Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anglinismit ärsyttävät minua ihan suunnattomasti, ihan raivoon saakka välillä

Vierailija
04.08.2017 |

Olen huolestunut englannin kielen tunkemisesta lainailmauksiin, mainoksiin, liikkeiden nimiin ja jopa ensisijaiseksi tieteen kieleksi.

"Siis mikä se sana nyt on suomeksi...?" Tyypiltä, joka ei ole asunut päivääkään englanninkielisessä maassa. Itsekin syyllistyn siihen, mutta asuinkin Kanadassa kahdeksan vuotta.

Meitä suomalaisia on tällä pallolla vain viitisen miljoonaa. Ihan vain pieru valtameressä. Silti teemme itse kaikkemme hävittääksemme kielemme, kulttuurimme ja tapamme.

Muut näin pienet tai pienemmät kansat suojelevat itseään ja kieltään.
Ovat ylpeitä itsestään.

Paitsi suomalaiset.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset keskittyvät suomenruotsalaisen kielen, kulttuurin ja tapojen suojeluun.

Vastineeksi he opettavat meille sivistystä, että joskus me villimongolitkin ehkä kelpaamme eurooppalaisten sivistyskansojen joukkoon. Jos nyt ei ihan salin puolelle niin kyökkiin ainakin.

Vierailija
2/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on anglismi, eikä mikään anglinismi. Minua ärsyttävät ihmiset, jotka eivät osaa edes kirjoittaa sanoja oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta tuota ajatusta. Mikään ei voi seisoa anglismien tiellä. 

Vierailija
4/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lähinnä se, jos ihan yksinkertainen asia pitää ilmoittaa englanniksi tilanteessa jossa muuten puhutaan pelkkää suomea. Esim. jotkut tv-sarjat, tai muuten vaan sanat joille löytyisi ihan suomenkielinen vastine. Mutta ei, kun suomi kuulostaa niin tyhmältä...

Itse pidän paljon englanninkielestä ja on hyvä, että sitä osataan ja käytetään aina tarvittaessa. Mutta suomi on ihan hyvä kieli ja sitä todella tulisi vaalia.

Vierailija
5/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut näin pienet tai pienemmät kansat suojelevat itseään ja kieltään.

Ovat ylpeitä itsestään.

Paitsi suomalaiset.

Itse asiasta olen jokseenkin samaa mieltä, mutta tämä on soopaa, joka ei perustu yhtään mihinkään. 

Vierailija
6/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet ovat aina olleet muutoksessa, ja ovat vastaisuudessakin. Sille et sinä tai kukaan mahda yhtään mitään. 

Vierailija
7/7 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonttuli kirjoitti:

Mua ärsyttää lähinnä se, jos ihan yksinkertainen asia pitää ilmoittaa englanniksi tilanteessa jossa muuten puhutaan pelkkää suomea. Esim. jotkut tv-sarjat, tai muuten vaan sanat joille löytyisi ihan suomenkielinen vastine. Mutta ei, kun suomi kuulostaa niin tyhmältä...

Tai sitten ihmiset puhuvat niin kuin ovat tottuneet ajattelemaan. Nykyään tv-sarjoihin, kirjoihin ja muihin kiinnostuksen kohteisiin tutustutaan usein englanniksi, jolloin luonnollisesti tottuu englanninkieliseen sanastoon. Termien suomenkieliset vastineet tuntuvat epäluontevilta ja niiden käyttö vaatisi totuttelua, jolle ei koeta olevan niin suurta tarvetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi