Kaipaan mielipiteitä, miehen kanssa riitaa lasten harrastuksista, kumpi oikeassa?
Lyhyesti: olemme uusioperhe, minulla lapsia ja miehellä kaksi lasta jotka asuvat äidillään. Kaikki lapset kouluikäisiä, ei yhteisiä eikä tule.
Ongelma on nämä viikonloput jolloin miehen lapset on meillä. Heillä on ihan käsittämätön määrä harrastuksia. Osa näistä on totta kai viikonloppuisin. Miehen exä siis vaatii että heitä olisi käytettävä noissa harrastuksissa.
Omat lapseni saa harrastaa jokainen tasan yhtä harrastusta, olen yrittänyt katsella sellaisia että olisi mahd. vähän viikonlopulle painottuvia. Miehen kanssa sovittiin kun yhteen muutettiin että niinä viikonloppuina kun kaikki lapset meillä, keskitytään viettämään laatuaikaa yhdessä eikä viedä ketään minnekään. Nyt kuitenkin muuttanut mieltään, hän haluaakin käyttää lapsiaan harkoissa, me jäätäisi sitten minun lasten kanssa kotiin keskenämme kun autoja on se tasan yksi. :/
Onko reilua ? Olenko aiheesta hiukan nyreissäni vai onko mies exineen oikeassa? Lisäksi epäilen että miehen exä tahallaan ohjaa lapsia harrastuksiin joissa on viikonloppumenoja vähän kuin kiusaksi meille? Mies suuttui kun kysyin, miten tämä uusi kuvio käytännössä toimisi jos minulla on töitä lauantaina tai sunnuntaina, ei myöskään suostu vastaamaan mitä tehdään jos useammalla lapsella on joku meno samaan aikaan. Mielipiteitä?
Kommentit (73)
Miksi muutit miehen kanssa yhteen? Ei tule toimimaan. Ja kyllä, miehen tulee kuskata omia lapsiaan omana viikonloppunaan heidän harrastuksiinsa. Hän, kun on heidän isänsä. Olisit punninnut kaikkia asioita ennen kuin sotkit oman ja lastesi kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutit miehen kanssa yhteen? Ei tule toimimaan. Ja kyllä, miehen tulee kuskata omia lapsiaan omana viikonloppunaan heidän harrastuksiinsa. Hän, kun on heidän isänsä. Olisit punninnut kaikkia asioita ennen kuin sotkit oman ja lastesi kuviot.
Me olemme asuneet jo useamman vuoden yhdessä, tähän asti toiminut hienosti. Tämä on ensimmäinen kunnon riita, ihan käsittämätön tuo miehen mielenmuutos yhtäkkiä. On ollut itsekin tosi tyytyväinen näihin viikonloppuihin jolloin saa rauhassa puuhailla lasten kanssa.
Ap
Kyllähän ne pitää kuskata, vaikka ei olekaan hauskaa. Sehän on lapsen harrastus.
No, mies on oikeassa.
Hänen lapsensa, hänen lastensa harrastukset ja hän sitoutuu niihin. Ei sulla oo siihen sanomista.
Jos pakottaisi sun lapsia harrastamaan, niin asia olis toinen.
Harrastukset on lapsille tärkeitä ja jo kouluikäisillä moni jo kilpailee ja ne kaikki on aina viikonloppuna. Olisi todella väärin kieltää lapsia harrastamasta vain jotta saatte sun haluamaa "laatuaikaa". Eli miehen lapsilyta kiellettäisiin harrastaminen ja tilalle tulisi kotiaikaa sun kanssa?
Jos olisit viikonloppunä töissä, niin sun lapset olis varmaan isällään tai uuden miehesi mukana hänen lastensa harrastuksissa.
No ei muuta kun lähdette mukaan ja vietätte sitä laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
No, mies on oikeassa.
Hänen lapsensa, hänen lastensa harrastukset ja hän sitoutuu niihin. Ei sulla oo siihen sanomista.
Jos pakottaisi sun lapsia harrastamaan, niin asia olis toinen.
Harrastukset on lapsille tärkeitä ja jo kouluikäisillä moni jo kilpailee ja ne kaikki on aina viikonloppuna. Olisi todella väärin kieltää lapsia harrastamasta vain jotta saatte sun haluamaa "laatuaikaa". Eli miehen lapsilyta kiellettäisiin harrastaminen ja tilalle tulisi kotiaikaa sun kanssa?
Jos olisit viikonloppunä töissä, niin sun lapset olis varmaan isällään tai uuden miehesi mukana hänen lastensa harrastuksissa.
Minun lapseni ovat minun lapsiani, olen heille yksinhuoltaja. Eivät ole koskaan olleet biologisella isällään. Nykyinen mieheni on heille ainoa isä jonka tuntevat.
Ap
Kyllä myös erolapsilla on oikeus harrastuksiinsa. Ei olisi lasta kohtaan reilua että toinen vanhemmista sabotoisi harrastusta koska nykyistä puolisoa ärsyttää, sitäpaitsi näin erolapsena uskon että myös sinun lapsistasi on kiva viettää välillä aikaa ilman näitä perheen uusiotulokkaita.
Uusioperheet on todella syvältä. Lasten pitäisi luopua harrastuksistaankin. Ostakaa toinen auto.
Kyllä se nyt vaan niin on että sun mies on oikeassa.
Meillä lapset saa valita harrastuksensa itse. Minä en kehtaa tehdä tuollaisia valintoja lapsen puolesta, mitä ne teidän lapset itse HALUAA harrastaa jos saisivat valita? Todella kylmää käytöstä. Ei välttämättä tule olemaan parhaat mahdolliset välit kun lapset kasvaa.
Miksette lähde mukaan ja vietä harrastusten aikaan kaupungilla hauskaa, vain sinä ja lapsesi? Käykää shoppailemassa, leffassa, ravintolassa - mitä vain. Miksi teidän pitäisi kotiin jäädä kykkimään? Toisaalta sinun lapsesi saattavat ihan tykätäkin olla kotona vain sinun kanssasi, ilman uutta puolisoasi. Vuokratkaa vaikka leffa ja katsokaa se keskenänne.
Minusta tämä pulmasi kuulostaa lähinnä siltä, että sinä et vain haluaisi miehen lapsia pilaamaan sinun kotirauhaasi.
Hmm, muuten en ota kantaa, mutta jos auto on yhteinen, sen käytöstä tulee sopia reilulla tavalla. Mies ei voi viedä sitä pois päiväksi, jos tarvitset sitä myös.
En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Miksi lasten pitäisi luopua harrastuksista viikonloppuna? Ei se niin mene.
En tiedä, mitä harrastavat, mutta monessa harrastuksissa saattavat hallit/salit olla varattuina iltaisin ja aikoja saa vain viikonloppuisin.
Jos joudut olemaan viikonloppuisin töissä, saat varmaan miehesi kanssa sovittua autokyydit, jos työpaikalle ei mene julkisia. Eli mies heittää sinut ensin työpaikalle, sitten lapset, ja hakee lapset harrastuksista, sitten sinut.
Kirjoitat: Omat lapseni saa harrastaa jokainen tasan yhtä harrastusta, olen yrittänyt katsella sellaisia että olisi mahd. vähän viikonlopulle painottuvia.
Eikö lapsi saa itse päättää omia harrastuksia; kyllä minä ainakin lapsena sain? Kävin viikonloppuisin ratsastustallilla julkisilla kulkuneuvoilla, ja jos joskus myöhästyin bussista tai tuhlasin rahat karkkiin, jouduin kävelelemään kotiin 5-6 kilometriä.
Pitääkö niihin harrastuksiin viedä autolla? Vai pääsisikö mies lastensa kanssa pyörällä tai julkisilla?
Entä jos satunnaisesti jättäisitte harrastukset viikonloppuisin välistä ja tekisitte jotain yhdessä?
Ei aina voi harrastuksia valita sen mukaan onko niitä viikonloppuisin. Itsellänikin oli ilman kilpaharrastustakin D-tasolla lapsena ja nuorena koripallotreenit lauantaidin, joskus oli jotain partiojuttuja jne. Ja nykyään monen urheilulajin treenit on viikonloppuisin väistämättä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme asuneet jo useamman vuoden yhdessä, tähän asti toiminut hienosti. Tämä on ensimmäinen kunnon riita, ihan käsittämätön tuo miehen mielenmuutos yhtäkkiä. On ollut itsekin tosi tyytyväinen näihin viikonloppuihin jolloin saa rauhassa puuhailla lasten kanssa.
Ap
Mä en nyt oikein ymmärrä, mikä sun ongelma on? Te asutte yhdessä, jolloin sinun lapsesi ovat teidän kanssa koko ajan, kun olet kerran yh, eikö? Miehen omat lapset ovat viikonloppuisin (viestisi perusteella ei kuitenkaan joka viikonloppu, jos sillä nyt jotain vaikutusta on) teillä, jolloin mies kuskaa omia lapsiaan harrastuksiinsa eli viettää aikaa omien lapsiensa kanssa, joita ei viikolla näe. Sinä voit viettää laatuaikaa sinun lapsiesi kanssa, jotka aivan 100 % varmasti kaipaavat myös sitä kahdenkeskistä aikaa oman äitinsä kanssa vaikka mies heille hyvä isäpuoli olisikin.
Ärsyttääkö tää sua nyt vaan periaatteesta vai missä on ongelma? Kysymys ei oikeasti voi olla siitä, että mies vie perheen ainoan auton harrastuskuskauksilleen, koska se ongelmahan on helppo ratkaista jollain muutaman tonnin kauppakassilla.
Sori, mutta ei heru yhtään ymmärrystä, enemmän tympii vaan aloituksesi. Avaa toki lisää asiaa, jos tässä on oikeasti jotain, mistä sinun pitäisi mielesi pahoittaa.
Valitettavasti ei ole varaa ostaa toista autoa. Ollaan samassa tilanteessa kuin monet pk-seudulla, lainaa on pakko ottaa silmät korvat täyteen ja sillä saa kolmion jostain lähiön perukoilta jossa julkinen liikenne on ihan vitsi. Masentavaa. Sekin vielä että miehen lasten harrastukset on tietysti ihan eri puolella kaupunkia kun exä muutti mahd. kauas kuultuaan että miehensä löysi minut. Jippii. Omat lapseni harrastaa mahd. halpoja harrastuksia, se on ne tai ei mitään.
Ap
Autolla tulee hoitua ensisijassa työmatkat, ellei työmatka ole helppo julkisilla. Joko niin, että mies heittää ja hakee ja sää auton päiväksi, tai sitten sinä menet autolla ja mies järjestelee esim kimppakyytejä. Jos ei mitenkään onnistu, sitten niinä viikonloppuina jää harrastukset väliin.
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että harrastukset tulee hoitaa, jos lapset niihin haluavat. Tässä on aikuisten vaan nieltävä kiukkunsa. Sinänsä ymmärrän kyllä, mitä haet takaa yhteisellä ajalla jne ja itse varmaan ainakin välillä jättäisin harrastuksia väliin ihan rauhallisen perhanan nimissä.
Sä taisit lukea sen äskeisen erolapsia koskevan ketjun jossa puhuttiin harrastusten kalleudesta ja miten etä-vanhemmat eivät halua rahoittaa lasten harrastuksia. liian läpinäkyvä provo 1/5