Avoliitossa ja yhteinen talo
Hei!
Minulla on kysymys, olemme eronneet avovaimoni kanssa mutta omistamme vielä omakotitalomme yhdessä. Haluaisin ostaa avovaimoni ulos, mutta mitä tapahtuu jos hän ei siihen suostu? Onko hänen pakko suostua, kun hänellä on niin pienet tulot että ei sinne itse voi jäädä? Vai mitä tehdä?
Kommentit (7)
Eiköhän se suostu :) Voithan vaikka kysyä...
Ktllä pakko-ositus uhkaa lain mukaan, jos ette sovi.
Ei muuta kuin riitelemään. Jos tarjoat nyt rahaa, se parantaa mahdollisuuksiasi saada talo sitten osituksessa. Mutta voihan se avokkikin kävellä pankkiin ja ottaa lainaa, niin kuin sinäkin. Vai käteiselläkö maksaisit?
Haluaisin siis ostaa talon itselleni, mutta hän haluaa että se myydään. Niin mietin että pitääkö hänen suostua luopumaan omasta osasta minulle? Vai voiko laittaa vielä siinä vaiheessa vastaan?
En usko että hän saisi sellasta lainaa tuloillaan.
No. Sinähän voit ostaa sen, jos menee myyntiin. Puolet myyntihinnasta on sinun ja toisen puolen rahoitat pankkilainalla. Voit kertoa kaikki viat myyntiedustajalle, niin hinta jää alhaiseksi ja voit tehdä kaupat heti, kun myyntiedustaja määrittelee hinnan. Ja pyydä hintaesitys vähintään kolmelta edustajalta.
Kerro avokillesi, että asia ratkaistaan sitten kalliimmalla tavalla eli hommaamalla pesänjakaja. Ääritapauksessa - jos talon lunastajaa ei pystytä sopimaan - talo menee ulkopuoliselle.
http://www.is.fi/asuminen/art-2000000171068.html
Avokkiai voi ihan itse päättää, haluaako tuhansien eurojen valuvan pesänjakajallw.