Kuuluisia/hyviä elokuvia jotka kannattaisi lukea kirjana
Miksi?
Esim.
Poikkeaako kirjan juoni elokuvasta?
Tuoko kirja jotakin lisää vaikka on jo nähnyt elokuvan?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan elokuva on parempi kuin kirja. Hyvänä esimerkkinä Love story (1970), jonka tunnusmusiikki on niiiiiin ihanan siirappinen ja saa itkemään.
Usein näin on mutta ei aina. Joskus molemmatkin voivat olla hyviä! :))
Mielestäni kirjat ovat useammin parempia kuin elokuvat. Niissä on enemmän aikaa kehitellä hahmoja ja kertoa motiiveja, päästä hahmojen pään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan elokuva on parempi kuin kirja. Hyvänä esimerkkinä Love story (1970), jonka tunnusmusiikki on niiiiiin ihanan siirappinen ja saa itkemään.
Usein näin on mutta ei aina. Joskus molemmatkin voivat olla hyviä! :))
Mielestäni kirjat ovat useammin parempia kuin elokuvat. Niissä on enemmän aikaa kehitellä hahmoja ja kertoa motiiveja, päästä hahmojen pään sisään.
Niin mutta vastaavasti visuaalisuus, musa ja tähdet puuttuu
Onkohan kaikki edes lukeneet nyt noita, kun eivät perustele niitä mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Jane Austenin romaaneihin perustuvat elokuvat. Austenin kirjat ovat niin valtavan paljon muuta kuin se pinnalla kulkeva romanttinen juoni, josta elokuvissa kerrotaan.
Itseasiassa aika hyvin noudattavat, mitä nyt tuoreimmassa esimerkiksi päähenkilö on poikkeuksellisen kaunis. Ei voi verratakaan pahimpiin elokuviin, missä suorastaan raiskataan koko kirjan sanoma.
Juoksee saksien kanssa
Millenium trilogia
V.C Andrews pimeyden kukat. (Tää ei varmaan oo kauheen kuuluisa, mutta pidän tästä kirjasarjasta)
LOTR on huomattavasti parempi elokuvina kuin kirjana, sori vaan..
Ei niitä leffoja tietenkään olis ilman tätä poikkeuksellisen lahjakasta kirjailijaa.
Lastenkirjoista useimmat on parempia kuin elokuvaversionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Jane Austenin romaaneihin perustuvat elokuvat. Austenin kirjat ovat niin valtavan paljon muuta kuin se pinnalla kulkeva romanttinen juoni, josta elokuvissa kerrotaan.
Itseasiassa aika hyvin noudattavat, mitä nyt tuoreimmassa esimerkiksi päähenkilö on poikkeuksellisen kaunis. Ei voi verratakaan pahimpiin elokuviin, missä suorastaan raiskataan koko kirjan sanoma.
Juoni voi noudattaa kirjaa mutta silti elokuvista jää puuttumaan Austenin sarkasmi ja kuiva huumori, joka tulee ilmi erityisesti pienissä, näennäisesti juoneen kuulumattomissa sivuhuomautuksissa. Ja juuri siellä piilee Austenin nerokkuus.
En ole vielä nähnyt yhtään elokuvaversiota, joka olisi parempi kuin Alexandre Dumas'n kirja Monte Criston kreivi.
Kirjassa kerrotaan petoksesta ja siitä, miten petetty kostaa vuosikymmenten jälkeen niile, jotka tuhosivat hänet.
Vierailija kirjoitti:
Joo, harvinainen poikkeus, että leffa on parempi kuin kirja. Mielestäni myös Trainspotting on tällainen. Kirja oli tosi sekava.
Schindlerin lista-elokuva muuten perustuu fiktio-sarjassa palkittuun kirjaan, vaikka elokuva on tehty niin, että siitä saa sellaisen käsityksen että se perustuisi tositapahtumiin. Siksi en itse sitä elokuvaa enää uudestaan koskaan katso kun se on tehty tahallaan niin raflaavaksi.
Emily Bronten Humiseva harju on klassikko, jota ei ole voitu elokuvata niin julmana, synkkänä ja syövyttävän intohimoisena, mitä itse teos on. Kukaan ihminen ei voi olla oikea Heathcliff - vaikka Ralph Fiennes oli jo pikkuisen oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Schindlerin lista-elokuva muuten perustuu fiktio-sarjassa palkittuun kirjaan, vaikka elokuva on tehty niin, että siitä saa sellaisen käsityksen että se perustuisi tositapahtumiin. Siksi en itse sitä elokuvaa enää uudestaan koskaan katso kun se on tehty tahallaan niin raflaavaksi.
Itse asiassa Oskar Schidler oli historiallinen henkilö, jonka tiedtään pelastaneen nuo ihmiset. Hänet on myös haudattu Jerusalemiin ko. syystä.
Ole luonani aina. Elokuva oli mielestäni aika keskinkertainen, ja siitä näkyi häiritsevästi se, että se perustuu kirjaan, vaikka en ollut edes lukenut kirjaa ennen kuin näin elokuvan. Kirjan luin myöhemmin, ja siitä pidin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Esimerkiksi myös Jurassic Park ja Hevoskuiskaaja ovat parempia elokuvina kuin kirjoina.
Harry Pottereita katsomalla ei tule niin hyvin selväksi se kirjojen varsinainen tarkoitus, eli se että noitatouhut ovat vain vertauskuvia oikean elämän tapahtumille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Oskar Schidler oli historiallinen henkilö, jonka tiedtään pelastaneen nuo ihmiset. Hänet on myös haudattu Jerusalemiin ko. syystä.
Oli toki historiallinen henkilö, mutta itse elokuva perustuu fiktio kirjaan jonka Hollywood on taidokkaasti muotoillut sellaiseksi, että elokuva vaikuttaa tositapahtumiin perustuvalta.
Lue kirja niin tiedät.