Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurinpito muuttunut ja maailma, ei lapset.

Vierailija
06.08.2017 |

Kun kysellään, että onko lapset nykyään niin kauheita. Ei se lapsissa ole niinkään vika eikä oikeastaan vanhemmissakaan. Aika vaan on muuttunut.

Koulussa ennen tuli karttakepistä tai viivoittimesta sormille. Kotona tuli niskatukkapöllyä tai läppäisy käsille. Lapset tiesivät tämän ja heidät oli helpompi saada kuriin. Vitsa oven suussa naulakossa oli tehokas. Vaikkei sitä ikinä olisi käytettykään.

Nyt ei saa kurittaa, ei saa uhata, ei saa laittaa nurkkaan ja niin edelleen. Yhteiskunta itse on luonut säännöt, joita vanhemmat yrittävät noudattaa. Ja lapsille tehdään jo pienestä tiedoksi, mitä vanhemmat eivät saa tehdä. Koulussa annetaan monenlaista kriisitukinumeroa, johon voi soittaa, jos kotona kohdellaan kaltoin. Aikuiset ovat aseettomia ja lapsilla on tietoisuus tästä. Lapaet osaavat jopa kiristää vanhempiaan.

Matti Meikäläinen uskaltautuu kerran antamaan kuritusta ja ensi viikon iltiksestä lukea korvaussummasta, jonka lapselle maksat. Viis siitä, että se nicopetteri potki ja hakkasi naapurin 3 vuotta pienempää lasta. Kun lapsilla on oikeudet... tehdä mitä haluavat..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ihan näinkään. Mulla ei ole ollut juuri kuria eikä mun 4llä sisarella mutta meillä oli ehjä perhe ja vanhemmat ei juoneet tms. Silti ollaan oltu aina kunnolla koulussa yms. Kapinoitu mutta palattu ruotuun.

Vanhempien esimerkki ja läsnäolo on tärkeää. Eroperheet ovat lisääntyneet eikä lapsille koti ole enää samanlainen paikka kuin ennen kun oli 2 vanhempaa. Syitä on monia. Olen töissä päiväkodissa ja siellä huomaa juuri sen että rikkinäinen koti tekee lapsista levottomia. Jos ero on hoidettu hyvin, pelastaa se jo paljon

Vierailija
2/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on itseohjautuva ja kiltti, häntä ei todellakaan tarvitse pelotella. Kaikki menee itsestään. Olennaista on, että lapselle selittää asiat. Hän tanssii läpi elämän. Mutta jos lapsi on erityislapsi, tilanne on täysin toinen. Silloin elämä on vanhemmille todella vaikeaa. Tavallinen arki on todella hankalaa silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun eroperheestä. Rikkinäinen koti. Ja silti meistä kasvoi normaaleja ihmisiä. En ollut levoton ja niin edelleen...

Turha aina hakea syitä eroperheistä. Ärsyttävää..

Vierailija
4/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on itseohjautuva ja kiltti, häntä ei todellakaan tarvitse pelotella. Kaikki menee itsestään. Olennaista on, että lapselle selittää asiat. Hän tanssii läpi elämän. Mutta jos lapsi on erityislapsi, tilanne on täysin toinen. Silloin elämä on vanhemmille todella vaikeaa. Tavallinen arki on todella hankalaa silloin.

Itseohjautuva ja kiltti = normaali. Kun ei normaali lapsi ole aina tuollainen. Ei jokainen vähän kapinoiva ole mikään erityislapsi.

Vierailija
5/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pahoinpitely on kielletty. Lapsikin on ihminen, ellet ole tajunnut. Näpit irti. Turhautumistaan ja hylätyksi tulemisen tunteitaan se lapsi oireilee. Pidä välillä tipaton viikko ja puhu ja harrasta lapsesi kanssa, ja lopeta se hakkaaminen.

Vierailija
6/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/enaa-ei-ole-coolia-polttaa-tup…

Sk teki juuri jutun kuinka nuoret ei ryyppää, polta, ei varasta, kiusaa tosiaa niinkuin ennen jne. Mutta täältäkin saa lukea jatkuvasti kuinka ennenvanhaan kaikki oli muka paremmin ja lapset tarvitsee kovempaa kuria.

Kovin vähälle huomiolle tuntuu jäävän kuinka nykynuoret ja lapset käyttäyy huomattavasti edellisiä sukupolvia paremmin. Enää ei ole coolia olla väkivaltainen, ryypätä, kiusata ja polttaa tupakkaa.

Vierailija
7/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ero on hoidettu hyvin niin se pelastaa jo paljon.

Syitä huonoon käytökseen on monia.

Enkä varsinaisesti tarkoittanut että ero on syynä vaan siitä syntyvät haasteet.

Vierailija
8/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä aloittajan kanssa!

Nimenomaan tuo, että "tarvittaessa". Minä olin kiltti pienenä, vitsaa ei koskaan tarvittu. Mutta tiesin mitä tapahtuisi jos en olisi kiltti. Ja se oli loogista. Vanhempia katsottiin AINA ylöspäin ja he olivat itsestäänselvä auktoriteetti. Joka yritti sitä kyseenalaistaa, sai vastaansa koko yhteiskunnan, koska ajan henki olivat vahvat arvot: kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Olen nykyään itse perheellinen. Näitä asioita mietin. Lapselleni selitän aina miksi pitää käyttäytyä kuten pitää käyttäytyä. Mutta entäs niissä perheissä joissa tarvittaisiin sitä kuria? On ihan väärin olettaa ettei ole lapsia, jotka todellakin PITÄISI laittaa ruotuun. Niitä on. Ne jotka luulevat pehmeän kasvatuksen (porkkanaa, ei koskaan keppiä) olevan kaikkien kohdalla paras, eivät ehkä ole koskaan kosketuksissa niiden vapaan kasvatuksen tuotteiden kanssa.

Koko yhteiskunnan pitäisi tältä osin palata näihin arvoihin: kunnioitus vanhempia kohtaan itsestäänselvyys, tarvittaessa voitava myös ojentaa ja mielestäni PITÄÄ ojentaa jos siihen on aihetta.

Kiitos kun avasit keskustelun tästä tärkeästä aiheesta.

Vierailija
9/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset on onnellisia kun vanhemmat on onnellisia" fraasi jolla reissulapsien vanhemmat koittavat hiljentää omatuntoaan. Jo aukuistuneet eroperheen lapset ovat kertoneet jatkuvan eestaas suhaamisen olleen rankkaa ja he olisivat mieluummin asuneet vain toisen vanhemman luona jos olisivat uskaltaneet asiasta sanoa

Vierailija
10/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuo, että "tarvittaessa". Minä olin kiltti pienenä, vitsaa ei koskaan tarvittu. Mutta tiesin mitä tapahtuisi jos en olisi kiltti. Ja se oli loogista. Vanhempia katsottiin AINA ylöspäin ja he olivat itsestäänselvä auktoriteetti. Joka yritti sitä kyseenalaistaa, sai vastaansa koko yhteiskunnan, koska ajan henki olivat vahvat arvot: kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Olen nykyään itse perheellinen. Näitä asioita mietin. Lapselleni selitän aina miksi pitää käyttäytyä kuten pitää käyttäytyä. Mutta entäs niissä perheissä joissa tarvittaisiin sitä kuria? On ihan väärin olettaa ettei ole lapsia, jotka todellakin PITÄISI laittaa ruotuun. Niitä on. Ne jotka luulevat pehmeän kasvatuksen (porkkanaa, ei koskaan keppiä) olevan kaikkien kohdalla paras, eivät ehkä ole koskaan kosketuksissa niiden vapaan kasvatuksen tuotteiden kanssa.

Koko yhteiskunnan pitäisi tältä osin palata näihin arvoihin: kunnioitus vanhempia kohtaan itsestäänselvyys, tarvittaessa voitava myös ojentaa ja mielestäni PITÄÄ ojentaa jos siihen on aihetta.

On muunkinlaista keppiä kuin pahoinpitely.

Vierailija
11/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kirjoituspa, koska jos menisimme vanhoihin kasvatusmetodeihin ja tapoihin menisimme takapakkia reilusti, kuten Suomen Kuvalehden jutustakin selviää. Toisin teidän luuloja asiat on paljon paremmin nyt kuin ennenvanhaan.

Vierailija
12/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muunkinlaista keppiä kuin pahoinpitely.

Totta ja sitä juuri tarkoitinkin. Se että itseäni uhkasi pienenä vitsa ei tarkoita sitä että omia lapsiani se uhkaisi. Mutta kun sitä "nykyajan keppiä", on niin paljon vanhempia jotka eivät koskaan käytä sitä.

Se on huono juttu.

Vierailija
13/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen taas isä antoi lapsilleen selkäsaunan varmuuden vuoksi, koska kyllä ne aina jotain pahaa oli kuitenkin tehneet. Näitä aikojako ap kaipailee takaisin?

Vierailija
14/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen taas isä antoi lapsilleen selkäsaunan varmuuden vuoksi, koska kyllä ne aina jotain pahaa oli kuitenkin tehneet. Näitä aikojako ap kaipailee takaisin?

Ap ja hänen kaltaiset kaipaa sellaisia aikoja takaisin jolloin lapset oli kurittomampia, väkivaltaisempia, kiusasivat, tekivät rikoksia, polttivat ja joivat huomattavasti enemmän.

Nuo romantikot kaipaa sellaisia aikoja jolloin nuoret ja lapset käyttäytyi huonommin.

Vierailija
15/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kasvatan myös huonosti käyttäytyviä aikuisia aina välillä kadulla. Mikä ihme siinä on, että heti aletaan huutamaan poliisia ja ambulanssia avuksi? Olisitte hiljaa ja ottaisitte opiksi.

Kyllä teitä aikuisia pitää saada kasvattaa samoilla menetelmillä, kuin te kasvatatte lapsianne. Mutta ei, porataan vaan räkä ja veri suusta valuen, kun muutama hassu hammas irtosi.

Nynnyt lastenhakkaajat.

Vierailija
16/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä väkivaltaa en kannata missään nimessä, mutta muita kurinpitotoimia tarvittaessa ehdottomasti. Nykyään vaan jäähyt, arestit, äänen korottaminen jne. ovat paheksuttavia. En tarkoita, että minusta olisi hyvä, jos vanhemmat olisivat mielivaltaisia, ankaria, raivokkaita karjujia, mutta kyllä järeät keinot ovat joskus paikallaan. Normaalitkin lapset tekevät kamalia asioita, valtaosa lapsista esim. satuttaa sisaruksiaan ja muita lapsia jossain vaiheessa. Myös muunlainen huono, muista piittaamaton käytös on asia, johon pitäisi puuttua jämäkämmin. Nykyajan hengestä kertoo hyvin se, miten tällä palstalla kommentoitiin sitä jokunen vuosi (?) sitten, kun lapselle oli tullut käsivarteensa jälki, kun aikuinen oli pitänyt riehuvaa ja väkivaltaista lasta kiinni. Valtaosa kommentoi, että aikuinen teki väärin, rimpuilevaa ja hakkaavaa ja potkivaa lasta ei saisi väkisin pitää kiinni, tai ainakin pitäisi pitää niin hellästi, että lapsi saa riuhtaistua itsensä vapaaksi satuttamatta itseään jne. Tämä kuvaa hyvin sitä, miten aikuisen tehtävä ei ole enää suojella muita lapsia yhden väkivallalta. Omasta mielestäni edes vanhemman ei tarvitse vain ottaa oman lapsensa väkivallantekoja vastaan, vaan vanhemmallakin on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen (ja oikeus puolustaa tätä esim. lapsesta kiinni pitämällä niin kovaa, kuin on tarpeen, ettei lapsi vahingoita muita). Vaikka en väkivaltaa kannata, en ymmärrä sitä, jos lapsen fyysiset rajat on pidettävä myös silloin, jos lapsi ei muiden rajoja kunnioita. Vanhemmalla / opettajalla ei olisi muka oikeutta pidellä kiinni riehuvaa, ottaa väkisin luvaton esine lapselta pois, poistaa vastaan hangoitteleva lapsi luokasta jne.

Vierailija
17/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kaikki tajuaa lapsi tarvitsee rajoja ja kuria. Mutta se missä olen eri mieltä, sotilaskuri, väkivalta ja joku raivohullu raivoaminen ei ole hyväksi ja se ei edes toimi. Tuntuu alapeukuista päätellen olevan kova paikka joillekin myöntää kuinka nykynuoret on paljon paremmin käyttäytyviä.

Vierailija
18/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että puolustuskyvyttömien pahoinpitelyä ihannoivaan aloitukseen tulee 20 yläpeukkua ja vain 3 alapeukkua.

Vierailija
19/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysistä väkivaltaa en kannata missään nimessä, mutta muita kurinpitotoimia tarvittaessa ehdottomasti. Nykyään vaan jäähyt, arestit, äänen korottaminen jne. ovat paheksuttavia. En tarkoita, että minusta olisi hyvä, jos vanhemmat olisivat mielivaltaisia, ankaria, raivokkaita karjujia, mutta kyllä järeät keinot ovat joskus paikallaan. Normaalitkin lapset tekevät kamalia asioita, valtaosa lapsista esim. satuttaa sisaruksiaan ja muita lapsia jossain vaiheessa. Myös muunlainen huono, muista piittaamaton käytös on asia, johon pitäisi puuttua jämäkämmin. Nykyajan hengestä kertoo hyvin se, miten tällä palstalla kommentoitiin sitä jokunen vuosi (?) sitten, kun lapselle oli tullut käsivarteensa jälki, kun aikuinen oli pitänyt riehuvaa ja väkivaltaista lasta kiinni. Valtaosa kommentoi, että aikuinen teki väärin, rimpuilevaa ja hakkaavaa ja potkivaa lasta ei saisi väkisin pitää kiinni, tai ainakin pitäisi pitää niin hellästi, että lapsi saa riuhtaistua itsensä vapaaksi satuttamatta itseään jne. Tämä kuvaa hyvin sitä, miten aikuisen tehtävä ei ole enää suojella muita lapsia yhden väkivallalta. Omasta mielestäni edes vanhemman ei tarvitse vain ottaa oman lapsensa väkivallantekoja vastaan, vaan vanhemmallakin on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen (ja oikeus puolustaa tätä esim. lapsesta kiinni pitämällä niin kovaa, kuin on tarpeen, ettei lapsi vahingoita muita). Vaikka en väkivaltaa kannata, en ymmärrä sitä, jos lapsen fyysiset rajat on pidettävä myös silloin, jos lapsi ei muiden rajoja kunnioita. Vanhemmalla / opettajalla ei olisi muka oikeutta pidellä kiinni riehuvaa, ottaa väkisin luvaton esine lapselta pois, poistaa vastaan hangoitteleva lapsi luokasta jne.

Mieti että olet täynnä raivoa. Auttaako siihen että paljon isompi pitää väkisin kiinni. Sinä rimpuilet, kiinnipitävän voimankäyttö kasvaa.

Auttaako?

Vierailija
20/24 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivohullu raivoaminen 😂😂 ei ap kai sellaisesta puhunut. Ja jopas, jopas.. mihin ne nyt katosi esim. opettajat, joiden mielestä lapset ja nuoret ovat tavoiltaan päivä päivältä kauheampia ja haastavampia. Jos sentään Suomen Kuvalehdessäkin on kerrottu, että näin ei ole. Lehtijuttuhan on aina se 100 % totuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän