Uusi laki postilaatikoista
Ilta-Sanomat kertoivat uudesta laista, jossa kerrostalojen postiluukut sijoitetaan talon ensimmäiseen kerrokseen, koska kävely porraskäytävässä on postin jakajalle työturvallisuus riski. Entäpä asukkaat jotka eivät pääse vamman tai vanhuuden takia ilman avustusta liikkumaan? Miten he hakevat postinsa sieltä alakerran laatikosta? Kaikilla ei käy kotipalvelua tai sukulaisia joka päivä jotka toisivat postin mukanaan. Äly hoi näiden lakien kans...
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Voi lehtikauppiaat sitten lopettaa soittelunsa. Ketään ei huvita saada postia, jos koko ajan vaikeutetaan eri tavoin sen perillekantoa. Laskut saa sähköiseksi, mainokset voi kieltää, mitä vittua sitä enää lehtienkään takia viitsisi vaivautua?
Lopetin tilatun lehden tilauksen koska en halunnut jatkuvasti toistuvaa vääntöä postin kanssa siitä että haluan tilaamani lehden kotiin ehjänä ja puhtaana.
Useamman reklamaation jälkeen tilanne aina hetkeksi korjaantui, mutta kohta taas tilattu ja maksettu lehti tuli milloin repeytyneenä koko lehden paksuudelta , rypistyneenä tai taitteilla kotiini. Välillä taisivat käyttää pinkan pohjapaperina sitä kun ilmeisesti alkoivat säästämään ettei sellaista käyttäneet. Silloin oli sellainen hiekkanaarmuinen...
Mielestäni postin voisi myydä jollekin taholle, jota oikeasti kiinnostaa tuo toiminta. Saisi nykyposti keskittyä ihan kaikkeen muuhun toimintaan. Nyt vaan häiriköi ja vaikeuttaa kiinteistöhuollon markkinoita sekä kotipalvelun toimintaa omalla mukatekemisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan vaativaa mennä hissillä ala-aulaan, noutaa postinsa ja palata hissillä takaisin. Maalla (eikä edes varsinaisesti maalla vaan taajaman reuna-alueella) se mummon postinhakumatka voi olla 2 km. Kotiapu ei todellakaan tuo mitään posteja tullessaan, kyllä se pitää naapurien kanssa sopia, että ottavat samalla kun omansa.
Minä en voi mennä hissillä alas ja hakea posteja sairauden vuoksi, miten vaikeaa voi olla ymmärtää, että kaikki eivät siihen pysty. Ruoka tuodaan minulle kotiin. Ruokakassien tuoja ei kuitenkaan tee mitään muuta, vain ruokakassit kaupasta. Jos tämä uudistus menee läpi, minulla ei ole harmainta aavistusta, miten saan tulevaisuudessa postini, sitä paperista kun tulee vielä.
Siis sinulla ei ole yhtään sukulaista eikä ystävää eikä edes tuttavaa, joka voisi pari kertaa viikossa tuoda ne postit sinulle? Etkä pääse ulos sieltä muuta kuin paareilla kannettuna? Kannattaisiko miettiä tuota asumismuotoa?
Tässä näkee. miten vaikeaa terveiden ihmisten on tajuta vakavasti sairaan tai vammaisen arkea. Kaikki voi oikeasti olla erittäin hankalaa ja apua kunnalta tms. voi olla vaikea saada. Ei siellä ole resursseja kaikkeen, vaikaa haluaisvatkin auttaa. Kaikilla ei myös ole sukulaisia, ystäviä tai naapureita, jotka voisivat auttaa jatkuvasti tai edes satunnaisesti. Haluaisitko sinä pyytää naapurin tekemään päivittäisiä palveluksia kuukausi toisen perään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina kaikkien postilaatikot sievässä rivissä kerrostalon alakerrassa ja postinjakaja työntää postit ulkokautta niihin.
Ei mitään ongelmaa. Kyllä minä poistun kotoani että voin ne postit sieltä taloni alakerrasta hakeakin. Menen esim. töihin ja tulen sieltä takaisin. Vien roskia. Vien lasta päiväkotiin ja haen takaisin. Käyn kaupassa ja palaan kotiin. Menemme harrastuksiin ja takaisin kotiin. Mikä vaiva siinä on ottaa postit mukaan kun kerran kävelee monta kertaa päivässä postilaatikon ohi? Postilaatikon avain roikkuu tietenkin avainnipussani missä on kodin alaoven avain sekä asunnon avain.
t. Av-mamma ulkomailta
Ihanaa. Haluan tuollaisen suomeenkin. Ala-aulaan voi postilaatikoitten lisäksi laittaa vielä pöydän ja tuolit niin siinä onkin oiva tilaisuus kerrostalokyttääjien pysyä asioista ajan tasalla kun haastattelevat jokaista postinsa hakevaa huolella. Mikäs siinä istuksia lämpimässä talvellakin kulutellessa aikaa kaltaisessaan seurassa ja vuoronperään ruotia jokaisen postinsa noutavan asiat. Etenkin sen hakijan poistuttua asuntoonsa. Kulostaa jo ajatuksenakin aivan fantastiselta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina kaikkien postilaatikot sievässä rivissä kerrostalon alakerrassa ja postinjakaja työntää postit ulkokautta niihin.
Ei mitään ongelmaa. Kyllä minä poistun kotoani että voin ne postit sieltä taloni alakerrasta hakeakin. Menen esim. töihin ja tulen sieltä takaisin. Vien roskia. Vien lasta päiväkotiin ja haen takaisin. Käyn kaupassa ja palaan kotiin. Menemme harrastuksiin ja takaisin kotiin. Mikä vaiva siinä on ottaa postit mukaan kun kerran kävelee monta kertaa päivässä postilaatikon ohi? Postilaatikon avain roikkuu tietenkin avainnipussani missä on kodin alaoven avain sekä asunnon avain.
t. Av-mamma ulkomailta
Mikä maa mahtaa olla noin alikehittynyt että jokaiseen fakin lukkoon samassa kiinteistössä eri avain. Suomessa tuo tietty toimisi yhdellä avaimella, ellei sitten jopa avainlätkällä. Puolen kilon avainrengasta roikutettava aina mukana kävitpä sitten postilaatikolla, kellarissa, pyörävarastossa tai pesutuvassa ja aina valkattava oikeaa avainta kuhunkin paikkaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee. miten vaikeaa terveiden ihmisten on tajuta vakavasti sairaan tai vammaisen arkea. Kaikki voi oikeasti olla erittäin hankalaa ja apua kunnalta tms. voi olla vaikea saada. Ei siellä ole resursseja kaikkeen, vaikaa haluaisvatkin auttaa. Kaikilla ei myös ole sukulaisia, ystäviä tai naapureita, jotka voisivat auttaa jatkuvasti tai edes satunnaisesti. Haluaisitko sinä pyytää naapurin tekemään päivittäisiä palveluksia kuukausi toisen perään?
Maalla tuo on ihan normaalia. Ei se naapuri ajattele tekevänsä palvelusta, hän hakee postinsa ja lähitalon mummon postin, ei siinä ole mitään ihmeellistä tai alentavaa. Aikoinaan se lähitalon mummo toi punaherukoita pensaistaan, kun ei itse kaikkia tarvinnut ja tarvittaessa vahti lapsia koulun jälkeen. Maalla se on tai oli normaalia elämää, vasta kaupungistuminen teki siitä outoa ja häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta jäisivät postit saamatta sitten sairauden vuoksi.
Eiköhän paikkasi sitten olisi ihan laitoshoidossa, kun et enää itsenäisesti selviä. Kuolet nälkäänkin varmaan.
Ei meillä kukaan kyttää tai turhia tarkkaile. Jos joku kuolee niin menehtyneen läheisin naapuri käy kertomassa kuolemasta muille naapureille, ei somen kautta vain ovikelloa soittaen. Soittaa kerran jokaisen ovikelloa, jos ei avaa niin ei avaa. Jos avaa niin kertoo YX:n menehtyneen ja kysyy haluaako osallistua kukkavihkoon. Minä haluan ja olen antanut aina rahaa (olen asunut tässä 10v ja 2 vanhusta on kuollut) Hautajaisiin en toki mene mutta siellä on sitten kukkavihko missä lukee "naapurit".
Jos naapureita liikkuu rappukäytävässä niin heitä tervehditään (joko "moi", "hyvää huomenta/päivää/iltaa") ja joidenkin kanssa tulee vaihdettua pari sanaa. Joidenkin kanssa vain tervehdys.
Eilen kävin esim. aamulla aikaisin apteekissa ja kun palasin kotiin, naapurirapun vanha pappa käveli koiransa kanssa ohi ja sanoimme hyvää huomenta, tämä naureskeli, että olemmepa me aamuvirkkuja. Naureskelin mukana ja toivotin kivaa päivänjatkoa ja menin kotiini.
Otamme myös vastaan naapurien paketteja (ne tuodaan kotiovelle) mikäli naapuri ei ole juuri kotona. Paketin tuoja laittaa paketin saajalle lapun postilaatikkoon että tämä tietää keneltä naapureista voi noutaa paketin. Pakettia tilatessa voi toki valita myös lempinaapurin jolle paketin saa luovuttaa jos ei ole itse kotona tai jos tämäkään ei ole paikalla niin voi valita, että noutaa sen itse seuraavana arkipäivänä postista tms.
T. Av-mamma ulkomailta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan vaativaa mennä hissillä ala-aulaan, noutaa postinsa ja palata hissillä takaisin. Maalla (eikä edes varsinaisesti maalla vaan taajaman reuna-alueella) se mummon postinhakumatka voi olla 2 km. Kotiapu ei todellakaan tuo mitään posteja tullessaan, kyllä se pitää naapurien kanssa sopia, että ottavat samalla kun omansa.
Minä en voi mennä hissillä alas ja hakea posteja sairauden vuoksi, miten vaikeaa voi olla ymmärtää, että kaikki eivät siihen pysty. Ruoka tuodaan minulle kotiin. Ruokakassien tuoja ei kuitenkaan tee mitään muuta, vain ruokakassit kaupasta. Jos tämä uudistus menee läpi, minulla ei ole harmainta aavistusta, miten saan tulevaisuudessa postini, sitä paperista kun tulee vielä.
Siis sinulla ei ole yhtään sukulaista eikä ystävää eikä edes tuttavaa, joka voisi pari kertaa viikossa tuoda ne postit sinulle? Etkä pääse ulos sieltä muuta kuin paareilla kannettuna? Kannattaisiko miettiä tuota asumismuotoa?
Missä muualla asuisin? Minun pitäisi muuttaa laitokseen, vaikka muuten pystyn asunnossani elämään, vaikka en ulos pääse? Ja ei, minulla ei ole perhettä eikä muita ihmisiä, jotka voisivat toimittaa nuo asiat. Olen kunnan työntekijöiden varassa.
mietiskelijä kirjoitti:
Ilta-Sanomat kertoivat uudesta laista, jossa kerrostalojen postiluukut sijoitetaan talon ensimmäiseen kerrokseen, koska kävely porraskäytävässä on postin jakajalle työturvallisuus riski. Entäpä asukkaat jotka eivät pääse vamman tai vanhuuden takia ilman avustusta liikkumaan? Miten he hakevat postinsa sieltä alakerran laatikosta? Kaikilla ei käy kotipalvelua tai sukulaisia joka päivä jotka toisivat postin mukanaan. Äly hoi näiden lakien kans...
Hyvä juttu. Ja terveisiä senioritalosta jossa meidän asukkaiden iät ovat 60-yli 90v. Tavallinen vuokratalo ei mikään palvelutalo,mutta osalla asukkaista on eri asteista ulkopuolelta tuotettua palvelua kuten siivous ja ruoka. Ja muutamalla käy päivittäin kotipalvelun työntekijä.
Kolme rappua ja kolme ulkoiluvälinevarastoa ulkooven vieressä , joissa on kunkin rapun asukkaiden lukolliset postilaatikot.
Ei ole kuulunut valituksia ja jokainen asukas on saanut postinsa.
Muutama,joka ei kykene itse postiaan hakemaan sen hakee kotiavustaja tai läheinen.
Rollaattorin käyttäjiä on myös ja he hakevat itse ja saavat siinä liikuntaa. Korostan, ettei ole tullut valituksia, päinvastoin. Kun kotioveen ei tarvitse laittaa postiluukkua, ei tule ylimääräisiä ääniäkään eikä koirat reagoi postin tuloon.
Postilaatikkoon mahtuu 1-2 viikon normaali posti. Asukkaat huolehtivat jos lähtevät matkoille pidemmäksi aikaa postinjakelun siirtämisen tai keskeyttämisen jos näyttää olevan tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta jäisivät postit saamatta sitten sairauden vuoksi.
Eiköhän paikkasi sitten olisi ihan laitoshoidossa, kun et enää itsenäisesti selviä. Kuolet nälkäänkin varmaan.
Nämä viestit ovat aivan ala-arvoisia. Et todella taida haluta ymmärtää, että moni ihminen tulee toimeen kotonaan, kun saa sinne välttämättömyydet. Miksi mennä laitokseen, kun tulen toimeen, kun ruoka tuodaan minulle kotiin. Tämä muutos nyt vain toisi ýhden lisäongelman arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuessani toi on ihan yleinen käytäntö ja musta ihan toimiva. Aulassa oli iso roskis, minne pysty heittämään turhat mainokset ja roskapostin. Ihan mielellään otan Suomeenkin samanlaisen käytännön. Ihmiset, jotka oikeasti olette niin vankeina omassa kodissanne, ettette edes postia voi hakea eikä tietenkään ole ketään läheisiä, miten ihmeessä te mm. saatte ruoan hankittua? Eiköhän sitä samalla voi pyytää vaikka jotain tuomaan sitten sulle sen postin. Itse ainakin voisin samalla noutaa myös naapurin mummon postin, jos se sitä nätisti pyytäisi.
Vanhoissa taloissa tuollainen järjestelmä olisi melkoinen paloturvallisuusriski. Porraskäytävään kun ei saa varastoida mitään palavaa, pelastautumisturvallisuuden vuoksi. Joku sytyttää sen alakerrassa olevan roskiksen tuleen, niin siinähän on koko portaan asukkaat loukussa.
Uusissa taloissa tuo olisi järjestettävissä siten, että poistumistie ei ole ala-aulan kautta, vaan johtaa suoraan ulos.
Vierailija kirjoitti:
mietiskelijä kirjoitti:
Hyvä juttu. Ja terveisiä senioritalosta jossa meidän asukkaiden iät ovat 60-yli 90v. Tavallinen vuokratalo ei mikään palvelutalo,mutta osalla asukkaista on eri asteista ulkopuolelta tuotettua palvelua kuten siivous ja ruoka. Ja muutamalla käy päivittäin kotipalvelun työntekijä.
Kolme rappua ja kolme ulkoiluvälinevarastoa ulkooven vieressä , joissa on kunkin rapun asukkaiden lukolliset postilaatikot.
Muutama,joka ei kykene itse postiaan hakemaan sen hakee kotiavustaja tai läheinen.
Rollaattorin käyttäjiä on myös ja he hakevat itse ja saavat siinä liikuntaa. Korostan, ettei ole tullut valituksia, päinvastoin. Kun kotioveen ei tarvitse laittaa postiluukkua, ei tule ylimääräisiä ääniäkään eikä koirat reagoi postin tuloon.
Postilaatikkoon mahtuu 1-2 viikon normaali posti. Asukkaat huolehtivat jos lähtevät matkoille pidemmäksi aikaa postinjakelun siirtämisen tai keskeyttämisen jos näyttää olevan tarve.
Lisäys edelliseen kun lukaisin ketjua. Tämä on suomessa ja noin 4v vanha hissillinen neljän kerroksen kerrostalo. Joten pessimistit, toteutuu meilläkin ja toimii. Koska toimii ikäihmisten talossa toimii kaikissa muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuessani toi on ihan yleinen käytäntö ja musta ihan toimiva. Aulassa oli iso roskis, minne pysty heittämään turhat mainokset ja roskapostin. Ihan mielellään otan Suomeenkin samanlaisen käytännön. Ihmiset, jotka oikeasti olette niin vankeina omassa kodissanne, ettette edes postia voi hakea eikä tietenkään ole ketään läheisiä, miten ihmeessä te mm. saatte ruoan hankittua? Eiköhän sitä samalla voi pyytää vaikka jotain tuomaan sitten sulle sen postin. Itse ainakin voisin samalla noutaa myös naapurin mummon postin, jos se sitä nätisti pyytäisi.
Kunnalla on erilaisia palveluja ruoan tuontiin, mutta nämä ihmiset eivät kyllä tee mitään muuta.
Miksi muiden pitäisikään tehdä postin työ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla tuo on ihan normaalia. Ei se naapuri ajattele tekevänsä palvelusta, hän hakee postinsa ja lähitalon mummon postin, ei siinä ole mitään ihmeellistä tai alentavaa. Aikoinaan se lähitalon mummo toi punaherukoita pensaistaan, kun ei itse kaikkia tarvinnut ja tarvittaessa vahti lapsia koulun jälkeen. Maalla se on tai oli normaalia elämää, vasta kaupungistuminen teki siitä outoa ja häpeällistä.
Juu, tiedän, mutta se oli silloin se ja nyt on nyt. Lisäksi, en asu maalla, vaan kaupungissa ja naapurit ovat, ketä ovat. Terve olin, kun tähän muutin, mutta aika kuluu, ihminen vanhenee ja nuorikin voi sairastua tai joutua onnettomuuteen yllättäen. Ei tullut mieleen muuttaessani, että voin olla tässä kunnossa tämän ikäisenä.
No ei kai tuossa mitään, mutta hidasta olisi muutos. Ei meidän rappuun ainakaan sovi mikään tuollainen hökötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mietiskelijä kirjoitti:
Postilaatikkoon mahtuu 1-2 viikon normaali posti. Asukkaat huolehtivat jos lähtevät matkoille pidemmäksi aikaa postinjakelun siirtämisen tai keskeyttämisen jos näyttää olevan tarve.Lisäys edelliseen kun lukaisin ketjua. Tämä on suomessa ja noin 4v vanha hissillinen neljän kerroksen kerrostalo. Joten pessimistit, toteutuu meilläkin ja toimii. Koska toimii ikäihmisten talossa toimii kaikissa muissakin.
Itse asun talossa, jossa on kyllä hissi, mutta se on välikerroksessa, eli portaat joutuu kulkemaan aina, kun hissiin menee. Rollaattoria tarvitseva tuskin voisi liikkua ilman avustajaa.
Kerrostalojen asuinhuoneistoihin jaettavat lähetykset voidaan uuden postilain voimaantulon jälkeen jättää vaikkapa ala-aulassa sijaitseviin osakkaiden lokerikkoihin.
Näillä näkymin alkusyksystä voimaan tuleva laki ei kuitenkaan kiellä huoneistokohtaista jakelua.
– Mikään ei velvoita taloyhtiöitä vaihtamaan postiluukkuja lokeroihin, Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen sanoo.
Postin kirjepalveluista vastaava johtaja Kai Kulp arvioi, että lokerikkoihin siirtyminen jäänee ensisijassa taloyhtiöiden osakkaiden päätettäväksi. Postissa kuitenkin toivotaan, että taloyhtiöt siirtyisivät uuteen malliin.
Kulp sanoo, että on nykyinen käytäntö hankaloittaa postin jakamista olennaisesti ja on kallis. Etenkin hissittömissä taloissa rappujen juokseminen ylös alas on hänen mukaansa myös työturvallisuusriski.
Silti Kulp ennakoi, että lokerikot yleistyvät hitaasti. Pynnönen on samaa mieltä. Hän huomauttaa, että kaikkiin vanhoihin taloihin niiden asentaminen ei olisi edes rakennusteknisesti mahdollista.
Pynnönen arvioi, että lokerikot yleistyvät ensin uusissa taloissa.
Lakiesityksessä arvioitiin, että lokerikot nopeuttaisivat jakelua ja alentaisivat kustannuksia. Taloyhtiöiden innokkuutta muutoksiin vähentää se, että hinnanalennukset eivät koskisi niitä, sillä ne eivät nytkään maksa postista.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005310534.html
(lyhentäen siteerattu, koko juttu linkistä)
Ei voi kun ihmetellä. Sairas ihminen ei pääse ruokakauppaan -> ruokapalvelu, jos postin toimitusta muuttuu, niin siihenkin täytyy kehittää poikkeustilanteissa palvelu. Postin määrä on vähentynyt niin paljon, ettei joka päivälle edes riitä postia ja silti sitä pitäisi väkisin jakaa. Tottakai hankaluuksia tulee joillekin, mutta uskon, että myös suurin osa kerrostaloissa asuvista ihmisistä suoriutuu kyllä postin hakemisesta.
Sama valitusrumba oli silloin, kun omakotitalojen laatikot siirrettiin keskitetysti riveihin. Silloinkin esimerkiksi isovanhempieni ei tarvinnut laatikkoaan siirtää ikänsä vuoksi.
Silti, heikoimmat täytyy ottaa huomioon, ennen uudistuksen tekemistä, ketään ei saisi jättää heitteille!
Miten saat ruokaa? Eikö kukaan koskaan tuo sinulle ruokaa tai muita päivittäistarvikkeita? Jos et itse kerran luukustasi ulos pääse? Jos olet kovin sairas, miten pääset lääkäriin tai labrakokeisiin ym.? Luulen, että postit ovat nyt sitten pienin murhe elämässäsi...