Missä kategorioissa IT-alalla muka on 4000-5000e/kk palkat?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on senioridevaajan palkka. Arkkitehdit pikkuisen isommilla eli 4500-5500 välissä. Manageritasolla sitten aina yli 5000 euron.
Vähän riippuu. Joissain firmoissa on asiantuntijoilla kovemmat palkat kuin managereilla. Hyviä managereita on usein helpompi löytää kuin hyviä asiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään peliteollisuus on ainoa ala jossa koosteita tienaavat hyvin. Muilla aloilla on aloitettu koodari töiden siirtäminen Intiaan.
Itse olen alipalkatu Azure osaaja, mutta asun pääkaupunki seudulla ja työmatka on 5 minuuttia. Palkka nousisi yli 3000€ jos valitsisin 2h työmatkat.
Päivitys tähän. Vaihdoin työpaikka ja etätöihin palkka tuplaantui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään peliteollisuus on ainoa ala jossa koosteita tienaavat hyvin. Muilla aloilla on aloitettu koodari töiden siirtäminen Intiaan.
Itse olen alipalkatu Azure osaaja, mutta asun pääkaupunki seudulla ja työmatka on 5 minuuttia. Palkka nousisi yli 3000€ jos valitsisin 2h työmatkat.Höpönlöpön. Webkoodarit revitään käsistä ja kaikilla vähänkin keskitasoa pätevämmillä on reippaasti yli 4000e palkka. Itse en ole hetkeäkään ollut työttömänä ja sama tilanne kaikilla alan tutuillani. Javajäärät vain elävät omassa yt-neuvottelukuplassaan ja paasaavat peliteollisuudesta.
Mielenkiinnosta kysyn, mitä työsi webkoodarina sisältää, mitä kieliä tarvitset/käytät ja mitä kaikkea tehtäviisi kuuluu? Alasta kiinnostuneena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joillain helpdesk-puolen tyypeillä ja harjoittelijoilla. Devaajat tienaa toki enemmän.
Helpdesk, ts. googlaustaitoinen aspa. Lasketaanko niitä vielä IT-töiksi?
Oletko ollut jonkun isomman firman helpdeskissä? Ei se oikeasti ole ihan niin helppoa.
6-7000 on jo lähes johtajan palkka. Luonnollisesti av-palstalla puolet tienaa vähintään sen.
Viitisen vuotta ohjelmistotalossa, nyt konsulttina. Palkka on 5800€+bonarit+edut. Oman puljun kautta tulee 1500€/kk passiivisena tuloina, ylläpitomaksuja entisille asiakkaille. Ottamalla lisää asiakkaita tuokin nousisi, mutta ei viitsi liikaa tehdä töitä. Tämä 35-50h/vk riittää.
Web-suunnittelija 3000€/kk. IT-tradenomi 2020, nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on manager-tittelillä, joka nyt sisänsä ei kerro mitään, ja saa yli tuon. Vetää paria Intian tiimiä.
Itse olen nätisti sanottuna alempaa keskijohtoa, eli siis tiimiesimies, ja palkka on 3600. Olen hiukan palkkakuopassa, mutta tykkään hommastani hirveästi, joten olen ihan tyytyväinen.
Hah, muka keskijohtoa ja tuolla surkealla palkalla. En kyllä tyytyisi tuollaiseen palkkaan.
Itsellä 5000 kk palkka, ylempi toimihenkilö. Ei alaisia.
DI+KTM, 22 vuotta alalla ja CTO suuressa kv-lafkassa 13500€/kk+bonukset+autoetu+asunto.
Vierailija kirjoitti:
AMK inssi, it-alan päällikkötehtävissä pääkaupunkiseudulla ja palkka karvan yli 6000e kuussa
Mun miehellä tämä sama.
en osu enää tuohon haarukkaan koska 4k tuli jo 10 vuotta sitten.
Konsultti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on manager-tittelillä, joka nyt sisänsä ei kerro mitään, ja saa yli tuon. Vetää paria Intian tiimiä.
Itse olen nätisti sanottuna alempaa keskijohtoa, eli siis tiimiesimies, ja palkka on 3600. Olen hiukan palkkakuopassa, mutta tykkään hommastani hirveästi, joten olen ihan tyytyväinen.
Hah, muka keskijohtoa ja tuolla surkealla palkalla. En kyllä tyytyisi tuollaiseen palkkaan.
Itsellä 5000 kk palkka, ylempi toimihenkilö. Ei alaisia.
17 vuotta sitten irtisanouduin hw- suunnittelijan hommista.
Palkka oli 1800€/kk brutto.
Liekö noussut noista päivistä?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi firmaa tiedän, joissa on töissä (kokopäiväisesti, vakituisena firman omana työntekijänä) psykologi.
Väitetysti muissa hommissa, mutta yli puolet työajasta järjestelee sitä, että lahjakkaista nepsyistä saadaan kaikki irti. Eihän pahimpia asseja voi päästää edes asiakaskontaktiin.
Totta. Olen esimiestehtävässä, ja puolet ajastani menee siihen, että toimin tulkkina muutaman asiantuntijan ja muun maailman välillä. Heitä ei voi päästää asiakaskontaktiin, minun täytyy esitellä heidän projektinsa tulokset johdolle, ja järjestää palavereja heidän projekteihin, koska heistä muiden kanssa kommunikointi on turhaa.
Mulla on bruttopalkka yli 6000 ja alanvaihtajana kokemusta ohjelmoinnista vain noin 5 vuotta. Parempaa tai vastaavaa palkkaa on nyt tarjonnut 3 yritystä eli palkankorotuspaineita on. Harrastuneisuutta mulla on jonkun verran taustalla ja pääosin olen tehnyt CI järjestelmien kehitystä pilvessä (OpenStack, AWS, Azure AKS), Full-Stack (nodejs/angular, python, golang) ja testaus-automaatiota (python, C++, Bash). Linux osaajille jotka osaa tehdä skaalautuvia SAAS ratkaisuja vain taivas on rajana (eli 10 000/kk ja ylöspäin - ei tosin suomalaisia firmoja mutta nyyh). Entrylevelin hommia en ole oikeastaan koskaan tehnyt kun on ollut parempia ja mielenkiintoisempiakin paikkoja tarjolla.
Niillä on hyvät palkat, jotka ei ole yhtä paskoja koodamaan kuin sinä.
Mun palkka oli nippa nappa yli 4000 kun olin vielä töissä puoli vuotta sitten. 35 vuoden työkokemus josta 23 vuotta samassa firmassa, sekä koodari että projektipäällikkö ja asiakastöissä. Silti ei palkkani koskaan noussut yli 4000 vaikka muutama kerta vihjaisin että voisi olla vähän enempi. Sitten lopulta minulta otettiin koronaan vedoten työt pois ja kenkää. Menisin minne tahansa jos saisi edes 3500, mutta koska ikää jo 60 niin eivät ota. Nuoret, pyrkikää pois IT-alalta koska intialaiset vievät työnne ennemmin tai myöhemmin.
Karkea palkkahaitari
-Aloitteleva koodari: 2500-3000 e/kk (juuri valmistuvan pyyntö pk-seudulla on usein n. 2800e/kk)
-Kokenut peruskoodari jolla rajallinen osaaminen eri tekniikoista: 3000-4500 e/kk
-Kokenut peruskoodari/full stack/paljon osaamista: 4000-5500 e/kk
-Arkkitehti, päällikkö/esimiesvastuu (ei enää välttämättä varsinainen koodari): 4500-6500 e/kk
-Huippukoodari, kysytty konsultti, jonkin sortin johtaja jolla tulosvastuuta tai työnantajana sopiva hype-firma: 6000 e/kk ja siitä eteenpäin (taivas rajana)
Järjestelmäarkkitehti, >5000/kk
Kyllä. Näitä tarvitaan vaihtamaan hiiriä, näppäimistöjä ja korjaamaan tulostimia.
Aloitin nyt tammikuussa konsulttina uudessa puljussa. Teen töitä pitkälti etänä. Peruspalkka 6500€ ja siihen päälle tullee bonareita vuositasolla 10t-15t€, joten sellaista seittemää tonnia. Jos keikkaa tulee ulkomailla, niin päivärahaa ja bonuksia lisää. Mutta eipä nyt korona-aikana ole tulossa. Toivottavasti syksyllä tai ensi talvena.
Ihan jees, enemmänkin voisi olla, mutta jospa sitä parin vuoden päästä taas kilpailuttaisi lafkoja.