Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei työttömillä ole kesälomaa lainkaan?

Vierailija
02.08.2017 |

Lähes kaikilla muilla on Suomessa kesäloma koululaisia myöten. Työtön joutuu rampata työkkärissä, olla työmarkkinoiden käytettävissä ja rustata hakemuksia vaikka koko muu Suomi lomailee. Olisi kohtuullista saada loma, että voisi viettää aikaa rauhassa lomalla olevien perheen jäsenten kanssa. Nykyisellä systeemillä töitä joutuu etsimään kesät talvet ilman yhtenäistä hengähdystaukoa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitänyt lomaa viimeiset 2kk. En ole lähettänyt yhtäkään hakemusta. Ihan rauhassa olen saanut olla.

Vierailija
22/40 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, ei päästy ystävän luo Espanjaan, koska työkkäri katsoi, että en ole työmarkkinoiden käytettävissä! Otettiin kuitenkin riski ja mentiin.

Ja vuosi oli 2002?

Ihan oli tänä kesänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, ei päästy ystävän luo Espanjaan, koska työkkäri katsoi, että en ole työmarkkinoiden käytettävissä! Otettiin kuitenkin riski ja mentiin.

Jos olisit oikeasti työtön, sinä tietäisit että voit oleskella Espanjassa tai missä vaan EU:n alueella työnhaussa monta kuukautta. Joo, epäilemättä menisi lomailun puolelle, jos sinulla ei sattuisi olemaan ennestään tiedossa tuttua yrittää Espanjassa, joka voisi työllistää sinut.

Vierailija
24/40 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit oikeasti työtön, sinä tietäisit että voit oleskella Espanjassa tai missä vaan EU:n alueella työnhaussa monta kuukautta. Joo, epäilemättä menisi lomailun puolelle, jos sinulla ei sattuisi olemaan ennestään tiedossa tuttua yrittää Espanjassa, joka voisi työllistää sinut.

No näin se tätsä vaan sanoi.

Vierailija
25/40 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien eriarvoistamista tämäkin. Ei yllätä. Esim. kuukauden kesäloma korotetulla tuella tms. olisi paikallaan.

Niin justiin! Lomaltapaluurahat elämäntapatyöttömillekin, jotta voivat pitää lomaa kotona makoilusta! Ehdottomasti!

Työttömänä oleminen ei ole lomailua nähnytkään. Työttömyys on stressaavampaa, kuin töissä käyminen ja loma olisi tosiaankin ansaittu. Töissä käyvillä on koko vuosi aikaa säästää kesälomaansa varten. Tuista ei paljon säästellä, joten joku pieni extratuki mahdollistaisi työttömällekin ihmisarvoisen kesäloman.

Sittenhän työttömät kannattaisi päästää neljäksi viikoksi kesäisin lomailemaan jonkun työtehtävien parissa. Jaksaisi taas 11kk vuodesta ahertaa ja stressata työttömänä, kun olisi edes kuukauden saanut lomailla pelkästään töitä tehden.

Mitä ihmettä? Työtön pitäisi päästää  töihin kuukaudeksi? Työpaikka ja sen myötä ihmisarvoinen elämä ei siis sinusta kuulu kaikille ja työttömäksi jäänyt ansaitsee korkeintaan kuukauden armopalan maistiaiseksi?

Kun sinulla kerran noin kovasti käy kateeksi tämä työttömien "lomailu" niin toivottavasti ymmärrät irtisanoa itsesi heti huomenna.

Olet harvinaisen vastenmielinen.

Vierailija
26/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömällä ole edes ihmisarvoa niin loman voi unohtaa. Varsinkin pitkäaikais työttömälle viiko tai pari lomaa helpottaisi kummasti stressiä. Se on raskasta kun rahat on jatkuvasti loppu tai ainakin vähissä. Karensseilla uhataan koko ajan, jos et tee näin niin päivärahat poikki. Se jatkuva epävarmuus ja suorastaan pelko millä elää aiheuttaa ihan fyysisiä oireita.

Kyllä työtönkin ansaitsee toisinaan lomailla.

Vierailija
27/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritäjänä pidin 2vkn kesäloman. Siltä ajalta ei tullut palkkaa, koska en tehnyt töitäkään. Ei myöskään mitään lomarahoja. Sinähän voit tehdä ihan samoin. Ilmoitat, että olet kesälomalla nyt. Loman pituuden voit valita itse, ihan niinkuin minäkin. Itse en oikei 2vk pidempään taloudellisen tilanteen takia pystynyt olemaan.

Vierailija
28/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä ei myöskään ole ihmisarvoa. Me työttömät olemme nykyajan orjia. Plantaasin omistajat viuhuttavat ruoskaa ja kehottavat tekemään töitä(?) tehokkaammin, tehokkaammin!!! Ja silti ruoska viuhuu :(

tekemään töitä tehokkaammin?? Mitä töitä? tehän ootte työttömiä. Mutta kyllä nyt töitä pitääkin hakea. Ei kukaan tule kotoa hakeen. Ei siksi hakea että saisi tukia vaan sen takia että saisi niitä töitä. 

Vierailija
29/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja miksei työtön saa palkkaa? Työtön on 24h duunissa kun muissa ammateissa n. 8h.

Palkkaa ja muita etuja pitäsi saada, työsuhde-auto nyt ainakin.

Vierailija
30/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön joutuu olemaan siinä samassa oravanpyörässä vuoden jokaisena kuukautena. Ei siinä paljon akkuja latailla ja uusia ideoita kehitetä.

Vierailija
31/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämänkin kesän lomalla toukokuusta syyskuun loppuun vaikka olen työtön eli en hae yhteenkään työpaikkaa omatoimisesti ja niitä työkkärin osoituksia ei ole koskaan tullutkaan, työkkäristä soitettiin huhtikuussa ja aivan varmasti saan olla rauhassa pitkään, sähköisesti kerran kuussa lähetettävässä päivärahan jatkohakemuksessa menee ehkä minuutti tai kaksi, en vaihtaisi tätä duunarin surkeaan neljän viikon lomaan :D

Vierailija
32/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä hemmetistä työkkäri tietäisi missä sinä olet? Toisekseen voit sinä töitä hakea Espanjastakin käsin, joten ei matkustaminen ole mitenkään kielletty. Aika harvoin mitään työtehtävää tulee siten, että se alkaa huomenna ja aika kyseenalaista pitääkö noin lyhyellä varoitusajalla olla edes valmis työhön. 

Vierailija
33/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusta työttömyydestä useampaan otteeseen, mitoiltaan nuo jaksot ovat olleet max 4kk. Oli mun mielestä lomailua, vaikka hain aktiivisesti töitä koko tuon ajan. Laitoin 350 työhakemusta 4 kuukauteen menemään, ja juuri kun aloin saamaan haastattelukutsuja, sainkin jo töitä tutusta firmasta. Mutta siis, se työttömänä olo oli mahtavaa, ei ollut kiire minnekään, jos halusin mennä käymään kaupungilla, niin minähän menin. Ei ollut velvollisuuksia, ja ainaisia liian aikaisia heräämisiä. Asiointi hoitui puhelimitse ja internein välityksesllällä työkkärin kanssa, naurettavan helppoa! Ja mikä parasta, jos tuntui siltä, että halusi lähteä ottamaan pari mukillista alkoholia kesällä keskellä viikkoa, tai vaikkapa sunnuntaina (usein tarjousilta) niin se oli mahdollista! Nämä siis sinkkuaikoina. Perheellisenä olen ollut myös 4 kk työttömänä, ihania kiireettömiä aamuja, pitkiä ulkoiluja, paljon huomiota lapsille, mutta toki vähemmän aktiivisesti töiden hakua, sillä päätin lähteä opiskelemaan. Hain kouluun viikko töiden loputtua ja pari kuukautta eteenpäin olin valintakokeissa ja pääsin sisälle.

Kaikki eivät käytä työttömyysaikaansa lomailuun, vaikka sinä käytitkin.

Kerro mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Lähetin hakemuksia niihin työpaikkoihin, joihin minulla oli mahdollisuus työllistyä. Olin tuolloin perusduunari, kaupan ja ravintola-alan hommia tuli tehtyä. Kaikki passit mitä työntekoon tarvitiitiin nuilla aloilla minulta löytyi. Ei siis mitään asiantuntijuutta vaativaa hommaa ja joo, tunnustan etten todellakaan käyttänyt 7 tuntia kaupankassan työhakemuksen tekemiseen (joku tuolla puhui laadukkaista hakemuksista) Laitoin myös paljon valmiilla pohjalla olevia työhakemuksia menemään (joista ei muuten ole mitään hyötyä, ei niitä kukaan lue.) Ja mites pienten lasten kanssa kotona ollessa? Se ei tietenkään ole mitään "työtä", vaikka hommaa riittää koko päiväksi. Samalla sain koulupaikan ensimmäisellä yrittämällä, jonne muuten pääsee n. 4% hakijoista. Ja tämä työttömyysjakso, jonka perheellisenä olin ajoittui heti vanhempainrahakauden päätteeksi, että tosiaan, paska ja laiska ihminen olen, kun olin alle vuoden ikäisen ja hänen sisaruksensa kanssa kotona ja samalla hain koulutuspaikkaa.

Vierailija
34/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HElppohan työttömän on, mutta entä me köyhät opiskelijat, joiden oletetaan elävän velaksi. Ei opintotuella paljon matkustella Espanjaan, vaan pitää tehdä kesät kesätöitä.

Vierailija
35/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työttömällä ole edes ihmisarvoa niin loman voi unohtaa. Varsinkin pitkäaikais työttömälle viiko tai pari lomaa helpottaisi kummasti stressiä. Se on raskasta kun rahat on jatkuvasti loppu tai ainakin vähissä. Karensseilla uhataan koko ajan, jos et tee näin niin päivärahat poikki. Se jatkuva epävarmuus ja suorastaan pelko millä elää aiheuttaa ihan fyysisiä oireita.

Kyllä työtönkin ansaitsee toisinaan lomailla.

Lomaa mistä? Sen kun olet kaksi viikkoa täyttämättä yhtä ainoaa työhakemusta - tadaa, kaksi viikkoa lomaa hankittu! Niitä työtarjouksia kun ei kenellekään satele ovista ja ikkunoista joka viikko, jos edes joka kuukausi, eikä tarvitse paikan päällä työkkärissäkään käydä kuin hyvin harvoin, jos ollenkaan. Ainoa homma, joka täytyy säännöllisesti muistaa tehdä, on käydä nettisivuilla laittamassa rasti ruutuun "olen ollut työttömänä edellämainitun ajan". Sen lomansahan voi aloittaa vaikka heti tämän rastin painamisen jälkeen, niin ei mene loma pilalle ylimääräisistä tehtävistä :)

Vierailija
36/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HElppohan työttömän on, mutta entä me köyhät opiskelijat, joiden oletetaan elävän velaksi. Ei opintotuella paljon matkustella Espanjaan, vaan pitää tehdä kesät kesätöitä.

Edellyttäen, että niitä saa.

Vierailija
37/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

odotetaan nyt että valmistut ja siirryt opiskelijan statukselta työttömäksi.

Katsotaan sitten oletko vielä sitä mieltä että helppohan työttömän on ja kumpi olisit mieluummin, opiskelija vai työtön.

Vierailija
38/40 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä ei löydy, niin miksette kouluttautuisi? Työkkärihän maksaa esim. Hygienia- ja anniskelupassin työttömälle. Näihin em. Ei tarvitse perusteluja juuri muuta, kuin se, että haluat käydä kyseisen koulutuksen. Jos et ole perheellinen/sinulla on jo aikuiset lapset, niin ainahan voi kokeilla vuokratyöfirmaa. Olin itse vuokratyöntekijä, töitä riitti niin paljon kuin jaksoin tehdä. Huono puoli, että melkein aina soi puhelin, mutta toisaalta pystyi itse vaikuttamaan mitä töitä ja mistä ottaa vastaan, ja tietenkin se, että saa jalkaa monen oven väliin samalla työsopimuksella. Se, että makaa kotona ja jauhaa siitä, kuinka töitä ei ole, ei työllistymistä edistä. Tosiasia tietenkin on, ettei meillä ole työtä tarjolla jokaiselle, mutta omalla asennoitumisella ja yrittämisellä voi saada paljon aikaan. Ja ainahan voi kouluttautua uudelle alalle/päivittää omaa osaamistaan.

Vierailija
39/40 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtön on "elämöntapatyötön", niin ei tarvitse lomaa päivääkään. Muutoin voisi parin viikon loma olla joka vuosi.

Vierailija
40/40 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin olen lomaillut. Viimeksi olen tehnyt työhakemuksia kesäkuussa, sen jälkeen en yhtäkään. Ei myöskään työkkäristä ole oltu yhteydessä kertaakaan tämän 14 kk kestäneen työttömyyteni aikana. Vuosi sitten olin itse yhteydessä ja pääsin ammatinvalintapsykologille, mutta sen jälkeen ei mitään. Eli aika leppoista on mun mielestä kyllä ollut. Nyt Pirkanmaalla vastuu työttömistä siirtyi kunnille, joten saa nähdä ollaanko sieltä yhteydessä ja milloin.