Lilli Earl, 53, ei kestänyt Jouko Turkan luomaa helvettiä Teatterikorkeakoulussa – edes lääkärintodistus ei pelastanut nuoria naisia kidutukselta
Lillin vaikea vuosikymmen alkoi, kun hän pääsi Teatterikorkeakouluun, mutta erosi sieltä vain muutaman kuukauden kuluttua. Teatterikorkeakoulua johtaneen Jouko Turkan näyttelijäopiskelijoille asettamat fyysiset vaatimukset olivat hankalia monille muillekin kuin Lillille. Juoksemiset ja punnerrukset Lilli selvitti, mutta leukoja hän ei pystynyt vetämään Turkan vaatimaa määrää.
– Sain lääkäriltä todistuksen, että vaatisi parin vuoden jatkuvan treenauksen ennen kuin minun ruumiinrakenteellani voisi saada kehittymään sellaiset käsivoimat, että haluttu määrä leuanvetoja voisi onnistua.
Todistus ei paljoa painanut, tunneille ei ollut pääsyä. Jos ei pystynyt suorittamaan fyysisiä harjoituksia Turkan vaatimalla tavalla, joutui viettämään opiskeluun tarkoitetun ajan juosten.
– Juoksimme ulkona kahdeksan tuntia päivässä. Koulun liikunnanopettaja yritti vedota puolestamme, että tytöt juoksevat nyt itsensä hengiltä. Ei auttanut, emme päässeet tunneille. Lopulta minulla tuli nilkkoihin hiusmurtumia. Jouduin ehdottomaan juoksukieltoon.
Tilanne kärjistyi niin, että Lilli päätti erota Teatterikorkeakoulusta.
– Nuoruuden ehdottomuudessa en hyväksynyt tapahtunutta vääryyttä. Näyttelijöistä moni oli puolellani, mutta hekään eivät rohjenneet asettua julkisesti Turkkaa vastaan, Lilli mainitsee.
– Asioita väänneltiin julkisuudessa, ja minut leimattiin laiskaksi hienostoperheen kakaraksi, joka ei viitsinyt urheilla. Koetin taistella, mutta kukaan ei tuntunut kuuntelevan minua. Vielä silloin Turkkaa pidettiin auktoriteettina.
Lilli koki koko maailmankuvansa romahtavan.
– Minusta karisi usko maailman oikeudenmukaisuuteen.
Lillin oli mahdollista lähteä Teatterikorkeakoulusta, mutta kaikki sitä eivät voineet tehdä. Kouluun oli tultu toiselta puolelta maata ja saatu opintolaina opiskelua varten.
– Nuoret alistettiin ihmiskokeeseen, jossa ei ollut päätä eikä häntää. He joutuivat mukaan kokeelliseen teatteriin, vaikka tarkoitus oli saada koko alaa kattava koulutus. Siihen aikaan näyttelijän töitä ei saanut ilman koulutusta.
Unelma näyttelemisestä tuhoutui.
– En ole katkera tai vihainen, olen antanut anteeksi. Olen päässyt sopuun menneisyyden kanssa. Suurin suru on se kymmenen vuotta, jotka menetin tapahtuneen jälkeen, Lilli huomauttaa.
– Ajauduin syöksykierteeseen. Ikävuosien 20–30 vuotta välillä olin täysin hukassa oleva nuori ihminen, jolla oli valtava miellyttämishalu, syömishäiriö ja päihteiden väärinkäyttöä. Suostuin kaikkeen, mitä pyydettiin. Olin niin vietävissä, että tein tv-ohjelmissa viihteen nimissä mitä tahansa.
Kommentit (33)
Turkka väitti Eppu Salmista ja Ville Virtasta valehtelijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole ketään kenen kanssa jutella, kun joudut kopioimaan tänne lehtijuttuja sen sijaan, että puhuisit niistä kavereiden kanssa?
Moi Jouko! Kerros meille junttimaallikoille, että mikä oli idea kaoottisen Kiimaiset poliisit -sarjan takana? :)
Jouko on siinä tilassa ettei paljon kertoile enää mitään.
Aika moni Turkan koulun kuitenkin kävi ja ovat hyviä näyttelijöitä.
Aika erikoinen tapaus tämä Turkka. Näin hänet kerran Kallion kirjastossa. Herralla oli päällään vain todella minimini-farkkusortsit, siis noin 10 vuotta ennen instaneitojen persesortsi-buumia. Oksensin hieman suuhuni.
Eppu Salminen ei ollut paskan heittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni Turkan koulun kuitenkin kävi ja ovat hyviä näyttelijöitä.
Täysin Turkan ansiosta vai? Minustakin täysin musikaalisesti lahjattomasta voisi siis tulla lahjakas laulaja jos vain pääsisin Sibelius akatemiaan.
En ottaisi noita Lillin juttuja kovin vakavasti. Hän oli rapakuntoinen ja reilusti ylipainoinen aloittaessaan koulun. Kun olisi pitänyt laihduttaa, liikkua ja syödä muutakin kuin suklaata, se ei sitten käynytkään. Jos motivaatiota olisi ollut, hän olisi voinut jatkaa opintoja Tampereella niin kuin Härkönen. Mutta Lilli oli vaan patalaiska, turha siitä on Turkkaa syyttää.
Ai kauhea miten ilkeää kirjoittelua täällä! Miksi ette usko, mitä ihmiset kertovat? Turkka on selvästikin ollut hirviö. Ilmeisesti sadistinen narsisti. Ei muuten kykenisi moiseen raakuuteen eläviä ihmisiä kohtaan.
Olisi Lillistä oikeasti voinut tulla näyttelijä? Kuinka paljon rooleja on ämpärirumalle naiselle?
Itse teatterin aikoina, opettaja halusi että kokeilemme Turkan metodeja - juoksimme koko päivän, lihaskuntoharjoituksia, kunnes oltiin aivan loppu ja sitten suoraan lavalle. Turkka halusi että näyttelijät ovat mahdollimman "tyhjiä", kun alkavat näytellä rooliaan, jotta ohjaajan oppi menee enemmän perille. Eli sillä näänytyksellå oli tarkoitus tyhjentää oppilaan vartalo ja mieli ja näin olla parempi näyttelijä.
Sairasta ja raskasta. Eikä se ainakaan minusta tehnyt parempaa näyttelijää.
Surullista että Lillin pitää vielä viisikymppisenä jauhaa julkisuudessa näitä samoja juttuja. Get a life, Lilli.
Vierailija kirjoitti:
Surullista että Lillin pitää vielä viisikymppisenä jauhaa julkisuudessa näitä samoja juttuja. Get a life, Lilli.
Turkka-jupakka on Lillin ainoa claim to fame ja siksi hän jatkaa sen jauhamista elämänsä loppuun.
Teatterikoulusta kirjoittaminen oli Virtaselle itsestäänselvyys.
– Se, mitä silloin tapahtui, on ollut niin iso möykky, että se on ollut pakko kirjoittaa pois ennen kuin pääsee kiinni johonkin täysin fiktiiviseen aiheeseen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/11/ville-virtanen-menkaa-mielenha…