Miksi uusia Tesloja toimitetaan niin hitaasti?
Ihmetyttää vähän, kun Model 3:a on joka paikassa hehkutettu maailman ihmeellisimmäksi ja upeimmaksi autoksi ever. Miksi ne toimittaa niitä sitten jotain tuhannen auton kuukausivauhtia, vaikka kysyntää olisi miljoonalle autolle kuussa?
Kommentit (23)
Tesla kasvattaa kapasiteettia kaiken aikaa. Ei taida olla vain helppoa kun Model 3 on vain yksi malli (tai 2 eri versiota mutta kuitenkin), lisäksi 2 muuta mallia ja Model X:n kysyntä on varmaan myöskin aika suurta. Saattaa olla akustojen tuotantokapasiteetista kiinni erityisesti.
Aika outoa kun ottaa huomioon, että ennakkotilauksiakin on ihan hirveä määrä ja auto on näköjään jo valmis kun kerran niitä on jo jonkun verran toimitettu. Todella tehotonta tuotannonsuunnittelua.
Teslan tehtaat on pidemmälle automatisoituja, aivan uudenlaisia robotteja käyttäviä, joissa tekoälyä ne pitää opettaa esimerkein ennen kuin ne kykenee luotettavasti ilman virheitä tuottamaan varmasti hyvää laatua. Lisäksi monet koneet joilla mm kori valmistetaan alumiinista on aivan uutta tekniikkaa jota he itse kehittävät, sitä ei siis voi ostaa jostain, asentaa ja aloittaa tuotanto lyhyen testiajon jälkeen. Prosessi on paljon pidempi, välillä tulee virheitä ja tarvii korjata, sitten taas edistytään ja sama toistuu jne.
YouTubesta löytyy videoita S-tehtaan rakentamisesta ja virittämisestä tuotantoon kannattaa katsoa niitä, niin saa käsityksen asiasta. Toki noista ajoista on edistytty, mutta mitä suurempia määriä tuotetaan edullisempia malleja, niin niissä on pienempi kate per valmistettu yksikkö, mutta mahdollisten valmistusvikojen osalta riskit kasvavat kun määrät on isompia niin takaisinkutsuista tulisi kalliimpia. Varaa ei ole tehdä isoja virheitä, koska se voisi olla maineen menetyksen ja valmistajan tarun loppu. Siksi on ihan fiksua edetä sitä mukaa kun ollaan varmoja että tuote on kunnossa eikä isoja yllätyksiä jälkikäteen pitäisi enää tulla.
Elon on fiksu kaveri ja sillä on hyvä porukka ympärillä johdettavana. Yhdessä todella hyvä, osaava ja tehokas joukko.
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.
Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Taitaa akkujen valmistus olla se suurin pullonkaula.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa akkujen valmistus olla se suurin pullonkaula.
Siksi saisi Suomeen tulla se akkutehdas.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Kai nämä nyt teknisesti ovat ihan omassa sarjassaan. Hesarissa sanottiin tänään, että ne osaavat jo käytännössä ajaa itse itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Kai nämä nyt teknisesti ovat ihan omassa sarjassaan. Hesarissa sanottiin tänään, että ne osaavat jo käytännössä ajaa itse itseään.
Samat systeemit ne Mersuissa sun muissa on saatavilla. Siis nuo automaattiset kaistavahdit, etäisyyttä tarkkailevat vakionopeudensäätimet, gps-paikannus, pimeänäkölaitteet ja kamerat, pysäköintiavustimet jne.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Kyllä Tesla on sähköautojen osalta ihan omassa luokassaan. Ei ole sakuilla eikä japseilla mitään sanomista tuossa kisassa tällä hetkellä.
Hesarin jutusta jäi kuva, että jos laki sallisi, Tesla olisi mahdollista kutsua vaikka kotoa baariin hakemaan. Se sit ajaisi itsensä baarin pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Kai nämä nyt teknisesti ovat ihan omassa sarjassaan. Hesarissa sanottiin tänään, että ne osaavat jo käytännössä ajaa itse itseään.
Teslalla on autopilotti. En tiedä onko missään saksalaisessa niin kehittynyttä.
Saksalaiset autot ovat ainakin osin yliarvostettuja. Esim. jotkin E-sarjan taksimersut eivät oikein vakuuta. No sitten taas S-sarjalaiset tietysti ovat hienoja, mutta niin on hieno hintakin.
Omasta mielestäni parasta premiumia suhteessa hintaan tarjoaa Volvo. Volvolla on myös vahvat suunnitelmat lataushybridien ja täyssähköautojen suhteen. Nyt jo Volvolla on myynnissä 400hv:n lataushybridejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Kai nämä nyt teknisesti ovat ihan omassa sarjassaan. Hesarissa sanottiin tänään, että ne osaavat jo käytännössä ajaa itse itseään.
Samat systeemit ne Mersuissa sun muissa on saatavilla. Siis nuo automaattiset kaistavahdit, etäisyyttä tarkkailevat vakionopeudensäätimet, gps-paikannus, pimeänäkölaitteet ja kamerat, pysäköintiavustimet jne.
Teslalla on autopilotistaan kaksi eri versiota. Toinen on sellainen huippukehittynyt, ei taida olla mersuissa sen tasoista.
Ohis: Kun tuo tekoäly tässä ketjussa mainittiin, niin vasta uutisoitiin että myös apple aikoo robotisoida kokoonpanon eli jonkun iphonen kokoaa robotti tulevaisuudessa.
Voisivat hiukan panostaa build qualityyn myös. Ja designiin.
Tämähän on kuin joku muovinen korealainen sisältä. Kosketusnäyttö tuossa keskellä ei sovi lainkaan paikalleen ja on käsittämättömän ruma. Käyttöliittymäänkin olisi hiukan voinut panostaa. Nyt se näyttää halvalta tabletilta.
https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/800x450/format/…
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Samahan se oli iphonen kanssa. Se voitti Nokian yksinkertaisuutensa vuoksi. Ei siksi että olisi ollut teknisesti kehittyneempi tai hienostuneempi. Toki tässä on myönnettävä, että Applen tuotteissa ulkoinen materiaalilaatu oli parempi ja design onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat hiukan panostaa build qualityyn myös. Ja designiin.
Tämähän on kuin joku muovinen korealainen sisältä. Kosketusnäyttö tuossa keskellä ei sovi lainkaan paikalleen ja on käsittämättömän ruma. Käyttöliittymäänkin olisi hiukan voinut panostaa. Nyt se näyttää halvalta tabletilta.https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/800x450/format/…
Joo, auton sisustan ja ergonomian suunnittelussa kyllä eurooppalaiset autonvalmistajat ovat Teslaa edellä. Esim. uusissa Volvoissa on todella hieno auton "käyttöliittymä".
Vierailija kirjoitti:
Voisivat hiukan panostaa build qualityyn myös. Ja designiin.
Tämähän on kuin joku muovinen korealainen sisältä. Kosketusnäyttö tuossa keskellä ei sovi lainkaan paikalleen ja on käsittämättömän ruma. Käyttöliittymäänkin olisi hiukan voinut panostaa. Nyt se näyttää halvalta tabletilta.https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/800x450/format/…
Minusta taas näyttää mainiolta, mutta makuasioita. Kerran olen taksi-Teslassa istunut takapenkillä, ja oli kyllä hienon tasaista ja hiljaista menoa. Hyvä vaikutelma tuli, mutta en tietysti ajotuntumasta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh miten paljon melua tyhjästä.
Amerikkalaiset osaavat kyllä tuon hypetyksen, se on vaan pakko tunnustaa kerta toisensa jälkeen. Tuotteet eivät kyllä teknisesti ja laadullisesti yllä esim. autoteollisuudessa saksalaisten tasolle.Saa nähdä kuinka tuon Teslan kanssa käy. Pysyy pystyssä niin kauan kuin rahaa pumpataan rankasti tappiolliseen liiketoimintaan. Mihinkään isompaan en ole valmis uskomaan tuolla konseptilla.
Samahan se oli iphonen kanssa. Se voitti Nokian yksinkertaisuutensa vuoksi. Ei siksi että olisi ollut teknisesti kehittyneempi tai hienostuneempi. Toki tässä on myönnettävä, että Applen tuotteissa ulkoinen materiaalilaatu oli parempi ja design onnistunut.
Kännyköissä vaikuttaa lisäksi sovelluskaupat ja kaikki palvelut jne. Eli se koko "ekosysteemi".
Olen yksi auton ennakkomaksun maksaneista. Ei öljynvaihtoja, hihnan vaihtoja, yms. Ajaminen on halpaa ja helppoa. Ostohetkellä kalliimpi investointi maksaa itsensä takaisin nopeasti. Akussa on pitkä takuu ja sen uusimiskustannukset huomioiden silti kustannukset per km ovat halvat.
Joo, ne joilla tarve niihin Lapin reissuihin, ehkei kannata sitten ostaa sitä sähköautoa. Itse kyllä voin tehdä Tesla 3:lla nuo Lapin reissutkin, voin hyvin pitää pari kahvitaukoa. Sen verran halvempaa on ajo sähköautolla, että mielellään sitä ne pari taukoa "kärsii". :)
Että haluttavuus pysyy korkealla ja sitä kautta hinta. Ja kai oikeasti myös tuotantokapasiteetti on vielä pieni.