Miehellä on tosi huono kielitaito, ärsyttää :/
Siis ihan suomalainen jannu, ihan fiksu ja esimerkiksi musiikillisella puolella erittäin valveutunut ja tietoinen kaikista pienistäkin nippelitiedoista.
Mutta luoja kun tuon sanavarasto on kapea! :D Ei lue mitään, ei ole kuulemma koskaan elämänsä aikana lukenut ainuttakaan kirjaa.
Aina kun katsotaan jotain, huomaa tekstityksissä jonkun sanan (esim. takellella, auvo, ihan tavallisia yksinkertaisia sanoja siis) ja ihmettelee että onko tuossa kirjoitusvirhe. Jos sanon, että ihan oikea sana se on, alkaa inttämään ja lopussa toteaa "se on varmaan sit joku murresana" kun ihan googlen kanssa toteamme että mies on (taas) väärässä asian suhteen.
Eniten ärsyttää tuo inttäminen. :D Varsinkin kun tuo sama väittely on käyty varmaan miljoona kertaa ja aina mies on väärässä. Argh!
En edes jaksa muistella mistä sanoista olemme vääntäneet. Takeltelusta väännettiin 10 minuuttia sitten, kun mies alkoi nauramaan kun en osannut sanoa ärrää. Luuli siis että puhun takertelusta, eikä suostunut uskomaan että takeltelu on ihan oikea sana.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä palstan kielipoliisi? Ovatko sanavarastosi ja kieliopin osaaminen tärkeimmät avusi? Tuollainen päteminen on hieman rasittavaa. Itse käytän koulutukseni ja työni vuoksi varsin monipuolisesti useampaa kieltä, mieheni taas matemaattisen alan ihmisenä on varsin kömpelö ilmaisemaan itseään ja sivistyssanatietämyksessä on aukkoja. Tuo ei tee hänestä yhtään tyhmempää kuin minä, arvosta ja rakastan häntä enkä pyri nolaamaan vaan mieluummin kierrän sivistyssanat ja ilmaisen itseäni perussanoilla ja analogioilla hänen tuntemiin asioihin/termeihin. Meillä on erilaisia vahvuuksia, eikö se ole hyvä niin?
En ajatellut, että kyse olisi tyhmyydestä. Mutta kieli on viestintäkeino, ja jos aikuisella ihmisellä on kovin suppea sanavarasto, niin ilmaisu kyllä kärsii. Parisuhteessakin tulee monesti vastaan asioita, joiden käsittelemiseen "kyllä", "ei" ja "en tiedä" eivät riitä. Plus että ainakin jonkinlainen kaunokirjallisuuden tunteminen kyllä kuuluu yleissivistykseen.
Kielitaitoa mitataan testein, käypä testaamassa omaasi DIALANG-sivut Lancasterin yliopiston alla. Tein itse muutaman kielen testejä ja sain tulokerinomaisen, seksi natiivitason - vaikka tein vierheitä enkä tuntenut kaikkia sanoja. Eli kyllä ihminen saa itsensä ymmärretyksi vaikka hieman rajoitetummallakin sanavarastolla, niitä nyanssin puutteita voi korvata kyllä vuorovaikutuksessa kysymyksin ja ei-verbaalisten viestien avulla. Tuskin miehesikään tuollaisesta testistä suomen kielen kohdalla kehnoa tulosta saisi. Älykkyys on joustavuutta ja notkeutta, niin puhujan ilmaisua kuin kuulijan kykyä ymmärtää toisen viestinnän ydin. Ja jos ei arvosta puolisoaan vaan ylenkatsoo häntä puhelahjojen vuoksi, ehkä kannattaisi etsiä se oman elämän Panu Rajala. t se jolle vastasit.
Onko takeltelu mielestäsi joku mahdottoman hieno sivistyssana? Ja AP:han sanoi, ettei miehen tietämättömyys haittaa, vaan tuo ihme länkytys kun ei voi myöntää olevansa väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se muuten ON takerrella eikä takellella. Mies on ihan oikeassa ja sinä olet ärsyttävä pätijä. Enpä ole itsekään kuullut että puheessa takelletaan, vaan takerrellaan. :)
Takeltelusta puhutaan kun puhutaan puheen takkuamisesta, takertelusta puhutaan kun kyse on jonkun asian takkuamisesta.
"Lapsi takelteli puhuessaan."
"Koulunkäyntini on takerrellut viime aikoina."
AP
Se on kangerrella. (Juu, ihan piruuttani ja kieli poskessa.)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä ettei miehen äidinkieli ole suomi. Kyllä joku "takeltelu" nyt on niin helppo sana kuitenkin.
Aikana, jolloin xx% peruskoulun päättävistä pojista ei käytännössä osaa lukea, tuo ei hämmästytä minua lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se muuten ON takerrella eikä takellella. Mies on ihan oikeassa ja sinä olet ärsyttävä pätijä. Enpä ole itsekään kuullut että puheessa takelletaan, vaan takerrellaan. :)
Takeltelusta puhutaan kun puhutaan puheen takkuamisesta, takertelusta puhutaan kun kyse on jonkun asian takkuamisesta.
AP
Se on kangerella, takerrella ei ole mikään sana.
Vittu että ärsyttää ihmiset, jotka pätevät ja pätevät, vaikka ovat ihan väärässä.
Voi jeesus miten rasittava ja lapsellinen mies.
Kyllä palstan sivistystaso on taas hienosti esillä tässäkin keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Se on kangerella, takerrella ei ole mikään sana.
Vittu että ärsyttää ihmiset, jotka pätevät ja pätevät, vaikka ovat ihan väärässä.
Sanavarasto voi olla laajakin, mutta nykynuorilla nuo hyväksitodetut ja laajamerkitykselliset perussanat pysyvät (V...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vituttaa ihmiset jotka eivät lue eivätkä hallitse yhtään kirjakielen tavallista sanastoa. Joo, eipä takeltelusta ja auvosta varmaan niin paljon puhekielessä puhuta, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää tietää mitä nuo sanat tarkoittavat.
Olen oikeasti huolissani nykylasten puheenkehityksestä, kun kaikki aika vietetään pädien kanssa eikä kukaan enää oikein lue mitään sarjakuvia tai keltaisen median kohuotsikoita enempää. Kavereiden fb-päivitysten lukeminen ei käy oikein lukemisesta, kun harvoin siinä kieli kehittyy kovin rikkaaksi.
Suomi on niin kaunis ja monimuotoinen kieli, on harmillista etteivät ihmiset enää käytä kieltä niin rikkaasti.
Surkutteletko myöskin sitä, kun enää ei katsota mustavalkoisia mykkäelokuvia ja puhuta samalla lailla kuin keskiajalla? Kieli muuttuu aikojen myötä, samoin viihde. Se nyt vaan on kylmä totuus, että kirjallisuus on kuoleva viihteen muoto. Tilalle on tullut muita aivan yhtä kelpoja viihdykkeitä.
Kyllä minua harmittaa se tosiasia, että kielitaito on rappeutumassa ihan globaalilla tasolla. Esimerkiksi englanninkielen köyhtyminen vaikuttaa suoranaisesti siihen, millaista viihdettä ns. mainstream -tasolla kuluttajalle tuotetaan.
Kun kieli on koko ajan köykäisempää ja köyhempää, mietihän millaista viihdettä saamme katsella televisiosta. Nytkin on jo menty siihen, että varsinkin komediassa typerät ja pinnalliset jutut ovat suosituimpia, koska ihmiset eivät ymmärrä komiikkaa, joka on kirjoitettu taidokkaasti ja älykkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa auvo?
auvo
ylät. onni, ihanuus, riemu.
auvo
onni, autuus
Taivutus
yks. nom. auvo
yks. gen. auvon
yks. part. auvoa
yks. ill. auvoon
mon. gen. auvojen
mon. part. auvoja
mon. ill. auvoihinTämäkin varsin tavallinen sana kirjallisuudessa.
Olen nähnyt kirjallisuudessa sanan auvoisa, mutten ole tiennyt mitä se tarkoittaa. Auvon olen nähnyt vain etunimenä, mutta en tätä ketjua en tajunnut, että sillä on merkitys. Vasta viime aikoina olen huomannut, että monilla nimillä on merkitys (esim. soini).
Mulla menisi hermot ap:n kaltaisen pätijän kanssa. Miksi h**vetissä olet sen äijän kanssa, jos noin ahdistaa? Etsi "tasoisesi" mies niin saatte päteä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa auvo?
auvo
ylät. onni, ihanuus, riemu.
auvo
onni, autuus
Taivutus
yks. nom. auvo
yks. gen. auvon
yks. part. auvoa
yks. ill. auvoon
mon. gen. auvojen
mon. part. auvoja
mon. ill. auvoihinTämäkin varsin tavallinen sana kirjallisuudessa.
Olen nähnyt kirjallisuudessa sanan auvoisa, mutten ole tiennyt mitä se tarkoittaa. Auvon olen nähnyt vain etunimenä, mutta en tätä ketjua en tajunnut, että sillä on merkitys. Vasta viime aikoina olen huomannut, että monilla nimillä on merkitys (esim. soini).
Auvo on auvoisan ns. perusmuoto, auvoisa on rikastetumpi versio sanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä palstan kielipoliisi? Ovatko sanavarastosi ja kieliopin osaaminen tärkeimmät avusi? Tuollainen päteminen on hieman rasittavaa. Itse käytän koulutukseni ja työni vuoksi varsin monipuolisesti useampaa kieltä, mieheni taas matemaattisen alan ihmisenä on varsin kömpelö ilmaisemaan itseään ja sivistyssanatietämyksessä on aukkoja. Tuo ei tee hänestä yhtään tyhmempää kuin minä, arvosta ja rakastan häntä enkä pyri nolaamaan vaan mieluummin kierrän sivistyssanat ja ilmaisen itseäni perussanoilla ja analogioilla hänen tuntemiin asioihin/termeihin. Meillä on erilaisia vahvuuksia, eikö se ole hyvä niin?
En ajatellut, että kyse olisi tyhmyydestä. Mutta kieli on viestintäkeino, ja jos aikuisella ihmisellä on kovin suppea sanavarasto, niin ilmaisu kyllä kärsii. Parisuhteessakin tulee monesti vastaan asioita, joiden käsittelemiseen "kyllä", "ei" ja "en tiedä" eivät riitä. Plus että ainakin jonkinlainen kaunokirjallisuuden tunteminen kyllä kuuluu yleissivistykseen.
Kielitaitoa mitataan testein, käypä testaamassa omaasi DIALANG-sivut Lancasterin yliopiston alla. Tein itse muutaman kielen testejä ja sain tulokerinomaisen, seksi natiivitason -
Mielenkiintoinen kielitesti, kun tuollaisia antaa....
Vierailija kirjoitti:
Mulla menisi hermot ap:n kaltaisen pätijän kanssa. Miksi h**vetissä olet sen äijän kanssa, jos noin ahdistaa? Etsi "tasoisesi" mies niin saatte päteä yhdessä.
No mitä minun pitäisi sanoa, kun mies ensi kerran naureskelee tekstitysten "kirjoitusvirheelle"? :D Olla hiljaa? Todeta että, hehe niinpäs onkin, hassua.
Minun miehelläni on myös huono kielitaito. Hän ei osaa vielä paljoa suomea. Englantia hieman. Meillä on yhteisenä kielenä rakkaus. Toivon että saa oleskeluluvan Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitaitoa mitataan testein, käypä testaamassa omaasi DIALANG-sivut Lancasterin yliopiston alla. Tein itse muutaman kielen testejä ja sain tulokerinomaisen, seksi natiivitason -
Nyt on näppis heittänyt sanat vähän pepulleen. :D Ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä minun pitäisi sanoa, kun mies ensi kerran naureskelee tekstitysten "kirjoitusvirheelle"? :D Olla hiljaa? Todeta että, hehe niinpäs onkin, hassua.
No esimerkiksi. Niin normaalit ihmiset tekevät eivätkä ala besserwisseröimään.
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni on myös huono kielitaito. Hän ei osaa vielä paljoa suomea. Englantia hieman. Meillä on yhteisenä kielenä rakkaus. Toivon että saa oleskeluluvan Suomeen.
XD No nyt meni jo överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ehkä hoksaa miten kosketushiiri heitteli tavuja.
Kuulostaa dorkalta jätkältä (urheilija tai moporunkkari ), vaan itse olet valinnut. Vaihda parempaan
Oletko ap koskaan esim opiskellut vierasta kieltä? Jos olet, niin varmaan tiedät että sanat unohtuvat helposti jos niille ei ole käyttöä ja mikään yksi havainto sanasta jossain ei saa sitä painumaan mieleen mitenkään.
Niin jos miehesi ei käytä jotain tuollaisia sanoja koskaan eikä ole niitä kuullut tai lukenut mistään, ei ne jää päähän kuin salamaniskusta kun kerran sanan jossain kuulee.