Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin koira juoksee ympäri asuinaluetta - mitä teen?

Vierailija
07.08.2017 |

Asumme omakotitaloalueella, ja naapuriimme muutti keväällä uudet asukkaat. Perheeseemme kuuluu minun ja miehen lisäksi 11- ja 8-vuotiaat lapset. Asuinalue on vanhempaa aluetta, eli täällä on aika isot tontit ja koskaan ennen näihin kuuteentoista vuoteen jotka olen täällä asunut, ei naapureista ole haittaa ollut. Itse asiaan sitten: näillä uusilla naapureilla on suuri saksanpaimenkoira, jota he pitävät pihassa vapaana ilman aitoja. Koira karkasi viime viikonloppuna noin kahdeksan kertaa, ja oli kerran ainakin 6h karkuteillä. Kun koira karkaa, nämä ihmiset eivät siis tee mitään vaan jatkavat omia juttujaan.
Valmistujaisviikonloppuna olin pihalla laittamassa puutarhaa ja lapset leikkivät siinä sivussa omiaan. Yhtäkkiä nuorempi parkaisi ja kun nostin katseeni, näin kuinka susikoira juoksi kovaa lapsiani kohti. Juoksin väliin ja otin koiraan pannasta kiinni. Komensin lapset sisälle ja vein koiran naapuriin. Nainen ei pahoitellut ollenkaan, eikä koira totellut naista yhtään..
Koira siis aiheuttaa päänvaivaa sillä lapset pelkäävät koulunalkua ja sitä että koira juoksee taas heitä kohti. Mitä voin tehdä naapureille? He eivät vaikuta tasapainoisilta ihmisiltä mm. lapset ovat keskiyön jälkeen ulkona metelöimässä, koiraa ei kasvateta.. Säälin koiraa ja lapsia, sillä aikuiset vaikuttavat todellisilta idiooteilta. Kuinka ratkaista tilanne?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytöeläinkotiin?

Vierailija
2/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi 😷 mullakin oli joskus tollaset naapurit, koira jouduttiin lopettamaan mutta nämä vain ottivat uuden tilalle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaisee ja lyöt koiraa muutaman kerran niin lujaa että ulisee. Sen jälkeen ei tule enää ikinä teidän pihalle. Tämä toimii, kokemusta on.

Vierailija
4/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voisin tehdä ilmoituksen? Uskooko ne jos kerron?

Vierailija
5/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

https://www.hankikoira.fi/koiratietoa/mika-koira/koira-lainsaadannossa

Vierailija
6/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat litkii mielellään auton jäähdytinnestettä. Samaten ne rakastavat suklaata. Molempia pihallesi kunnon annos, niin ongelma poistuu luonnollisesti itsestään.

Vierailija
7/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkaisee ja lyöt koiraa muutaman kerran niin lujaa että ulisee. Sen jälkeen ei tule enää ikinä teidän pihalle. Tämä toimii, kokemusta on.

En todellakaan aio lisätä koiran kärsimystä! Tuolla perheellä asiat vaikuttaa olevan tosi huonosti, koira ei voi hyvin..

Vierailija
8/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli naapurit, jotka pitivät koiria vapaana. Kun asiasta huomautti, sekä kertoi sen olevan alueella myös lainvastaista, tuli melkoinen kirosanalista. Hänen koiransa saavat olla missä haluavat. Vaikeahan tuohon on puuttua, kun omistaja on pissipää.

Vierailija
9/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolle kauheasti mitään voi. Toki sanoa naapurille, mutta on todennäköistä ettei reagoi ja muuta käytöstään. 

Meilläpäin on myös tämä kulttuuri, että ihmiset pitävät koiriaan vapaana aika paljon. Jotkut on jopa tunnustaneet muuttaneensa rauhalliselle alueelle siksi että koirat saisivat olla vapaasti. Tai kun meille rakennettiin aitaa pihan ympäri että koiria voisi huoletta pitää pihassa ilman että täytyy itse valvoa, niin vanhat asukkaat sanoivat että miksi ihmeessä, kyllä täällä koirat muutenkin vapaana juoksee eikä siitä kukaan pahaa tykkää. Itse kyllä silloin tykkään kun mulla on narttu juoksuissa, ei ole kauhean kiva ulkoilla kun vapaana olevia uroskoiria tulee perään.

Vierailija
10/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan koira on pidettävä taajamissa kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Näin se on, mutta jos joku ei tätä noudata, niin ei poliisi tule paikalle vaikka soittaisi että täällä on koira irti. Itse kerran olen soittanut, kun se koira vieläpä lähti jahtaamaan lastani joka peloissaan juoksi pakoon, mutta poliisista vaan kysyttiin että puriko se tai tekikö mitään se koira. Kun sanoi että ei, asia ei kiinnostanut. Ei ole resursseja kuulemma alkaa harmittomia irtokoiria jahtaamaan, vaikka se lainvastaista onkin pitää irti.

Vierailija
11/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro naapurille, että lapsilta on voinut vahingossa tippua suklaata pihalle, myyrät pitää myrkyttää, eikä pesunesteestä tai xylitolista olla niin tarkkoja, mihin jää lojumaan.

Vierailija
12/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan aio lisätä koiran kärsimystä! Tuolla perheellä asiat vaikuttaa olevan tosi huonosti, koira ei voi hyvin..

No sitten kärsit.

Vierailija
13/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllisiä juttuja, kiitos!

Koira juoksee nytkin tuolla pihalla.. Kiva olla lomalla kun lapset ei uskalla mennä ulos.

Vierailija
14/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, mutta jos joku ei tätä noudata, niin ei poliisi tule paikalle vaikka soittaisi että täällä on koira irti. Itse kerran olen soittanut, kun se koira vieläpä lähti jahtaamaan lastani joka peloissaan juoksi pakoon, mutta poliisista vaan kysyttiin että puriko se tai tekikö mitään se koira. Kun sanoi että ei, asia ei kiinnostanut. Ei ole resursseja kuulemma alkaa harmittomia irtokoiria jahtaamaan, vaikka se lainvastaista onkin pitää irti.

Huoh.. Mietin että toimiiko jos otan koiran kiinni ja laitan hetkeksi säilöön esim. Vajaan ja soitan löytöeläintaloon että hakee pois?

Vierailija
15/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin epätasapainoisissa olosuhteissa asuva koira saattaa myös suuttua ja käydä kiinni. Ja sen jo tiedämme kumpi voittaa painimatsissa, ihminen vai susikoira.

Ap, soita poliisille ja kysy mitä voidaan tehdä. Tuon on ehdottomasti loputtava, tosi vaarallista.

Lapsuudenkodissani oli samantyyppinen naapuri jonka susikoira juoksi vähän väliä vapaana kun osasi kuulemma itse avata turvalukollisetkin (!!! :D) ovet. Tappoi yhden pienen koiran pihamme viereen. Sen jälkeen naapurit muuttivat pois ja jättivät postiluukkuihimme lappuja että on koiranvihaajia koko taloyhtiö täynnä. Keräsimme siis addressin että touhun on loputtava.

Vierailija
16/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa pitäjässä koirat ovat vapaana pihassa. Kun nartuilla on juoksu, pitää laittaa ne vaipat.

Vierailija
17/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen riskin kyllä ruumiinvammoista itselleen ottaa jos isoa vierasta koiraa alkaa löydä tai potkia. Moni on sen luontoinen että puolustautuu kyllä jos hyökätään, ja siitä voi tulla pahaa jälkeä.

Vierailija
18/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kiinni ja viet eläinvalvojalle. Tehnyt näin ja kolmannella kerralla omistaja ei saanut koiraansa enää takaisin.

Vierailija
19/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat koiran kiinni niin toimita löytöeläinkotiin. Sieltä koiran pois saaminen maksaa omistajalle. Kun joka kerta toimitatte sen sinne, niin voi omistaja alkaa miettiä, että tulisi halvemmaksi pitää koira kiinni.

Vierailija
20/26 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä onneaan kokeilla. Se yksikin mies tappoi naapurin naisen, kun nainen oli kommentoinut miehen koiranhoidosta. Nainen löytyi rannalta kivikosta kuolleena, jos muistatte.