aivan kauhea. Joku ukkikalsarikuosi ei oikein viehätä.

Vierailija
9/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sovi musta yhtään. Minun perusvärini ovat tumman sininen ja khakin vihreä. Minusta ne sopivat yhteen minkä värin kanssa vaan. On minulla vaatekaapissani pakolliset mustat housut ja musta hame hautajaisia ym. vakavia tilanteita varten.

Vierailija
10/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hyvä väri jos olet tumma hipiältäsi niin kuin italialaiset/ranskalaiset jne.

Muutoin musta tekee elottomaksi 😊.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja olen varmaan ainoa suomalainen, jonka mielestä musta on hyvä väri - ainoastaan hautajaisissa.

Itse asiassa kyse ei ole ihon tummuudesta vaan sävystä. Olen tumma talvi, kuten linkin nainen ja musta kyllä tosiaankin pukee minua ihan hämmästyttävästi. Lisäksi minulla on vähän Rosaceaa ja musta ihmeesti vaimentaa sitä punoitusta. En kyllä käsitä miksi. Optinen harha on metka asia. 

Tiedän että kaikki eivät usko värianalyysiin mutta kun itse selvitin itselleni oman tyyppini ymmärsin aivan ihmeesti miksi jotkut vaatteet näyttää päälläni niin oudoilta. Esim. sävy sävyyn -pukeutuminen ei sovi minulle lainkaan vaan vaaditaan kontrastia, esim. juuri musta asu ja joku voimakkaan värinen huivi. Tai siis koko asu voi olla samanvärinen mutta jos päälläni on vaikkapa vihreän eri sävyjä näytän kauhealta.

Tietenkään en ole yhtä kaunis kuin tämä nainen mutta väritys on sama ja siis ihan luonnostaan:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/bf/5b/e6/bf5be653bc68fd9b9e818cdad5bd7ae8--natural-makeup-natural-lips.jpg

Vierailija
11/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on turvaväri. Jos jollain on aina mustaa päällä, oletan hänen haluavan piiloutua ja sulautua massaan. Pidän häntä myös hieman mielikuvituksettomana. Musta on kyllä kaunis väri, sopivina annoksina, mutta sopii valitettavan harvalle.

Vierailija
12/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on turvaväri. Jos jollain on aina mustaa päällä, oletan hänen haluavan piiloutua ja sulautua massaan. Pidän häntä myös hieman mielikuvituksettomana. Musta on kyllä kaunis väri, sopivina annoksina, mutta sopii valitettavan harvalle.

Voin vakuuttaa että en sulaudu massaan mustassa. :)

Numero 10 olin muuten myös minä.

-ap-

Vierailija
13/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on muita kanavia ilmentää mielikuvistustani. Olen pukeutujana lähellä ap:ta. Helpottaa huomattavasti vaatehuoltoa ja pienessä tilassa sopivan vaatevaraston luomista ja ylläpitämistä, kun valitsee mustan. Aikaa säästyy niihin luoviin hommiin.

Vierailija
14/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on todella hyva ja mieleinen vari! Ikava kylla, meilla on valkoinen kissa ja sen nakee vaatteistani. Mutta olen tottunut kulkemaan kissankarvoilla kuorrutettuna, joten mitapa siita.

Minulle myos sopii musta oikein hyvin. Ihonvarini on suhteellisen tumma (ruskettunut), hiukset viileanvaaleat, silmat vihreanharmaat. Khaki ja muut syysvarit tekevat minut sairaan nakoiseksi. Huulipunani on tumma luumu, hieman siniseen vivahtava ja se matsaa mustaan loistavasti.

Vierailija
15/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt värianalyyseja pian 20-vuotta (noin 1700). Lisäksi työskentelen muutenkin värien ja vaatetuksen parissa. Musta ei teknisesti ole värisävy lainkaan. Vaatetuksessa sillä on joukko ikäviä ominaisuuksia. Se syö muut värit (paitsi kirkkaat ja vahvat), varsinkin pehmeät vaaleat värisävyt  haalistuvat mustan vieressä. Hyvin harvalle meistä sopii musta kasvojen lähelle. Musta ei heijasta valoa lainkaan. Se saa kaikki kasvojen juonteet ja virheet korostumaan. Varsinkin, jos ihosi taittuu yhtään kellertävään on musta huonoin värivalinta (samentaa ikävästi ihon sävyä). Meidän pitäisi rohkeammin käyttää värejä. Suomalaisilla on usein kauniit, kuulaat ihot ja lasimaisen kirkkaat silmät. Monille sopisivat ihanasti esim. pehmeät pastellisävyt. Kuulen kursseillani usein lauseen: en kyllä enää ikinä käytä mustaa!

Vierailija
16/19 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se syö muut värit (paitsi kirkkaat ja vahvat), varsinkin pehmeät vaaleat värisävyt  haalistuvat mustan vieressä. Hyvin harvalle meistä sopii musta kasvojen lähelle.

Tuota muiden värisävyjen syömistä voi toki käyttää myös hyväkseen, kunhan muistaa valita mustan kanssa pidettävät asusteet vähän haluttua lopputulosta tummempina.

On kyllä totta, että mustat huivit ei sovi ainkaan itselleni yhtään. Minulla on normaali, tosi kalpea hento oliivi iho, mutta mustan huivin kanssa näytän kalpean pinkiltä, silleen huonolla tavalla. Ikäväkseni myöskään oranssi ei toimi mulla huivisävynä, mä kun rakastan sellaistaruskan/ruosteenoranssin sävyä.

Mutta musta hieman avarakaula-aukkoinen paita näyttää oikeen nätiltä, kun dekolteen/kaulan alue vaikuttaa kalpealta ilman mitään maskeeraamisia. On hyvä muistaa, että asua täytyisi aina jotenkin piristää, jotta näyttää elinvoimaiselta ja hehkeältä.

Vierailija
17/19 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se syö muut värit (paitsi kirkkaat ja vahvat), varsinkin pehmeät vaaleat värisävyt  haalistuvat mustan vieressä. Hyvin harvalle meistä sopii musta kasvojen lähelle.

Tuota muiden värisävyjen syömistä voi toki käyttää myös hyväkseen, kunhan muistaa valita mustan kanssa pidettävät asusteet vähän haluttua lopputulosta tummempina.

Juuri näin ja esim. minulla musta toimii kasvojen lähellä loistavasti juuri siksi. Tummat hiukseni ja kulmani ja intensiiviset silmäni korostuvat mutta Rosacean tuoma punoitus ihosta häviää lähes täysin. Vanhojen valokuvien perusteella näytin kyllä hyvältä mustassa parikymppisenäkin vaikka ihoni oli silloin todella vaalea ja kuulas. Uskoin itse pitkään tuohon "musta ei sovi suomalaisille" mantraan ja yritin vältellä sitä (en luottanut silmieni todistukseen) kunnes tosiaan värianalyysit paljasti että minulle se todellakin sopii.

Ja tosiaan, yhdistän mustaan yleensä aina jonkin voimakkaanvärisen huivin.

Mietin muuten uudelleen tuota mustaa turvavärinä, kuten joku kommentoija sanoi. Tavallaan ehkä tykkään mustasta juuri siksi: sen takiahan kirjassa Jane Eyrellä oli vain mustia pukuja paitsi se paras, kyyhkynharmaa. (filmatisoinneissahan sen puvut ei useinkaan ole mustia koska musta ei tosiaan sovi kaikille.) Musta on sikäli helppo väri että siinä ei näy tahrat (ennen vanhaan tuo on ollut tärkeää kun vaatteita on vähän), se on aina siisti ja sillä voi mennä mihin vaan paitsi häihin.

Lisäksi, ja ennen kaikkea, kun asu on mahdollisimman simppeli, huomio kiinnittyy kantajan kasvoihin. Siihen persoonaan. Minuun itseeni, ei krumeluureihin. Tykkää pitää hiukset ihan sileästi takana ja vain hyvin vähän meikkiä jos ollenkaan. Koska haluan että ihmiset näkevät minut, eivät roolihahmoa. (Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikkien pitäisi tehdä samoin.)

Vierailija
18/19 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 oli siis ap.

Vierailija
19/19 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun lähes aina mustaan, ja muutenkin melko tylsästi, kun lisäväreinä on yleensä vain farkunsininen, harmaan eri sävyt tai viininpunainen. Eli todella pirteää siis. :D

Ja minähän siis olen kalpea kuin mikä. Kesäisin ehkä saan vähän väriä iholle, mutta muuten menen valkeana kuin lakana. Enkä välitä lainkaan, jos jonkun väriteorian mukaan musta vie kaiken värin kasvoilta tai saa minut entistä kalpeammaksi. Koska kalpeahan minä olen, mitä sitäkään turhaan peittelemään. Ärsyttää se olettamus, että kalpeus tai vaaleampi iho ovat jotenkin huono juttu, jota pitäisi peitellä tai huijata muut uskomaan, että on tummempi kuin onkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi