Alkoholisti paikalla, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (81)
Kumpi hallitsee elämääsi, sinä vai viina?
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelet, että täysraittius olisi ainoa vaihtoehto kohentaa elämänlaatua, niin miksi et kokeilisi?
Ihan päivä kerrallaan, ei tarvitse olla sen pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Ei kannata ajatella, että loppuelämäni olen raittiina. Ajattelee vain, että tämän päivä olen ilman.
Joka päivä voit ajatella, että huomenna sitten juon, jos on tarvis. Näin minä tein ja koittikin päivä, etten edes halunnut.
Kaikki hyvä jo parissa kuukaudessa: ulkonäkö kohenee, ihmissuhteet paranevat, talous on paremmalla tolalla.
Terveysongelmia ei vielä ollut, mutta niitä olisi kyllä tullut.
Ymmärrän vaikeudet, jos ihmissuhteet ovat vain ryyppypiireissä, ulkonäöllä ei mitään merkitystä ja talous esim. perintöjen takia hyvällä tolalla joka tapauksessa.
Mutta minulla nämä....
Pitkän työttömyyden jälkeen sain töitäkin, kaikki suhteet korjattu sukulaisiin ja sain elämäni takaisin. En ole koskaan kohdellut ketään varsinaisesti huonosti, mutta anteeksi annettavaa on ollut lähipiirillä ja näin ovat tehneet. Eli erinäistä laiminlyöntiä monien asioiden suhteen.
Olen välillä pitkiäkin pätkiä (kuukausia) juomatta. En vain tahdo löytää elämään sisältöä pidemmäksi ajaksi ilman viinaa. Ryyppyputket on usein ajoitettu väleihin, joissa ei ole tiedossa niin paljoa velvollisuuksia esim. omia lapsia ja lapsenlapsia kohtaan.
Toisekseen ajattelen myös pirullisesti, että tämä olisi jotenkin hallinnassa, kun edelleen juomattomia kausiakin tulee, vaikkakin koko ajan vähemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kumpi hallitsee elämääsi, sinä vai viina?
Viina ehdottomasti, vaikka tätä itselleni välillä yritänkin valehdella toisin.
Ap
Oma isäni kuoli 61-vuotiaana. Joi paljon ja tupakoi. Ruumiinavauksessa joka paikka oli kalkkeutunut ja maksakirroosi. Onko sulla maksakirroosin oireita?
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni kuoli 61-vuotiaana. Joi paljon ja tupakoi. Ruumiinavauksessa joka paikka oli kalkkeutunut ja maksakirroosi. Onko sulla maksakirroosin oireita?
Onhan sitä välillä keltaisena käyty ja arvoissa ollut häikkää. Viimeiset tulokset taas ok, mutta sanomattakin selvää, että ei tässä montaa ryyppyputkea enää kestetä.
Ap
Ei maksakirroosi mitään oireita aiheutakaan, ennenkuin on liian myöhäistä. Älä ap täällä pura itseäsi, et saa kuin pahan mielen. Suosittelen päihdelinkkiä.
Eiköhän täällä tänäkin iltana ole monta.
Kuinka lähipiirisi ja omaisesi suhtautuvat juomiseesi? Vai onko se virtahepo olohuoneessa, siitä ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lähipiirisi ja omaisesi suhtautuvat juomiseesi? Vai onko se virtahepo olohuoneessa, siitä ei puhuta.
Vituttaahan se kaikkia, mutta oman voimattomuutensa on jokainen varmasti vuosien saatossa jo todennut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko tv?
En ymmärrä kysymystä.
Ap
Kysyisin, että hävettääkö sua? Minä en pystyisi koskaan olemaan alkoholisti, koska jo pieni humaltuminen työpaikan pikkujouluissakin tuntuu nololta. Takelteleva puhe tai oudot jutut ei ole mitenkään edustavaa henkilölle itselleen. Toinen asia, mikä mietityttää, että eikö ärsytä ja ole hankalaa elää ja hoitaa asioita pikkuhiprakassa? Kysyn tätä sen vuoksi, koska vanhempani juovat tosi usein, mutta silti heillä on asiat tip top. Tekevät sitten varmaankin päivittäisiä toimiaan tuiterissa. Miten sinä, kun otat, toimitko normaalisti vai oletko ikäänkuin viihteellä ottaessasi?
Miksi käytät vain alkoholia? Parempiakin aineita on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin, että hävettääkö sua? Minä en pystyisi koskaan olemaan alkoholisti, koska jo pieni humaltuminen työpaikan pikkujouluissakin tuntuu nololta. Takelteleva puhe tai oudot jutut ei ole mitenkään edustavaa henkilölle itselleen. Toinen asia, mikä mietityttää, että eikö ärsytä ja ole hankalaa elää ja hoitaa asioita pikkuhiprakassa? Kysyn tätä sen vuoksi, koska vanhempani juovat tosi usein, mutta silti heillä on asiat tip top. Tekevät sitten varmaankin päivittäisiä toimiaan tuiterissa. Miten sinä, kun otat, toimitko normaalisti vai oletko ikäänkuin viihteellä ottaessasi?
Totta kai hävettää ja siinä luonnollisesti yksi "hyvä" syy työkalupakkiin, miksi juon. Itse kun otan, niin otan sitten ns. nollat taulussa. En ole tällöin juurikaan liikuntakykyinen, vaan aika menee pitkälti sohvalla tai sängyssä yhdessä viinapullon kanssa.
Ap.
Raitistuin puoli vuotta sitten, tahdotko kysyä minulta jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät vain alkoholia? Parempiakin aineita on olemassa.
Olen ns. vanhan liiton miehiä. Ei huumeet vielä tuolloin minun nuoruudessani olleet niin isossa kuvassa. Eikä ne ole itseäni ikinä kiinnostaneetkaan. Toki viinan ja rauhoittavien (jotka määrätty viinanjuonnin lopettamisen helpottamiseen) sekakäyttö on tuttua puuhaa.
Minäkin suosittelen Päihdelinkkiä, etenkin keskusteluosuutta. https://www.paihdelinkki.fi/
Oletko kanssani samaa mieltä siitä, että alkoholismi ei ole sairaus, vaan se on älykkyyskysymys. Nykyään alkoholin haitoista on jo kaikilla niin paljon tietoa, että vain tyhmä juo liikaa.
Pystyykö puolison juomista vähentää puhumisella? Voiko toisen juomista mitenkään lopettaa uhkailemalla tms. Ei ole vielä kyse jatkuvasta juomisesta mutta siihen suuntaan saatetaan olla menossa :( Liian usein kalja maistuu toiselle vaikka kunnolla humalassa ei olekkaan. Käytös kuitenkin muuttuu ärsyttävän tyhmäksi pienistäkin määristä. Itse en jaksaisi katsella, eikä ehkä lapsetkaan...
Jos ajattelet, että täysraittius olisi ainoa vaihtoehto kohentaa elämänlaatua, niin miksi et kokeilisi?
Ihan päivä kerrallaan, ei tarvitse olla sen pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Ei kannata ajatella, että loppuelämäni olen raittiina. Ajattelee vain, että tämän päivä olen ilman.
Joka päivä voit ajatella, että huomenna sitten juon, jos on tarvis. Näin minä tein ja koittikin päivä, etten edes halunnut.
Kaikki hyvä jo parissa kuukaudessa: ulkonäkö kohenee, ihmissuhteet paranevat, talous on paremmalla tolalla.
Terveysongelmia ei vielä ollut, mutta niitä olisi kyllä tullut.
Ymmärrän vaikeudet, jos ihmissuhteet ovat vain ryyppypiireissä, ulkonäöllä ei mitään merkitystä ja talous esim. perintöjen takia hyvällä tolalla joka tapauksessa.
Mutta minulla nämä....
Pitkän työttömyyden jälkeen sain töitäkin, kaikki suhteet korjattu sukulaisiin ja sain elämäni takaisin. En ole koskaan kohdellut ketään varsinaisesti huonosti, mutta anteeksi annettavaa on ollut lähipiirillä ja näin ovat tehneet. Eli erinäistä laiminlyöntiä monien asioiden suhteen.