Miten tuen masentunutta teiniä?
Siis teini aekoili kesällä, jonka jälkeen kaverisuhteet katkesivat. Ihan omasta syystä. Mutta siitä lähtien on hän ollut allapäin, nukkuu, ei puhu, huokailee, ei siivoa huonetta, ei käy missään...
Ei suostu lääkäriin. Jos tämä jatkuu, niin kai pitää lasu tehdä. Mutta jos sen teen, niin tiedän, että minulla katkee välit lapseen. Hän on pitkävihainen lapsi, eikä tule koskaan antamaan sitä minulle anteeksi. En haluaisi välejä katkaista.
Eli mitä voin näillä spekseillä tehdä?
Poika on juuri täyttänyt 17 v.
Kommentit (32)
Hän varmaan tuntee häpeää ja surua, niin voimakkaasti että masennus on tullut peittämään sietämättömät tunteet. Hänelle tekisi niin hyvää käsitellä mokansa terapeutin kanssa. Onko tilanne sellainen, ettei kavereiden kanssa voi sitä selvittää? Voisiko heihin ottaa yhteyttä? Oletteko te vihaisia hänelle vielä? Oletteko sanoneet, että teidän puoleltanne asia on ok? Vaikka hän ei haluaisi puhua koko asiasta, jonkinlainen anteeksianto voisi avata mielen lukkoja. Vaikka masennus ei olekaan yksinkertainen juttu, se helpottuu joskus ihan pienistä asioista, ja joskus ei isoistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan tuntee häpeää ja surua, niin voimakkaasti että masennus on tullut peittämään sietämättömät tunteet. Hänelle tekisi niin hyvää käsitellä mokansa terapeutin kanssa. Onko tilanne sellainen, ettei kavereiden kanssa voi sitä selvittää? Voisiko heihin ottaa yhteyttä? Oletteko te vihaisia hänelle vielä? Oletteko sanoneet, että teidän puoleltanne asia on ok? Vaikka hän ei haluaisi puhua koko asiasta, jonkinlainen anteeksianto voisi avata mielen lukkoja. Vaikka masennus ei olekaan yksinkertainen juttu, se helpottuu joskus ihan pienistä asioista, ja joskus ei isoistakaan.
Me - siis minä, joka tilanteessa hermostuin - olen pyytänyt jo kahdesti anteeksi. Olemme puhuneet, että vanhoja ei muistella.
Tilanteen voisi kavereiden kanssa selvittää. Mutta ei ole ottanut kavereihin yhteyttä.
Uskon, että hän ajattelee tehneensä jotain peruuttamatonta, ja hän häpeää suunnattomasti. Siis häpeä on tässä tilanteessa terve tunne, mutta sen yli pitäisi päästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali on hyvä ajatus. Onko poika treenannut ennen? Jos ei, niin palkkaa hyvä pt joka tekee ohjelman ja näyttää oikeet liikeradat. Sekä tietenkin kannustaa poikaa. Sillä on hurja vaikutus itsetuntoon, joka nyt ilmeisesti on kateissa.
Kuntosali on hyvä, mutta VAIN keski-ikäiset naiset palkkaavat tai tarvitsevat pt:eitä!
Yksikään teini tai mies ei suostu sellaista käyttämään, se on ubernoloa. Liikkeet oppii täydellisesti netistä katsomalla!
Vierailija kirjoitti:
Minä pohdiskelen ihan samoja asioita, joten siinä mielessä en osaa auttaa, mutta vertaistukea kyllä. Olen ihan hukassa, luulin olevani hyvä äiti ja lasten kanssa on ollut tähän asti todella helppoa. Vauvasta asti vaan hymyilleet ja käyttäytyneet aina kuin enkelit.
Nyt poika ei tee mitään muuta kuin pelaa ja tytön koulusta soitettiin mulle keväällä, että on saanut jostain masennustestistä pisteet siihen malliin että on keskivaikea masennus. Elämä täällä kotona on yhtä helvettiä. Huutoa, itkua, ovien paiskomista jne. En halua enää edes tulla töistä kotiin, kun täällä ei ole tehty mitään määrättyjä kotitöitä, vaan roikuttu netissä tms.
Niin tuttua. Mulla on 20-vuotias poika, joka ei peliriippuvuuden takia oo mennyt kahteen päivään kouluun. Poika siis asuu kotona, itse olen työtön, rahat tiukassa. En pyydä pojalta vuokraa, vaan ruokarahaa 100 euroa kuussa, en mitään muuta. Ei siivoa, eilen toivotti mut helvettiin, kun kysyin koulusta ja haukkui vielä vitun luuseriksi. (Olen kärsinyt masennuksesta, mutta olen jo sopinut meneväni kuntouttavaan työtoimintaan). Isänsä halveksui mua aika usein, kun olin naimisissa, hyvin on mennyt oppi perille. Yleensä mulla on mennyt ihan hyvin pojan kanssa, paitsi nyt, kun koulu alkoi, hermot on tiukalla. Uskon, että pojalla on masennusta, sai jo lähetteen, muttei suostunut menemään terapiaan. En tiedä, menisikö asiat paremmin, jos lähettäisin asumaan yksin. Tuota haukkumista en siedä. Ollaan jossain määrin umpikujassa. Se opintorahakin olisi tarpeen, mun on vaikea elättää kahta. Huomenna lupasi mennä kouluun ja hoitaa opintorahaa eteenpäin, mutta katotaan. Oon nyt niin kiukkuinen ja turhautunut, että lähden uimaan ainakin tunniksi.
Poikasi ehkä kertoi ihastuksestaan kohteelleen (mies), joka olikin hetero. Nyt vaan salille ja sitten boyfriendiä etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali on hyvä ajatus. Onko poika treenannut ennen? Jos ei, niin palkkaa hyvä pt joka tekee ohjelman ja näyttää oikeet liikeradat. Sekä tietenkin kannustaa poikaa. Sillä on hurja vaikutus itsetuntoon, joka nyt ilmeisesti on kateissa.
Kuntosali on hyvä, mutta VAIN keski-ikäiset naiset palkkaavat tai tarvitsevat pt:eitä!
Yksikään teini tai mies ei suostu sellaista käyttämään, se on ubernoloa. Liikkeet oppii täydellisesti netistä katsomalla!
Ei ole käynyt ennen salilla. Mutta jäsenyyteen kuuluu yksi pt-kerta. Lisäksi sain pari lippua minulle ja miehelle. Mutta luulen, että minun läsnäoloni vain ärsyttää häntä.
Ap
Mielenlujuusindeksi = itsetunto. Swiddu.
Minulla on kasiluokalle menevä poika, jolla on diagnosoitu Asperger, mutta en nyt tiedä, onko kaikki sen "syytä". Poika lähinnä pelaa CS:ää tietokoneella. Nyt kesällä käy kerran päivässä ulkona pyöräilemässä tms. Iltaisin valvoo yli puolenyön. Vähän pelottaa miten jaksaa tsempata kouluun, mutta se tässä inhottavinta onkin, että toista ei voi väkisin auttaa. Aina paasataan miten vanhemmat ei saa nuoria kuriin eikä kanna vastuuta, mutta jos joku teinikin päättää pilata vaikka koulunkäyntinsä niin hänhän pilaa, ei siinä mitkään rangaistukset ainakaan auta. Ainoa konsti on vaan ylläpitää jonkinlaista kontaktia, vaikka miten huteraakin ja toivoa parasta. Minäkin oikeasti luulin ennen, että lapset voi jotenkin jämäkästi vaan kasvattaa tietynlaisiksi, mutta ei se vaan niin mene. No, meillä menee oikeastaan ihan hyvin, kun jäkätän vähemmän. Viime talvena jotenkin koulunkäynnin kuitenkin hoiti, ja sinä aikana, kun pelaamista rajoitettiin, koulu meni vain huonommin. Oli ihan maansa myynyt. Joten en nyt tiedä, voiko johtopäätöksiä vetää siitä, että teini "vain pelaa" tms. Ap:n teinillä on vähän eri tilanne, kun homma lähti liikkeelle selvästi yhdestä jutusta mutta jotenkin tulee mieleen, että vaikka se häpeä on kauheakin asia, niin onhan se hyväkin. Paljon on ihmisiä, jotka ei mitään häpeä, kaikki on vain muiden vika.
Mistä noita palstahulluja sikiää? Jotain ihmehomojäkätystä ja huuhaa-pillerikauppaa heti tuppaa, kun joku asiallisesti kysyy neuvoja. Älä ap välitä.
Antakaa niiden kavereiden mennä. Ei ole mitään nolompaa kuin teini joka suututtaa kaverinsa ja sitten ilmaantuu itkemään niitä takaisin.
Kuntosali kuulostaa hyvältä ajatukselta.
Joo, ehkä ei sitten joukkueurheilua. Entä bändi? Tietokoneohjelmointikurssi? Jokin taideharrastus, vaikka valokuvaus?
Maailma on mahdollisuuksia täynnä, mutta nyt pitää malttaa mieli ja olla tuputtamatta liikaa. Ainakaan samalla viikolla, kun koulu alkaa.