Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivooja Noora Pietiläinen turhautui jatkuvaan puheeseen paskaduunista: "Tienaan riittävästi ja nautin työstäni"

Vierailija
03.08.2017 |

Kuinkakohan monta kertaa siivoojien pitää älähtää, että he itse tykkäävät tästä työstä vaikka monet muut pitävät sitä alimman kastin työnä. Hyvä Noora! Pidät meidän siivoojien puolta! 👍🏼

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/siivooja-noora-pietilainen-turhautui-j…

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen asiantuntija enkä ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä, mutta arvostan kyllä siivoojia todella paljon ja olen heille super-mukava. Pyrin kahvittelemaan joskus töissä siivojien kanssa.. Siivoojat ovat rempseitä mimmejä ja aivan eri maailmasta kuin minä, eikä yhteistä juteltavaa oikeen löydy. Mutta heiltä löytyy sellaista elämänmakuista työväen juttua, rentouttavaa itsekin nollata aivot. Iso peukku täältä teille!

Tajuatko ollenkaan miten ylimieliseltä kuulostat? "rempseitä mimmejä" ja "työväen juttua" :D 

Vierailija
22/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään työ itsessään ole paskaduunia, vaan se että pitää tehdä työtä jolla ei elä, ja jossa on huonot työolosuhteet ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä jatkuvalla rummutuksella "paskaduuneista" on tarkoitus. Tarkoitus on opettaa ihmiset ajattelemaan että tietyt työt ovat sellaisia etteivät "suomalaiset" halua niitä tehdä. Tavoitteena on polkea työn hintaa entisestään.

Vierailija
24/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen asiantuntija enkä ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä, mutta arvostan kyllä siivoojia todella paljon ja olen heille super-mukava. Pyrin kahvittelemaan joskus töissä siivojien kanssa.. Siivoojat ovat rempseitä mimmejä ja aivan eri maailmasta kuin minä, eikä yhteistä juteltavaa oikeen löydy. Mutta heiltä löytyy sellaista elämänmakuista työväen juttua, rentouttavaa itsekin nollata aivot. Iso peukku täältä teille!

Tajuatko ollenkaan miten ylimieliseltä kuulostat? "rempseitä mimmejä" ja "työväen juttua" :D 

Melkein sai iltateet valumaan nenästä.

-13, rempseä työväenluokkainen laitoshuoltaja, virkavapaalla, gradua tekeillä ja ihan samassa maailmassa laitoksella kuin muutkin :D

Vierailija
25/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pietiläinen on ollut firmassa kohta vuoden. Tällä hetkellä hän tekee kokoaikatyötä, ja tuntipalkka on hieman yli 10 euroa. Kuussa hän saa bruttona hieman alle 2 000 euroa."

Hmm. Jos tuntipalkka on vain 10€ niin miten hän pääsee silti hieman alle 2000€.

10€x 40h viikossa x 4 viikkoa = 1600€

No, onhan se alle 2000€.

Tosin ilmeisesti aika suhteellista, kuinka paljon on "hieman" alle 2000.

Mä kans olin jo kaivamassa laskinta esille, kun itellä parempi tuntipalkka ja mun brutto on vähän reilu 2000€, (mutta mun "vähän" ei oo 400€)

Vierailija
26/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyviä kehuiksi naamioituja loukkauksia :D Kiva jos me siivoojat saadaan jutuillamme sun sivistyneemmät akateemiset aivot nollattua. 

Vierailija
27/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma ottaa kyllä kunnolla kehoon kun vähän vanhenee ja sitten onkin työtön, joka ei pelkkää laiskuuttaan hyväksy työhönosoitusta "paskaduuniin".

Tämän siis tiedän, koska useat vanhemmat (tutun)tuttuni ovat kuulleet samaa vakiovirttä työkkärin tädeiltä. Kun selkä hajoaa eikä sama homma enää sovi niin muka "halutaan vaan maata sohvalla", vaikka teinistä asti on tauotta ollut työssä.

Mammoilla toki riittää fysiikka minimissään eläkeikään asti, tietävät jo etukäteen.

Vierailija
28/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen, ettei niitä siivoojia kiinnosta kahvitella "super-mukavan" asiantuntijan kanssa, joka selvästi kahvittelee heidän kanssa kiillottaakseen sädekehäänsä, teennäisen kiinnostuneena? Siksipä heittävät sitä "rempseää, elämänmakuista työväen juttua, niin ettei teiltä vahingossakaan löytyisi mitään jueltavaa keskenään, jotta saisivat kahvitella rauhassa? Kahvitauolla kun ois hetki aikaa rentoutua, niin siihenhän just kaipaakin jonkun teeskentelijän "arvostamaan" ja olemaan "mukava".

Ja ei, en ole itse siivooja, mut mieti nyt oikeesti.

Vierailija
29/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen, ettei niitä siivoojia kiinnosta kahvitella "super-mukavan" asiantuntijan kanssa, joka selvästi kahvittelee heidän kanssa kiillottaakseen sädekehäänsä, teennäisen kiinnostuneena? Siksipä heittävät sitä "rempseää, elämänmakuista työväen juttua, niin ettei teiltä vahingossakaan löytyisi mitään jueltavaa keskenään, jotta saisivat kahvitella rauhassa? Kahvitauolla kun ois hetki aikaa rentoutua, niin siihenhän just kaipaakin jonkun teeskentelijän "arvostamaan" ja olemaan "mukava".

Ja ei, en ole itse siivooja, mut mieti nyt oikeesti.

Lisään vielä, jos asiantuntija-akateemikko ei ymmärtänyt.

Siis sun kuullen jauhavat tahallaan typerää shaissee, jota luulet "elämänmakuiseksi työväen jutusteluksi", ja tekevät sen takia niin, että älyäisit häipyä, ja saavat jutella omia juttujaan ja pitää taukonsa rauhassa.

Jos yhdestä kommentista huomaa kuinka parempana pidät itseäsi, kun muita ihmisiä, niin eiköhän se siellä työpaikallakin ole huomattu jo aikoja sitten.

Vierailija
30/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojat tekevät erittäin hyvää työtä ja olen aina arvostanut heidän ammattitaitoaan.

Vierailija
31/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa melkein mun urapolulta. Erona vaan että olen ollut jo pari vuotta lähdössä opiskelemaan "ens vuonna" ja tehny itseopiskelusta/pääsykoeluvusta jo elämäntavan. Viihdyn minäkin työssäni, kahvihetket työkavereiden kanssa ovat toisinaan parasta mitä päivään mahtuu. Masentaa kylläkin se maan alla pikkukomerossa kahvin litkiminen ja sieltä huhkimaan kapuaminen. Voisin kuvitella tekeväni kotisiivousta tutuissa perheissä ja autolla huristelua sinne tänne. Tämä toimistosiivous vie toisinaan elämänhalun. Työajat ovat siedettävät ja saan vähän asumistukeakin päälle, mutta mitä sillä rahalla saa enää sitten kun haikailee isompia ostoksia ja omaa taloa?

Vierailija
32/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyviä kehuiksi naamioituja loukkauksia :D Kiva jos me siivoojat saadaan jutuillamme sun sivistyneemmät akateemiset aivot nollattua. 

Samaa mieltä. Jos oikein haluaa loukata toista ihmistä, niin juuri noin se onnistuu. Että minä parempi ihminen todella tsemppaan teitä tytöt, koska olenhan mä oikein mukavakin aina, vaikka olettekin työväenluokkaa.

Vierailija
33/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan siivojia ammattikuntana, mutta esimerkiksi meidän uus toimistosiivooja saa vereni kiehumaan. Ylläpitää sitä huonoa mainetta jättämällä about kaiken sovitun aina tekemättä.

Vierailija
34/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentoida hyvästä työpaikasta. Jos olisi vuosia raatanut Sol, ISS taiL&T firmoissa niin puhe olisi luultavasti toinen. Työssä ei ole mitään vikaa, kivaa duunia. Mutta ne työolot! Omalla ajalla pakko tehdä kun ei ehdi muuten, palkkoja koko ajan maksamatta, esimiehet kohtelee huonosti, siivousvälineitä ei anneta riittävästi ym. Työmäärä on niin suuri ettei kroppa kestä mukana, jatkuvissa kivuissa raadat. Tästä johtuu se että kykenee vain osa-aikatyöhön.

Itse pidän siivoustyön tekemisestä mutta alkaa olla mahdotonta jatkaa alalla.

PAM- lehdessä oli juttu jossa oli siivousfirmoja tarkastettu. Näistä vain puolet oli maksanut tessin mukaisen palkan. Laittomia työntekijöitä oli moninkertainen määrä verrattuna rakennusalalle. Mutta ketään ei kiinnosta, nehän on vain siivoojia.

Rupea itselliseksi, jos teet työsi hyvin, asiakkaita kyllä riittää! Varmasti mukavampi tehdä töitä itselleen kuin jollekin isolle orjapiiskurifirmalle.

Minulla on käynyt siivooja vuosikausia, ensin kokeilin firmoja, yhtä suurta, sitten kahta pienempää. Koskaan en ollut oikein tyytyväinen. Joko työn jälki oli huonoa, tai sopimukset eivät muuten pitäneet. Yhteistä kieltäkään näiden siivoojien kanssa ei löytynyt, koska en osaa venäjää, swahilia (?) tai edes viroa. Mutta sitten lykästi: viidakkorummun kautta sain kuulla hyvästä siivoojasta, jolla siis on oma firma, Y-tunnus, maksaa siis veronsa ja minä saan kotitalousvähennyksen. Ja on suomalainen, eli ei tarvitse yrittää selittää asioita elekielellä. Siivoaa hyvin, on täsmällinen ja tunnollinen. Firmalla menee sen verran hyvin, että hän työllistää nyt yhden ihmisen, nuoren naisen joka kulkee hänen mukanaan, siivoavat siis parina. Arvostan suuresti enkä todellakaan pidä siivoamista paskaduunina!

Kunhan nyt vain kerroin tämän esimerkkinä, että vaihtoehtojakin SOLille on.

Vierailija
35/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi viestit poistuvat. Kerroin 55vuotiaana lähettäneeni hakemuksia lukemattomiin siivoustyöpaikkoihin pääkaupunkiseudulle.

Yhtäkään vastausta en ole saanut. Hoidan isäni suurta puutarhaa, siivoan isoa omakotitaloa. Hakkaan takkapuut, teen lumityöt. Miksi en kelpaa siivoustöihin?

Sulla ei ole siivoojan koulutusta. Siitä se johtuu. Tiedän, että monet paikat ei ota siivoojaksi kun henkilöitä joilla on alan koulutus.

Ei riitä vaikka olisit tehnyt siivousta työksesi joskus, ellei sinulla ole alan koulutusta. Ja en tarkoita mitään leikkaussali tms "erikois" siivoojaa, vaan aivan "tavallista" siivoustyötä.

Vierailija
36/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentoida hyvästä työpaikasta. Jos olisi vuosia raatanut Sol, ISS taiL&T firmoissa niin puhe olisi luultavasti toinen. Työssä ei ole mitään vikaa, kivaa duunia. Mutta ne työolot! Omalla ajalla pakko tehdä kun ei ehdi muuten, palkkoja koko ajan maksamatta, esimiehet kohtelee huonosti, siivousvälineitä ei anneta riittävästi ym. Työmäärä on niin suuri ettei kroppa kestä mukana, jatkuvissa kivuissa raadat. Tästä johtuu se että kykenee vain osa-aikatyöhön.

Itse pidän siivoustyön tekemisestä mutta alkaa olla mahdotonta jatkaa alalla.

PAM- lehdessä oli juttu jossa oli siivousfirmoja tarkastettu. Näistä vain puolet oli maksanut tessin mukaisen palkan. Laittomia työntekijöitä oli moninkertainen määrä verrattuna rakennusalalle. Mutta ketään ei kiinnosta, nehän on vain siivoojia.

Rupea itselliseksi, jos teet työsi hyvin, asiakkaita kyllä riittää! Varmasti mukavampi tehdä töitä itselleen kuin jollekin isolle orjapiiskurifirmalle.

Minulla on käynyt siivooja vuosikausia, ensin kokeilin firmoja, yhtä suurta, sitten kahta pienempää. Koskaan en ollut oikein tyytyväinen. Joko työn jälki oli huonoa, tai sopimukset eivät muuten pitäneet. Yhteistä kieltäkään näiden siivoojien kanssa ei löytynyt, koska en osaa venäjää, swahilia (?) tai edes viroa. Mutta sitten lykästi: viidakkorummun kautta sain kuulla hyvästä siivoojasta, jolla siis on oma firma, Y-tunnus, maksaa siis veronsa ja minä saan kotitalousvähennyksen. Ja on suomalainen, eli ei tarvitse yrittää selittää asioita elekielellä. Siivoaa hyvin, on täsmällinen ja tunnollinen. Firmalla menee sen verran hyvin, että hän työllistää nyt yhden ihmisen, nuoren naisen joka kulkee hänen mukanaan, siivoavat siis parina. Arvostan suuresti enkä todellakaan pidä siivoamista paskaduunina!

Kunhan nyt vain kerroin tämän esimerkkinä, että vaihtoehtojakin SOLille on.

Tuo ei ole mikään ratkaisu tilanteeseen. Ei kaikki siivoojat voi ruveta yrittäjiksi.

Vierailija
37/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojat tekevät erittäin hyvää työtä ja olen aina arvostanut heidän ammattitaitoaan.

Ei kaikki. On huonojakin siivoojia, kuten muissakin ammateissa. Mut ne jotka tekevät työnsä hyvin, eli suurin osa, niin hyvää työtä tekevät, esim kiva on aamulla mennä duuniin, kun siellä on siistiä. Aina ei tule ajatelleeksi ettei ne paikat itsestään siistiydy ja roskikset tyhjene itsestään.

Ihan tavallinen duunari oon itekki, mut paljon on asioita joita välillä pitää vähän itsestäänselvyytenä. Enkä nyt yritä loukata tai päteä, koska minunkin työtäni varmasti usein pidetään aikalailla itsestäänselvyytenä, sen kummemmin asiaa ajattelematta.

Paljon on aloja ja ammatteja joita ei sen kummemmin ajatella tai arvosteta, mut ne työt just kuitenkin tekee arjesta ja elämästä paljon helpompaa ja mukavampaa.

Vierailija
38/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jauhaminen arvostuksesta ilman että näkyy palkassa on turhaa. Kun ei sillä arvostuksella niitä laskuja maksella.

Ja jutun siivooja ei halua hokata että paskaduunista puhuttaessa kritisoidaan niitä palkkoja ja työoloja, "jotka voi olla paskat kun ei kukaan tee tätä kuin hetken". No ei kai kukaan halua sitoutua työhön kun kohdellaan korvattavana välineenä? Näin on monella ns paskaduuni-alalla.

Vierailija
39/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi viestit poistuvat. Kerroin 55vuotiaana lähettäneeni hakemuksia lukemattomiin siivoustyöpaikkoihin pääkaupunkiseudulle.

Yhtäkään vastausta en ole saanut. Hoidan isäni suurta puutarhaa, siivoan isoa omakotitaloa. Hakkaan takkapuut, teen lumityöt. Miksi en kelpaa siivoustöihin?

Sulla ei ole siivoojan koulutusta. Siitä se johtuu. Tiedän, että monet paikat ei ota siivoojaksi kun henkilöitä joilla on alan koulutus.

Ei riitä vaikka olisit tehnyt siivousta työksesi joskus, ellei sinulla ole alan koulutusta. Ja en tarkoita mitään leikkaussali tms "erikois" siivoojaa, vaan aivan "tavallista" siivoustyötä.

Alapeukuttakaa vaan, mutta ku tämä on ihan faktaa.

Ei ehkä kaikkialla, mutta on oikeasti monia paikkoja jotka ei ota edes kerrostalon rappuja ym tiloja siivoamaan ilman siivousalan koulutusta.

Vierailija
40/52 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rispektiä kaikille siivoojille! Kiitos kun jaksatte siivota, muuten hukkuisimme roskiin :)