Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormoniehkäisyä käyttäneet, puhutaanpa sivuvaikutuksista!

Vierailija
07.08.2017 |

Aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy kyllä kun googlaa, mutta kaipailisin tuoreita kuulumisia teiltä, jotka olette käyttäneet eri hormoniehkäisyvalmisteita. Ja nimenomaan teiltä, joilla on ollut mielialojen kanssa ongelmia. Saa toki muutkin osallistua keakusteluun :)

Omakohtaista kokemusta:

Yasmin, yhdistelmäe-pilleri. Nuorena tyttönä ekat pillerit, ja pian niiden käyttöönoton jälkeen vakava masennus. Toki silloin myös sattui asioita, jotka saattoivat vaikuttaa itsetuntooni, mutta mielialan lasku oli hurja. Masennuksesta nousin jotenkuten pikkuhiljaa ylös, mutta oli epävakaata.

Joitain vuosia myöhemmin vaihdoin Merciloniin. Itkuisuus hieman väheni mutta jokin painontunne mielessä oli koko ajan ja herkkänä.

Hetken olin ilman hormoniehkäisyä, ja huomasin ainakin kepeämmän olon ja sen, millainen on luonnollinen kierto. Ovulaation tunne oli ihan uutta ja positiivinen yllätys.

No, sittenpä oltiin raskaana ja imetettiin. Kokeilussa oli jotkut minipillerit ehkä 2 kk, jätin pois kun seksihalut hävis ihan tuntoa myöten kuin taivaan tuuliin. Ehkä imetys vaikutti asiaan :D

Sitten otin Mirena hormonikierukan, joka oli 2 vuotta. Ensin oli aivan loistava, mutta arvaamatta mukaan hiipi ahdistus. Siitä ahdistuksesta tuli niin iso, että olin jo vähällä mennä mielenterveysosastolle kyselemään, että mikä minussa on vikana.

Nyt olen ollut pari päivää ilman kierukkaa. Arvuuttelen, mikä on lumevaikutusta ja mikä ei. Olen ollut nyt pelottomampi, ja ainakin se ahdistus on laantunut. Vielä viikko sitten mieli seilasi ylösalas, nyt on jopa epäilyttävän tasainen. Nyt ei siis hormoneja käytössä.

Tahtoisin kuulla, onko muitakin hormoniherkkiä? On ollut monesti vähän luulotautinen olo näiden mielialojen kanssa. Epäilykseni kuitenkin on, että jos en olisi koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä, olisin säästynyt monelta pelolta ja pimeiltä hetkiltä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin femodenia noin 10 vuotta, kunnes sivuvaikutukset alkoivat olla niin vakavia, että lopetin. Sain ihan hirveitä raivareita (heittelin tavaroita ja hajotinkin, en pystynyt hillitsemään itseäni), masennuin (mietin itsaria päivittäin), lihoin ja lopulta alkoivat omituiset jalka- ja päänsäryt. Tajusin yhtenä iltana, että jos mä en lopeta pillereitä, kuolen tavalla tai toisella. Lopetin ja muutamassa viikossa KAIKKI sivuvaikutukset alkoivat tasaantua. En saanut raivokohtauksia enkä masennellut joka päivä. Ikinä enää en tule hormoonivalmisteita käyttämään. Seurantaa pitäisi tehdä mun mielestä näissä enemmän. Ei koskaan gynekologi kysynyt sivuvaikutuksista vaan uusi reseptin ja that's it. Olin niin nuori aloittaessani (epäsäänn.menkat) että tajusin vaikutuksetkin vasta käytön loppuaikana.

Vierailija
42/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minipillerit - järkyttävät raivokohtaukset... kiipeilin pitkin seiniä ja huusin. Ei enää ikinä

Hormonikierukka - selkäakne ja raskaus. Muuten sopi kivasti (ehti olla kolme vuotta). Menkat katosi, mutta ovulaation tunsin ja seksihalut pysy normaalina.

Hormonienhan pitäisi estää se ovulaatio. Miten sinä sen tunsit? Ja jos on ovulaatio niin on kyllä menkatkin.

En tiedä. Sattui aina ja tuli ovulaation oireet, mutta menkkoja ei tullut. Ekana vuotena tämä, siitä ne alkoi vähentymään enkä ovista ole hetkeen tuntenut. Ehkä se Kierukka ei tehonnut minulla niin hyvin. Tulin kuitenkin myös raskaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisella e-pillereiden käytöllä tuhosin todennäköisesti kilpirauhaseni. Pillereiden mahdollisesti aiheuttamista kilpirauhasongelmista en ollut kuullutkaan. Halut hävisivät myös ja lihoin. Kun lopetin käytön, laihduin laihduttamatta 12 kg, halut palasivat, jne. Nyt ehkäisynä on kuparikierukka, vaikka minulla on aika runsaat kuukautiset, neljän kuukauden käytön jälkeen tilanne kierukan kanssa rauhoittui. Harmittaa, että söin pillereitä niin pitkään (15 vuotta), synnyttämättömille ei jostain syystä tarjota kuparikierukoita, vaikka ne toimivat hyvin.

Vierailija
44/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjasti tullut kommentteja 🙂 alan vakuuttua siitä, ettei kaikki oireeni ole kuviteltua. Ketuttaa vain, kun on elänyt 10 vuotta huonon mielen kanssa, niin miten sitä oppis olemaan ilman. Aiheittanut huonoja tapoja, jotka pitäis oppia pois...

Vierailija
45/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minipillerit - järkyttävät raivokohtaukset... kiipeilin pitkin seiniä ja huusin. Ei enää ikinä

Hormonikierukka - selkäakne ja raskaus. Muuten sopi kivasti (ehti olla kolme vuotta). Menkat katosi, mutta ovulaation tunsin ja seksihalut pysy normaalina.

Hormonienhan pitäisi estää se ovulaatio. Miten sinä sen tunsit? Ja jos on ovulaatio niin on kyllä menkatkin.

Mulle on kyllä gyne sanonut, että minipillerit eivät estä läheskään kaikilla ovulaatiota, vaikka menkat loppuisivatkin kokonaan. Ja menkat ei silloin oikeasti lopu vaan pelkkä vuoto, kuukautiskierto pyörii silti normaalisti taustalla. Ehkäisytehoon tämä ei kuulemma vaikuta.

Vierailija
46/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin pillereitä ilävuodet 16-25 ja olin ihan hirveä ihminen. kunnon epävakaa draamaqueen, liekö nuoruudella ollut myös tekemistä asian kanssa, sitten 26 vuotiaana lopetin ja sain lapsen ja löysin sisäisen rauhan. En todellakaan aloita enää ikinä.

Vierailija
47/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin kaksi viikkoa ehkäisypillereitä kunnes päätin etten halua hormoneja kehooni. Kondomi toiminut suhteessani jo yli 5 vuotta.

En ymmärrä miksi pitää käyttää hormonaalista ehkäisyä kun kondomit on näppäriä ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse murehtia hormoneja, ottoaikaa tai muutakaan.

Minua pillereiden lopettamisessa pelottaa vain kuukautisten palaaminen normaaliksi, eli hyvinkin runsaaksi. Se oli iso syy miksi pillerit aikoinaan aloitin. Onko kuukautisten niukentamiseen muita keinoja kuin pillerit??

Burana.

Minusta on käsittämätöntä, että maallikot vuodesta toiseen suosittelevat buranaa kuukautisvuodon niukentamiseen, vaikka burana, kuten kaikki tulehduskipulääkkeet OIKEASTI VÄHENTÄÄ VEREN HYYTYMISTEKIJÖITÄ JA LISÄÄ VERENVUOTOTAIPUMUSTA, jopa siinä määrin, että yksi yliannostuksen tai liian pitkäaikaisen käytön sivuvaikutus on sisäiset verenvuodot.

Burana auttaa kuukautiskipuun, mutta se lisää vuotoa.

Duodecimin terveyskirjastossa kyllä sanotaan sen vähentävän vuotoa 20 % ja suositellaan vuodon niukentamiseen juuri buranaa. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Niinpä ja esim viisaudenhampaan poiston jälkeen annetaan kipuun juurikin buranaa koska se lisäksi hillitsee ikenen vuotokohtaa.

Vierailija
48/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käyttänyt ikävuosina 18-26 e-pillereitä, ja mielestäni sain niistä paljon sivuvaikutuksia. Masennusta, ahdistusta, ihottumaa. Kaikki lääkärit sanoivat, että mahdotonta ja masennus ja ihottuma johtuu jostain muusta. Ok, uskoin, mutta lopetin pillerit siksi että parisuhde päättyi. Masennus ja ahdistus hävisi, mutta ajattelin että kai ne sitten loppui koska suhdekin loppui ja kai olen sitten onnellisempi sinkkuna tms. Ihottumakin loppui, mutta sitä en niin miettinyt. Olin kolme vuotta ilman hormoneja, ja olin energinen, iloinen, aikaansaava, jämäkkä, positiivinen ihminen, jota ei masentanut eikä ahdistanut oikein koskaan. Alkoi uusi parisuhde, ja aloitin uudelleen pillerit. Masennus, ahdistus ja ihottuma iski takaisin kahdessa päivässä! Olin itkuinen, uupunut, ahdistunut, negatiivinen, ärtynyt enkä meinannut päästä sängystä ylös! Uusi mies joutui pari kertaa väkisin raahaamaan minut ulos, kun olin henkisesti niin huonossa kunnossa. Ja iho ihan kamala. No sillä kertaa tajusin, että ne on ne pillerit, ja lopetin ne sen ekan laatan jälkeen. Viikossa palasin normaaliksi ja kaikki nuo oireet katosi! Mieskin oli todella helpottunut, ja oli viittä vaille etten menettänyt koko suhdetta kun jouduin masennuksen takia käytännössä vuoteenomaksi. Pelottava kokemus, ei enää ikinä hormoneita.

Vierailija
49/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan teitä on, jotka ette missään nimessä enää hormoniehkäisyä käyttäisi?

Jos ET AIO enää ikinä käyttää hormoniehkäisyä laita PEUKKU ALAS

Jos AIOT/VOISIT käyttää hormoniehkäisyä laita PEUKKU YLÖS

Vierailija
50/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teille tapahtui jotka olette lopettaneet _vuosien_ jälkeen pillerit? Tapahtuiko olossa muutosta, tippuivatko hiukset tai räjähtikö naama finneistä? 

Vierailija
51/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin e-pillereitä (Mercilon) 8 vuotta, lopetin ne kun migreeni alkoi. Lopetuksen myötä kehosta lähti reilusti nesteitä ja halut parani.

Seuraavaksi kokeilin hormonikierukkaa, mutta otin sen pois kun olin kärsinyt noin vuoden hiivasta eikä mikään tepsinyt siihen. Iho meni myös huonoon kuntoon.

Alkoi hermo mennä hormoneihin, mutta annoin vielä tilaisuuden minipillereille. Ensimmäiset kuukaudet sujuivat mukavasti, kunnes alkoi kaksi kuukautta kestävä jatkuva vuoto. Mieliala oli tosi matalalla. Jätin nämäkin ja siirryin kondomeihin ja Lady-Compiin.

Nyt oon puoli vuotta ollut ilman hormoneja. Iho on jo toipunut aika hyvin, halut ovat paremmat kuin ikinä ennemmin. Mieli on yllättävän positiivinen ja tyyni.

Vierailija
52/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 51 jatkaa, hormonien lopettamisen jälkeen katosi migreenikin.

Vierailija
53/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka ei estä ovulaatiota vaan pitää kohdun limakalvon niin ohuena, että kuukautisvuoto jää vähäiseksi tai kokonaan pois. Ehkäisytehokin perustuu osin siihen, että munasolu ei pysty kiinnitymään ohueen limakalvoon.

Mulle hormonikierukka toi hyvä avun kivuliaisiin ja hirveän runsaisiin kuukautisiin. Sain siitä myös jonkin verran finnejä, hienhajun (joka hoituu kyllä dödöllä, mutta olin aiemmin tottunut, että mineraalikivi riittää) ja ensimmäisinä kuukausina aivan älyttömän makeanhimon, joka palailee edelleen silloin tällöin. Ei siis mitään läheskään niin kamalaa kuin ne menkat, joista pääsin kierukalla eroon.

Vierailija
54/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä saada vertaistukea. Monta vuotta luulin olevani ihan outo, kun ei hormoniehkäisy missään muodossa sovi. Lääkäri toinen toisensa jälkeen selitti ettei tämä ja tämä, eikä ainakaan tämä valmiste aiheuta mitään kuvaamiani oireita ja pakkohan se oli uskoa kun niin monesta suusta asiantuntijat vakuuttelevat. Viimeisin kokeilu oli hormonikierukka, mieliala pysyi tasaisen matalana ja selkään ilmaantui kammottavia paiseita. Ei enää matalista matalintakaan hormonia ikinä.

Vierailija
55/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä saada vertaistukea. Monta vuotta luulin olevani ihan outo, kun ei hormoniehkäisy missään muodossa sovi. Lääkäri toinen toisensa jälkeen selitti ettei tämä ja tämä, eikä ainakaan tämä valmiste aiheuta mitään kuvaamiani oireita ja pakkohan se oli uskoa kun niin monesta suusta asiantuntijat vakuuttelevat. Viimeisin kokeilu oli hormonikierukka, mieliala pysyi tasaisen matalana ja selkään ilmaantui kammottavia paiseita. Ei enää matalista matalintakaan hormonia ikinä.

Mulla ihan sama olo kuin sulla. :) Monesti on tehnyt mieli hoitajalle/lääkärille sanoa, että en voi ottaa hormoniehkäisyä, koska ne tekee minusta henkisesti epävakaan. En vain viitsi sanoa, koska en halua löytää tuollaisia kirjauksia sairashistoriastani myöhemmin.

Kerran jouduin aika tiukastikin vänkäämään yhden sairaanhoitajan kanssa, koska sain "väliaikaisen raskauskiellon" mutta sanoin etten suostu käyttämään mitään hormoniehkäisyä, koska ne eivät sovi minulle. No muutahan ei ole tarjolla, joten siinä sitten kuuntelin saarnaa siitä että vaihtoehtoja on ja tällä ei ole sivuvaikutuksia ja tätä voi kokeilla jne. Lopuksi valehtelin että voin kokeilla jotain, sain reseptin jonka jätin tarkoituksella käyttämättä.

Olen jo sen verran vanha että tiedän mitä se oma keho viestii ja jos viestit on sellaisia että epäilee jo tulevansa hulluksi, niin en halua leikkiä sellaisten lääkkeiden kanssa.

Vierailija
56/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
57/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Mirena.

Hyötyjä: kuukautiset ovat loppuneet melkein kokonaan.

Haittoja: ruokahalu on vähentynyt, mutta libido kasvanut.

N41

Vierailija
58/61 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
59/61 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleltä tuli joskus joku dokumentti aiheesta. Hormonaalinen ehkäisy murrosikäisellä lisää masennus ja itsemurhariskiä.

Vierailija
60/61 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kg painonnousu