Opettaja vai lääkäri?
Tiedän, kaksi hyvin erilaista vaihtoehtoa, mutta ne vaan on ne mitkä kiinnostais eniten.
Opettaja siksi, että työ lasten/nuorten parissa on yks niistä asioista mitä haluaisin tehdä, oon aina kokenut koulun ikään kuin toiseksi kodikseni ja opiskelu on ollut mulle henki ja elämä. Pieni (?) palkka kuitenkin huolettaa, ja introverttinä pelkään että opettajan työ olisi henkisesti liian raskas. Ala-asteen luokanopettajaa/erityisopettajaa siis ajattelisin.
Lääkäri (myöhemmin kirurgi?) siksi, että lääketiede on kiinnostanut aina. Palkka olisi hyvä ja jatkokouluttautumiseen on paljon vaihtoehtoja. Olen kuitenkin ihminen, joka on usein epävarma valinnoistaan ja pelkään, että menisin sitten hätätilanteissa lukkoon tai en osaisi "kovettaa" itseäni vaan itkisin illat kuolleita potilaita.
Kertokaa mulle, mitä pitäisi tehdä kun en saa itse ajatuksiani kasaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs yliopistoon biokemiaa/kemiaa/fysiikkaa lukemaan, siinä saisi käsityksen siitä, onko luonnotieteen oma juttu. Sit voi vuoden tai kahden pääsät hakea lääkikseen, jos on paloa niihin juttuihin. Tai sit voi jatkaa vaikka mafyke-opettajaksi. Mut jos opettaminen ei maistu, niin sillä tutkinnolla saa muitakin kemian hommia.
Mitä ihmettä?? Ei lääketieteellä ole juuri mitään yhteistä luonnontieteiden kanssa. Enempi vaikka biologia, ekat vuodet on anatomiaa ja fysiologiaa.
Fysiologiakin on tärkeä, mut kyllähän ainakin läkiksen pääsykokeissa kysytään paljon perusfysiikan ja kemian osaamista. Bisassa on sitten myös jotain kasvintunnistusta, mikä ei kans liity. Tietysti yliopistoissa voi vlaita mitä kursseja haluaa. Kemialle/fysiikalle myös helpompi päästä, että ihan jos kokeilla vaan haluaa, niin hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen on vaikea päästä. 8 laudaturin ylioppilaat menee sinne ja niitä on ihan kaikissa lukioissa - ikäluokkansa parhaita, jotka osaa ja tietää mitä haluaa. Lääkisporukassa kova kilpailu. OKL :ssa rento meininki. Katso lääkäreiden työaikoja, itsemurhatilastoja. Jos itsekin tiedät olevasi heikko tekoa, niin turha vaiva edes yrittää pyrkiä. Entäs sairaanhoitaja nuorisopsykiatrialle?
T lääkäri
Eipäs aliarvioida opettajia. Oma työyhteisöni koostuu hyvinkin lahjakkaista henkilöistä, lukion päättöarvosanojen keskiarvot ovat välillä 9,5-10,00 ja laudatureja löytyy riittämiin. Voitko uskoa, ettei kaikki vaan halua lääkikseen 😉
Vierailija kirjoitti:
Entäs yliopistoon biokemiaa/kemiaa/fysiikkaa lukemaan, siinä saisi käsityksen siitä, onko luonnotieteen oma juttu. Sit voi vuoden tai kahden pääsät hakea lääkikseen, jos on paloa niihin juttuihin. Tai sit voi jatkaa vaikka mafyke-opettajaksi. Mut jos opettaminen ei maistu, niin sillä tutkinnolla saa muitakin kemian hommia.
Kemian hommia ei ole ollut kovinkaan paljon tarjolla viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, biokemian ja fysiikan työpaikat ovat vielä enemmän kiven alla. Jos olet keskivertoa lahjakkaampi ja lääkis ei kiinnosta, suosittelen lämpimästi opiskelua ulkomailla ja sinne työllistymistä.
Siis jos et tiedä kumpaan haluat, niin voit unohtaa molemmat. Sisäänpääsy kumpaankin on niin tiukat, että vain oikeasti motivoituneet
pääsee opiskeleen. Molempiin vain kourallinen sadoista/tuhansista hakijoista.
En oo koskaan kuullut, että joku olis päässyt esim lääkikseen asenteella 'oiskohan se kiva ala mulle'.
Lääkkeen hain täysillä neljä kertaa. Kaks kertaa meni rimalle, mutta ei yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?? Ei lääketieteellä ole juuri mitään yhteistä luonnontieteiden kanssa. Enempi vaikka biologia, ekat vuodet on anatomiaa ja fysiologiaa.
fykeä täytyy osata jos meinaa päästä lääkikseen.
Työ on vain keino rahoittaa vapaa-aika.
Eli järkevä ihminen alkaa opettajaksi ?
Jos työ on myös harrastus niin ala vaikka keinottelemaan pörssissä.
Rahalla saat arvostusta, ei tarvi olla lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No shit Sherlock! Ei sillä silti ole mitään tekemistä lääketieteellisessä opiskelun kanssa, joten aivan turhaa neuvoa ketään menemään vaikka kemialle kokeilemaan olisko lääketiede oma juttu. Lisäksi itse opiskelin vuoden kemialla ennen lääkikseen pääsyä ja se yliopiston kemia menee jo fuksivuonna reilusti yli lukion kemian.
No ei opettajaksi ainakaan! Kuten jo mainittu, työtilanne on opettajilla suoraan sanottuna paska. Paljon on työttömiä opettajia, vielä useampi ope on pätkä- ja silpputyöläinen pompoteltava, joka viettää kestä työttömänä, ja viran saaminen on yhtä todennnäköistä kuin saada lottovoitto. Tulevaisuudessa tilanne ei ainakaan parane, kun kouluja lakkautetaan eikä uutta oppilasmateriaalikaan enää synny entiseen tahtiin. Työn sisältö on koulumaailman uudistusten vuoksi yhtä koiran hommaa. Velvollisuuksia opella kyllä riittää pitkä litania, mutta oikeudet ja välineet toteuttaa työtä on viety pois.
Kuvauksestasi päätellen et ehkä ole soveltuva lääkäriksi. Hakeudu ammatinvalintapsykologin juttusille, tutkiskele itseäsi, erilaisia ammattivaihtoehtoja ja pyri hankkimaan monipuolista työkokemusta. Nämä auttavat sinua pohtimaan itsellesi sopivaa uraa. Kiire ei ole opiskelemaan, vaikka yhteiskunta koettaa sellaista painetta luoda. Opiskelemaan kannattaa lähteä sitten, kun tietää mitä haluaa ja on henkisesti siihen valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No shit Sherlock! Ei sillä silti ole mitään tekemistä lääketieteellisessä opiskelun kanssa, joten aivan turhaa neuvoa ketään menemään vaikka kemialle kokeilemaan olisko lääketiede oma juttu. Lisäksi itse opiskelin vuoden kemialla ennen lääkikseen pääsyä ja se yliopiston kemia menee jo fuksivuonna reilusti yli lukion kemian.
Jos osasit lukea, niin huomasit että en kirjoittanut että kemialla voi kokeilla lääkiksen opiskelua, vaai luonnontieteiden. Tiedän, etteivät ne ole sama asia, mutta koitin ehdottaa kysyjälle jotakin konkreettista. En loukata juuri sinua henkilökohtaisesti lääkisläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osasit lukea, niin huomasit että en kirjoittanut että kemialla voi kokeilla lääkiksen opiskelua, vaai luonnontieteiden. Tiedän, etteivät ne ole sama asia, mutta koitin ehdottaa kysyjälle jotakin konkreettista. En loukata juuri sinua henkilökohtaisesti lääkisläisenä.
Helpompi olisi että ap menisi suoraan lääkikseen ja jos ei kiinnosta niin lopettaisi. En tajua miten luonnontieteiden opiskelu auttaa tajuamaan haluaako tehdä lääkärin hommia, ap:lla menisi vain useampi vuosi hukkaan. Ehdotuksesi oli vain tyhmä, ei se minua mitenkään loukannut.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Opettahan palkkaus on lääkäriin verrattuna surkea. Opettajan työhön lisätään koko ajan vain lisää työtehtäviä mutta palkkaa ei tule lisää. Opettaja on kaikkien sylkykuppi.
Mä en ainakaan ole kenenkään sylkykuppi. Sori ohis. terv. Ope
Ehdottomasti lääkäri!! Harmittaa kun en itse tajunnut lukiossa lukea oikeita aineita ja hakea lääkikseen. Juuri valmistunut lakimies olen eikä kiinnosta sitten tippaakaan...
Entä sairaanhoitaja + opettajan pedagokiset? Oisit amk opettaja, hyvä palkka plus vähän tutkimustyötä, väikkäriä ym.