Onko teinini normaali?
Siis, olen lähiaikoina huomannut, että tyttäreni viettää lähes kaiken vapaa-aikansa kotona yksin huoneessaan. Hän joko lukee kirjoja, kuuntelee musiikkia, maalaa/piirtää, tutkii tiettyä aihetta tai muuten vain selailee nettiä. Aijemmin en kiinnittänyt huomiota, ajattelin että koulusta on vain tullut paljon läksyä tai lukee kokeisiin yms. Ei melkeinpä koskaan käy ulkona (vapaa-ajallaan), paitsi kirjastossa opiskelemassa. Hän on tietojeni mukaan pienessä kaveripiirissä, joiden kanssa aina välillä juttelee puhelimessa ( ovat tulleet pari kertaa kyläilemään). Ei perheen kanssakaan paljoa oleskele, paitsi ruoka aikana. Eikä edes omista harrastuksia. Onko normaalia?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ei enää normaalimpaa voisi olla.
Silloin kun minä olin teini niin hengattiin kaiket ajat kaupungilla kavereidenkaan ja ryypättiin.. Ei tuo kuulosta kyllä normaalilta.
Täysin normaali. Tosin introvertin oloinen, kuten 3 jo mainitsi. Jos olisi syrjäytynyt/kiusattu tms. niin ei olisi ketään jolle puhelimessa puhua.
Aivan kuin minä teininä. Minusta tuli hyvätuloinen akateeminen. Viihdyn edelleenkin oikein hyvin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin teini niin hengattiin kaiket ajat kaupungilla kavereidenkaan ja ryypättiin.. Ei tuo kuulosta kyllä normaalilta.
Oletat nyt, että se paskasakki, jonka kanssa hengailit oli normaalia. Olet ikävä kyllä väärässä.
Jutteletteko te toisillenne? Mitä tutkii, mitä projekteja tekee, mitä kirjoja lukee jne...
Normaalista en tiedä mutta tyypillinen teini. Samoin kuin ulkona hengaava nuori on tyypillinen teini. Erilaisia vain keskenään. Jos huolestuttaa niin kysy jollakin tavoin jolla selvität onko hän onnellinen tai tyytyväinen. Välttämättä ei edes ole mutta jos asiat ovat kuitenkin olennaisesti hyvin niin sanoo että joo. Tämä oli tietenkin vain mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö hän mitään kotitöitä?
Hmm, pesee aina omat astiansa ruokailun jälkeen, ja imuroi oman huoneensa ja laittaa myös vaatteensa pesukoneeseen värin mukaan. En tosin ole pyytänyt häntä tekemään muuta, kun tässä talossa on ikäänkuin kirjoittamaton sääntö, että jokainen tekee itse omat kotityönsä. (Paitsi ruoanteko, jonka teen minä)
AP
Äiti kirjoitti:
Siis, olen lähiaikoina huomannut, että tyttäreni viettää lähes kaiken vapaa-aikansa kotona yksin huoneessaan. Hän joko lukee kirjoja, kuuntelee musiikkia, maalaa/piirtää, tutkii tiettyä aihetta tai muuten vain selailee nettiä. Aijemmin en kiinnittänyt huomiota, ajattelin että koulusta on vain tullut paljon läksyä tai lukee kokeisiin yms. Ei melkeinpä koskaan käy ulkona (vapaa-ajallaan), paitsi kirjastossa opiskelemassa. Hän on tietojeni mukaan pienessä kaveripiirissä, joiden kanssa aina välillä juttelee puhelimessa ( ovat tulleet pari kertaa kyläilemään). Ei perheen kanssakaan paljoa oleskele, paitsi ruoka aikana. Eikä edes omista harrastuksia. Onko normaalia?
Vie lääkääriin. Luultavasti käyttää huumeita tai sitten on kyseessä terminaalivaiheen aivosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Jutteletteko te toisillenne? Mitä tutkii, mitä projekteja tekee, mitä kirjoja lukee jne...
Vastaa kun kysyn, ja toisinpäin. Aina välillä keskustelemme ja väittelemme ties mistä aiheista (liiallisen inflaation haitat, onko pehmeä vai kova rasva haitallisempaa yms yms...)
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin suurin osa ei ryyppää, toisin kuin parikymmentä vuotta sitten..
Ja tämä näkyy myös poliisien työssä ja hälytyksissä. Samoin festareilla ja muissa paikoissa.
Moni nuori on hyvinkin konservatiivinen ja viettää aikaansa kotona ja pienissä ystäväpiireissä.
Nykynuoret ovat vanhempiensa pikku nyssyköitä.
Ihan normaalilta kuulostaa introvertin harrastuksineen.
Ei huumeita, ei alkoholia ei edes seksiä itseään 30v vanhempien murhaaja-narkkarien kanssa??
Juu heti lääkärille. Epänormaali on. Toivottavasti sentään epäkohtelias tai sikaileva tai kaikki toivo lienee menetetty. Epähygieeninen edes?
Vierailija kirjoitti:
Joku asia vaivaa...
Kuuluu introvertin vastaus.
Introverteilla on rikas sisäinen maailma, jolloin virikkeitä ei tarvitse jatkuvasti hakea ulkomaailmasta.
Itsekin olin samanlainen noin 17-18 vuotiaaksi saakka. Ujo, hiljainen ja viihdyin itsekseni. Melkein arsytti jos joskus joutui viettamaan aikaa kavereiden kanssa kun oli tullut sovittua niin:) Ala huolehdi, jos teinisi vaikuttaa onnelliselta niin kaikki on varmasti hyvin. Nyt kymmenen vuotta myohemmin kaikki elamassa normaalisti vaikka ehka teinina en vaikuttanut "normaalilta" monen mielesta kun en ryypannyt ja rellestanyt kaupungilla..