Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormoniehkäisyä käyttäneet, puhutaanpa sivuvaikutuksista!

Vierailija
07.08.2017 |

Aiheeseen liittyvää keskustelua löytyy kyllä kun googlaa, mutta kaipailisin tuoreita kuulumisia teiltä, jotka olette käyttäneet eri hormoniehkäisyvalmisteita. Ja nimenomaan teiltä, joilla on ollut mielialojen kanssa ongelmia. Saa toki muutkin osallistua keakusteluun :)

Omakohtaista kokemusta:

Yasmin, yhdistelmäe-pilleri. Nuorena tyttönä ekat pillerit, ja pian niiden käyttöönoton jälkeen vakava masennus. Toki silloin myös sattui asioita, jotka saattoivat vaikuttaa itsetuntooni, mutta mielialan lasku oli hurja. Masennuksesta nousin jotenkuten pikkuhiljaa ylös, mutta oli epävakaata.

Joitain vuosia myöhemmin vaihdoin Merciloniin. Itkuisuus hieman väheni mutta jokin painontunne mielessä oli koko ajan ja herkkänä.

Hetken olin ilman hormoniehkäisyä, ja huomasin ainakin kepeämmän olon ja sen, millainen on luonnollinen kierto. Ovulaation tunne oli ihan uutta ja positiivinen yllätys.

No, sittenpä oltiin raskaana ja imetettiin. Kokeilussa oli jotkut minipillerit ehkä 2 kk, jätin pois kun seksihalut hävis ihan tuntoa myöten kuin taivaan tuuliin. Ehkä imetys vaikutti asiaan :D

Sitten otin Mirena hormonikierukan, joka oli 2 vuotta. Ensin oli aivan loistava, mutta arvaamatta mukaan hiipi ahdistus. Siitä ahdistuksesta tuli niin iso, että olin jo vähällä mennä mielenterveysosastolle kyselemään, että mikä minussa on vikana.

Nyt olen ollut pari päivää ilman kierukkaa. Arvuuttelen, mikä on lumevaikutusta ja mikä ei. Olen ollut nyt pelottomampi, ja ainakin se ahdistus on laantunut. Vielä viikko sitten mieli seilasi ylösalas, nyt on jopa epäilyttävän tasainen. Nyt ei siis hormoneja käytössä.

Tahtoisin kuulla, onko muitakin hormoniherkkiä? On ollut monesti vähän luulotautinen olo näiden mielialojen kanssa. Epäilykseni kuitenkin on, että jos en olisi koskaan käyttänyt hormoniehkäisyä, olisin säästynyt monelta pelolta ja pimeiltä hetkiltä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin hormoniehkäisyn käytön juurikin sen takia, että mielialat heitteli rajusti, raivosin kumppanille ihan tyhjästä ja olin oikeasti välillä aivan surkeaa seuraa. Lääkäri oli sitä mieltä, että hormoniehkäisy ei voi aiheuttaa niin rajuja mielialanvaihtelua eivätkä ne vaikuta psyykkiseen vointiin, mutta niin vain lopettamisen jälkeen olo tasaantui hiljalleen ja voisi sanoa, että esimerkiksi parisuhdekin pelastui.

Vierailija
2/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kaksi viikkoa ehkäisypillereitä kunnes päätin etten halua hormoneja kehooni. Kondomi toiminut suhteessani jo yli 5 vuotta.

En ymmärrä miksi pitää käyttää hormonaalista ehkäisyä kun kondomit on näppäriä ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse murehtia hormoneja, ottoaikaa tai muutakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin kaksi viikkoa ehkäisypillereitä kunnes päätin etten halua hormoneja kehooni. Kondomi toiminut suhteessani jo yli 5 vuotta.

En ymmärrä miksi pitää käyttää hormonaalista ehkäisyä kun kondomit on näppäriä ja helppokäyttöisiä. Ei tarvitse murehtia hormoneja, ottoaikaa tai muutakaan.

Minua pillereiden lopettamisessa pelottaa vain kuukautisten palaaminen normaaliksi, eli hyvinkin runsaaksi. Se oli iso syy miksi pillerit aikoinaan aloitin. Onko kuukautisten niukentamiseen muita keinoja kuin pillerit??

Vierailija
4/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuletista ja Femodenista kuiva iho ja limakalvot (seurauksena tulehduskierre), haluttomuus ja melasma (mm. ihanat pigmenttiviikset).

Nykyään kuparikierukka.

Vierailija
5/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pillereiden lopettamisessa pelottaa vain kuukautisten palaaminen normaaliksi, eli hyvinkin runsaaksi. Se oli iso syy miksi pillerit aikoinaan aloitin. Onko kuukautisten niukentamiseen muita keinoja kuin pillerit??

Burana.

Vierailija
6/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut.

Vierailija
7/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut neljää pillerimerkkiä ja lisäksi Nuvaringiä. Kaikista on tullut sivuvaikutuksena:

-masennus 

-kuiva iho, jossa kutisevia verille meneviä ihottumaläiskiä

-huimaus

-migreeni / jatkuva muu päänsärky

-sydämen rytmihäiriöt

-seksihalujen katoaminen

-limakalvojen kuivuus (haittaa erityisesti silmissä, jotka ihan liian kuivat)

Noiden takia en kertakaikkiaan enää voi käyttää hormoniehkäisyä. Rytmihäiriöt on olleet pelottavin sivuvaikutus. Sivuvaikutukset alkaa heti kun aloittaa ehkäisyn, siis parissa päivässä iho menee rikki jne, ja onneksi ne loppuu kahdessa viikossa kun lopettaa ehkäisyn.

Vierailija
8/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen, s**tana. Ja maha aina sekaisin!

Vierailija
9/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burana.

Ok, ehkä lopetan ne seuraavassa elämässä sitten.

Vierailija
10/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset ovat kehon keino puhdistautua. Mietin, voisiko syy runsauteen johtua jostain esim. Paljon kuonaa veressä, kuolleita makrofageja tms.

Vierailija
11/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että pillereiden hormonit eivät hajoa kaikilla normaalisti vaan kertyvät elimistöön. Tällöin tulee ongelmia ja sivuvaikutuksia.

Vierailija
12/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burana.

Ok, ehkä lopetan ne seuraavassa elämässä sitten.

Burana ei ollut vitsi. Buranalla voi oikeasti kontrolloida kuukautisvuodon määrää. 3 krt burana 600 mg ensimmäisinä vuotopäivinä heti vuodon alkaessa vähentää vuodon määrää monella jopa 30 %. Kannattaa ottaa samalla vatsansuojalääke.

Vierailija
13/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burana.

Minusta on käsittämätöntä, että maallikot vuodesta toiseen suosittelevat buranaa kuukautisvuodon niukentamiseen, vaikka burana, kuten kaikki tulehduskipulääkkeet OIKEASTI VÄHENTÄÄ VEREN HYYTYMISTEKIJÖITÄ JA LISÄÄ VERENVUOTOTAIPUMUSTA, jopa siinä määrin, että yksi yliannostuksen tai liian pitkäaikaisen käytön sivuvaikutus on sisäiset verenvuodot.

Burana auttaa kuukautiskipuun, mutta se lisää vuotoa.

Vierailija
14/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia siitä hormonikapselista?

Vierailija
15/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burana.

Minusta on käsittämätöntä, että maallikot vuodesta toiseen suosittelevat buranaa kuukautisvuodon niukentamiseen, vaikka burana, kuten kaikki tulehduskipulääkkeet OIKEASTI VÄHENTÄÄ VEREN HYYTYMISTEKIJÖITÄ JA LISÄÄ VERENVUOTOTAIPUMUSTA, jopa siinä määrin, että yksi yliannostuksen tai liian pitkäaikaisen käytön sivuvaikutus on sisäiset verenvuodot.

Burana auttaa kuukautiskipuun, mutta se lisää vuotoa.

Duodecimin terveyskirjastossa kyllä sanotaan sen vähentävän vuotoa 20 % ja suositellaan vuodon niukentamiseen juuri buranaa. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
16/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yaz yhdistelmäpillerit sain synnytyksen jälkitarkastuksessa, nyt syönyt niitä 3v. Ainoana sivuvaikutuksena aknen poistuminen.

Yhteen väliin jätin puoleksi vuodeksi pois kun luulin vaikuttavan mielialaan, mutta ei muuttanut mitään ja tajusin olleeni vaan stressaantunut kusipää.

Vierailija
17/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä olleet mm. Nuvaring, Mercilon ja laastarit, viimeisimpänä Mercilonit. Laastarit eivät sopineet ollenkaan niiden liiman takia, olin sille hyvin allerginen näköjään ja käyttö piti lopettaa puolentoista viikon jälkeen. Nuvaring ja Mercilon olivat aika ok, mutta seksiä ei tehnyt niiden kanssa mieli ollenkaan, ei pätkän vertaa, vaan olisin voinut jättää koko touhun pois. Myös mieli oli tumma, herkkä ja olin aika äkäinen.

Sain hormonaalisen ehkäisyn kokonaan pois steriloinnin myötä ja olo muuttui todella nopeasti. Seksiä alkoi tekemään mieli jo alle viikossa ja tuo tunne oli todella outo monen vuoden jälkeen. Äkäisyyteni ja herkkyyteni katosivat ehkäisyn lopettamisen myötä myös. Ja mikä oli näkyvintä, painoni putosi ihan ilman muutoksia lähes 15 kg. En siis muuttanut mitenkään muuten elintapojani, lopetin vain hormonaalisen ehkäisyn.

Sen jälkeen en ole enää hormonaalisen ehkäisyn puolestapuhuja ollut, vaan olen sitä vastaan.

Vierailija
18/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pillereiden lopettamisessa pelottaa vain kuukautisten palaaminen normaaliksi, eli hyvinkin runsaaksi. Se oli iso syy miksi pillerit aikoinaan aloitin. Onko kuukautisten niukentamiseen muita keinoja kuin pillerit??[/

Cyklocapron, elämäni pelastaja!

Vierailija
19/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ajan käytin nuorena e-pillereitä, nimeä en kyllä enää muista. Vajosin masennukseen, itkin päivittäin, ehkäisyteho oli kyllä erinomainen; ei tehnyt mieli ollenkaan. Lääkärin mukaan oireet olivat silkkaa mielikuvitusta. Sitten nousi verenpaine älyttömän korkealle ja maksa-arvot nousivat myös. Ne eivät lääkärinkään mukaan olleet sentään kuvittelua. Siihen loppui mun seikkailut hormoniehkäisyn maailmassa ja kondomilla on pärjätty loistavasti siitä lähtien, eli yli 20 v. Raskaudet saivat alkunsa heti kun jätettiin kondomit pois käytöstä. Eipä tarvitse kärsiä mistään sivuoireista. Miehelle olen sanonut, että jos hän haluaa, hän voi teettää vasektomian, mutta ei halua, joten näin mennään niinkauan kuin on tarvis. 

Vierailija
20/61 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On cyklokapron ja caprilon sama lääke eli traneksaamihappo vaikuttava aine. Googlaa ja pyydä lääkäriltä.