Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähisukulainen aikoo myydä talonsa, ostaa asuntoauton ja muuttaa siihen ympärivuotisesti

Vierailija
02.08.2017 |

Kyseessä iäkäs pariskunta, jonka kunto on melkoisesti heikentynyt viime vuosina. Omakotitalon ylläpitokaan ei enää onnistu. Haaveilevat silti matkailuautosta ja sen tuomasta vapaudesta. Sellaisissa kuulemma voi hyvin asua talvellakin ilman ongelmia. Tavarat vain varastoon ja tien päälle. Pitävät sitä kovinkin hyvännä ideana, joka muka jopa säästäisi rahaa. Auttakaa minua puhumaan ne ympäri, listataan yhdessä miksi se on järjetön idea.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna ostaa, milläpä oikein kiellät? Anna kokeilla unelmaansa, varsinkin jos jonkun halvan auton ostavat. Eiköhän heille sen asuntoauton oston jälkeen myös riitä pätäkkää pieneen asuntoon rivi-tai kerrostalossa. Jos toimii ja jaksavat niin hyvä, jos ei, niin routa se vanhatkin porsaat kotiin ajaa.

Sepä siinä, kun niillä vanhoilla porsailla ei ole sitten kotia mihin palata.

ap

Kyllä osaat ilkeästi sanoa lähimmistäsi. Häpeä jos osaat.

Äläpä irrota asiayhteydestä. Vastasin vain kommenttiin, jossa käytettiin vanhaa sananlaskua. Tottahan se on, heillä ei ole kotia mihin palata.

ap

Koti on siellä mihin sen rakentaa, he myyvät vain nykyisen asuntosi. Appivanhempasi eivät ole myöskään porsaita eivätkä vanhoja. 

Vierailija
82/94 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa ap, että olet niin vastaan omaistesi unelmaa...tuossa vaiheessa elämään se rajallisuuden alkaa tajuta ja ymmärtää, että unelmia mitään toteuttaa.

Häpeä ap!

Ne ei oikein edes tunnu tajuavan mistä unelmoivat. Joku viikko takana kesäasumista matkailuautossa, eikä mitään käsitystä mitä se on talvipakkasilla muutamassa neliössä. Niillä on ihan utopinen käsitys asiasta, eikä mitään tajua omien voimiensa rajallisuudesta. Voi olla, että on tylyä koettaa katkoa unelmilta siivet, mutta minä ja puolisoni olemme kuitenkin ne ihmiset, jotka joutuvat heistä huolta kantamaan ja heidän asioitaan järjestelemään sitten kun kaikki ei mene kuten naivisti kuvittelevat. Jonkun on edes pakko yrittää puhua järkeä.

ap

Jos ajattelet, että olet ainoa joka kykenee ymmärtävän "todellisuuden" ja "järjen äänen", ja muut ovat "utopistisen käsityksen vallassa", miettisin kyllä kenellä tässä tapauksessa vippaa realiteettien taju. Miksi sinä olet ahdistunut siitä, kun toiset haluavat elää eri tavalla kuin sinä koet oikeaksi?

Päläpälä... Puolisoni on samaa mieltä näiden henkilöiden edellytyksistä tällaiseen elämäntyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus on varmasti houkuttelevaa. Kun ikää tulee lisää, pitäisi kuitenkin olla jonkinlainen suunnitelma sen varalle, että yhtenä kauniina päivänä oma tai puolison toimintakyky romahtaa. Olen seurannut näitä tapauksia läheltä, ja tuntuu että asuntoauto ei kyllä olisi mikään kovin hyvä ratkaisu enää siinä vaiheessa. Vaikkapa aivoverenkiertohäiriön jälkeen elämä voi muuttua aivan totaalisen erilaiseksi.

Toki aina joku pysyy kunnossa korkeaan ikään saakka ja kuolee rauhallisesti nukkuessaan. Useimmilla on siinä hyvän kunnon ja kuoleman välissä kuitenkin enemmän tai vähemmän heikon kunnon vuosia. Siksi sitä kannattaa miettiä vähän etukäteenkin.

Vierailija
84/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri asuu asuntoautossa Helsingissä, ja ihan tyytyväiseltä vaikuttaa. Hän ei siis reissaa vaan auto pysyy paikallaan.

Vierailija
85/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä huoli sinulla tuosta voi olla?

Mun tuttavapari teki juuri samoin, jäivät maksamalleen vap.eht.eläkkeelle ja nyt kiertävät matkailuautolla ympäri Suomea ja muita Eu-maita.

Parastaikaa ovat Norjassa kalastamassa ja harrastavat eri lajeja, siellä missä parhaimmat paikat on - sukeltavat, hiihtävät, vaeltavat, käyvät eri kulttuuri tapahtumissa jne.

Terveydenhoito pelaa kaikissa Eu-maissa, ihan samalla tavalla kuin asuisi Suomessa, monessa maassa jopa paremmin. Pyykinpesu on ongelmista vähäisin, sillä palv.pisteitä löytyy kaikkialla. Ja nykyiset matkailuautot ovat varusteltaan korkeatasoisia.

Itse viihtyisi tien päällä ja maassa paremmin, kuin vesillä esim. purjehtimassa.

Halusin itsekin tehdä noin, mutta en vain uskalla.

Vierailija
86/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaleja ei todellakaan saa poikkeuksetta ajaa B-kortilla. Ei tarvitse olla kovin kummoinen auto että omamassa menee yli 3500kg. Todella pienen kotteron joutuu hommaamaan talviasuttavaksi.

Esimerkiksi tämä, joka olisi senkaltainen jonka itse ostaisin (en tosin juuri tätä). https://www.nettikaravaani.com/adria/stargo-670-sp/1469899  Minusta normaalin kokoinen asuntoauto ja sitä saa ajaa B-kortilla,  kuten kaikkia muitakin saman kokoluokan autoja.

Vierailija
87/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna ostaa, milläpä oikein kiellät? Anna kokeilla unelmaansa, varsinkin jos jonkun halvan auton ostavat. Eiköhän heille sen asuntoauton oston jälkeen myös riitä pätäkkää pieneen asuntoon rivi-tai kerrostalossa. Jos toimii ja jaksavat niin hyvä, jos ei, niin routa se vanhatkin porsaat kotiin ajaa.

Sepä siinä, kun niillä vanhoilla porsailla ei ole sitten kotia mihin palata.

ap

No voi, voi. Entä jos he vuokraavat kivijalkakodin itselleen. Maaseudulta saa toimivia rivitaloasuntoja jopa 200€.

Ja aina löytyy myös täysin kalustettuja asuntoja, kaikilla mausteilla, jolloin appivanhemmat voi vuokrata sellaisen, jos tarvitsevat pysyvän kodin.

Ja jos yli 55v. myös palvelutaloja on tarjolla.

Vierailija
88/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapari teki juuri samoin, jäivät maksamalleen vap.eht.eläkkeelle ja nyt kiertävät matkailuautolla ympäri Suomea ja muita Eu-maita.

Parastaikaa ovat Norjassa kalastamassa ja harrastavat eri lajeja, siellä missä parhaimmat paikat on - sukeltavat, hiihtävät, vaeltavat, käyvät eri kulttuuri tapahtumissa jne.

Terveydenhoito pelaa kaikissa Eu-maissa, ihan samalla tavalla kuin asuisi Suomessa, monessa maassa jopa paremmin. Pyykinpesu on ongelmista vähäisin, sillä palv.pisteitä löytyy kaikkialla. Ja nykyiset matkailuautot ovat varusteltaan korkeatasoisia.

Itse viihtyisi tien päällä ja maassa paremmin, kuin vesillä esim. purjehtimassa.

En ole ap, mutta ymmärrän, että huoli on siitä, mitä sitten kun kunto ei enää salli sukeltaa, hiihtää, vaeltaa... Hyväkuntoisen aikuisen ja vanhuksenkin on vaikea ymmärtää, miten hankalaksi elämä voi mennä, kun kroppa alkaa pettää. Hoitoa akuutteihin vaivoihin tietysti saa missä vain, mutta onko ihminen hoidon jälkeen siinä kunnossa, että hänet voi kotiuttaa asuntoautoon? 

Vierailija
89/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun muut tietävät paremmin, kuin asianomaiset itse, kuinka muiden tulisi elää ja elää elämäänsä.

Mihin ap. tietämys muiden elämisestä perustuu? Jokaisen kun on ihan itse elettävä oma elämänsä, eikä elää toisten elämää, niin kuin nyt ap. yrittää.

Vai puhuuko tässä raha, kun miehesi vanhemmat ovat päättäneet elää unelmaansa, jolloin perintöä ei tulekaan niin paljon, kun eivät säästä jokaista senttiä, vaan hurvittelevat vielä vanhoilla päivillään.

Vierailija
90/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isoisäni eli maalla omasta tahdostaan alkeellisissa olosuhteissa, mutta hänenkin kotinsa sopi paremmin pysyvään oleskeluun kuin matkailuauto. 80 vuoden iän lähentyessä osti pikkukaupungista vanhan talon, jota on nyt remontoinut. 70-vuotiailla voi olla vielä terveitä vuosia, mutta tuo asunnottomuus kieltämättä arveluttaa.

Voi olla terveitä vuosia vielä edessä joo. Mutta itse sanovat luopuvansa omakotitalosta nimenomaan sen takia etteivät jaksa sen töitä. Perussairauksia on molemmilla sen verran, etten tosiaan näkisi kuntonsa riittävän.

ap

Mun appivanhemmat on reippaasti yli 70 kymppisiä ja pärjäisivät varmaan ihan hyvin vaikka matkustelisivat autolla ympärui vuoden. Mun yksi tuttuni on 86 vuotias ja jaksaa touhuta ja tehdä juttuja enemmän kuin minä. Sä oikeesti kuvittelet että alle  ja yli 70 ovat jotenkin vanhuksia ????? Ei ole totta !!!!

Vierailija
91/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ymmärrän, että huoli on siitä, mitä sitten kun kunto ei enää salli sukeltaa, hiihtää, vaeltaa... Hyväkuntoisen aikuisen ja vanhuksenkin on vaikea ymmärtää, miten hankalaksi elämä voi mennä, kun kroppa alkaa pettää. Hoitoa akuutteihin vaivoihin tietysti saa missä vain, mutta onko ihminen hoidon jälkeen siinä kunnossa, että hänet voi kotiuttaa asuntoautoon? 

Sen jälkeen vuokrataan huoneisto tai muutetaan hoivakotiin, kun sairas iskee tai voimat vähenevät. Niin yksinkertaista se on.

Naapurissa on lähes 90v. rouva, joka muutti n. 10v. sitten, mutta oli sitä ennen ollut yli 20v. jossakin kehitysaputyössä, kun oli jäänyt opettajan työstä eläkkeelle. On elänyt hyvin rikkaan elämän ja kokenut paljon, toisin jos hän olisi istunut sen ajan yksiössään yksinäisenä ja säästänyt kaikki rahansa, aikuisille lapsilleen.

Ja terv.hoito ja kuntoutus ei ole mikään ongelma, ei ainakaan jos pysytään Eu-maiden sisällä, sitä saa kaikkialla ja esim.Espanjassa se on todella parempaa kuin Suomessa.

Vierailija
92/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isoisäni eli maalla omasta tahdostaan alkeellisissa olosuhteissa, mutta hänenkin kotinsa sopi paremmin pysyvään oleskeluun kuin matkailuauto. 80 vuoden iän lähentyessä osti pikkukaupungista vanhan talon, jota on nyt remontoinut. 70-vuotiailla voi olla vielä terveitä vuosia, mutta tuo asunnottomuus kieltämättä arveluttaa.

Voi olla terveitä vuosia vielä edessä joo. Mutta itse sanovat luopuvansa omakotitalosta nimenomaan sen takia etteivät jaksa sen töitä. Perussairauksia on molemmilla sen verran, etten tosiaan näkisi kuntonsa riittävän.

ap

Mun appivanhemmat on reippaasti yli 70 kymppisiä ja pärjäisivät varmaan ihan hyvin vaikka matkustelisivat autolla ympärui vuoden. Mun yksi tuttuni on 86 vuotias ja jaksaa touhuta ja tehdä juttuja enemmän kuin minä. Sä oikeesti kuvittelet että alle  ja yli 70 ovat jotenkin vanhuksia ????? Ei ole totta !!!!

Toisaalta meillä on tässä talo täynnä 7-8-kymppisiä ihmisiä, ja useimmille jo pihakeinuun asti käveleminen on suuri saavutus. Ehkä aloittajalla on kuitenkin parempi tietoa läheistensä kunnosta kuin kellään meistä täällä palstalla.

Vierailija
93/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen vuokrataan huoneisto tai muutetaan hoivakotiin, kun sairas iskee tai voimat vähenevät. Niin yksinkertaista se on.

Naapurissa on lähes 90v. rouva, joka muutti n. 10v. sitten, mutta oli sitä ennen ollut yli 20v. jossakin kehitysaputyössä, kun oli jäänyt opettajan työstä eläkkeelle. On elänyt hyvin rikkaan elämän ja kokenut paljon, toisin jos hän olisi istunut sen ajan yksiössään yksinäisenä ja säästänyt kaikki rahansa, aikuisille lapsilleen.

Ja terv.hoito ja kuntoutus ei ole mikään ongelma, ei ainakaan jos pysytään Eu-maiden sisällä, sitä saa kaikkialla ja esim.Espanjassa se on todella parempaa kuin Suomessa.

Aloittajan mieltä varmaan huojentaisi, jos hänen läheisillään olisi nämäkin asiat suunniteltuina ja suunnitelmat kerrottuina muillekin.

Vierailija
94/94 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai puhuuko tässä raha, kun miehesi vanhemmat ovat päättäneet elää unelmaansa, jolloin perintöä ei tulekaan niin paljon, kun eivät säästä jokaista senttiä, vaan hurvittelevat vielä vanhoilla päivillään.

Tämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä