Onko keski-ikäisillä naisilla tapana kehua työpaikalla nuorelle naiselle jonkun toisen nuoren naistyöntekijän ulkonäköä?
Siitä on jo aikaa, kun viimeksi tällaiseen tilanteeseen jouduin, mutta tuli mieleeni yhtäkkiä ja ajattelin että nyt olisi aika selvittää, mikä tällaisen toiminnan taustalla on.
Olen siis 30-vuotias nainen, ollut muutamassa eri työpaikassa. Kaikissa työpaikoissa olen jutellut keski-ikäisen naisen kanssa, joista jokainen on kehunut minulle jotakuta toista nuorta naistyöntekijää "kaunottareksi, jonka ympärillä miehet pyörivät" ja kysynyt minulta kysymyksiä kuten esimerkiksi "Näitkö sä tuon Sannan kun se lähti kotiin omissa vaatteissaan, todella kauniin näköinen, ihan kuin missi, miksi noin kaunis on tullut tänne töihin?"
Itse olin noihin aikoihin todella epävarma itsestäni, mutta kauniiksi minua on sanottu epävarmuudestani huolimatta.
Jostain syystä nämä kommentit minulle kerrottuna eivät ainakaan parantaneet itsetuntoani. En tietenkään ole sitä mieltä, etteikö muitakin saisi kehua, mutta miksi he kehuivat minulle näitä toisia nuoria naisia, miksi eivät menneet kertomaan sitä heille itselleen? Luultavasti olisivat ilahtuneet!
Jostain syystä nämä aikuiset naiset kuitenkin näkivät tarpeelliseksi kehua jotakuta toista nuorta naista jollekulle toiselle nuorelle naiselle (tässä tapauksessa minulle), minkä pointtia ainakaan minä en ihan ymmärrä. En itsekään tekisi niin, että kehuisin vaikkapa jotakuta hyvinsäilynyttä ja nuorekasta, timmikroppaista viisikymppistä työkaveriamme jollekulle samanikäiselle naiselle, joka vaikuttaa epävarmalta ja alakuloiselta.
Mikä tällaiseen toimintaan on syynä? Onko tämä yleistäkin?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on itseään täynnä. Jos työpaikalla jutellaan puolihuolimattomasti jotain ja joku sanoo, että esim. Maijalla oli tänään todella nätti paita, niin aloittaja kokee tulleensa loukatuksi.
Tämähän tässä on ongelma. Aloittaja narsistisesti kääntää itseensä asian, joka oikeasti liittyy ihan toiseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset naiset ovat yleensä enemmän tai vähemmän tietoisesti kateellisia heitä nuoremmille ja kauniimmille naisille.
Kun työpaikalle tulee uusi naiskollega (sinä), he pyrkivät liittoutumaan ja kertovat mielipiteitään muista työntekijöistä. Koska nainen ei voi suoraan haukkua toista kollegaansa, he kehuvat näitä naisia joille ovat kateellisia ja odottavat mitä sinä vastaat.
Jos siis vastasit että "niin on, onpa kaunis nainen", niin sait vanhasta kääkästä vihollisen. Jos taas vastasit "no ihan tavallisen näköinenhän toi on" tms. niin säilyit matamin kaverina.
En allekirjoita tuota. Ihmiset (niin naiset kuin miehet) ovat keskimäärin kateellisia samanikäisilleen. Näin ollen saattaa joku hyvännäköinen viisikymppinen herättää kateutta samanikäisessä. Ihmisillä on tapana kadehtia samanikäisiä. Minä en ainakaan kadehdi nuorempia naisia, miksi kadehtisin? Kaikissa ikäluokissa on kauniita tai muilta ominaisuuksiltaan kadehdittavia ihmisiä jos on sellaiseen taipuvainen. Eihän suomalaiset koskaan sano suoraan kenellekään mitään kohteliaisuuksia. Olen usein kautta rannan kuullut miten joku muu on pitänyt minua kauniina, fiksuna jne mutta harvemmin siitä kukaan on sanonut suoraan. Suomalainen vaan on niin juro.
"vanha kääkkä", "matami" - nämä sanat kertovat pajon asenteestasi keski-ikäisiä naisia kohtaan.