Onko kylästeleminen vähentynyt nykyaikana muillakin kuin meillä?
Mä en edes muista, kuka meillä on viimeksi käynyt kylässä, jos ei omia jo aikuisia lapsia perheineen huomioida lainkaan, jotka asuvat toisella paikkakunnalla.
Puhelinkin soi melkoisen harvoin meille päin, ja syynä on se, että itse ehdin soittaa ennen kuin he, joille ylipäätänsä soittelen puhelimella silloin tällöin, mutta harvoin enää sitenkään otan yhteyttä oikeastaan keneenkään kaukaisempaan sukulaiseen tai ystäväänkään. Enempikin kirjoittelen joidenkin ihmisten kanssa hyvin paljon viestejä toinen toisillemme puhelimella.
Oudoksi on muuttunut ihmisten kasvotusten tapaileminen nykypäivinä, ja tätä olen kuullut muidenkin kertoilevan, että eihän enää kylästellä sillä tavalla kuin ennen sähköisten medioiden aikakautta eli ennen facebookia, älypuhelinta jne. Jos sitten jotain yhteistä kokoontumista onkin, niin yleensä pitää sopia ihmisten kanssa tapaamiset jo hyvissä ajoin päivämäärälleen ja kelloaikoineen. Yllätyskylästelyt ovat out. Hyvä, että aivan lähiomaisetkaan voivat tulla kutsumatta toinen toisilleen ihan vaan päähänpistosta eli mentaliteetillä: "Mitäpä jospa tästä lähretähän iltaa istumahan perhe X:lle; ilmoittamatta iltakahveille."
Kommentit (23)
Ei jaksa edes ehdottaa kun on aina niin kamalan nihkeää, pitää olla aikarajat ja sekuntikello että voi päästää lapsen kylään. Omasta lapsuudesta muistan että kylään vaan mentiin, siis ihan ovikelloa ovesta painettiin ja kysyttiin että saako tulla teille, että onko se Santeri kotona? Ja sitten oli tai ei. Myöhdmmin tuli samainen kaveri sitten vuorostaan meille.
Vanhemmat soitteli sitten kotiin. Meillä kotikulmilla vapaasti lapset pyöri ulkosalla ja leikittiin 3-12 vuotiaat oli monen ikäistä sakkia. Mentiin toisesta kodista toiseen vuorotellen. Nyt vanhemmat vielä puuttuu lasten touhuihin liikaa ja puetaan kuplakelmuun ja kielletään kiipeilemästä puuhun. Ja korkeintaan tunti ja heti kotia!
"Ei kait noita yllätyskyläilyjä harrasta muut kuin eläkeläiset maalla? Minua ainakin tympisi ihan tavattomasti, että pelmahdetaan välittämättä toisten aikatauluista ja tekemisistä paikalle ja oletetaan vielä saavansa jotain kaffepullaa napaansa."
Ai etkö osaa sanoa että just nyt ei sovi että on paha paikka.. kuulostaa pikkusieluiselta touhulta jos ei voi kotiovella päinnaamaa sanoa
Kylästely kuulostaa siltä, että mennään esim. rivitaloyhtiön jokaiseen asuntoon kylään peränjälkeen, ihan sama vaikkei tunnettaisikaan asukkaita. Moi, voiks teille tulla? Kylästelen tässä vaan vähän!