Miehellä on tosi huono kielitaito, ärsyttää :/
Siis ihan suomalainen jannu, ihan fiksu ja esimerkiksi musiikillisella puolella erittäin valveutunut ja tietoinen kaikista pienistäkin nippelitiedoista.
Mutta luoja kun tuon sanavarasto on kapea! :D Ei lue mitään, ei ole kuulemma koskaan elämänsä aikana lukenut ainuttakaan kirjaa.
Aina kun katsotaan jotain, huomaa tekstityksissä jonkun sanan (esim. takellella, auvo, ihan tavallisia yksinkertaisia sanoja siis) ja ihmettelee että onko tuossa kirjoitusvirhe. Jos sanon, että ihan oikea sana se on, alkaa inttämään ja lopussa toteaa "se on varmaan sit joku murresana" kun ihan googlen kanssa toteamme että mies on (taas) väärässä asian suhteen.
Eniten ärsyttää tuo inttäminen. :D Varsinkin kun tuo sama väittely on käyty varmaan miljoona kertaa ja aina mies on väärässä. Argh!
En edes jaksa muistella mistä sanoista olemme vääntäneet. Takeltelusta väännettiin 10 minuuttia sitten, kun mies alkoi nauramaan kun en osannut sanoa ärrää. Luuli siis että puhun takertelusta, eikä suostunut uskomaan että takeltelu on ihan oikea sana.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi hermot ap:n kaltaisen pätijän kanssa. Miksi h**vetissä olet sen äijän kanssa, jos noin ahdistaa? Etsi "tasoisesi" mies niin saatte päteä yhdessä.
No mitä minun pitäisi sanoa, kun mies ensi kerran naureskelee tekstitysten "kirjoitusvirheelle"? :D Olla hiljaa? Todeta että, hehe niinpäs onkin, hassua.
No esimerkiksi. Niin normaalit ihmiset tekevät eivätkä ala besserwisseröimään.
Voi luoja, kyllä minä ainakin nätisti korjaan jos joku höpöttää ihan virheellisiä tai hänen sivistyksessään on iso aukko. Nolompaa se olisi miehelle jos kukaan ei koskaan korjaisi ja möläyttelisi tuollaisia jossain vieraammassa porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä palstan kielipoliisi? Ovatko sanavarastosi ja kieliopin osaaminen tärkeimmät avusi? Tuollainen päteminen on hieman rasittavaa. Itse käytän koulutukseni ja työni vuoksi varsin monipuolisesti useampaa kieltä, mieheni taas matemaattisen alan ihmisenä on varsin kömpelö ilmaisemaan itseään ja sivistyssanatietämyksessä on aukkoja. Tuo ei tee hänestä yhtään tyhmempää kuin minä, arvosta ja rakastan häntä enkä pyri nolaamaan vaan mieluummin kierrän sivistyssanat ja ilmaisen itseäni perussanoilla ja analogioilla hänen tuntemiin asioihin/termeihin. Meillä on erilaisia vahvuuksia, eikö se ole hyvä niin?
En ajatellut, että kyse olisi tyhmyydestä. Mutta kieli on viestintäkeino, ja jos aikuisella ihmisellä on kovin suppea sanavarasto, niin ilmaisu kyllä kärsii. Parisuhteessakin tulee monesti vastaan asioita, joiden käsittelemiseen "kyllä", "ei" ja "en tiedä" eivät riitä. Plus että ainakin jonkinlainen kaunokirjallisuuden tunteminen kyllä kuuluu yleissivistykseen.
Kielitaitoa mitataan testein, käypä testaamassa omaasi DIALANG-sivut Lancasterin yliopiston alla. Tein itse muutaman kielen testejä ja sain tulokerinomaisen, seksi natiivitason -
Mielenkiintoinen kielitesti, kun tuollaisia antaa....
Älykäs ihminen ehkä hoksaa miten kosketushiiri heitteli tavuja.
Kyllä. Älykäs ihminen myös ymmärtää, että kaikkea ei kirjoiteta tänne niin tosissaan. Vitsailu lienee tuttua vähänkään älykkäälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi hermot ap:n kaltaisen pätijän kanssa. Miksi h**vetissä olet sen äijän kanssa, jos noin ahdistaa? Etsi "tasoisesi" mies niin saatte päteä yhdessä.
No mitä minun pitäisi sanoa, kun mies ensi kerran naureskelee tekstitysten "kirjoitusvirheelle"? :D Olla hiljaa? Todeta että, hehe niinpäs onkin, hassua.
Tuo hiljaa olo on oikein hyvä vaihtoehto. Ei kaikesta tarvitse alkaa jankkaamaan.
Kun puhutaan kielitaidosta, mulle ainakin tulee mieleen vieraiden kielten taito. Mä luulin otsikon perusteella, että ap:n mies ei osaa esimerkiksi englantia.
Eli miehellä on suppea sanavarasto ja ehkä huono äidinkielen taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, kyllä minä ainakin nätisti korjaan jos joku höpöttää ihan virheellisiä tai hänen sivistyksessään on iso aukko. Nolompaa se olisi miehelle jos kukaan ei koskaan korjaisi ja möläyttelisi tuollaisia jossain vieraammassa porukassa.
Mitä noloa siinä on, jos ei tiedä kaikkien sanojen merkitystä? Ei kaikkien tarvitse olla käveleviä sanakirjoja tai edes lähellä sitä. Mies on pärjännyt ilmeisesti ihan hyvin tuntematta noita sanoja, joten miten se yhtäkkiä muodostuisi ongelmaksi. Minä kysyin ensivierailulla poikaystävän vanhempien luona, mikä on porstua. En ollut koskaan kuullutkaan sellaista sanaa. Kukaan ei nauranut, vaan sana selitettiin minulle asiallisesti. Fiksut aikuiset toimivat noin eivätkä naureskele toisten tietämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noloa siinä on, jos ei tiedä kaikkien sanojen merkitystä? Ei kaikkien tarvitse olla käveleviä sanakirjoja tai edes lähellä sitä. Mies on pärjännyt ilmeisesti ihan hyvin tuntematta noita sanoja, joten miten se yhtäkkiä muodostuisi ongelmaksi. Minä kysyin ensivierailulla poikaystävän vanhempien luona, mikä on porstua. En ollut koskaan kuullutkaan sellaista sanaa. Kukaan ei nauranut, vaan sana selitettiin minulle asiallisesti. Fiksut aikuiset toimivat noin eivätkä naureskele toisten tietämättömyyttä.
En minä naura miehelle. Asiallisesti selitän sanan tarkoituksen. Mies vaan alkaa aina jankuttamaan ja väittämään vastaan, siitä hermostuminen.
AP
Jätä se sika! Ansaitset paremman.
Kyllä, on ärsyttävää ja ei niinkää toi, että sun mies ei osaa kaikkia sanoja vaan se, että se luulee osaavansa ja vielä jaksaa jankata niistä. Se on sata kertaa pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa auvo?
auvo
ylät. onni, ihanuus, riemu.
auvo
onni, autuus
Taivutus
yks. nom. auvo
yks. gen. auvon
yks. part. auvoa
yks. ill. auvoon
mon. gen. auvojen
mon. part. auvoja
mon. ill. auvoihinTämäkin varsin tavallinen sana kirjallisuudessa.
Olen nähnyt kirjallisuudessa sanan auvoisa, mutten ole tiennyt mitä se tarkoittaa. Auvon olen nähnyt vain etunimenä, mutta en tätä ketjua en tajunnut, että sillä on merkitys. Vasta viime aikoina olen huomannut, että monilla nimillä on merkitys (esim. soini).
Auvo on auvoisan ns. perusmuoto, auvoisa on rikastetumpi versio sanasta.
Tajuan tuon nyt, mutta en ennen tämän ketjun avausta. Auvoisa on niin harvoin nähty, ettei se tullut mieleen Auvo-nimen yhteydessä.
Oi auvoa!, kuulostaa siltä, että löytyy ihan Aku Ankastakin. Virsien sanoituksissa tulee vastaan myös paljon erikoisempia sanoja ja muotoja, enkä tarkoita nyt edes hengellistä sanastoa tai "kaanaankieltä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä naura miehelle. Asiallisesti selitän sanan tarkoituksen. Mies vaan alkaa aina jankuttamaan ja väittämään vastaan, siitä hermostuminen.
AP
En sanonut, että sinä nauraisit.
Voi luoja, toivottavasti nämä sanastovammaiset täällä ovat provoja. Tai ehkä vain tosi nuoria? En halua uskoa, että aikuiselle ihmiselle "auvo" voisi olla ihan vieras sana.
Joku myös kirjoitti, etteivät tuntemattomat sanat jää kerrasta mieleen, sekin on minusta outoa. Luen englanniksi ja usein vastaan tulee esimerkiksi vanhanaikaisten vaatekappaleiden nimityksiä tai kasvien nimiä, joita en ole ikinä ennen kuullut. Kyllä ne minulle ainakin jäävät mieleen kun illalla luen, ja seuraavana päivänä tarkistan netistä niiden merkityksen. Vaikea uskoa, että jos äidinkielellään lukiessaan törmää tuntemattomaan sanaan, se ei jäisi mieleen, kun on kuitenkin varsin harvinaista että niin käy.
Siis tarkoititko vielä kaiken lisäksi suomen kielitaitoa? Luulin, että miehellä on huono kielitaito joissain muissa kielissä. Mutta ei osaa edes suomea? Miksi olet missään tekemisissä hänen kanssaan? Jo vieraiden kielten ongelmallisuus olisi syy välttää henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä palstan kielipoliisi? Ovatko sanavarastosi ja kieliopin osaaminen tärkeimmät avusi? Tuollainen päteminen on hieman rasittavaa. Itse käytän koulutukseni ja työni vuoksi varsin monipuolisesti useampaa kieltä, mieheni taas matemaattisen alan ihmisenä on varsin kömpelö ilmaisemaan itseään ja sivistyssanatietämyksessä on aukkoja. Tuo ei tee hänestä yhtään tyhmempää kuin minä, arvosta ja rakastan häntä enkä pyri nolaamaan vaan mieluummin kierrän sivistyssanat ja ilmaisen itseäni perussanoilla ja analogioilla hänen tuntemiin asioihin/termeihin. Meillä on erilaisia vahvuuksia, eikö se ole hyvä niin?
Et voi olla tosissasi. Et voi siis puhua vapaasti miehesi kanssa, vaan sinun on muutettava puhetapaasi, jotta hän ymmärtää?
Aloitus on harhaanjohtava. Kielitaito viittaa vieraisiin kieliin. Jos ei edes suomea osaa, ei mene hyvin myöskään ap:llä kun on tuollaisen kanssa ryhtynyt olemaan tekemisissä. Kyllähän ihmisestä katsotaan vieraiden kielten taito, kun häneen tutustutaan. Ihan koulusta lähtien.
Ymmärrän. Mulla sama juttu. Mies väitti eilen, että viski kirjoitetaan Suomeksi wiski. Tarkistettiin asia tietysti Alkon sivuilta. Ei olisi muuten uskonut.
Seuraavia sanoja käyttää: tinjami, kilpisrauhanen, kivipiiras...huomautan näistä, koska en halua muuten fiksun ihmisen antavan itsestään pöljää kuvaa ; )
Vierailija kirjoitti:
Se muuten ON takerrella eikä takellella. Mies on ihan oikeassa ja sinä olet ärsyttävä pätijä. Enpä ole itsekään kuullut että puheessa takelletaan, vaan takerrellaan. :)
takellella = puhua kankeasti sanoja tapaillen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa auvo?
auvo
ylät. onni, ihanuus, riemu.
auvo
onni, autuus
Taivutus
yks. nom. auvo
yks. gen. auvon
yks. part. auvoa
yks. ill. auvoon
mon. gen. auvojen
mon. part. auvoja
mon. ill. auvoihinTämäkin varsin tavallinen sana kirjallisuudessa.
Minun olisi tehnyt mieli vastata tuolle kysyjälle, että katso netistä, mutta sinä olit kiltimpi. :)
Tarkoitan siis, että yhtä huolestuttavaa kuin kielen köyhtyminen on se, ettei viitsitä edes itse katsoa netistä jonkun sanan merkitystä. Laitetaan kysymys av:lle ja jäädään odottamaan (tai ehkä ei edes jäädä) jonkun vastausta.
Tajuan tuon nyt, mutta en ennen tämän ketjun avausta. Auvoisa on niin harvoin nähty, ettei se tullut mieleen Auvo-nimen yhteydessä.