Minkä ikäisen pitää osata pyytää anteeksi?
Kommentit (8)
Joku vaikka 10kk osaa halata jo toista lasta esimerkiksi, jos tehnyt jotain tälle. Tietenkään lapsi ei välttämättä ymmärrä tehneensä väärin vielä, mutta jos on ottanut lelun toiselta, ja sitten äiti käskee antamaan lelun takaisin ja halaamaan itkevää kaveria niin siitähän se tajunta lähtee...
Jonkun 2-2,5-vuotiaan pitäisi jo aivan hyvin osata pyytää anteeksi.
ei tajua vielä. sanoo anteeksi kun pyydetään pytämään. mutta jos oliskin isoveljen vuoro pyytää anteeksi, myös pienenpi hokee anteeksi, anteeksi ja halaavat. pyytää anteeksi kyllä myös jos on esim. lyöny kirjalla, ja toinen alkaa itkeä. mutta ei vielä kunnon älyä.
läppäisee tai nipistää äitiä tai puhuu rumia ihan vain kokeillaakseen kielletäänkö vai ei.
Vaikka luulen, että meillä on tehty " avustettua anteeksipyyntöä" jo sitäkin ennen.
Nämä on asioita joita voi opettaa AINA, ei vasta sitten kun lapsi on jossakin tietyssä vaiheessa.
Jos lapsi osaa löydä toista lasta päähän, häntä voi opettaa pyytämään anteeksi, jne.
anteeksi pyytämisestä, koska muuten ne ei osaa sitä aikuisenakaan!!!
Eli heti vaan opettamaan ja jos vastaanhangoittelee, laittakaa omaan huoneeseen miettimään niin kauan että pyytää!! Kyllä ne oppii kun vanhemmat on kärsivällisiä eikä odota että viesti menee heti perille.
Ei se iästä kiinni ole. Luonteenlujuutta vaatii, ja sitä että ymmärtää tehneensä väärin ja tahtoo soittaa katumusta. 4-vuotiaalle minusta voi vasta " opettaa" oikeasti pyytämään anteeksi.
Meidän 1v9kk ikäinen kuopuksemme tulee itse pyytämään anteeksi (halaamaan ja sanomaan) kun on tehnyt tuhmia ja olen hälle suuttunut.
Isosiskolta anteeksipyytäminen ei kyllä aina onnistu sanomallakaan, varsinkaan nahistelun päätteeksi, jos oikein kunnolla sattui, kyllä poika menee heti pyytämään anteeksi.
Isosisko (4v) on huonompi asiassa, mutta pyytää kyllä kun käsketään. Itsestään tyttö kyllä pyytää usein anteeksi, jos on esim. kovin valittanut jostain niin että olen suuttunut, tulee itse oma-aloitteisesti jossain vaiheessa ja pyytää anteeksi ettei ollut kiltti.
Eli minusta kyllä kannattaa edes yrittää jo ihan pienestä pitäen. Eikä minusta tarvitse osata puhua(kaan), elehän se on joka ratkaisee.
Opetettiin jo pinenestä, ettei saa satuttaa toisia. Ja jos satuttaa, niin sitten pitää pyytää anteeksi. Nyt 2v jos esim suuttuessaan lyö minua, niin pyytää anteeksi ja tulee halaamaan.