Hormoniehkäisyä käyttäneet, puhutaanpa sivuvaikutuksista!
Aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy kyllä kun googlaa, mutta kaipailisin tuoreita kuulumisia teiltä, jotka olette käyttäneet eri hormoniehkäisyvalmisteita. Ja nimenomaan teiltä, joilla on ollut mielialojen kanssa ongelmia. Saa toki muutkin osallistua keakusteluun :)
Omakohtaista kokemusta:
Yasmin, yhdistelmäe-pilleri. Nuorena tyttönä ekat pillerit, ja pian niiden käyttöönoton jälkeen vakava masennus. Toki silloin myös sattui asioita, jotka saattoivat vaikuttaa itsetuntooni, mutta mielialan lasku oli hurja. Masennuksesta nousin jotenkuten pikkuhiljaa ylös, mutta oli epävakaata.
Joitain vuosia myöhemmin vaihdoin Merciloniin. Itkuisuus hieman väheni mutta jokin painontunne mielessä oli koko ajan ja herkkänä.
Hetken olin ilman hormoniehkäisyä, ja huomasin ainakin kepeämmän olon ja sen, millainen on luonnollinen kierto. Ovulaation tunne oli ihan uutta ja positiivinen yllätys.
No, sittenpä oltiin raskaana ja imetettiin. Kokeilussa oli jotkut minipillerit ehkä 2 kk, jätin pois kun seksihalut hävis ihan tuntoa myöten kuin taivaan tuuliin. Ehkä imetys vaikutti asiaan :D
Sitten otin Mirena hormonikierukan, joka oli 2 vuotta. Ensin oli aivan loistava, mutta arvaamatta mukaan hiipi ahdistus. Siitä ahdistuksesta tuli niin iso, että olin jo vähällä mennä mielenterveysosastolle kyselemään, että mikä minussa on vikana.
Nyt olen ollut pari päivää ilman kierukkaa. Arvuuttelen, mikä on lumevaikutusta ja mikä ei. Olen ollut nyt pelottomampi, ja ainakin se ahdistus on laantunut. Vielä viikko sitten mieli seilasi ylösalas, nyt on jopa epäilyttävän tasainen. Nyt ei siis hormoneja käytössä.
Tahtoisin kuulla, onko muitakin hormoniherkkiä? On ollut monesti vähän luulotautinen olo näiden mielialojen kanssa. Epäilykseni kuitenkin on, että jos en olisi koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä, olisin säästynyt monelta pelolta ja pimeiltä hetkiltä.
Kommentit (61)
Olen käyttänyt montaa eri yhdistelmäpillerimerkkiä, minipillereitä ja ehkäisyrengasta. Aivan tarpeeksi monta kertaa on tullut todettua, ettei hormoniehkäisy sovi minulle ollenkaan. Kaikista tulee migreeniä, aknea, itkuisuutta, masennusta ja aggressiivisuutta, vatsakipuja, rinnat hirveän kipeiksi, voimakasta nesteturvotusta, allergioiden pahentumista ja virtsatietulehduskierteitä. Joka kerta uuden valmisteen aloittaessani olen ollut toiveikas, että jospa ei tällä kertaa tulisi oireita, mutta aina tulee eivätkä ne jää aloitusoireiksi vaan ovat pysyviä sivuvaikutuksia. Ikinä enää en koske hormoniehkäisyyn pitkällä tikullakaan. Kondomin käyttäminen ei ole miehelleni mikään ongelma kun ymmärtää miten huonosti hormonit saavat minut voimaan.
Ennen kun alkaa buranaa ottaa kuukautisten rauhoittamiseen, kannattaa lukea niiden sivuvaikutuksista. Viimeaikoina on ollut paljon uutisia kuinka jo pari buranaa nostaa sydänsairauksien riskiä, arviolta n.200-300 suomalaista kuolee _vuosittain_ turhiin särkylääkkeisiin.
Yaz oli käytössä aiemmin, nostivat verenpainetta epätervellisen ylös, jolloin lopetin ne. Nyt syön minipillereitä (cerazette) noin neljättä vuotta. Kuukautusia minulla ei ole käytännössä ollenkaan, satunnaisesti ja hyvin harvoin pienen pientä tiputtelu vuotoa, jota ei oikein voi edes laskea. Seksihaluttomuutta on esiintynyt nyt viimeisen vuoden aikana, voi johtua muustakin (lihominen), mutta epäilen ite pillereitä.
Ihmisen ei kuulu syödä hormoonivalmisteita! Aiheuttavat monille myoomia ja muuta ylimääräistä.... kuukautisvsivoihin auttaa parhaiten liikunta.
N50, jolla toivottavasti loppuu kuukautiset lähivuosina
Olen syönyt pillereitä koko aikuisikäni (n. 10v.), ja mietin että vaikka mitään järkyttäviä sivuvaikutuksia ei ole niin tuntuisikohan olo kuitenkin erilaiselta jos lopettaisi... Tuntuu että olen ollut joskus vähän positiivisempi. Jos sitä onkin vain tottunut tähän "nykyminään" eikä huomaa eroa vasta kun lopettaa niiden pillerien syömisen.
Vaikutukset ovat yksilöllisiä, eivätkä kaikille sovi samat hormonimäärät. Minullakin on huonoja kokemuksia eri pillereistä ja ehkäisyrenkaasta noin viiden vuoden ajalta. Kärsin mielialan vaihteluista ja haluttomuudesta. Lapsen saatuani pystyin vaihtamaan hormonikierukkaan, ja se on sopinut minulle loistavasti. Ensi vuonna vaihdan jo neljänteen hormonikierukkaan, eli minulla on ollut kierukka käytössä pian viisitoista vuotta. Tänä aikana minulla ei ole ollut kuukautisia eikä näin ollen mitään PMS-oireitakaan. Välillä suorastaan unohdan, millaista on olla hormonien suhteen "luonnontilassa", pelätä yhtäkkiä alkavia kuukautisia, kärsiä turvotuksesta, krampeista ja mielialan heittelystä.
- mielialaoireita valtavasti
- itseinho
- akne ja hiustenlähtö
- jatkuva stressi ja pakko-oireisuus kaikesta, ei pystynyt koskaan rentoutumaan
- ahmiminen ja ns. raskaudelle tyypilliset himot, himoitsin esim. leipää hullunlailla
- toisinaan pahoinvointi
ei enää IKINÄ!
Veriarvoissa ongelmia, masentuneisuutta, sumupilvessä elämistä, hiustenlähtöä, ahdistusta, painonvaihteluja..
Niin järkyttävät mielialaoireet, että erohan siinä tuli. Eron myötä lopetin tietysti e-pillerit ja muutuin uudeksi ihmiseksi ja valaistuin niiden sivuvaikutuksista, jonka jälkeen palasimmekin taas yhteen, tosin e-pillerit on lopullisesti historiaa kohdallani.
Syön Mercilonia enkä ole saanut mitään sivuvaikutuksia, mutta silti en haluaisi vetää hormoneja.
Ihan sekopää hormonihullu musta tuli. Huhheijaa! Oman äitini kehotuksesta lopetin ja onneksi!
Minipillerit - järkyttävät raivokohtaukset... kiipeilin pitkin seiniä ja huusin. Ei enää ikinä
Hormonikierukka - selkäakne ja raskaus. Muuten sopi kivasti (ehti olla kolme vuotta). Menkat katosi, mutta ovulaation tunsin ja seksihalut pysy normaalina.
Nuvaring aiheutti hiivan ja virtsatietulehduskierteen, jonka vuoksi jouduin syömään estolääkitystä puoli vuotta. Rengas ei myöskään pysynyt paikoillaan vaan valui ja liikkui niin, että se tuntui epämukavalta. Käytin kaksi kuukautta ja vaihdoin takaisin pillereihin.
Yasmin, Yasminelle ja Mercilon. Söin 18 vuotiaasta 28 vuotiaaksi.
Hyvät asiat: kuukautiset olivat aluksi kellontarkat, niukat ja kivuttomat. Rinnat kasvoivat kuppikoon, vaikka en muuten lihonut. Iho voi hyvin.
Huonot asiat: mikään ei tuntunut miltään. Ajattelin jo olevani tunnevammainen. Ei itkettänyt häät eikä hautajaiset. Tuntui etten rakasta miestäni tai ketään muutakaan. Todella tunnekylmä olin.
Viimeisinä 4 vuotena alkoi tulla välivuotoja, lopulta niin paljon, että täysin vuodottomia päiviä oli 3-4pv/kk.
Seksiä ei tehnyt ikinä mieli, ja kaikki tunto oli poissa.
Hiivatulehduskierteitä oli jatkuvasti. Myös pissatulehduksia.
Nyt olen ollut melkein kolme vuotta ilman, ehkäisynä on kondomi. Halut tulleet takaisin. Samoin tunto ja tunteet. Keho muuttuu ja elää kierron mukaan. Kuukautiset on vähän kivuliaammat, mutta yleensä riittää yhtenä päivänä särkylääkkeet. Vuotoaika on pidempi. ent. 4pv, nyk 7-8pv. Rytmi on säännöllistynyt ja tiedän 2pv ennen koska kk alkaa, sillä rinnat turpoavat ja tulevat kipeäksi.
En haluaisi palata hormoniehkäisyyn enää koskaan.
Käyttäessäni viime vuonna muuatman kuukauden ehkäisyrengasta (huom, kuulemma todella vähä hormooninen tuote) aloin saada paniikkikohtauksia, pitkin päivää. Aluksi en ymmärtänyt mistä on kyse, koska en ollut saanut paniikki kohtauksia kokaan ennemmin (olen jo yli 30-v). Kohtauksia tuli myös öisin, heräsin useaan otteeseen keskellä yötä ajatellen että haluan kuolla. Myöskin tjnteet uuteen mieheen katosivat, mutta palasivat lämpimiksi kun lopetin ehkäisyn ja odoteltiin toipumistani.
Ilman lopetustani tuskin olisimme enää yhdessä. Ehkäisyneuvolan mielestä kaikki tietysti ihan normaalia ja lopetin "liian aikaisin", olisinko kuitenkin 5 rengasta käyttänyt, joten viiden kuukauden helvetti on muka normaalia. Sairas se ihminen minusta on, joka pystyy toiselle sanomaan tuollaista.
Mulle on tulmut cerazettesta turvotusta, mutta mitään muita sivuvaikutuksia ei ole. Turvotuksenkin kestän, kun ne helpottaa muuten niin paljon. Vuosin ennen pillereitä parissa tunnissa läpi ja ohi kaupan paksuimmasta yösiteestä. Yöllä oli sänky vuorattu pyyhkeillä ja jätesäkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin kaksi viikkoa ehkäisypillereitä kunnes päätin etten halua hormoneja kehooni. Kondomi toiminut suhteessani jo yli 5 vuotta.
En ymmärrä miksi pitää käyttää hormonaalista ehkäisyä kun kondomit on näppäriä ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse murehtia hormoneja, ottoaikaa tai muutakaan.Minua pillereiden lopettamisessa pelottaa vain kuukautisten palaaminen normaaliksi, eli hyvinkin runsaaksi. Se oli iso syy miksi pillerit aikoinaan aloitin. Onko kuukautisten niukentamiseen muita keinoja kuin pillerit??
Olen kuullut että luonnonmenetelmänä siankärsämö, sitä saa ainakin tippoina ja kuivattuna jolloj siitä vo tehdä teetä. Ite en ole vielä kokeillut, mutta olisi trakoitus, koska en pysty käyttämään hormooneja ja kuukautiseni on todella runsaat (on koko suvun naisilla)
Vierailija kirjoitti:
Minipillerit - järkyttävät raivokohtaukset... kiipeilin pitkin seiniä ja huusin. Ei enää ikinä
Hormonikierukka - selkäakne ja raskaus. Muuten sopi kivasti (ehti olla kolme vuotta). Menkat katosi, mutta ovulaation tunsin ja seksihalut pysy normaalina.
Hormonienhan pitäisi estää se ovulaatio. Miten sinä sen tunsit? Ja jos on ovulaatio niin on kyllä menkatkin.
Itseäkin pelotti pillereiden lopettamisessa eniten juuri tuo kuukautisten runsaus. Ennen pillereitä vuoto oli todella runsasta, mutta se niukentui pillereiden aikaan vaikka välivuoto kestikin sitten viisi päivää. Nyt olen ollut ilman pillereitä noin 4 vuotta, ja vuoto on todella niukkaa ja kuukautiset kestävät 1-2 päivää. Eli ei se runsas vuoto välttämättä palaa takaisin.