Vantaalla asuvat? Lentomelusta kysymyksiä
Millä alueilla on lentomelua? Siis sen verran että se häiritsee. Olemme ostamassa Vantaalta asuntoa, jossa on piha, ja mietimme mitä alueita pitää välttää lentomelun takia. Tarkoitus on kuitenkin viettää paljon aikaa terassilla ja pihalla, ja tiedän että vanhoissa rivareissa äänieristyskään ei niin hyvä ole, joten lentomelu varmaan kuuluu sisällekin muihin kuin uusiin kerrostaloihin. Osaatteko sanoa mitkä Vantaan alueet/kaupunginosat on lentomeluisia? Ymmärsin että sinne on äskettäin avattu uusi kiitotie ja muutettu lentokoneiden nousu- ja lähestymisreitteijä, joten lentomelualueet on kai eri kuin 10 vuotta sitten?
Kommentit (38)
Googlaa Helsinki-Vantaa lentomelu. Kuvahaulla löytyy hyviä karttoja.
Pyöri ko. alueella klo 16-20 aikana, ja kuulostele ihan itse, onko melua liikaa. Tämä kannattaa toistaa useana päivänä, jotta saat kohtuullisen otannan. Ja kun ostat sen kämpän, niin ÄLÄ ala uikuttamaan melusta. Ihan itse olen sinne ängennyt asumaan.
Nim. Vantaalla 20v asunut.
Pähkinärinteen alueella on kovaakin melua. Itse en sitä tosin koskaan havaitse paitsi ulkona ollessani, sillä asun uudehkossa (3v vanha) kerrostalossa - vieläpä ylimmässä kerroksessa.
Väitän, että tilanne on toinen vanhemmissa taloissa. Kannattaa siis tähänkin kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse olen sinne ängennyt asumaan.
Olet... Piti siis kirjoittamani.
Vierailija kirjoitti:
Pyöri ko. alueella klo 16-20 aikana, ja kuulostele ihan itse, onko melua liikaa. Tämä kannattaa toistaa useana päivänä, jotta saat kohtuullisen otannan. Ja kun ostat sen kämpän, niin ÄLÄ ala uikuttamaan melusta. Ihan itse olen sinne ängennyt asumaan.
Nim. Vantaalla 20v asunut.
Tarkoitus ei ole muuttaa lentomelualueelle ja sitten alkaa valittaa asiasta kaikille. Vaan tarkoitus on selvittää että minne ei kannata muuttaa sen lentomelun takia :) . Ei sitä kaikkialla Vantaalla niin ole sentään. AP.
Kaivoksela on lentomelualuetta mutta 1,5v täällä asuttuani en ole huomannut lentomelua..
Ennakoida voi sen verran, verran Malmin kentän toiminta loppuu, niin sieltä suunnalta alkaa isot koneet enemmän kulkemaan. Eli sen suunnan lentomelu lisääntyy.
Martinlaaksossa, Louhelassa ja Kaivokselassa vetävät usein ihan pään yli hirveällä metelillä. Myyrmäkeen kuuluu myös aika paljon melua.
Alle 10 km päässä lentokentältä on lentomelua. Paljonko on sitten sinun mielestäsi liikaa, riippuu aivan sinun omasta kokemuksesta ja mielipiteestä. Jotkut elää aivan tyytyväisenä kiitoradan jatkeella, ja joitakin haittaa tuo lääkärikopterin päivittäinen pörräys.
Suomessa on yksi ''suuri'' kansainvälinen lentokenttä, ja se löytyy juurikin Vantaalta. Eli jos tietoisesti muutat Vantaalle, älä sitten enää valita lentomelusta mikäli sitä kohtaat. Lentoja lähtee millon mistäkin kiitoteiltä, ei todellakaan aina samasta paikasta vaan ihan päivästä riippuu mistä lähtee. Asun itse Espoossa ja tässä lentää talon yli jatkuvasti ja kaverilla Espoossa sama homma, mutta ei häiritse kyllä yhtään. Ei mua nuo ilmassa lentävät koneet häiritse, enemmänkin autot ja kaahailevat mopot :'D
Vierailija kirjoitti:
Ennakoida voi sen verran, verran Malmin kentän toiminta loppuu, niin sieltä suunnalta alkaa isot koneet enemmän kulkemaan. Eli sen suunnan lentomelu lisääntyy.
Onko Malmi muka lähdössä? Nythän siitä ei taas ole varmuutta. En ymmärrä ihmisiä, jotka muuttavat lentokentän viereen ja alkavat sen jälkeen kitisemään. Malmin kenttäkin ollut jo kauan sieltä, ja sieltä lentävät pienkoneet. Miksi ihmeessä isot koneet kulkisivat koskaan Malmilta? Ei tietenkään kulje!
Itsekin Kaivokselassa paljon olleena en ole koskaan huomannut lentomelua :DD
Myyrmäessä, erityisesti jos on muuten rauhallinen alue niin korostuu. Kaivoksela.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinärinteen alueella on kovaakin melua. Itse en sitä tosin koskaan havaitse paitsi ulkona ollessani, sillä asun uudehkossa (3v vanha) kerrostalossa - vieläpä ylimmässä kerroksessa.
Väitän, että tilanne on toinen vanhemmissa taloissa. Kannattaa siis tähänkin kiinnittää huomiota.
Eipä se näissä vanhemmissakaan tönöissä häiritse. Asun kanssa ylimmässä kerroksessa, talo 70-luvun loppupuolelta. Parvekkeella toki kuulee koneet mutta ei häiritsevästi.
Vierailija kirjoitti:
Martinlaaksossa, Louhelassa ja Kaivokselassa vetävät usein ihan pään yli hirveällä metelillä. Myyrmäkeen kuuluu myös aika paljon melua.
Asun Martsarissa ja monta konetta lentää talon yli/"vierestä" päivässä. Kerran olen tässä vuoden aikana kuullut selkeästi koneen äänen. Asun vanhassa kerrostalossa.
Tietenkin tiedän, että jos asuu pk-seudulla, niin välillä kuuluu lentokoneen ääni. Mutta onko lentomelu joillain paikoilla oikeasti häiritsevää? Tarkoitan niin, että jos nukkuu ikkuna auki, niin lentokoneen ääneen herää, koska se on niin kova? Tai jos istuskelee pihalla, niin lentokoneen lentäessä ohi/yli esim. juuri nousussa niin ääni on niin kova, että silloin pitää pitää tauko kaverin kanssa keskustelussa, koska ei kuule mitään muuta kuin koneen jyrinän? Olen lukenut lehdistä otsikoita, että lentomelu suunnilleen pilaa ihmisten elämän tietyillä Vantaan alueilla, ja ne lehtijutut on vähän säikäyttäneet. Mutta onko se totta? Ap.
Kaikki lentokentän lounais- ja itäsuunnassa olevat alueet.
Toisaalta, jos ostat uudesta talosta asunnon etkä neukkukuutiosta, äänieristys on jo parempi, etkä välttämättä edes yöllä kuule lentokoneita.
Sanoisin, että pahin alue on Martinlaakso.
Itse asun hiekkaharjussa kerrostalon ylimmässä (toinen kerros) enkä ole ikinä huomannut lentomelua.
Ruskeasantaan en itse muuttaisi juurikin lentomelun takia, vaikka alue muutoin vaikuttaa kivalta.