Olen alkanut kävellä ihmisiä päin kadulla
Tein havainnon, jonka mukaan minä olin aina se joka joutui väistämään, jos joku käveli vastaan. Kyllästyin tähän ja päätin etten enää väistä kadulla vastaan tulevia ihmisiä, vaan he saavat väistää minua. Pidän suoran linjan enkä muuta sitä. En ota mitään katsekontaktia vastaantuleviin, jotta he eivät voi siitä päätellä mihin olen menossa. Olen liki 2 metrinen mies, joten luulisi että suurin osa ihmisistä väistäisi. Väistän ainoastaan vanhuksia ja lapsia (vanhuksia siksi ettei tulisi loukkaantumisia ja lapsi siksi, että he eivät vielä huomaa tai ymmärrä väistää).
Olen nyt viikon toiminut näin ja vaikuttaa siltä, että etenkin nuoret naiset ja teini-ikäiset pojat olettavat muiden väistävän heitä. Yksi noin 25-vuotias nainen alkoi huutaa minulle, kun hän käveli minua päin iPuhelimeensa tuijottaen. Törmäyksessä nainen horjahti ja puhelin lensi kadulle. Puhelin olisi kuulemma voinut mennä rikki. Nauroin päin naamaa tälle naiselle, mutta en sanonut mitään. Itsepähän käveli minua päin.
Miehet ja vähän varttuneemmat väistävät lähes poikkeuksetta.
Kommentit (68)
Suomessa Suomessamme on oikean puoleinen liikenne.Ohitus vasemmalta puolelta. Koo kaistanleveyttä ei viedä,vaan kohdattaessa lauman vasemmaisimmat siirtyvät oman laumansa eteen tai taakse,eivätkä vie vastaantulijoiden osuutta. Väistän vain koiranulkoiluttajia ja vanhempia pienine lapsineen sekä rollaattoreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen yleensä niin paljon nopeampaa kuin muut, että jouduin väistämään molemaan suuntaan kulkevia, jolloin en edes tajua tällaisia tilanteita. Joskus rauhallisemmalla tiellä on tullut vastaan jotain kulkijoita, jotka eivät väistä. Esimerkiksi olin tyttöystäväni kanssa ulkoiluttamassa koiraa ja joku nainen juoksi vastaan, eikä meinannutkaan väistää. Väistimme sitten kun näytti juoksevan päälle. Olisi varmaan ollut hänen helpompi väistää kuin meidän alkaa vetämään koiraa ojan puolelta tien yli toiselle laidalle.
Sitten sama nainen tuli samalla lenkillä uudestaan vastaan ja taas sama juttu. Tällä kertaa en viitsinyt väistää ja nainen juoksi minua päin ja lensi melkein perseelleen kun laitoin vähän painoa eteenpäin, jotta en itse kaadu. Siitä toettuaan nainen jatkoi matkaa sanomatta mitään.
Kumpi kulki vasenta puolta, te vai se nainen? Riippuu ihan siitä kumpi käyttäytyi kusipäisesti. Jotkut koirantaluttajat kokevat oikeudekseen haitata kaikkien muiden kulkua kävelemällä vasenta puolta. Se on ihan ok sinänsä, mutta siinä tapauksessa pitää väistää niitä, jotka kulkevat normaalisti oikeaa puolta.
Jalkakäytävällä ja kevyen liikenteen väylällä saa kulkea kumpaa puolta lystää. Koira opetetaan yleensä kävelemään vasemmalla puolella, koska ajoradan reunassa kävellessä pitää kävellä vasenta laitaa.
...Ja aina löytyy joku, joka vetoaa siihen, että LAKI ei määrää kummalla puolella kävellään. Kun taas suurimmalle osalle ihmisistä on itsestäänselvää, että otetaan muut huomioon ja kuljetaan mahdollisimman sujuvasti, eli oikeaa puolta. Jos koira on opetettu kulkemaan vasenta puolta ja haluat sen kulkevan pientareen puolella, niin voit tehdä niin, mutta vastakkain tullessa väistetään oikealta puolelta, eli se vasemmalla kulkija väistää.
Miksi oikean puolen kulkeminen olisi yhtään sujuvampaa? Tällöin sinut ohittavan pyöräilijän pitää vaihtaa puolta ja ohittaa sinut kaukaa, koska tulee selkäsi takaa. Jos taas näkisit pyöräilijän, niin tämä voisi ohittaa sinut lähempää. Ruuhkattomalla kevyen liikenteen väylällä kulkeminen on siis sujuvampaa jos kuljetaan vasemmassa laidassa.
Koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, kuten täälläkin on jo monesti todettu. Kaltaistesi urpojen takia jokaiseen pikkuasiaan pitää olla laki, ja sitten valitetaan "sääntö-Suomesta".
Mutta kun ei ole. Jalankulkijat kulkevat maantiellä nimenomaan vasenta laitaa. Ainoastaan autot ja pyörät kulkevat oikeaa laitaa.
Jalkakäytävällä kuljetaan oikeaa laitaa,maantietä vasemmanpuoleisella pientareella. Pyöräilijä väistää.
Sama juttu on kaupoissa. Ihmiset peruuttavat, kääntyvät, pyörivät kuin väkkärät ja kaikkea sitä minä olen väistänyt. Tuo peruuttaminen on ihan pop joka kerta. Peruutetaan hyllyjen välissä, peruutetaan kassalla, peruutetaan katsomatta ihan missä vain.
Ennen väistin, enää en. Kun näen että sokko (yksinkertainen) ihminen alkaa pyöriä tai peruuttaa katsomatta taakseen, pysyn paikallani. Siihenhän rysähtää.
Antaa tulla, sitten paheksun että onko pakko tulla päälle ja ehkä vahingossa tönäisen kulkureitillä.
Minua huvittaa ihmiset, jotka korostavat, ettei laki sano jalkakäytävällä kävelystä mitään. Vaikkei sanokaan, kannattaisi noudattaa enemmistön tapaa oikeanpuolista liikennettä.
Vai millä säännöillä mennään, jos ei enemmistön? Vahvemman oikeudella? Minä kyllä isona miehenä pärjäisin, mutta olisiko se reilua naisia, lapsia ja vanhuksia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen yleensä niin paljon nopeampaa kuin muut, että jouduin väistämään molemaan suuntaan kulkevia, jolloin en edes tajua tällaisia tilanteita. Joskus rauhallisemmalla tiellä on tullut vastaan jotain kulkijoita, jotka eivät väistä. Esimerkiksi olin tyttöystäväni kanssa ulkoiluttamassa koiraa ja joku nainen juoksi vastaan, eikä meinannutkaan väistää. Väistimme sitten kun näytti juoksevan päälle. Olisi varmaan ollut hänen helpompi väistää kuin meidän alkaa vetämään koiraa ojan puolelta tien yli toiselle laidalle.
Sitten sama nainen tuli samalla lenkillä uudestaan vastaan ja taas sama juttu. Tällä kertaa en viitsinyt väistää ja nainen juoksi minua päin ja lensi melkein perseelleen kun laitoin vähän painoa eteenpäin, jotta en itse kaadu. Siitä toettuaan nainen jatkoi matkaa sanomatta mitään.
Kumpi kulki vasenta puolta, te vai se nainen? Riippuu ihan siitä kumpi käyttäytyi kusipäisesti. Jotkut koirantaluttajat kokevat oikeudekseen haitata kaikkien muiden kulkua kävelemällä vasenta puolta. Se on ihan ok sinänsä, mutta siinä tapauksessa pitää väistää niitä, jotka kulkevat normaalisti oikeaa puolta.
Jalkakäytävällä ja kevyen liikenteen väylällä saa kulkea kumpaa puolta lystää. Koira opetetaan yleensä kävelemään vasemmalla puolella, koska ajoradan reunassa kävellessä pitää kävellä vasenta laitaa.
...Ja aina löytyy joku, joka vetoaa siihen, että LAKI ei määrää kummalla puolella kävellään. Kun taas suurimmalle osalle ihmisistä on itsestäänselvää, että otetaan muut huomioon ja kuljetaan mahdollisimman sujuvasti, eli oikeaa puolta. Jos koira on opetettu kulkemaan vasenta puolta ja haluat sen kulkevan pientareen puolella, niin voit tehdä niin, mutta vastakkain tullessa väistetään oikealta puolelta, eli se vasemmalla kulkija väistää.
Miksi oikean puolen kulkeminen olisi yhtään sujuvampaa? Tällöin sinut ohittavan pyöräilijän pitää vaihtaa puolta ja ohittaa sinut kaukaa, koska tulee selkäsi takaa. Jos taas näkisit pyöräilijän, niin tämä voisi ohittaa sinut lähempää. Ruuhkattomalla kevyen liikenteen väylällä kulkeminen on siis sujuvampaa jos kuljetaan vasemmassa laidassa.
Koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, kuten täälläkin on jo monesti todettu. Kaltaistesi urpojen takia jokaiseen pikkuasiaan pitää olla laki, ja sitten valitetaan "sääntö-Suomesta".
Mutta kun ei ole. Jalankulkijat kulkevat maantiellä nimenomaan vasenta laitaa. Ainoastaan autot ja pyörät kulkevat oikeaa laitaa.
Jalkakäytävällä kuljetaan oikeaa laitaa,maantietä vasemmanpuoleisella pientareella. Pyöräilijä väistää.
Jalankulkijan paikkaa ei ole määritetty mitenkään jalkakäytävällä. Kevyen liikenteen väylällä se on määritetty laitaan, mutta ei ole määritetty, että kumpaan laitaan.
Oikeaa laitaa kirjoitti:
Minua huvittaa ihmiset, jotka korostavat, ettei laki sano jalkakäytävällä kävelystä mitään. Vaikkei sanokaan, kannattaisi noudattaa enemmistön tapaa oikeanpuolista liikennettä.
Vai millä säännöillä mennään, jos ei enemmistön? Vahvemman oikeudella? Minä kyllä isona miehenä pärjäisin, mutta olisiko se reilua naisia, lapsia ja vanhuksia kohtaan?
Se väistää kumpi ensimmäisenä ehtii sen tekemään. Jos ei tee tästä mitään arvovaltakysymystä, niin ei ole mitään ongelmaa. Se kummalla puolella kannattaa kävellä riippuu täysin tilanteesta. Jos olen kohta kääntymässä vasemmalle, niin mennen vasempaa laitaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa laitaa kirjoitti:
Se väistää kumpi ensimmäisenä ehtii sen tekemään. Jos ei tee tästä mitään arvovaltakysymystä, niin ei ole mitään ongelmaa. Se kummalla puolella kannattaa kävellä riippuu täysin tilanteesta. Jos olen kohta kääntymässä vasemmalle, niin mennen vasempaa laitaa.
Ehditkö?
Minä olen ollut aina väistäjä.
Joskus olen väistänyt jalkakäytävällä rinnatusten kävelevää porukkaa jopa autotien puolelle. Se, että olen väistäjä, johtuu minusta itsestäni; minulla on luontaisesti varmaan vähän normaalia isompi "reviiri" eli se fyysinen vapaa tila, jonka yksilö haluaa pitää ympärillään. Ap. puhui elekielestä, joka vihjaa siihen, että tulee väistämään. Minulla tämä väistämiselekieli on varmaan aika voimakasta.
Joskus tekisi kyllä mieli kokeilla, saisinko muut väistäään itseäni minimoimalla tätä eleistöä tietoisesti.
Minäkin olen aina väistäjä. Kaupungilla, ostoskeskuksissa ja muissa paikoissa, joissa on tungosta, niin poikkeuksetta väistän vastaantulijaa. Oli se sitten yksittäinen henkilö, pariskunta tai rivi teinejä. Aina sama juttu. Heillä ei ole aikomustakaan tehdä väistöliikettä. Johtunee olemuksestani jaeleistäni.
Nyt tämän keskustelun innoittamana päätin, että alan kävellä päin, jos toiselta ei tule elettäkään väistöön. Urheilevana miehenä veikkaan, että jokunen nainenkin tulee saamaan tahattoman olkapäätaklauksen varomattoman kulkemisensa johdosta. Ehkä se siitä pikkuhiljaa muuttuu, kun otan kovan linjan.
Postimies kulkee keskellä tietä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa laitaa kirjoitti:
Ehditkö?
Minä olen yleensä toisella puolella tietä ennen kuin vastaantulija edes näkee minut.
Kyllähän sinua väistetään automaattisesti kokosi puolesta. Tässä social experiment aiheesta.
Onneksi olkoon, jätätkö väistämättä esimerkiksi jonkun, jolla on iso vihainen koira? :D
Johtuukohan tämä älypuhelimista, ihmiset on koko ajan niin muissa maailmoissa, olipa juuri sillä hetkellä netissä tai ei, että ympäröivän maailmam huomiokyky on vähentynyt. Vai onko se aina ollut näin että vain osa ottaa muut huomioon ja loput pyörii ja kääntyilee ja kävelee minne sattuu muista piittaamatta.
Eniten ärsyttää JOSSEI KÄVELLÄ OIKEALLA PUOLELLA TIETÄ! Itseppä kerjäävät törmäämistä.
Jos ihmiset oppisivat alkeelliset jalankulkusäännöt (oikeanpuoleinen liikenne), tätä ongelmaa ei edes olisi. Minä kävelen aina oikeaa reunaa ja joskus ihmettelen, kun vastaantulija vain sinnikkäästi meinaa pysyä siellä väärällä puolella jalkakäytävää. Kyllä ne lopulta väistävät, koska vaihtoehtoja ei ole. Pyörätielle en suostu menemään enkä myöskään suostu itse menemään vastaantulijoiden puolelle, kun itse kerran olen oikealla puolella käytävää.
Huomasin, että joudun jatkuvasti ottamaan askeleita sivulle, koska minua ei väistetä, vaikka kuljen kadun oikeassa reunassa. Opettelin olemaan väistämättä eli en ota sitä sivuaskelta, vaikka kuka tulisi vastaan. Eniten kohti tulevat ulkomaalaiset miesporukat ja kolmekymppiset naiset, jotka vaikuttavat aidosti yllättyneiltä, kun he törmäävät minuun. Ehkä olen näkymätön?
Vierailija kirjoitti:
Kun kaksi ihmistä kohtaa kadulla, molemmat vilkaisevat toisiaan ja tekevät toisen eleistä päätöksen kumpaa kautta ohittaminen tapahtuu. Näin siis kohtaaminen on aina molempien kohtaajien toimintaa, eikä vain yhden ihmisen suorittama väistäminen, kuten aloittaja väittää. Tämä ei tietenkään päde puhelinten tuijottajiin.
Katsooko suomalaiset oikeasti tuntemattomia silmiin? Itse en muista katsoinko edes lapsuudessani. No, katsoin ihmisiä tai en niin omasta asenteestani se on ollut kiinni. Jos olen varuillani ja väistelen niin toki ihmiset huomaavat sen ja antavat minun hoitaa väistön. Jos päätän jyrätä huolettomasti muita päin, niin kummasti massa halkeaa edestä eikä kukaan lähde haastamaan.
Mulla on ptsd ja olen siksikin yliherkkä ympäristölle ja huomaan usein kaukaa että tuo on niin tuon juustopaketin/puhelimen/musiikin lumoissa ettei huomaa vaikka traktori tulisi päälle, ja vituttaa kyllä kun näitä on ihan todella paljon nykyään ja kauppareissut ym jatkuvaa väistelyä.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos jalankulkija kulkee oikeaa laitaa, niin silloin pyöräilijän pitää pysähtyä jalankulkijan taakse odottamaan sitä, että toinen pyörä menee ohi. Jos jalankulkija kävelee vasenta laitaa, niin hänen ei tarvitse pysähtyä lainkaan. Turhanpäiväisen itkusi sijaan voisit kertoa mikä tässä argumentissa ei pidä paikkaansa.