Tarvitseeko kieltää vihaisesti?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen puolitoistavuotiaan esikoiseni kanssa kotona, ja olen tuuminut sitä miksi ihmeessä kiellän häntä vihaisesti, esimerkiksi sorkkimasta pistorasioita jne.
Pistorasiahan voisi lapsen huonolla onnella vaikka tappaa, mutta mietin että auttaako se minun säikähdykseni ja ärtynyt, kireäksi, kovaksi äänensävyni lasta oppimaan että pistorasioita tulee välttää? Vai olisiko parempi ilmoittaa jämäkästi että ei?
Joka tapauksessa nostan lapsen töllöntöistään pois ja yritän ohjata huomiota muualle, mutta tällainen nyt mietityttää tänään.
Miten teitä muitaa on lapsena kielletty? Itse muistan ainakin sen että äiti oli hirveän vihainen jos astioita särkyi.
Kommentit (4)
Kiellät vihaisesti kun on oikea vaaran paikka, se tulee toisille ihan luonnostaan. Lapset peilaavat herkästi vanhemman tunteita ja oppivat yhdistämään vihaiset kiellot (vanhemman säikähdys) niihin pistorasioihin, että ne ovat jollain tapaa pelottavia. No toiset oppivat tämän kerrasta ja toiset vasta vuosien päästä.
Mitä noihin tulppiin tulee, meille ainakin neuvolassa sanottiin ettei niitä nykyisissä pistorasioissa tarvita. Niissähän on se muovikotelo jo itsessänsä suoja ja iskun saadakseen pitäisi molempiin reikiin tunkea jotain sähköä johtavaa muutaman sentin päähän.
On totta, että liika ärtyisyys ja vihausuus ei ole tarpeen, mutta kyllä mäkin komennan aika jämäkästi, etenkin jos kyse on vakavasta asiasta, esim. lapsi yrittää tehdä jotain hengenvaarallista. Aika helposti sitä kuulostaa vähän vihaiseltakin, mutta kyllähän lapsen on hyvä huomata, että ollaan tosissaan. Mutta tosiaan, yritän itsekin välttää turhaa äksyilyä ja liiallista valittamista kaikesta. Ja koskaan ei saa tietenkään fyysisesti käydä käsiksi lapseen, kun hän tekee jotain kiellettyä. Tarkoitan tällä väkivaltaisia otteita eli lapsi tulee tarvittaessa siirtää pois vaaranlähteeltä, mutta ei rempoen. Kyllä kaikilla joskus menee maltti, mutta sellaisissa tilanteissa se vanhemmuus koetellaan. Pitäisi tiukoissakin tilanteissa käyttäytyä kuin aikuinen eikä mennä lapsen tasolle kiukussaan.
Osta pistorasioihin ne tulpat niin on yksi kiellettävä asia vähemmän. Ei kai vihainen tarvitse olla, vaan jämäkkä ja rauhallinen? Itse en ymmärrä sellaista miksi pitäisi kiukuta jos jotain menee rikki, paitsi jos tahallaan rikotaan niin se tietty eri asia. Opeta lapsi uskomaan jämäkkää eitä niin pääset vähemmällä. Paitsi jos lapsi on tosi kovapäinen niin silloin varmaan vihaisuus on ainut mikä auttaa.