Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiehdotuksia pienelle ihmeelle

02.04.2006 |

Olen kyllä hirveän etuajassa tämän kyselyni kanssa. Toivottavasti ei tuo huonoa onnea, että näin aikaisin olen jo asialla.

Taustani on sellainen, että meillä on jo neljä lasta. Raskaudet onnistui vaivattomasti (tosin esikoinen sai alkunsa inssillä) eikä mitään ongelmia ollut. Sitten päätimme yrittää vielä viidettä (yritys alkoi 10/03) ja ongelmat alkoivat. Tuli neljä perättäistä km:a ja välissä oli vielä 9 kk aika,ettei raskautuminenkaan onnistunut. Sitten aloitettiin km-tutkimukset ja minulla todettiin tukostaipumus. Se oli syystä tai toisesta tullut mulle kuopuksen syntymän jälkeen. Nyt minulla on siihen lääkitys ja tämä nykyinen raskauteni on edennyt jo 19. viikolle.

Tämä raskaus ja tuo pieni ihmisenalku sisälläni tuntuvat ihmeeltä. On uskomatonta tuntea taas pienen ihmisen liikkeet sisälläni. Enkä edes osaa kuvitella, miltä tuntuu, jos kaikki sujuu loppuun asti hyvin ja saan synnyttää elävän lapsen tähän maailmaan. On tullut mieleen, että olisi kiva ilmentää tämän pienen ihmisen erityislaatuisuutta nimellä. Mulla ei vaan itselläni tule mitään erityistä mieleen. Miehelleni ei varmasti kelpaa mikään kovin konstikas nimi, mutta kaikenlaisia ehdotuksia olisi kyllä kiva lukea.

Ai niin ja se sukupuoli. Rakenneultra mulla on 12.4. joten silloin ehkä saan varmistuksen. Olin kuitenkin niin utelias, että soitin ennustajalle ja kysyin sukupuolta ja vastasi, että aivan selvästi tyttö. Meillä on esikoinen poika ja kolme seuraavaa tyttöjä. Tyttöä olen itsekin veikannut.

Kiitos ehdotuksista jo etukäteen.

neronja rv18+0

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle ensin jotain...

Alma (" ravintoa antava, armas, suloinen" )

Anelma (" anoa, >Samuel>Jumalalta pyydetty" )

Aurora (" aamurusko" )

Aurelia (" aureus=kultainen" )

Elisa (" hepr. Jumala on auttanut" )

Elpi (" Elpis= kreik. toivo" )

Helmi

Hilda (" muinaisskand. hildr=taistelu" )

>Hilta>Hille

Illusia (" toiveunelma" )

Leona (" Leon=leijona" )

Mirjami (" näkijätär, odotettu, kaivattu" )

Taika

Toivikki

Unelma

Veera (" lat. pistis=usko" )

Alma Illusia (=" suloinen toiveunelma" )

Myöhemmin lisää ja poikien nimiäkin ehkä..

Tsemppiä ja onnea odotusaikaan!!!

Vierailija
2/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö:

Ilona

Helmi

Helmiina

Taika

Säde

Suvi

Onneli

Pilke

Poika:

Jalo

Valo

Aarre

Sisu

Voitto

Armas

Tarmo

Onni

Oiva

Ilo

Arvo

Mitä pidät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pojalle jo ehdotettu Aarre tai Onni :)

Vierailija
4/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puuronkeiton lomassa tulin hyvin pikaisesti vilkaisemaan ja tuli aivan kyyneleet silmiin, kun aloin lukea noita nimiehdotuksia. Ja tuo oli tosi ihanaa, että osassa nimien merkityksetkin oli kerrottu. Ja osassahan niitä ei tarvitse edes kertoa, kuten Lahja :-). Todella hyvin pikaisesti nuo luin ja ensimmäisenä pisti silmään Aurora. Se nimi on kyllä kiinnostanut minua jo aiemminkin ja tuntuu tosi kauniilta. Saa vaan nähdä, mitä miehenjörrikkä siihenkin sanoo.

Mutta nyt takaisin puuroa sekoittelemaan. Kiitos jo kaikista tähän astisista ja lisääkin saa tulla :-).

neronja

Vierailija
5/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä kävi ensiksi mielessä TOIVO

mutta jos tytölle niin ENNI,HELMI,ILONA,KASTEHELMI,SATU,SÄDE,TAIMI

Vierailija
6/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis

Oma

Aarre

Voitto

Suoma (ens. suomal. Suomaa nimettäessä isä ajatellut: Jumalan suoma, lahja)

Ilona

Ihanelma

Amanda (rakastettava)

Anna (armo)

Kylli (runsautta merkitsevä sana)

Vierailija
7/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tuo ehdottamasi Jade. Nimittäin meidän neljän jo olemassa olevan lapsen etunimet alkavat kaikki J:llä. Tosin tuo d tuossa keskellä vaatii makustelua. Tavallisesta kalenterista en oikein löytänyt enää itseäni täysin miellyttäviä j:llä alkavia nimiä, joten ajattelin, että tämä meidän viimeinen voisi alkaakin yllättäen jollain ihan muulla kirjaimella. Mutta tuo Jadekin on ihan harkitsemisen arvoinen.

Kiitos edelleen kaikista ehdotuksista. Lisääkin saa tulla :-).

Vierailija
8/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josefiina (Jumala lisää)

Josetta (kutsumamuoto edellisestä)

Vierailija
9/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyin, mitä mieltä on nimestä Jade, se nauroi. Minä sille sitten vähän tuohtuneena kommentoin, että sulle ei sitten mikään nimi kelpaa. No, ei sen sitten kuitenkaan tarvinnut sitä kauan suussaan makustella, kun sanoi, että no ei se nyt oikeastaan hullumpi nimi ole. Itse se nimittäin joskus ehdotti kai puolileikillään nimeä Jane. Janesta tulee tietysti ensimmäisenä Tarzan mieleen eikä mielleyhtymä näin ollen ole kovinkaan syvällinen ;-).

Nimestä Aurora sanoi, ettei tykkää. Mutta voi olla, että se toisena nimenä hänelle kelpaisi. Aureliakin olisi mielestäni vähintäänkin ihan kiva.

Joku esitti nimeä Josefiina. Se on yhden tyttömme toinen nimi :-).

Jotenkin en vielä oikein yhtään osaa miettiä pojan nimeä. Olishan se melkoinen yllätys, jos rakenneultrassa sanottaiskin, että on poika. Kyllähän meillä on ollut esikoispojalle tavoitteena saada veli, mutta aika sen sitten näyttää kumpi tämä on, jos ei vielä rakenneultrassa selviä. Nimeä on siis vielä aikaa miettiä, mutta uusia ideoita olen vastauksistanne kyllä jo saanut :-).

neronja

Vierailija
10/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitähän ovat muodot ainakin Tea, Thea, Tiia ja olisko viel Teresakin

1. Alazne Basque Miracle

2. Maxima Latin Female Miracle Worker

3. Naysa Hebrew miracle of god

1. Marvela Latin Female Marvelous

2. Mircea Not available or unknown Marvelous, Wonderful

3. Shani Swahili Female marvelous

1. Makalo African Wondering

2. Marvel Latin Female To Wonder, Admire

3. Mira Latin Female wonderful

4. Mircea Not available or unknown Marvelous, Wonderful

Vierailija
11/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jade-Maria tai Jade-Julia

Johanna (= hepr. " Jumala on osoittanut armonsa" )>Hanne, Hanni, Janna

Joy (=engl ilo)> Soili, Soila (kaukaa haettua? ;))

Aurelia olisi mielestäni aivan mahtava toisena etunimenä. Kuulin nimen ensimmäistä kertaa lapsena ja olen pitänyt siitä aina kovasti.

Vierailija
12/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysnimikin voisi olla mahdollinen. Siis ainakin omasta puolestani, miehestä ei taas tiedä ;-). Maria mulla on ollut jo entuudestaan mielessä tälle lapselle, jos tyttö (siis kakkosnimivaihtoehtona, mies ei kuulemma tykkää siitä ensimmäisenä nimenä). Yhtenä pointtina se, että anopin toinen nimi on Maria ja onhan Maria tietysti kaunis nimi ja lisäksi vielä kuuluisa Raamatun henkilö.

Julia on yhden tyttäremme nimi (Julia Josefiina), samoin Johanna. Kiva tietää nyt tuo Johanna-nimen merkitys. Minulla ei ollut siitä aavistustakaan. Kolmas tyttömme on Janika. Löytyykö muuten netistä joku sivusto, josta löytyisi näitä nimien merkityksiä?

Todella mielenkiintoista valita nimeä merkitys huomioon ottaen. Mielenkiintoista tietää tuonkin Dorotean merkitys.

SaanaMaria:

Esim. Jade-Maria tai Jade-Julia

Johanna (= hepr. " Jumala on osoittanut armonsa" )>Hanne, Hanni, Janna

Joy (=engl ilo)> Soili, Soila (kaukaa haettua? ;))

Aurelia olisi mielestäni aivan mahtava toisena etunimenä. Kuulin nimen ensimmäistä kertaa lapsena ja olen pitänyt siitä aina kovasti.

Vierailija
13/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Mari, Maria ; heprealais-aramealainen nimi jonka merkitys on epäselvä. Skandinavian muoto luultavasti latinalainen muoto englannin nimestä Mary. Tutkijoiden esittämiä arveluja tarkoituksesta mm. ' toivottu lapsi' , ' näkijätär' tai ' herratar' . Erään tulkinnan mukaan nimi on alunperin egyptiläinen ja johdettu sanoista ' mry' =' rakastettu' tai ' mr' =rakkaus' .

Vierailija
14/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä löytyy linkkejä erilaisille nimisivuille. Itse haeskelen merkityksiä yms. erilaisista nimikirjoista. Hyllystä löytyy mm. Pentti Lempiäisen " Suuri Etunimikirja" (huipputeos!) ja muutama Kustaa Vilkunan etunimikirja.

Maria on olemukseltaan, merkitykseltään ja historialtaan mahtava nimi, joka löytyy sellaisenaan ja muunnoksena minun ja tyttärenikin nimestä :)

15/15 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokkain jalokivi sekä Espanjassa tarkoittaa Isän tyttöä ;o).. muistan, kun omalle tytöllemme pohdittiin nimeä niin tuon kauniin nimen lisäksi myös ihana merkitys kiehtoi ;o)!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän