Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset hörppivät jatkuvasti vettä?

Vierailija
04.08.2017 |

Tätä ilmiötä ei miehillä juuri näe. Esim. oma mies juo aamulla 0,5l vichyä, päivällä töissä 0,5l vettä ja illalla kahdessa osassa vielä 0,5l. Ei tarvitse jatkuvasti riippua siinä vesipullossa kuten joku vauva tuttipullossa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään saa juotua tuollaista määrää kerralla. Veden juominen tasaisesti pitkin päivää on myös terveellisempää ja juoda pitäisi jo ennen kuin tulee janontunne.

Onko se terveellisempää? Löytyykö aiheesta näyttöä? 

Kysytkö ihan tosissasi? Jos vetäisee isoja määriä vettä kerralla, se saattaa kuormittaa munuaista. Munuaisten tehtävä on poistaa kehosta ylimääräistä nestettä, suoloja ja kuona-aineita ja munuaiset toimivatkin paremmin, kun nesteytys on kohdillaan. Lisäksi musta ihan maalaisjärjellä ajateltuna on terveellisempää pitää kehon nestetasapaino kunnossa juomalla pitkin päivää eikä antaa sen heitellä.

Kysyn ihan tosissani. Kuinka paljon vettä kerralla kuormittaa munuaisia? Litra? Puoli litraa? Veden kantaminen muovipullossa, josta liukenee koko ajan hormonihäirikköjä juomaveteen, ei maalaisjärjen mukaan ole terveellistä. Lisäksi yhtälöön vaikuttaa hygienia - kuinka usein juomapullo pestään tai kuinka tarkasti. Koska bakteerit lisääntyvät muutamassa tunnissakin kovasti, kunhan olotsuhteet ovat hyvät.

Eli siis, löytyykö näyttöä siitä, että veden juominen tasaisesti pitkin päivää olisi terveellisempää kuin vaikka aloituksessa mainittu 4 x päivässä? 

En tiedä, voit googlata kun noin kiinnostaa. Sen kuitenkin tiedän, että nopean, liiallisen juomisen vaara on hyponatremia eli ”vesimyrkytys", jossa kehon natriumpitoisuus pienenee. Hyponatremia voi pahimmillaan aiheuttaa ärtyisyyttä, sekavuutta, tajuttomuutta ja jopa hengenvaaran.

Kaikki eivät käytä muovipulloja ja on olemassa turvallisia muovipulloja, joista ei liukene ylimääräistä juomaveteen (mm. BPA-, BPS- ja ftalaattivapaita), tsekkaa vaikkapa Ruohonjuuren tai Verkkokauppa.comin valikoima. Jotain vanhaa vissypulloa en ikimaailmassa käyttäisi juomapullona, sitä ei suositella muutenkaan. Muista en tiedä, mutta itse pesen vesipulloni joka päivä ja huuhtelen vielä aina ennen täyttämistä.

En ymmärrä miksi tämä aihe kutittaa sinun persettäsi niin paljon. Ei kukaan pakota sua kantamaan vesipulloa ja hörppimään siitä pitkin päivää. Pistä tämä vihaenergiasi johonkin hyödyllisempään.

Luulin, että sinulla oli tietoa, kun sinähän tässä väitteitä esität. En usko, että on olemassa turvallisia muovipulloja, on vain vähemmän tutkittuja yhdisteitä, joita valmistajat käyttävät entisten paljastuttua haitallisiksi.

Ja pointti tässä oli se, että kun polleasti väität jatkuvan hörppimisen olevan terveellisempää, niin se ei sitä automaattisesti ole. Moni niin kuvitteleva lipittelee juurikin siitä vanhasta vissypullosta pitkin päivää, viimeisten hörppyjen ollessa jo terveydelle haitallisempaa kuin kuravesi. Siksi pyysin näyttöä aiheesta.

Väitteeni perustuvat biologiaan, kuten munuaisen toimintaan. Kuten joku sanoikin elimistö ei myöskään ole mikään sieni, joka imisi ylimääräisen nesteen itseensä eikä ihminen ole kameli, joka varastoi vettä. Muovipullojen lisäksi on olemassa lasipulloja, mm. Lifefactory-merkkisiä näkee paljon.

Vierailija
62/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska media ja bloggaajat ovat heille kertoneet, että niin täytyy tehdä. Ja lampaat tottakai tottelee.

Ai? Mulla on vesipullo kulkenut mukana jo vuosia, ennen kuin siitä tuli "muotia". Ei media tai bloggaajat kerro mulle, että muista juoda vaan juon, koska elimistö tarvitsee nesteytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka aina kaikki, mitä etenkin naiset tekevät on muka naurettavaa? Apkin vertaa toimintaa miehensä tekemisiin. Ihan kuin MIEHEN TAPA JUODA olisi joku mittari oikein tekemisestä.

Vierailija
64/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulauttaako miehesi 0,5 litraa kerrallaan? Itse en pysty, ellei ole todella kova jano.

Itsellä menee helposti esim 1.5l yhdellä aterialla. Eli tuo määrä nyt menee helposti ihan milloin vaan.

Vierailija
65/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heillä on oikeasti votkaa siellä pullossa.

Vierailija
66/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika veden litkiminen aiheuttaa munuaisongelmia ja turhia vessakäyntejä.

Vierailija
67/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Uskon siihen, että riittävän korkeat vitamiinitasot ovat yhteydessä parempaan terveyteen. 

Ovatko ne yhteydessä? Löytyykö aiheesta näyttöä?

Huomaathan, että minä en väittänyt niiden olevan, vaan sanoin uskovani, että ovat. 

Mutta joo, onhan tuota tutkittu.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682456/

Vierailija
68/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli toki selkeä provo ja tälle palstalle tyypillisesti ihmiset reagoivat sen mukaisesti, mutta kertoisin silti omista kokemuksistani veden juonnista. Huom. siis vain ja ainoastaan minun omista kokemuksistani.

Olen juonut yli vuosikymmenen n. kymmenen ( 10 ) litraa vettä vuorokaudessa. Vuositasolla. Määrä vaihtelee päivästä riippuen viidestä litrasta viiteentoista.

En harrasta itsediagnosointia/google-diagn., mutta mielestäni tässä kolkutellaan pakko-oireisuuden portteja, koska en pysty lopettamaan/rajoittamaan niin päättäessäni.

Natrium - arvoni ovat tippuneet viitearvoista ( jotka ovat 137 - 145mmol/l Härmässä ) tasaisen varmasti ollen nyt 117 lähtopisteen ollessa 144.  Tähän ei siis voi tappaa itseään, mutta itse en ole jotenkin osannut somaattisen puolen lekurille kertoa ko. asiasta ja psyk. puolella on isompiakin ongelmia kuin veden juonti. Hymiö. Tiedän kyllä, että natriumarvot eivät kerro mitään veden juonnista, isompi kuva etc. .., mutta uskaltaisin väittää, että juuri minun kohd. em. arvot korreloivat kroonisen toistakymmentä vuotta jatkuneen "juomisen" kanssa.

Suurimmat ongelmat henk. koht. ehkä koen kuitenkin unen laadussa, koska yllätys yllätys heräilen erinäisistä syistä monta kertaa yössä. Joo - iho on kuosissa ja olen laiha.

- Olen siis yli nelikymppinen mies

Vierailija
69/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan veden kittaajat muistatte, että liika veden juominenkin voi sairastuttaa.

Vierailija
70/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään saa juotua tuollaista määrää kerralla. Veden juominen tasaisesti pitkin päivää on myös terveellisempää ja juoda pitäisi jo ennen kuin tulee janontunne.

Onko se terveellisempää? Löytyykö aiheesta näyttöä? 

Kysytkö ihan tosissasi? Jos vetäisee isoja määriä vettä kerralla, se saattaa kuormittaa munuaista. Munuaisten tehtävä on poistaa kehosta ylimääräistä nestettä, suoloja ja kuona-aineita ja munuaiset toimivatkin paremmin, kun nesteytys on kohdillaan. Lisäksi musta ihan maalaisjärjellä ajateltuna on terveellisempää pitää kehon nestetasapaino kunnossa juomalla pitkin päivää eikä antaa sen heitellä.

Kysyn ihan tosissani. Kuinka paljon vettä kerralla kuormittaa munuaisia? Litra? Puoli litraa? Veden kantaminen muovipullossa, josta liukenee koko ajan hormonihäirikköjä juomaveteen, ei maalaisjärjen mukaan ole terveellistä. Lisäksi yhtälöön vaikuttaa hygienia - kuinka usein juomapullo pestään tai kuinka tarkasti. Koska bakteerit lisääntyvät muutamassa tunnissakin kovasti, kunhan olotsuhteet ovat hyvät.

Eli siis, löytyykö näyttöä siitä, että veden juominen tasaisesti pitkin päivää olisi terveellisempää kuin vaikka aloituksessa mainittu 4 x päivässä? 

En tiedä, voit googlata kun noin kiinnostaa. Sen kuitenkin tiedän, että nopean, liiallisen juomisen vaara on hyponatremia eli ”vesimyrkytys", jossa kehon natriumpitoisuus pienenee. Hyponatremia voi pahimmillaan aiheuttaa ärtyisyyttä, sekavuutta, tajuttomuutta ja jopa hengenvaaran.

Kaikki eivät käytä muovipulloja ja on olemassa turvallisia muovipulloja, joista ei liukene ylimääräistä juomaveteen (mm. BPA-, BPS- ja ftalaattivapaita), tsekkaa vaikkapa Ruohonjuuren tai Verkkokauppa.comin valikoima. Jotain vanhaa vissypulloa en ikimaailmassa käyttäisi juomapullona, sitä ei suositella muutenkaan. Muista en tiedä, mutta itse pesen vesipulloni joka päivä ja huuhtelen vielä aina ennen täyttämistä.

En ymmärrä miksi tämä aihe kutittaa sinun persettäsi niin paljon. Ei kukaan pakota sua kantamaan vesipulloa ja hörppimään siitä pitkin päivää. Pistä tämä vihaenergiasi johonkin hyödyllisempään.

Luulin, että sinulla oli tietoa, kun sinähän tässä väitteitä esität. En usko, että on olemassa turvallisia muovipulloja, on vain vähemmän tutkittuja yhdisteitä, joita valmistajat käyttävät entisten paljastuttua haitallisiksi.

Ja pointti tässä oli se, että kun polleasti väität jatkuvan hörppimisen olevan terveellisempää, niin se ei sitä automaattisesti ole. Moni niin kuvitteleva lipittelee juurikin siitä vanhasta vissypullosta pitkin päivää, viimeisten hörppyjen ollessa jo terveydelle haitallisempaa kuin kuravesi. Siksi pyysin näyttöä aiheesta.

Väitteeni perustuvat biologiaan, kuten munuaisen toimintaan. Kuten joku sanoikin elimistö ei myöskään ole mikään sieni, joka imisi ylimääräisen nesteen itseensä eikä ihminen ole kameli, joka varastoi vettä. Muovipullojen lisäksi on olemassa lasipulloja, mm. Lifefactory-merkkisiä näkee paljon.

Ylimalkainen perustelu ei ole perustelu ensinkään. Ja nuo ontuvat vertaukset nyt vakuuttavat vielä vähemmän. Monet naiset eivät ilmeisesti osaa kyseenalaistaa asioita, vaan jos jotain hömppää toistetaan naistenlehdissä ja bloggaajien kirjoutuksissa riittävän monta kertaa, siitä tulee heille aukoton totuus. Hassua.

Tiedän toki, että on olemassa lasipulloja. Käytän niitä itsekin. Mutta aika pirun moni muu ei käytä ja kuvittelee tekevänsä terveydelleen jotain hyvää juodessaan koko ajan vettä, vaikka ei jano olisikaan. 

Vierailija
71/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee niin kevyesti 60l parissa viikossa. Sodastream ! Ihan koukussa! Ja ihokin pystyy hyvänä!

Kai tämä oli vitsi? 60 litraa? Ei todellakaan tee hyvää juoda hapotettua vettä noin paljon. Juot siis päivässä 4-5 litraa? Edes fitnessurheilijat eivät tankkaa päivässä kolmea litraa enempää. Tuota menoa saat vedenmyrkytyksen...

Vierailija
72/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty iso suolistoleikkaus, joten lääkärit ovat suositelleet, että juon enemmän kuin normaalisti suositellaan mutta pienempiä määriä.

Vierailija
73/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juo vettä ellei ole pakko. Juon oikeasti lähinnä kahvia ja alkoholia. Neste tulee hedelmistä ja vihanneksista. Terve tuskin olen, mutta hoikka ja rypytön 40v. Riittää mulle. Vesi ei maistu miltään.

Vierailija
74/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse treenaan paljon ja haluan pitää sekä nesteytykseb että aineenvaihdunnan kunnossa. Aamulla sitruuna/ omenaviinietikka vettä ja muuten pelkkää vettä, joskus ennen ruokaa veteen loraus omenaviinietikkaa.

Vierailija
75/75 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti tärkein tekijä on muoti. Se on muoti-ilmiö. Ei sillä ole terveellisyyden kanssa mitään tekemistä. Tietysti jatkuvalla lipityksellä hävitetäänkin se normaali janon aistimus, joka kertoo meille juomisen tarpeesta. Asun Välimeren vyöhykkeellä, todella kuuma on ja täällä selvitään vähemmällä juomisella. Terveinä. Ei päänsärkyä eikä nuutunutta oloa. Suomalaisen tunnistaa siitä vesipullon imeskelystä. Ja jankutuksesta että oletko muistanut juoda tarpeeksi. Pellet.

En nyt sanoisi pelleiksi, mutta tuo nöyttävä veden lipittäminen on kyllä selvästi muodin aiheuttama. Sehän ei tapahdu työpaikoillakaan yleensä lasista, vaan siinä pöydänkulmalla notkuu sellainen treenipullo. Ikäänkuin merkkinä siitä että lipittäjä on myös urheilullinen ja itsestään huolehtiva tervehenkinen, dynaaminen, freshi naistyöntekijä. Ällöttävää asiassa on se että niitä vesipulloja ei havaintojeni mukaan hirveän usein pestä. Varmaan koska konepesu on hankalaa. Eli ovat aikamoisia bakteerikasvattamoita. Toisaalta näinä ylihygienisinä aikoina voi olla eduksi että marinoi itseään bakteeri-coctaililla.