Apua! siviilivihkimen!
Apua, nyt olisi edessä häät, siviilivihkiminen sillä kumpikaan ei kuulu luterilaiseen kirkkoon.
Haluamme jonkun seremonian kuitenkin hääpäivälle (lauantai) joten maistraatista yritämme hommata tämän papin sijaisen..
mutta en ole koskaan ollut siviilihäissä, miten se menee jos vietämme ne esim ravintolassa, niin onko hääpari sielä ennen vieraita, vai tulee vasta myöhemmin musiikin säestyksellä vai mitä ihmettä!
Kommentit (6)
Teette just niinku ite haluatte mutta jos olette kutsuneet vieraat juhlapaikalle esim. klo 17 niin olkaa sielä ovella vastassa heitä. Näin ehkä itse tekisin.
Anna-Liisa_80 kirjoitti:
Apua, nyt olisi edessä häät, siviilivihkiminen sillä kumpikaan ei kuulu luterilaiseen kirkkoon.
Haluamme jonkun seremonian kuitenkin hääpäivälle (lauantai) joten maistraatista yritämme hommata tämän papin sijaisen..
mutta en ole koskaan ollut siviilihäissä, miten se menee jos vietämme ne esim ravintolassa, niin onko hääpari sielä ennen vieraita, vai tulee vasta myöhemmin musiikin säestyksellä vai mitä ihmettä!
Teette ihan niin kuin haluatte. Maistraatissa vihkiminen ei kestä montaa minuuttia, mutta pääpiirteittäin sisältö on sama kuin kirkossa,mutta ilman jumalalässytksiä.
Nykyään saa monista maistraateista virkailijan vihkimään myös viikonloppuisin ja myös muihin tiloihin, jos haluaa. Maksaa ehkä jonkin verran ja verrattuna ilmaiseen kirkolliseen toimitukseen, on todennäköisesti sen summan säästänyt kirkollisverossa.
Olen itse ollut mukana siviilivihkimisessä, jonne oli laitettu todella kaunis alttarimainen vihkipaikka, pöytä, kukat, ryijy seinälle, kynttilöitä. Vieraat olivat tulleet paikalle siten, että parin vanhemmat tervehtivät heidät ja ohjasivat tilaan. Pari tuli vihkitilaan musiikin säestämänä, vihkiminen, lauluesitys ja sen jälkeen hääparin onnitteleminen, maljat käteen, siirtyminen paikoilke pöytien ääreen, onnittelumaljat ja juhla jatkui hääjuhlana aivan normisti. Todella juhlava tilaisuus.
musiikin säestyksellä
Meillä tulee siviilivihkiminen, maistraatista tulee vihkijä. Maksoikohan 250 euron kieppeillä, plus matkakulut. "Seremonia" kestää meillä puolisen tuntia, ja siinä on vihkijän (julkisen notaarin) puhetta ja muuta. Koko tilaisuus on meidän sanelema, eli juuri sellainen kuin halusimme. Tänä vuonna olen jo säästänyt kirkollisveroissa tuon notaarin kustannukset.
Teette ihan niinkuin itse haluatte ja tuntuu hyvältä.