Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa leikattua koiran kynsiä, lääkäriin?

Vierailija
04.08.2017 |

Tanskandoggi joka on jo nyt pentuna painavempi kuin minä. Nykii ja sätkii kun yritän leikata ja pelkään että osun suoneen. Kynnet ovat sen verran pitkät että olisi pakko leikata. Yritimme niin että kaveri pitää kiinni mutta siitä sai vielä pahemman paniikkikohtauksen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu auta niin eläinlääkärille, ei kynsiä voi liian pitkiksikään jättää.

Vierailija
2/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ansaitse koiraa, koska et osaa edes perusasioita. 

Kynsien leikkaaminen on monen koiran mielestä inhottavaa. Koira on mahdollista aikuisenakin opettaa siihen, että leikkaaminen on mukavaa. Kynsiä ei kannata leikata väkisin tai pakottamalla, koska koira oppii ajan mittaan todella taitavaksi vastaan rimpuilijaksi. Kynsien leikkaamista voi verrata ihmisten hammaslääkärissä käyntiin – mitä mukavampaa se on, sitä mieluummin sinne menee jatkossakin. Huonon kokemuksen jälkeen on ymmärrettävää, ettei hammaslääkäriin tee mieli mennä.

Kestävin tapa opettaa kynsien leikkaaminen on tarjota koiralle toistuvia positiivisia kokemuksia. Mitä enemmän pakottamista tilanteeseen liittyy, sitä enemmän koira toimenpidettä vastustaa. Kynsien leikkaamisesta ei kannata tehdä itselleen arvovaltakysymystä. Kun koira on rento ja luottavainen, kynnet on huomattavasti helpompi leikata.

t. eläinlääkäri, joka on kyllästynyt avuttomiin omistajiin ja lupaa v*ttuilla huolella, jos tuot sen koiran meille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna koira pois. Noin ison koiran tulee olla hallinnassa!

Vierailija
4/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päästit kynnet niin pitkäksi että on "pakko" leikata ennen kuin aloit opetella asiaa? Miksi otit koiran jonka kanssa et pärjää? Ei pidä ottaa isoa koiraa jos ei ole mitään hajua kouluttamisesta.

Koira totutetaan kynsien leikkuuseen niin että ensin vaan koputellaan kynsisaksilla kynsiä ja annetaan namia. Sitten leikataa vaikka yksi kynsi päivässä ja aina palkitaan. Koiralle ei pidä antaa tilaisuutta edes ajatella että sen sopisi rimpuilla tai temppuilla.

Ja kyllä isoltakin koiralta leikkaa kynnet väkisinkin. Otat koiran jalkojesi väliin niin että koiran takapuoli on nurkassa ettei se pääse peruuttamaan pois. Sitten sanot sille "Paikka" (oletan että olet edes sen verran saanut opetettua), otat tassun käteen, nipsaiset yhden kynnen, annat namia ja luvan lähteä. Seuraavana päivänä toinen kynsi. Koiran ei tarvitse olla paikallaan kuin pari sekuntia per kynsi jos olet määrätietoinen. Tärkeintä on että et koskaan, ikinä etkä missään olosuhteissa päästä koiraa irti kun se rimpuilee, vaikka se sitten vetäisi sinua perässään pitkin kämppää jos nyt niin heikko olet. Sen täytyy oppia että rimpuilemalla ei saavuta yhtään mitään.

Koira ei myöskään kuole siihen jos leikkaat hermoon. Taas kerran, annat namia ja se unohtaa koko jutun.

Vierailija
5/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ison, vastaan laittavan mastiffin kynnet leikannut siten että makaan sen koiran päällä ja pidän väkisin jalasta mistä kynsiä leikataan. Leikkaa vaikka kynsi kaks per päivä kunhan koira oppii että se on leikattava vaikka ei huvittaisi. Lopuksi joku nami niin se jää mieleen kuitenki jollain tavalla hyvänä. Minä en noihin positiivisiin keinoihin usko enää siinä vaiheessa kun koira laittaa hanttiin vaan se on painittava loppuun asti ettei koira pääse pois. Jos se pääsee pois se laittaa seuraavalla kerralla vastaan kahta kauheammin. Näin olen toiminut kaverien kurittomien koirien kanssa ja kaikki olleet plus 40 kokoisia tuohon mastiffin yli 70 kg asti

Vierailija
6/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kynsien hiomaväline. Koira tottuu siihen ja siitä hyvä ettei jää teräviä reunoja kynsiin ja pysyy lattiat kunnossa.

Meillä oli keskikokoinen koira ( R.I.P) ja leikkasin säännöllisesti hiomalla. Koira oli sylissäni ja aivan yksin hoitui. Koira oppi huomaamaan ettei satu.

Eläinkaupoissa on kevyitä "kuonosuojia" kankaisia toimenpiteitä varten ja kannattaa hankkia jos pelko että koira puree.

Vierailija
7/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pelko, että tanskan dogi puree ihmistä, se viedään piikille välittömästi tai annetaan parempaan kotiin.

t. eläinlääkäri, joka on kyllästynyt uusavuttomuuteen

Vierailija
8/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisin ongelman enkä leikannut lainkaan. Onneksi ne ei kasvaneetkaan kunnolla.

Vierailija
9/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös vaikeuksia kynsien leikkuussa. Toinen piti rimpuilevaa koiraa kiinni kun minä yritin leikata kynsiä. Koira oli aivan paniikissa. Sitten tajusin, ettei koira pelännyt sitä kynsien leikkuuta vaan kiinni pitämistä. Nyt otan vaan hellästi kiinni koiran tassusta ja leikkaan kynnet. Ei mitään ongelmia. Turhaa omaa aloittevan koiranomistajan tyhmyyttämme teimme asiasta paljon vaikeamman kuin sen olisi tarvinnut olla.

Vierailija
10/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pelko, että tanskan dogi puree ihmistä, se viedään piikille välittömästi tai annetaan parempaan kotiin.

Et ole eläinlääkäri, vaan ihminen, joka ei pidä koirista. Koirien kanssa esiintyviin ongelmiin ei tarjota ensimmäiseksi piikkiä, vaan koulutusta. Kun otetaan koira, sitoudutaan huolehtimaan siitä ja opettamaan sitä, eikä vain odottamaan, että koira viihdyttäisi ihmistä ja osaisi automaattisesti toimia ihmisen toiveiden mukaan, eikä koskaan aiheuttaisi mitään huolta eikä harmia.

Vierailija
11/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä sille koiralle tämä video

https://www.riemurasia.net/video/Kissa-kynsienleikkuussa/207063

Tuskin kehtaa enää kiukutella sen jälkeen...

Vierailija
12/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko koiralle sama mitä tein kissalleni kun se pelkäsi kynsien leikkausta? Eli todella paljon positiivista vahvistusta. Aloitin silittelemällä kissan tassuja kun se nukkui sylissäni. Seuraavaksi jo otin ne kunnolla käsiin. Sen jälkeen otin kynnet esille ja koskettelin niitä. Kissa tottui, että kosken sen tassuihin. Sen jälkeen se antoikin minun leikata kynnet ilman mitään ongelmia ja sai namupalan palkinnoksi.

Eläin myös vaistoaa jos pelkäät leikkaamista. Sun pitää olla määrätietoinen.

Mun kaveri ei aina saa leikattua kissansa kynsiä koska arastelee, niinpä minä leikkaan ne aina käydessäni. Hoituu nopeasti ja helposti.

Jos ei mikään auta niin pakkohan sinne eläinlääkäriin on mentävä, kynnet pitä hoitaa. Mutta voin taata, että lääkäri ei pidä sinua arvossa ja pitää avuttomana omistajana. Myös eläinkaupoissa on joskus teemapäiviä, jolloin voit viedä koiran kynnet leikattavaksi. Näitä teemapäiviä vain on enemmän pienimmille eläimille kuten jyrsijöille, joten lämpimästi suosittelen, että opettelet sen kynsien leikkauksen.

Vierailija
13/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat onkin noi helppoja. T:8

Vierailija
14/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koira, jonka olen saanut koiran ollessa jo aikuinen, se pelastettiin toisesta perheestä. Pelkäsi ja vihasi kynsien leikkuuta ja järjesti sellaisen tappelun että ei ole tosi, kun se näki kynsisakset edes esillä. En tiedä mitä sille oli siellä aikoinaan tehty. Mutta nyt se jopa antaa itse etutassun ihan rauhassa leikattavaksi, kun otan sakset esille. Kaikkea on mahdollista opettaa myös aikuiselle, traumatisoituneelle koiralle.

Vierailija
15/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun sinne lääkäriin pitää mennä, ellet koiras kynsiä saa leikattua.

Vierailija
16/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläinlääkäri, joka hoitaa enimmäkseen hevosia. Harvoin näkee ihan tumpeloita hevosten omistajia. Ihan idiootteja ja uusavuttomia koiran omistajia senkin edestä. 

Vierailija
17/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on taas näitä "eläinlääkäreitä" :D

Vierailija
18/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ison, vastaan laittavan mastiffin kynnet leikannut siten että makaan sen koiran päällä ja pidän väkisin jalasta mistä kynsiä leikataan. Leikkaa vaikka kynsi kaks per päivä kunhan koira oppii että se on leikattava vaikka ei huvittaisi. Lopuksi joku nami niin se jää mieleen kuitenki jollain tavalla hyvänä. Minä en noihin positiivisiin keinoihin usko enää siinä vaiheessa kun koira laittaa hanttiin vaan se on painittava loppuun asti ettei koira pääse pois. Jos se pääsee pois se laittaa seuraavalla kerralla vastaan kahta kauheammin. Näin olen toiminut kaverien kurittomien koirien kanssa ja kaikki olleet plus 40 kokoisia tuohon mastiffin yli 70 kg asti

Tän näyn haluaisin nähdä:)

Vierailija
19/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissat onkin noi helppoja. T:8

Kissat ovat juuri niin helppoja, kuin niitä sattuu huvittamaan. Koiraa voi kouluttaa. Kissan kohdalla se on hankalampaa.

Vierailija
20/27 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä ainakaan kuuntele näitä "älä anna periksi ja teet vaan"-ohjeita. Mä tein niin, koska sain tuollaiset ohjeet sekä eläinlääkäriltä että joltain hoitsulta ja meni aivan päin helvettiä koko touhu.

Koira oli lopulta käytökseltään kuin manaaja, oli täysin mahdotonta leikata kynsiä ilman että koiraan olisi sattunut pahasti.

Suosittelisin että veisit koiran jollekin todella kehutulle trimmaajalle, tiedustele etukäteen että osaako käsitellä hankalia koiria ja suostuuko yrittämään kynsienleikkuutta koiraltasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi