Kaipaan mielipiteitä, miehen kanssa riitaa lasten harrastuksista, kumpi oikeassa?
Lyhyesti: olemme uusioperhe, minulla lapsia ja miehellä kaksi lasta jotka asuvat äidillään. Kaikki lapset kouluikäisiä, ei yhteisiä eikä tule.
Ongelma on nämä viikonloput jolloin miehen lapset on meillä. Heillä on ihan käsittämätön määrä harrastuksia. Osa näistä on totta kai viikonloppuisin. Miehen exä siis vaatii että heitä olisi käytettävä noissa harrastuksissa.
Omat lapseni saa harrastaa jokainen tasan yhtä harrastusta, olen yrittänyt katsella sellaisia että olisi mahd. vähän viikonlopulle painottuvia. Miehen kanssa sovittiin kun yhteen muutettiin että niinä viikonloppuina kun kaikki lapset meillä, keskitytään viettämään laatuaikaa yhdessä eikä viedä ketään minnekään. Nyt kuitenkin muuttanut mieltään, hän haluaakin käyttää lapsiaan harkoissa, me jäätäisi sitten minun lasten kanssa kotiin keskenämme kun autoja on se tasan yksi. :/
Onko reilua ? Olenko aiheesta hiukan nyreissäni vai onko mies exineen oikeassa? Lisäksi epäilen että miehen exä tahallaan ohjaa lapsia harrastuksiin joissa on viikonloppumenoja vähän kuin kiusaksi meille? Mies suuttui kun kysyin, miten tämä uusi kuvio käytännössä toimisi jos minulla on töitä lauantaina tai sunnuntaina, ei myöskään suostu vastaamaan mitä tehdään jos useammalla lapsella on joku meno samaan aikaan. Mielipiteitä?
Kommentit (73)
Eikö viikonloppuisin pitänyt puuhailla yhdessä? Nyt AP onkin töissä ja mies vie auton. Pääkaupunkiseudulla on hyvät julkiset. Haluaako AP sittenkin vain miehen toimivan lastenhoitajana lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapset ovat? Joutuvatko apn omat lapset istumaan kokk viikonlopun autossa, jos ap on töissä ja miehen lapsia pitää kuskata ympäri pk-seutua? Vai ovatko sen ikäisiä, että voivat olla itsekseen kotona?
Ei sekään ole reilua, että ajelutetaan muita lapsia toisten harrastusten vuoksi. Oli ihan kumman lapsia vaan.
Se mies on isä noille harrastaville lapsille. Jos sä et voi luottaa isäsi antavan sun harrastaa, niin millainen isäsuhde mahtaa olla? Ap:n lapset ei voi mennä edelle sillä ainoalla ajalla joka noilla lapsilla on isänsä kanssa. Se isän kannustus on muuten aika tärkeää sille harrastavalle lapselle ja sen itsetunnolle. Eikä sekään ole noiden lasten vika, ettei ap:n lapsilla ole omaan isäänsä välejä. Ne lainaa jo muun ajan isäänsä ap:n lapsille.
Entä jos lapset päättäisivät ihan itse mitä harrastavat ja minkä verran?
Me kaikki ollaan erilaisia, toisen lapselle sopii 0 harrastusta ja toisen 3.
Miksi sinä valitset omienkin lastesi harrastukset niin etteivät ne sotke sinun lapsiviikonloppuja? Entä jos ihan itse päättäisivät, mitä harrastaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette lähde mukaan ja vietä harrastusten aikaan kaupungilla hauskaa, vain sinä ja lapsesi? Käykää shoppailemassa, leffassa, ravintolassa - mitä vain. Miksi teidän pitäisi kotiin jäädä kykkimään? Toisaalta sinun lapsesi saattavat ihan tykätäkin olla kotona vain sinun kanssasi, ilman uutta puolisoasi. Vuokratkaa vaikka leffa ja katsokaa se keskenänne.
Minusta tämä pulmasi kuulostaa lähinnä siltä, että sinä et vain haluaisi miehen lapsia pilaamaan sinun kotirauhaasi.
(suora lainaus) Miehen kanssa sovittiin kun yhteen muutettiin että niinä viikonloppuina kun kaikki lapset meillä, keskitytään viettämään laatuaikaa yhdessä eikä viedä ketään minnekään.
Miehen kanssa on sovittu jotain, mitä nyt aletaan miehen toimesta muuttamaan yksipuoleisesti.
ohis
No silloin, kun on lapsia hankittu, niin niistä pidetään huolta. Ja nämä miehen lapset, jotka ovat olleet ennen sinua, menevät harrastuksineen tärkeysjärjestyksessä ensin. Ehkä mies tuli typeryyksissään luvanneeksi sinulle, kun lapset olivat pieniä eikä tajunnut ennakoida. Tämä annetakoon hänelle anteeksi. Toimii nyt kuitenkin oikein.
Huh, oletpa hölmö. Tottakai on oikein, että harrastukset yritetään hoitaa niin hyvin kuin pystytään, mutta ei uusperhe ole mikään tärkeyskilpailu niin kuin ei ydinperhekään. Kyllä se perheen etu viime kädessä on tärkeintä ja niiden aikuisten tulee pystyä yhteiset pelisäännöt sopimaan, niin että kaikki ovat mahdollisimman tyytyväisiä.
Vahvistat vaan sitä kuvaa kuinka uusperheet on viimeinen muoto mitä kenenkään kannattaa miettiä kasvualustaksi lapsilleen.
No kyllä minusta myös ap:lla pitäisi olla jotain "valtaa" siihen miten viikonloput perheessä käytetään ja vietetään. Jos kyseessä on lapsilla jo entuudestaan olleet harrastukset, ei ole tietenkään kohtuullista vaatia heitä lopettamaan niitä, mutta kyllä miehen pitäisi olla valmis edes keskustelemaan aiheesta ja miettimään kompromisseja.
Tämä on monessa uusperheessä ihan oikea ogelma; perheen jäseniä ei kohdella tasa-arvoisesti vaan joidenkin (kenen missäkin perheessä) tarpeet menevät liian usein täysin ehdottomasti muiden edelle. Ei sellainen perhe voi toimia. Päätökset pitää tehdä yhdessä perheen aikuisten kesken, ei niin että toinen puolisoista eksänsä kanssa sanelee kaiken ja uusi puoliso vaan sopeutuu koska "lapset ovat tärkeimpiä". kyllä, lapset ovat tärkeimpiä mutta se ei tarkoita sitä että joka ikinen lasten asia menee k e s k u s t e l u t t a ja i t s e s t ä ä n s e l v ä s t i kaiken edelle.
YÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHH
Sain juuri kuvan miehen toisesta naisesta ja hän on seksikäs. Yäääääääh.
Mitä teen? Pakkaan täällä tavaroita ja pääsen siskon luokse pariksi yöksi. Mihin lapset? Mihin lasten tavarat?
Oikea Ap
Väsähtänyt äitipuoli kirjoitti:
Lyhyesti: olemme uusioperhe, minulla lapsia ja miehellä kaksi lasta jotka asuvat äidillään. Kaikki lapset kouluikäisiä, ei yhteisiä eikä tule.
Ongelma on nämä viikonloput jolloin miehen lapset on meillä. Heillä on ihan käsittämätön määrä harrastuksia. Osa näistä on totta kai viikonloppuisin. Miehen exä siis vaatii että heitä olisi käytettävä noissa harrastuksissa.
Omat lapseni saa harrastaa jokainen tasan yhtä harrastusta, olen yrittänyt katsella sellaisia että olisi mahd. vähän viikonlopulle painottuvia. Miehen kanssa sovittiin kun yhteen muutettiin että niinä viikonloppuina kun kaikki lapset meillä, keskitytään viettämään laatuaikaa yhdessä eikä viedä ketään minnekään. Nyt kuitenkin muuttanut mieltään, hän haluaakin käyttää lapsiaan harkoissa, me jäätäisi sitten minun lasten kanssa kotiin keskenämme kun autoja on se tasan yksi. :/
Onko reilua ? Olenko aiheesta hiukan nyreissäni vai onko mies exineen oikeassa? Lisäksi epäilen että miehen exä tahallaan ohjaa lapsia harrastuksiin joissa on viikonloppumenoja vähän kuin kiusaksi meille? Mies suuttui kun kysyin, miten tämä uusi kuvio käytännössä toimisi jos minulla on töitä lauantaina tai sunnuntaina, ei myöskään suostu vastaamaan mitä tehdään jos useammalla lapsella on joku meno samaan aikaan. Mielipiteitä?
Mikä estää ostamasta jotain 100 euron katsastettua autoa jolla pääsee kulkemaan? Jos hajoaa niin ei ole kovin suuri menetys kun vertaa taksin hintoihin. Romunkerääjä maksaa siitä 100 euroa kuitenkin kun käy hakemassa sen pois.
Minun nyxän lasten suurin ongelma on, etteivät harrasta. Kun sitä järjellistä tekemistä ei ole niin ryyppäävät jo 13-vuotiaina. Olisin kyllä kuskannut heidätkin omieni lisäksi. Ja olen yrittänyt saada heitäkin harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapset ovat? Joutuvatko apn omat lapset istumaan kokk viikonlopun autossa, jos ap on töissä ja miehen lapsia pitää kuskata ympäri pk-seutua? Vai ovatko sen ikäisiä, että voivat olla itsekseen kotona?
Ei sekään ole reilua, että ajelutetaan muita lapsia toisten harrastusten vuoksi. Oli ihan kumman lapsia vaan.
Se mies on isä noille harrastaville lapsille. Jos sä et voi luottaa isäsi antavan sun harrastaa, niin millainen isäsuhde mahtaa olla? Ap:n lapset ei voi mennä edelle sillä ainoalla ajalla joka noilla lapsilla on isänsä kanssa. Se isän kannustus on muuten aika tärkeää sille harrastavalle lapselle ja sen itsetunnolle. Eikä sekään ole noiden lasten vika, ettei ap:n lapsilla ole omaan isäänsä välejä. Ne lainaa jo muun ajan isäänsä ap:n lapsille.
Tottakai on ja toki homma pitää yrittää jotenkin ratkaista. Mutta ei voi olla niinkään, että apn lapset kärsivät jatkuvasti miehen lasten harrastuksista. Tässä on vaan monta muuttujaa, ei voi yksiselitteisesti ajatella vain osan lapsista tilannetta.
Onko teillä mitään tukiverkkoja, mummoja&vaareja tai harrastuksista vanhempia, jotka voivat auttaa joko kyydeissä tai omien lastesi hoidossa? Asioilla on tapana suttaantua, kun ei liikaa panikoi vaan alkaa kartoittaa vaihtoehtoja.
Saa harrastaa poliittisesti korrektia harrastusta sopivana ajankohtana? Suosittelen unohtamaan koko suhteen ja keskittymään omiin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette lähde mukaan ja vietä harrastusten aikaan kaupungilla hauskaa, vain sinä ja lapsesi? Käykää shoppailemassa, leffassa, ravintolassa - mitä vain. Miksi teidän pitäisi kotiin jäädä kykkimään? Toisaalta sinun lapsesi saattavat ihan tykätäkin olla kotona vain sinun kanssasi, ilman uutta puolisoasi. Vuokratkaa vaikka leffa ja katsokaa se keskenänne.
Minusta tämä pulmasi kuulostaa lähinnä siltä, että sinä et vain haluaisi miehen lapsia pilaamaan sinun kotirauhaasi.
(suora lainaus) Miehen kanssa sovittiin kun yhteen muutettiin että niinä viikonloppuina kun kaikki lapset meillä, keskitytään viettämään laatuaikaa yhdessä eikä viedä ketään minnekään.
Miehen kanssa on sovittu jotain, mitä nyt aletaan miehen toimesta muuttamaan yksipuoleisesti.
ohis
On sovittu joskus 5 vuotta sitten. Lapset kasvavat, harrastukset muuttuvat, tilanne muuttuu - mutta mistään ei jousteta, kun kerran maailman alussa on päätetty, että ap haluaa miehensä olevan kotona viikonloppuna siltä varalta, että ap tarvitsee autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä minä jotenkin muotoilin asian huonosti?
Ok, on tavallinen lauantai. Mieheni lapset ilmoittavat, että toisella on harkat klo 12-13 jossain, toinen sanoo että on matsi klo 10-16. Sen jälkeen minun lapseni sanoo, entäs minun harkat klo 14-15 paikassa X ja toinen minun lapseni muistaa että hänellähän onkin tänään se koko päivän kestävä harrastusjutska siellä paikassa Y.
Miten tällaiset tilanteet selvitettäisi? Kukaan ei vaan suostu tähän mitään vastaamaan, minua kyllä moititaan vaikka parhaani teen. Samoin mieheni, murjottaa ja kiukkuaa muttei vastaa tällaiseen mitään.
Mieheni ei palstaile, jos palstailisi, tietäisi edes sen että minä en leivo, laula enkä pelaa lautapelejä.
Ap
Siis ethän sä nyt noin avuton voi olla? Lapset on kuitenkin kouluikäisiä kaikki jos ymmärsin oikein?
Olen naimisissa ja meillä on kolme lasta, kaikki harrastavat aika paljon, kaksi kilpatasolla. Mies matkustaa yli 100 päivää vuodessa ja yleensä toiselle puolelle maapalloa. Olen pyörittänyt tätä harrastusrumbaa jo kohta 15 vuotta ja nautin siitä.
Sun tapauksessa:
1. Ensin vien lapsen, jolla on turnaus klo 10-16 eväineen turnauspaikalle klo 9.30 ja jätän joukkueenjohtajan hoiviin. Ainakin meillä se menee näin.
2. Sitten vien lapsen, jolla harkat klo 12-13 harkkapaikalle. Harkkojen välissä käyn itse lenkillä tai kaupassa harkkapaikan lähistöllä.
3. Sitten kun on palattu kotiin, joko viedään lapsi, jolla harkat klo 14-15 sinne, mutta mielummin tässä on sovittu kimppakyydistä, jolloin joko molemmat suunnat tai toiseen suuntaan hoituu jonkun muun toimesta. Tai ainakin joku etappi kyydityksestä. Jos asutten vaikka Paloheinässä ja harkat on Töölön Kisahallissa ja harkkakaveri asuu Pakilassa, niin hoidatte etapin Paloheinä-Pakila jne. tai lapsi voi mennä harrastuskaverille pyörällä. Yhtä hyvin toi kohta 2. voidaan hoitaa näin. Suuta auki. Yleensä nää aina järjestyy jos vaan joku viitsii alkaa organisoimaan homman edes aluille.
Kun haet harkat klo 15 lopettavan, voit samalla näppärästi hakea sen turnauksesta klo 16 kotiutuvan. Jos sulla on muitakin lapsia kyydissä, sovit vanhempien kanssa että käytät porukan harkkojen päätteeksi vaikka hampurilaisella (tai vihersmoothiella) odotellessanne sen lapsi numero 1:n turnauksen päättymistä. Jos ei muita ole kyydissä, niin menette kannustamaan vikaan matsiin.
4. Lapsen numero 4 aikataulua ei annettu, mutta jos se nyt sitten on vaikka klo 08-21 niin sitten tää lapsi 4 viedään ekana ja haetaan sitten iltamyöhällä.
Jos sulla on töitä, niin tuskin ne nyt on kuitenkaan klo 08-21, eli jos mies on sitoutunut kuskaamaan ja mikään julkinen ei kertakaikkiaan kulje minnekään, niin sitten mies vie sut töihin ja hakee sut sieltä.
Mutta jos olet töissä, niin miksi kukaan ei sillä aikaa saisi harrastaa? Jos mies kerran on sitoutunut kuskaamaan ja olet itse töissä, niin miten se on sulta pois?
Ei toi nyt ollut edes hankala, olettaen ettei paikkojen etäisyys toisistaan ole 200 km. Eikä se harrastavien lastenkaan kanssa ole tollasta joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole varaa ostaa toista autoa. Ollaan samassa tilanteessa kuin monet pk-seudulla, lainaa on pakko ottaa silmät korvat täyteen ja sillä saa kolmion jostain lähiön perukoilta jossa julkinen liikenne on ihan vitsi. Masentavaa. Sekin vielä että miehen lasten harrastukset on tietysti ihan eri puolella kaupunkia kun exä muutti mahd. kauas kuultuaan että miehensä löysi minut. Jippii. Omat lapseni harrastaa mahd. halpoja harrastuksia, se on ne tai ei mitään.
Ap
No buhuu. Valmistaudutte etukäteen lapsiesi kanssa siihen lauantain tai sunnuntain viettoon kotona, jos oikeasti ei mitkään julkiset kulje (epäilen syvästi, jos pääkaupunkiseudulla asutte). Katotte leffoja, kokkaatte, käytte jossain lähimaastossa kävelemässä, pelaatte jotain jne., vaihtoehtoja kotona tekemiselle kyllä riittää, kun kyse on YHDESTÄ päivästä, eikä edes joka viikko.
Ärsyttävä tyhän vonkuja olet, uusperheissä on oikeitakin ongelmia ja sinä kehtaat valittaa tällaisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHH
Sain juuri kuvan miehen toisesta naisesta ja hän on seksikäs. Yäääääääh.
Mitä teen? Pakkaan täällä tavaroita ja pääsen siskon luokse pariksi yöksi. Mihin lapset? Mihin lasten tavarat?Oikea Ap
Ihan oikein sulle. Olisit käynyt hoidossa.
Sympatiat miehesi puolella. Siis tuleva exäsi.
Jep. Hyvä että mies on löytänyt uuden. Ei tuollaisen ihmishirviön kanssa kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mies on oikeassa.
Hänen lapsensa, hänen lastensa harrastukset ja hän sitoutuu niihin. Ei sulla oo siihen sanomista.
Jos pakottaisi sun lapsia harrastamaan, niin asia olis toinen.
Harrastukset on lapsille tärkeitä ja jo kouluikäisillä moni jo kilpailee ja ne kaikki on aina viikonloppuna. Olisi todella väärin kieltää lapsia harrastamasta vain jotta saatte sun haluamaa "laatuaikaa". Eli miehen lapsilyta kiellettäisiin harrastaminen ja tilalle tulisi kotiaikaa sun kanssa?
Jos olisit viikonloppunä töissä, niin sun lapset olis varmaan isällään tai uuden miehesi mukana hänen lastensa harrastuksissa.
Minun lapseni ovat minun lapsiani, olen heille yksinhuoltaja. Eivät ole koskaan olleet biologisella isällään. Nykyinen mieheni on heille ainoa isä jonka tuntevat.
Ap
No anna sen isän olla isä myös biologisille lapsilleen. Pitääkö lasten jakaa se vähä aika minkä he teillä ovat aina sinun ja lastesi kanssa?
Siis ensin sä sanot, että sä haluat olla viikonloppuisin perheen kanssa kotona tai viettää muuten yhteistä laatuaikaa. Sit kuitenki yhtäkkiä sulla voi mahdollisesti ollakkin töitä ja sun lapsilla saattaa sittenki olla vknloppu harkkoja? Mut jos sun miehen lapset harrastaa jotain ihan tosissaan niin ei niitä harkkoja sillon voi noin vaan skipata. Ja jos sun miehes haluaa niitä kuskata niin ei sen pitäis olla sulle ongelma. Ja kumman se auto on? Se kenen se on myös käyttää sitä ja toinen ostaa oman jos näkee tarpeelliseksi. Voithan sä viettää laatuaikaa omien lastes kanssa keskenään sillon kun mies viettää aikaa omiensa kanssa. Ja eikai ne harrastukset koko viikonloppua kestä?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minusta myös ap:lla pitäisi olla jotain "valtaa" siihen miten viikonloput perheessä käytetään ja vietetään. Jos kyseessä on lapsilla jo entuudestaan olleet harrastukset, ei ole tietenkään kohtuullista vaatia heitä lopettamaan niitä, mutta kyllä miehen pitäisi olla valmis edes keskustelemaan aiheesta ja miettimään kompromisseja.
Jotenkin tuntuu nyt, että tässä ei se oikea ongelma ole kyydit (jotka voidaan hoitaa kimppakyydeillä, julkisilla tai muilla vastaavilla konsteilla).
Tuntuu, että ongelma on AP:n lasten harrastukset ja MIEHEN lasten harrastukset. AP.lla ei ole varaa maksaa kalliita lasten harrastuksia, koska hän yksinhuoltajana maksaa kaiken 100%. Sen sijaan miehen lapset voivat harrastaa kaikkea vapaasti, koska maksajia on kaksi henkilöä.
Tietämättä lasten ikiä, jotenkin kuvittelisin, että miehen lapset viihtyisivät paremmin harrastuksissa omien kavereitten kanssa, kuin koko viikonlopun isänsä ja äitipuolen kanssa. Varmasti välit ovat hyvät, mutta eivätkö lapset halua kuitenkin viettää osan ajan kavereitten kanssa. Joka voi olla ilman harrastuksia vaikeaa, jos exä asuu nykyisin kaukana, jossa siis kaikki lasten kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä minä jotenkin muotoilin asian huonosti?
Ok, on tavallinen lauantai. Mieheni lapset ilmoittavat, että toisella on harkat klo 12-13 jossain, toinen sanoo että on matsi klo 10-16. Sen jälkeen minun lapseni sanoo, entäs minun harkat klo 14-15 paikassa X ja toinen minun lapseni muistaa että hänellähän onkin tänään se koko päivän kestävä harrastusjutska siellä paikassa Y.
Miten tällaiset tilanteet selvitettäisi? Kukaan ei vaan suostu tähän mitään vastaamaan, minua kyllä moititaan vaikka parhaani teen. Samoin mieheni, murjottaa ja kiukkuaa muttei vastaa tällaiseen mitään.
Mieheni ei palstaile, jos palstailisi, tietäisi edes sen että minä en leivo, laula enkä pelaa lautapelejä.
Ap
Eli sinun lastesi ei edellytetä kököttävän kotona, vaan heillä saa olla harrastuksia?
Siis MIKÄ on sungelma tässä ap oli?
Ensin sun lapset ei saaneet harrastaa mitään, mikä on viikonloppuisin, mutta miehen lapsilla , jotka ovat teillä joka toinen viikonloppu on harrastuksia viikonloppuisin ja se korpeaa, koska halusit silloin laatuaikaa.
Nyt sun lapsilla onkin viikonloppuisin koko päivän kestäviä harrastuksia ja sulla töitä. Mutta silti miehen lapset ei saisi harrastaa, koska haluat auton töihin.
Miksi siis miehen lapset ei saisi harrastaa viikonloppuisin jos sä kerran kuitenkin olet töissä ja sun lapsilla myös harrastuksia viikonloppuisin?
Ei nyt aukee tää juttu.
Lisäksi jos jotain höpinää rauhoitetuista viikonlopuista on sovittu lasten ollessa 4- ja 5- vuotiaita, niin harrastuksetkin muuttuu lasten mukana ja lahjakas lapsi etenee siinä harrastuksessa. En minäkään tiennyt mihin pääni pistin, kun lapsen 3-vuotiaana luistelukouluun vein. En minä tajunnut, että 10 vuotta myöhemmin olen seuran johtokunnassa ja järkkään kilpailuja vähällä vapaa-ajallani ja maksan itseni kipeäksi. Lapset kasvaa ja tilanteet muuttuu. Ei lahjakasta lasta pidä pysäyttää siksi, että joku uusi vaimo haluaa rauhoittaa viikonloput lautapeleille ja ulkoilulle.
Huh, oletpa hölmö. Tottakai on oikein, että harrastukset yritetään hoitaa niin hyvin kuin pystytään, mutta ei uusperhe ole mikään tärkeyskilpailu niin kuin ei ydinperhekään. Kyllä se perheen etu viime kädessä on tärkeintä ja niiden aikuisten tulee pystyä yhteiset pelisäännöt sopimaan, niin että kaikki ovat mahdollisimman tyytyväisiä.