Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivooja Noora Pietiläinen turhautui jatkuvaan puheeseen paskaduunista: "Tienaan riittävästi ja nautin työstäni"

Vierailija
03.08.2017 |

Kuinkakohan monta kertaa siivoojien pitää älähtää, että he itse tykkäävät tästä työstä vaikka monet muut pitävät sitä alimman kastin työnä. Hyvä Noora! Pidät meidän siivoojien puolta! 👍🏼

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/siivooja-noora-pietilainen-turhautui-j…

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee siivoojan työstä fyysisesti rankan kun moni sanoo sen olevan rankkaa fyysisesti? Siinä kävellään paljon mutta eihän kävely ole rankkaa. Tuskin joutuu nostelemaan mitään painavia asioita niin mikä siinä on rankkaa?

Vierailija
42/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jauhaminen arvostuksesta ilman että näkyy palkassa on turhaa. Kun ei sillä arvostuksella niitä laskuja maksella.

Ja jutun siivooja ei halua hokata että paskaduunista puhuttaessa kritisoidaan niitä palkkoja ja työoloja, "jotka voi olla paskat kun ei kukaan tee tätä kuin hetken". No ei kai kukaan halua sitoutua työhön kun kohdellaan korvattavana välineenä? Näin on monella ns paskaduuni-alalla.

No niinpä. Jos joku asiantuntija menee lakkoon niin kukaan ei edes huomaa. Mut kun moni duunari olis parista päivästä pariin viikkoon lakossa, niin huomattais kyllä varmasti. Sen takia onkin jotenkin nurinkurista, että moni "itsestäänselvä" työ on arvostettua puheissa, ainakin näin julkisesti, mut eipä sitä arvostusta riitä kun rahasta aletaan puhumaan. Eikä kyllä varmaan muutenkaan, siis että arkipäivänä joku ajattelisi että on tuo meidän siivooja ihan korvaamaton ja tekee hienoa työtä. Yleensä vasta sit huomataan koko henkilön olemassaolo, kun jotain on unohtunut tai ei ole ehtinyt tehdä. En minä itsekään duunarina tajua ajatella, että onpa kiva kun roskikset on tyhjennetty. Koko asiaa ajattelee vasta kun ne on tyhjentämättä.

Mut juu, arvostakaa siivoojia (ja muitakin duunareita), mut voi yhtä paljon arvostaisitte myös sillon kun puhutaan palkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee siivoojan työstä fyysisesti rankan kun moni sanoo sen olevan rankkaa fyysisesti? Siinä kävellään paljon mutta eihän kävely ole rankkaa. Tuskin joutuu nostelemaan mitään painavia asioita niin mikä siinä on rankkaa?

Kokeile, niin tiedät.

Vierailija
44/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin sairaalassa on yksi miessiivoojaa ja tyyppi istua hurruuttaa aina siivouskoneella käytäviä, ei kovin raskaalta näytä, naiset näyttävät tekevän raskaampaa työtäja moppaavat osastoja jalkaisin, aika outoa. Tuo mies ajelee koneellaan jseita kertoja päivässä vastaan.

Vierailija
45/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi viestit poistuvat. Kerroin 55vuotiaana lähettäneeni hakemuksia lukemattomiin siivoustyöpaikkoihin pääkaupunkiseudulle.

Yhtäkään vastausta en ole saanut. Hoidan isäni suurta puutarhaa, siivoan isoa omakotitaloa. Hakkaan takkapuut, teen lumityöt. Miksi en kelpaa siivoustöihin?

Siivoustöihin ei enää pääse niin helposti, kuin aikoinaan, kun itse kävelin ekaan firmaan sisälle ilman kokemusta. Nykyään arvostetaan koulutusta. Oletko harkinnut esim. laitoshuoltajan ammattitutkintoa? Itse hankin sen aikoinaan töiden ohella. Kesti iltapainotteisena 1,5v, antaa enenmän mahdollisuuksia työllistyä alalle.

Vierailija
46/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen asiantuntija enkä ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä, mutta arvostan kyllä siivoojia todella paljon ja olen heille super-mukava. Pyrin kahvittelemaan joskus töissä siivojien kanssa.. Siivoojat ovat rempseitä mimmejä ja aivan eri maailmasta kuin minä, eikä yhteistä juteltavaa oikeen löydy. Mutta heiltä löytyy sellaista elämänmakuista työväen juttua, rentouttavaa itsekin nollata aivot. Iso peukku täältä teille!

Tajuatko ollenkaan miten ylimieliseltä kuulostat? "rempseitä mimmejä" ja "työväen juttua" :D 

Jep. Minäkin vaihdan rempseät työväenjuttuni heti akateemisiin, kun valmistun lääkiksestä muutaman vuoden päästä! :D

Vierailija
47/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentoida hyvästä työpaikasta. Jos olisi vuosia raatanut Sol, ISS taiL&T firmoissa niin puhe olisi luultavasti toinen. Työssä ei ole mitään vikaa, kivaa duunia. Mutta ne työolot! Omalla ajalla pakko tehdä kun ei ehdi muuten, palkkoja koko ajan maksamatta, esimiehet kohtelee huonosti, siivousvälineitä ei anneta riittävästi ym. Työmäärä on niin suuri ettei kroppa kestä mukana, jatkuvissa kivuissa raadat. Tästä johtuu se että kykenee vain osa-aikatyöhön.

Itse pidän siivoustyön tekemisestä mutta alkaa olla mahdotonta jatkaa alalla.

PAM- lehdessä oli juttu jossa oli siivousfirmoja tarkastettu. Näistä vain puolet oli maksanut tessin mukaisen palkan. Laittomia työntekijöitä oli moninkertainen määrä verrattuna rakennusalalle. Mutta ketään ei kiinnosta, nehän on vain siivoojia.

Siivousfirmat ottavat paljon osa-aikaisia sen sijaan että harvemmilla täydet tunnit.Kyllä se palkanmaksu ainakin ISS:llä täälläpäin toimii.

Vierailija
48/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pietiläinen on ollut firmassa kohta vuoden. Tällä hetkellä hän tekee kokoaikatyötä, ja tuntipalkka on hieman yli 10 euroa. Kuussa hän saa bruttona hieman alle 2 000 euroa."

Hmm. Jos tuntipalkka on vain 10€ niin miten hän pääsee silti hieman alle 2000€.

10€x 40h viikossa x 4 viikkoa = 1600€

Kuukaudessa on enemmän päiviä kuin 4 viikkoa. Mulle maksetaan palkka kahden viikon välein, eli mulla on 26 palkkapäivää vuodessa. 4×12 = 48 viikkoa ja vuodessa on 52 viikkoa. Ja mun palkka 2x26=52 viikkoa.

Vierailija
49/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojat opettajat ja lähärit ansaitsevat suuremman palkan, tekevät äärimmäisen tärkeää työtä

Vierailija
50/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen asiantuntija enkä ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä, mutta arvostan kyllä siivoojia todella paljon ja olen heille super-mukava. Pyrin kahvittelemaan joskus töissä siivojien kanssa.. Siivoojat ovat rempseitä mimmejä ja aivan eri maailmasta kuin minä, eikä yhteistä juteltavaa oikeen löydy. Mutta heiltä löytyy sellaista elämänmakuista työväen juttua, rentouttavaa itsekin nollata aivot. Iso peukku täältä teille!

Itse olen akateeminen organisaation ylimmässä johdossa työskentelevä, enkä kouluajan kesätöiden jälkeen ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä, mutta arvostan laitoshuoltajia, toimitilahuoltajia, siistijöitä ja siivoojia tosi paljon. Pyrin keskustelemaan töissä heidän kanssaan aina, kun mahdollista. He ovat syvästi sivistyneitä ihmisiä ja alansa todellisia asiantuntijoita. Olen oppinut heiltä asioita, joista en muutoin olisi tiennyt mitään, esim. mikä on yhdistelmäkone tai mikä on high speed -kone. Olen saanut heiltä myös paljon kotona hyödynnettäviä vinkkejä. Olen kiitollinen heiltä tulevista ideoista, koska yhdessä pyrimme kehittämään työoloja jatkuvasti paremmaksi. Puhtaus ja siisteys on keskeinen osa koko työpaikan viihtyisyyttä, työhyvinvointia ja työturvallisuutta, ja tässä siivoushenkilöstö on avainasemassa.

Vierailija
51/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo akateeminen, joka kahvittelee rempseiden mimmien kanssa, ole ylimielinen.

Poikkeuksia on, mut suurimmaksi osaksi siivoojat OVAT työväenluokkaisia, rempseitä mimmejä.

Jos niiden kanssa samaan kahvipöytään istuu vuosia tai vuosikymmeniä akateemisiin juttuihin keskittynyt työntekijä, niin jutut voivat todellakin olla kuin eri planeetalta.

Meillä on töissä eri koulutustasoilta ihmisiä, ja kyllä sen eron huomaa puhetyylistä ja jutuista.

Ja taas: on akateemisissakin poikkeuksia eli työväenluokkaisia rempseitä mimmejä, jne jne.

Vierailija
52/52 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo akateeminen, joka kahvittelee rempseiden mimmien kanssa, ole ylimielinen.

Poikkeuksia on, mut suurimmaksi osaksi siivoojat OVAT työväenluokkaisia, rempseitä mimmejä.

Jos niiden kanssa samaan kahvipöytään istuu vuosia tai vuosikymmeniä akateemisiin juttuihin keskittynyt työntekijä, niin jutut voivat todellakin olla kuin eri planeetalta.

Meillä on töissä eri koulutustasoilta ihmisiä, ja kyllä sen eron huomaa puhetyylistä ja jutuista.

Ja taas: on akateemisissakin poikkeuksia eli työväenluokkaisia rempseitä mimmejä, jne jne.

Tiesitkö, että siivoojina työskentelee myös akateemisesti koulutettuja ihmisiä? Ei minullakaan alunperin ollut tarkoitus näihin hommiin päätyä, mutta työttömyys ei kiinnostanut, joten päätin vaihtaa alaa sinne missä työtä löytyy.